Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fly_high
Berichten: 3269
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:07

Poekkie schreef:
Bij ons vroeger stelde ‘gevorderd’ niet veel voor.

Stap, draf, galop en een sprongetje kunnen. Figuren rijden. Pasje bagger wijken. Kop kunnen rijden. Dingen zoals nageeflijkheid bestonden niet op de manegeles.


Herkenbaar, er wordt hier veel geroepen dat gevorderden les L-niveau is, maar eerlijk gezegd kan misschien 1 op 100 ruiters uit je doorsnee gevorderden les daadwerkelijk in de buurt komen van winst in het L, en dan is het nog een behoorlijk optimistische schatting vrees ik :P

Zelfs bij zo'n "sportgerichte" manege waar mensen ook startkaart mochten aanvragen met een manegepaard etc was winst in de B (of vergelijkbaar niveau) al voldoende om mee te doen met de wedstrijdgroep. Gewoon gevorderd was alle drie gangen beheersen, eenvoudige overgangen zelfstandig rijden, paar figuren en misschien een pasje opzij wat enigszins op wijken leek.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie


Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:52

Het is in een groepsles ook heel erg moeilijk om mensen echt vooruit te helpen. Daarnaast bieden lang niet alle maneges voldoende kwaliteit.

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:15

Loretta schreef:
germie schreef:
Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?


Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?



Jup. :j was een keer op de manege van een vriendin van me kijken bij een "gevorderden" springles. Schrok me dood. Paard wat zwabberend in een soort draf/galop naar een klein kruisje toe wordt gejaagd, er scheef overheen gaat en direct daarna, totaal uit balans z'n eigen gang weer gaat en ruiters die het allemaal maar laten gebeuren en totaal niet konden meezitten en ook maar geen grijntje tempocontrole beheersten.

Op m'n eigen manege werd er gefocust op lijnen rijden, tempocontrole en beheersing, en sprongen de manegeruiters volledige parcoursen van 80 cm. Op regionale wedstrijden waar de manegeruiters voor spek en bonen aan mee mochten doen werden vele ruiters met dure eigen springpony's en paarden er frontaal uitgereden door sommige manegeruiters, zonder getrek of gerace. Iets met goed leskrijgen.

Kortom, er is geen standaard "gevorderd", enkel slechte, goede of steengoede instructie. Maar ook bij steengoede instructie, gaat dat niet over één nacht ijs. Zeker niet als je 1 keer per week les hebt. Dat gaat over herhaling, kritisch zijn en leren voelen. En dat doe je niet door iemand in een soort sneltraject te dringen omdat diegene niet assertief is ofzo. Juist die beginnerslessen zijn zo belangrijk, het leren voelen en begrijpen van de beweging en erop leren reageren. Je moet het nog helemaal niet over dingen als wijken enzo hebben. Springen is ook nog lang niet aan de orde, dat mochten wij pas na 4 jaar EN als je aan kon tonen dat je goede beheersing over je paard hebt, en dat begon het eerste jaar gewoon lekker vanuit draf. Want ook dan gaat het weer om leren voelen en reageren op een nieuwe beweging.

Heb geduld.

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 10:23

Ik weet van mijn eerste 10 lessen dat we binnen de 10 lessen al aan het springen waren. Maar opzadelen leerden we er niet. Dus er waren best wel wat hiaten zeg maar. Wijken leerden we ook vrij snel. Maar dat was over de schouder weglopen in de praktijk. Echt wijken heb ik pas met m'n eigen paard geleerd. De L2 officieel doorkomen zonder te kunnen wijken is mogelijk.
Maar mijn manegetijd is zoooo lang geleden dat er toch dingen veranderd zijn. De manege waar ik toen reed had alleen een binnenbak en stands, geen weiland, geen buitenbak, dus de paarden kwamen nooit buiten. Dat is nu gelukkig ondenkbaar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fly_high
Berichten: 3269
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:31

germie schreef:
Ik weet van mijn eerste 10 lessen dat we binnen de 10 lessen al aan het springen waren.


Ik heb medelijden met die paarden :')

Het is eigenlijk triest hoe er met springen omgegaan wordt in de manegelessen, je paard maar scheef, stijf en niet aan de hulpen enigszins richting de hindernis opjagen en hopen dat die naar de overkant komt. Wel de overkant bereiken is meteen goed en vergt geen verdere oefening voordat de balken omhoog mogen uiteraard :+ en dan lopen mensen te roepen dat ze 60/80/100 cm of nog hoger kunnen springen terwijl ze in feite moeite hebben met cavaletti correct rijden.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

robbie88
Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:43

Ik geef zelf les, ik focus vooral op balans, houding, zit en ontspanning, gebruik daar ook lessen op de voltigepad bij ( geef les in groepjes van 4)
Ze kunnen zonder handen met ogen dicht draven, snappen dat sturen met de benen gebeurd, kunnen op de pad galopperen ( zonder beugels/ teugels). ( en achterstevoren zitten / draven..als een kikker met je voeten op de pad ( vooruit) met je handen aan de beugels , kunnen balkjes draven, weten dat ze door de hoek moeten rijden en waarom en kunnen afstand houden/ op een eigen plek in de bak blijven. Daarnaast gaan we op buitenrit, leer ze daar ook de regels, evenals groeten naar voorbijgangers en poep opruimen als het op een oprit valt.
Paardrijden is automatiseren, dat gaat bij de 1 sneller dan de ander, daarnaast spelen er factoren als spanning mee die in mijn opinie eerst goed moeten zijn.
Bij ons hebben we overigens geen beginners / gevorderde lessen, we kijken wel naar groepsdynamica, maar ieder kind krijgt les op zijn eigen kunnen.

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:45

Voor we echt gingen springen moesten we al cavaletti's en in-uitjes doen met de handen op de rug en zonder beugels in de verlichte zit.

gonniee
Berichten: 500
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:58

De aanpak verschilt inderdaad sterk per manege. Er zijn er die meer op de basis sturen, en daar ook in blijven oefenen binnen makkelijke oefeningen. Andere maneges werken aan die basis ook in moeilijkere oefeningen die de ruiter wellicht niet beheerst, maar hem/haar wel uitdagen. Bijvoorbeeld in mijn eigen les (volwassen en gevorderd): Aan mijn houding wordt gesleuteld en dat doen we ook in schouderbinnenwaarts, travers, contragalop. Deze beheersen zowel ik als het paard niet ideaal, maar we maken stappen. Van een vriendin begrijp ik dat zij juist in de basisgangen, basisoefeningen blijven, en daarin sleutelen aan teugelcontact, zit en hulpen.

Kortom: je ziet het niet altijd als je kort langs de kant staat of wanneer je verhalen hoort. En beide aanpakken kunnen werken.

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 11:04

Ik geef zelf ook les en heb ook lesgegeven op een manege, maar dat is dus al heel lang geleden. Dat waren volwassenen groepen en die mensen hadden weinig ambitie, wilden gewoon een uurtje gezellig paardrijden. Ik kende daar de manege paarden en wist wat ze wel of niet konden. Echt gevorderden die een L proef konden rijden waren er niet, want er waren ook geen manegepaarden die echt goed konden wijken e.d.

Balkjes in draf, dat soort dingen, dat doen we ook. Maar de eerste sprongen maar even op mijn paard uit galop, omdat de mijne vanuit draf niet springt zeg maar, ze gaat er over, maar het gevoel krijg je niet omdat ze gewoon de hoeven wat hoger optilt, of de boel omver banjert omdat het haar te laag is. Dus dat is even de reden om de eerste keer tot 40 cm vanuit galop te doen. Maar we hebben wel balkjes en cavalletjes e.d. in draf gedaan en de volgende keer kunnen we dat weer proberen.

Er is dus nog steeds enorm veel verschil in niveaus op maneges. Het aangalopperen was op mijn paard eerst heel lastig, want je moet de juiste hulpen geven, en die waren niet aangeleerd. Nu gaat dat al heel netjes. Verlichte zit in galop zijn we ook al mee bezig geweest. Paardrijden is ook heel veel doen, en dan ga je automatisch sneller als je dat veel doet.

Maar er is dus nog steeds niet echt 1 standaard. Maakt niet uit, bijrijder is beginner af zeg maar. En dan kijken of het straks beter gaat passen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:09

Gevorderd zijn heeft niks met een proef kunnen rijden te maken wat mij betreft. Gevorderd zijn is je paard onder controle kunnen houden en er niet afflikkeren als ie een keer opzij springt of een vreugdebokje geeft in een stevige galop door de bossen.

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:15

germie schreef:
Het aangalopperen was op mijn paard eerst heel lastig, want je moet de juiste hulpen geven, en die waren niet aangeleerd.

Dat ligt er ook aan of een paard op het binnenbeen/-hand gereden wordt of juist met de buitenhand/-been.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:27

Fly_high schreef:
germie schreef:
Ik weet van mijn eerste 10 lessen dat we binnen de 10 lessen al aan het springen waren.


Ik heb medelijden met die paarden :')

Het is eigenlijk triest hoe er met springen omgegaan wordt in de manegelessen, je paard maar scheef, stijf en niet aan de hulpen enigszins richting de hindernis opjagen en hopen dat die naar de overkant komt. Wel de overkant bereiken is meteen goed en vergt geen verdere oefening voordat de balken omhoog mogen uiteraard :+ en dan lopen mensen te roepen dat ze 60/80/100 cm of nog hoger kunnen springen terwijl ze in feite moeite hebben met cavaletti correct rijden.


En Germie laat iemand ook nu al springen. En het springen kan niet vanuit draf...........Dus kwaliteit van lessen is niet altijd bij maneges slechter.
Wij hadden er echt onderling strenge regels en afspraken over als we gingen springen in een les. Ook zodat we niet paarden teveel lieten springen bijv.

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 12:44

elnienjo schreef:
Gevorderd zijn heeft niks met een proef kunnen rijden te maken wat mij betreft. Gevorderd zijn is je paard onder controle kunnen houden en er niet afflikkeren als ie een keer opzij springt of een vreugdebokje geeft in een stevige galop door de bossen.

Dat is ook een vorm van gevorderd zijn inderdaad.

Mijn bijrijder is afgelopen weekend voor het eerst op buitenrit geweest en ik ben meegegaan er naast.

Opzij springen doet mijn paard in de winter wel eens, in de zomer valt het mee.

Er zijn gewoon heel veel dingen die meespelen met 'gevorderd' zijn inderdaad.

Nou ja, ik zie goede vorderingen en dat is toch wel belangrijk. En mijn paard mag haar wel. Het lukt om haar uit de wei te halen met de brutale ruin als weidegenoot. De ruin heeft ze al 1 keer mogen uitstappen, maar daar zelfstandig op rijden doen we nog niet.

En misschien moet ik gewoon straks een keer gaan kijken in haar les, dat is op zich wel te doen. Ik ben echt al zo lang niet meer op een manege geweest. Dus echt geen idee hoe het er aan toe gaat. De manege waar ze rijdt had vroeger stands, die zijn allemaal weg nu. Dus ik zal het ook wel niet meer herkennen. :Y)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:10

Ik vind het wonderbaarlijk hoe hier straffe uitspraken kunnen gedaan worden over iemand’s manier van lesgeven puur op basis van springen in draf of galop. Zelf heb ik springen in draf ook nooit begrepen eig, maar dat terzijde.

@ TS: als ik voor mezelf mag spreken, dan word ik erg nerveus als er iemand ‘op mijn handen’ staat te kijken. Ikzelf zou er dan ook niet op zitten wachten als mijn instructrice uit zichzelf mijn manegelessen zou komen beoordelen. Tenzij ze werkelijk om tips/begeleiding vraagt (en dan ideaal eig door middel van een filmpje van haar lessen) zou ik voor de goede vrede alleen focussen op de lessen met je eigen paard.

Gaan volgen op de manege geeft mogelijks ook een vertekend beeld omdat de paarden daar heel anders zijn. Minder aan het been, nogal inconsequent gereden, … het is moeilijk om de ruiter of het niveau te beoordelen als je de paarden niet kent.

Paardengek in hart en nieren!

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 13:45

Er zijn vast goede manegepaarden, vroeger hadden wij ook wel een paar die fijn te rijden waren. Maar er zijn ook stugge paarden. Mijn paard is ook liever lui dan moe, dus die moet je ook aan het werk zetten. En dan loopt ze ook wel.
En zelfs een keer een stijve stugge manegeknol is goed om eens mee te maken, daar leer je ook van. Elk paard heeft kwaliteiten zeg ik altijd. Maar niet elk paard is even fijn te rijden helaas. Daarom is het denk ik goed dat een beginnend ruiter op veel paarden rijdt.

Bij mij hoeft men niet nerveus te worden als ik ergens anders ga kijken. Ik zeg dan niets. Pas achteraf hebben we het er dan eventueel over.
Sterker nog, in principe nemen ze maar les als ze willen, maakt me ook niet heel veel uit van wie. Een enkele keer rij ik dan de jonge ruin in de bak als ze les nemen op stal met mijn paard en vaak ben ik er helemaal niet bij. Ook nu ben ik er meestal niet bij als de bijrijder rijdt. Dat mag gewoon. Ik geef handvaten om mee verder te gaan en dan mag je lekker zelf oefenen. Zelfstandig balkjes lopen of springen is nu niet aan de orde, maar gewoon de 3 gangen en wat dressuuroefeningen mogen gewoon zelf uitgevoerd worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18048
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:30

TS stelt een vraag, let er even op dat een persoonlijke, op de man gerichte aanvallende reactie hier niet op zijn plaats is :).

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:58

balance schreef:
TS stelt een vraag, let er even op dat een persoonlijke, op de man gerichte aanvallende reactie hier niet op zijn plaats is :).

Wat valt daar dan volgens jou precies onder. Mogen we dan niet zeggen, ts wat een bemoeizucht van jou kant waarom denk je dat je dat kan maken?

Lieser
Berichten: 1402
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:10

germie schreef:
Hier maakt het mij niet uit hoor, doorgaan op de manege stimuleer ik ook. Maar het gaat dus om het juiste niveau. Dat is nu in gang gezet.

Ik vind het vooral apart dat je schrijft dat het meisje op de manege niet assertief is, maar het wel eens is met jouw mening dat ze in een hoger niveau moet rijden. Komt het dan niet in je op dat ze tegenover jou misschien ook niet assertief is?

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:32

Laat ook maar, sop is de kool niet waard.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:44

Ik vraag me af of de instructeur zelf niet ziet dat ze vooruit is gegaan en ergens anders hoort. Ik heb (bijna) geen ervaring met maneges maar is dat niet zoals het meestal gaat?

Mijn manegetijd is alweer bijna 30 jaar geleden en duurde een blauwe maandag maar talentvolle mensen werden er bij ons wel uitgeplukt.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 20:45

Ik push helemaal niets, maar als iemand mij meldt dat ze nu toch twijfelt over de manegelessen, dan probeer ik mee te denken, niet meer en niet minder. Dus ik heb alleen advies gegeven en verder niets. Niet gepusht of wat dan ook.

Maar het is al geregeld.
En nee, de instructeur kan het nog niet zien, want het is nu vakantie en dus zijn er 2 maanden geen lessen daar. En in september beginnen ze met een nieuwe lesindeling. En daarom moet je nu wat regelen zeg maar. Anders denkt men nog dat je nog steeds op het niveau zit als voor de vakantie. Er is zelfs voorgesteld om desnoods voor te rijden als ze twijfelen, maar dat is niet nodig.

En kennelijk zijn gevorderde ruiters overal weer anders.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:53

In je openingskoers OP schrijf je dat jullie aan het regelen zijn om haar in een andere les te krijgen en nu zeg je dat je alleen adviseert dus ik vind het allemaal een beetje verwarrend.

Maar ik vind het wel logisch dat niet iedere manege dezelfde standaard hanteert, niet iedere manege heeft het hetzelfde niveau of dezelfde ambitie.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

germie
Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 21:11

Ja, ik heb haar geadviseerd, en gezegd dat ze het gewoon moet vragen. En als ze twijfelen dat ze dan wel een priveles komt rijden om het te laten zien (die mag je wel volgen in de zomermaanden). Maar dat was dus niet eens nodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:15

Top! En hartstikke lief dat je je paard deelt en helpt, wat een mazzel heeft ze!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:33

Eind goed, al goed :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker