Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-22 21:47

Niet iedereen is even assertief. Heeft niets met leeftijd te maken.

Er mee bemoeien doe ik niet, maar wel adviseren. En als ik dan hoor of merk dat er dingen niet helemaal naar wens zijn, dan probeer ik wel te helpen. Ik ga niet zeggen stop met de manege, en neem priveles, nee, want als beginner op veel verschillende paarden rijden is niet verkeerd.

Het gaat mij er verder alleen om, wat is op een manege half gevorderd en wat gevorderd? Dit ook voor evt. de stap naar gevorderd in de toekomst, want die zal sneller gaan dan gemiddeld als je vaker dan 1 keer per week rijdt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:53

Gewoon niet mee bemoeien/ niet adviseren.
Ik reed vroeger officiele wedstrijden met een verzorgpaard, maar had ondertussen ook gewoon nog simpele groepsles les op een manegepony.
Het viel ze wel op dat ik ineens veel beter reed, maar ik heb niet echt de behoefte gehad daar groots mee te pronken. Ging ook gewoon nog mee op ponykamp.
Heb ook nog een tijdje de overstap gemaakt naar manegepaarden toen ik te groot was terwijl ik er meerdere per dag kon rijden op mijn verzorgadres.

Laat een ieder zijn eigen leven leven. Ik was ook niet assertief, stik verlegen zelfs, ik zei geen 4 woorden tegen volwassenen. Als ik bij jou zou zijn komen dan zou je me met je advies ondergesneeuwd hebben ipv dat ik mezelf zou hebben kunnen ontwikkelen.
Ik ben blij dat mijn verzorgadres nooit 1 woord daarover geadviseerdeerd heeft.

Hoe een niveau genoemd wordt valt niets over te zeggen, maar gevorderd is vaak ongeveer L niveau.
Alles daarboven gaat met privelessen over het algemeen. Uitgezonderd wellicht de maneges met specifieke wedstrijd lessen.

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:09

Gewoon niet mee bemoeien. Als het kind al niet assertief is dan helpt jouw houding absoluut niet. Jij lijkt haar totaal te overrulen. Laat haar lekker doen wat ze wil in haar vrije tijd. Ik vind dit eigenlijk wel ver gaan.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 00:24

Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Laat haar (al dan niet op eigen kost) les nemen met jouw paard en voor de rest laat los? Sorry maar vind het gewoon raar dat jij even de show wilt gaan runnen?
Assertief of niet, dat mag ze zelf ook wel of niet aanpakken.

Pffff!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 00:45

Hahaha, ik heb les gegeven op maneges en alleen ik en de manege eigenaren bepaalden wie in welke les mocht rijden en op welk paard.
Uiteraard kwamen er weleens ouders of familie naar je toe die vroegen hoe het ging, dat een andere tijd beter uit kwam of bij kinderen dat ze bij elkaar in de les wilden, maar verder was het aan mij.

Ik gaf les en beoordeel de ruiters en had of heb meer dan voldoende ervaring om te zien in welke les iemand past. En ik was daar ook een stuk objectiever in dan mensen langs de kant.

Jouw verhaal over springen; het lijkt of je al stappen overslaat of zelf wat kunde mist. Niet uit draf springen? Dat zou ze dan in de les toch echt wel moeten kunnen. Zo zit jij haar nu al dwars met haar ontwikkeling.

Dat iemand meer km's maakt is altijd prima, maar waar je lest, neem je wel aan wat je geleerd wordt. Als je daar twijfels over hebt kan iemand een fatsoenlijk gesprek aan gaan of een andere manege zoeken.
Maar als je tevreden bent over de manege en instructie, heb je ook het vertrouwen erin dat zij kunnen beoordelen waar je hoort en op welk niveau je bent.
Voor de beginners was vaak een wachtlijst, dus we zouden mensen niet daar onnodig in laten zitten. Maar je hebt altijd mensen die net starten en mensen die al even op weg zijn. Dat kan bij een goede instructeur prima samen. En vaak adviseer je beginners om wat prive lessen aan de lijn te nemen of is dat standaard afhankelijk van de manege.

Wat iemand moet kunnen hangt van de manege af, maar daar zit niet per se het niveau in. Er zijn vaak meerdere dingen die meespelen.

Ben ook benieuwd hoe oud ze is. Wel of niet assertief maakt niet uit, want ze gaat echt wel op tijd over naar de volgende groep. Maar als jij zo gaat lopen drammen of je ermee gaat bemoeien, kan je haar wel flink het plezier afnemen. Dat doet niet de manege die iemand een paar weken langer op beginners niveau laat rondrijden, want op een fijne manege heb je gewoon je lol en plezier.

Als ik geen plek had op de dag en tijd dat iemand kon een niveau hoger, hield ik daar echt wel rekening mee en bleef iemand niet stil staan.

En zelfs alle jaren dat ik les heb gegeven bemoeide ik me er niet mee als mensen daarnaast nog elders les pakte.

Overigens; als je western wedstrijden wilt starten en les geeft, kan dat wel consequenties hebben wat je mag starten......

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:05

Jij wilt controleren of er wel echt les wordt gegeven op de manege?
Mag hopen dat ze je heel hard uitlachen..

Het ergste wat je 'timide' mensen aan kunt doen is het gras voor hun voeten wegmaaien en zaken voor ze gaan regelen.
Jij bent de eigenaar van het paard en daar heb jij wat over te zeggen, wat er op de manege gebeurd gaat je simpelweg geen snars aan.
Je kunt hoogstens aangeven dat ze kan vragen of ze naar de halfgevordere kan vanwege het feit dat ze nu vaker rijdt.

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:39

Germie, misschien is jouw bijrijder niet heel assertief, maar ze is echt bij lang niet zo egoistisch als jij bent := dus laat haar alsjeblieft zelf haar eigen keuzes en beslissingen maken. Daar heeft ze jou hulp echt niet voor nodig. Je gaat echt te ver :n

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 06:41

Sunnda schreef:
Jij wilt controleren of er wel echt les wordt gegeven op de manege?
Mag hopen dat ze je heel hard uitlachen..

Het ergste wat je 'timide' mensen aan kunt doen is het gras voor hun voeten wegmaaien en zaken voor ze gaan regelen.
Jij bent de eigenaar van het paard en daar heb jij wat over te zeggen, wat er op de manege gebeurd gaat je simpelweg geen snars aan.
Je kunt hoogstens aangeven dat ze kan vragen of ze naar de halfgevordere kan vanwege het feit dat ze nu vaker rijdt.

En dat laatste is inmiddels gebeurd en daar gaan ze rekening mee houden met de nieuwe lesindeling in september.

Dus het probleem is daarmee opgelost. Ik heb nooit gedramd of wat dan ook, maar haar geadviseerd naar aanleiding van verhalen over de lessen. Plus hoe ik zie hoe ze vooruit gaat in een paar weken.

Maar ik wil ook wel graag weten hoe zoiets dan gaat op maneges. Kom er al zo lang niet meer.
Al weet ik nog steeds niet wat nu halfgevorderden zijn en gevorderden in een les. Want dan weet ik ook wat ik kan verwachten wat ze doen in zo'n les. Anders moet ik eens gaan kijken.

Wat is een gevorderde manegeruiter op veel maneges? Dat is de vraag die nog blijft staan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:47

Citaat:
Wat is een gevorderde manegeruiter op veel maneges? Dat is de vraag die nog blijft staan.


Sizzle schreef:
Hoe een niveau genoemd wordt valt niets over te zeggen, maar gevorderd is vaak ongeveer L niveau.
Alles daarboven gaat met privelessen over het algemeen. Uitgezonderd wellicht de maneges met specifieke wedstrijd lessen.


Als je op een manege rijdt dan worden meestal F-proeven gereden, daar kun je in kijken.
Half gevorderd zal tot ongeveer begin van B niveau zijn. Gevorderd is dan B tot L1 (ongeveer).
Soms hoor je wel zeggen: ja maar ik kan al schouderbinnenwaarts. Echter betekend dat doorgaans niet heel veel.
Ik heb trouwens zelf ook tussendoor weer op manege‘s gereden en heb daar nooit laten weten wat mijn eerdere niveau was. Dat kwam altijd vanzelf goed.

Waarom vind je dat eigenlijk relevant?
Je ziet immers vanzelf wat ze goed oppikt. Zelfs al zou ze op den duur Z rijden met jouw paard dan wil ze misschien toch ook gewoon nog steeds op de manege rijden.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:51

Zolang zij jouw paard rijdt zoals jij dat prettig vind maakt het geen hol uit hoe en wat zij op de manege doet. Het is niet aan jou om je te bemoeien met haar manegelessen, hoe timide ze ook is. Als ze anders wil, moet ze dat zélf gaan regelen. Daar leert ze van, niet van iemand die gaat bepalen wat zij zou moeten of kunnen.

Mijn dochter heeft een bijrijdpaard waar ze regelmatig mee in de manegelessen rijdt én ze lest bij de rijvereniging. De manegeles is minder gevorderd, ze rijdt zelf op L niveau, maar vindt het wel relaxed zo en treintjes zijn daar sowieso niet aan de orde, dus ze doet haar eigen ding. Zolang alles goed gaat met paard en ruiter bemoeit de eigenaresse zich er niet mee, tenzij dochter aangeeft tegen zaken aan te lopen.

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 06:54

MairiMacBran schreef:
Zolang zij jouw paard rijdt zoals jij dat prettig vind maakt het geen hol uit hoe en wat zij op de manege doet. Het is niet aan jou om je te bemoeien met haar manegelessen, hoe timide ze ook is. Als ze anders wil, moet ze dat zélf gaan regelen. Daar leert ze van, niet van iemand die gaat bepalen wat zij zou moeten of kunnen.

Mijn dochter heeft een bijrijdpaard waar ze regelmatig mee in de manegelessen rijdt én ze lest bij de rijvereniging. De manegeles is minder gevorderd, ze rijdt zelf op L niveau, maar vindt het wel relaxed zo en treintjes zijn daar sowieso niet aan de orde, dus ze doet haar eigen ding. Zolang alles goed gaat met paard en ruiter bemoeit de eigenaresse zich er niet mee, tenzij dochter aangeeft tegen zaken aan te lopen.

Hier werd dus gesteld dat er tegen zaken aangelopen werd, dus het kwam niet eens van mij zoals velen het nu stellen. Niet dat ze weg wil, en dat stimuleer ik zeker niet. Ik zeg zelfs blijf nog een tijdje op de manege rijden wegens verschillende paarden.
Dus ik bepaal helemaal NIETS, maar probeer wel te adviseren.

Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:55

germie schreef:
Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?


Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:00

Lees mijn post nog eens een keer zou ik zeggen ;)

Sizzle schreef:
Hoe een niveau genoemd wordt valt niets over te zeggen, maar gevorderd is vaak ongeveer L niveau.
Alles daarboven gaat met privelessen over het algemeen. Uitgezonderd wellicht de maneges met specifieke wedstrijd lessen.


Citaat:
Als je op een manege rijdt dan worden meestal F-proeven gereden, daar kun je in kijken.
Half gevorderd zal tot ongeveer begin van B niveau zijn. Gevorderd is dan B tot L1 (ongeveer).
Soms hoor je wel zeggen: ja maar ik kan al schouderbinnenwaarts. Echter betekend dat doorgaans niet heel veel.
Ik heb trouwens zelf ook tussendoor weer op manege‘s gereden en heb daar nooit laten weten wat mijn eerdere niveau was. Dat kwam altijd vanzelf goed..

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 07:02

Loretta schreef:
germie schreef:
Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?


Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?

Dat kan natuurlijk hoor. Maar mijn beeld is dat geen gevorderde manegeruiter kon wijken of echt hoger kon springen dan 60 tot 70 cm, en dan zeker geen heel parcours. Dat was zeg maar 20 jaar terug. Dat was echt geen L niveau, al noemden ze het wel zo, soms zelfs M

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:05

Loretta schreef:
germie schreef:
Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?


Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?


Nou, dat. Mijn dochter rijdt op een zorgmanege waar een beperkt aantal lessen zijn voor ruiters zonder beperking. Zij is daar gevorderd met haar L niveau. Op haar vorige manege was ze met hetzelfde niveau half gevorderd.
Ik ken het systeem dat je pas onderlinge wedstrijden mag rijden als je half gevorderd bent weer niet, bij de F-proeven op haar vorige manege mocht ze al meedoen toen ze nog niet eens kon galopperen, want de eerste proefjes zijn nog zonder galop.

En wellicht moet je je posts anders formuleren als vrijwel iedereen bemoeizucht er in leest.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:06

Ik heb (ook) op maneges gereden waar mensen een dressuurstartkaart hadden met manegepaarden, maar dat is niet de standaard.

Springen beperkt zich meestal inderdaad tot 60-80cm, maar de hoogte vind ik niet relevant. Belangrijker waren oefeningen zoals met je handen op zij springen springen en zo: behendigheid en durf.

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:06

Bij ons vroeger stelde ‘gevorderd’ niet veel voor.

Stap, draf, galop en een sprongetje kunnen. Figuren rijden. Pasje bagger wijken. Kop kunnen rijden. Dingen zoals nageeflijkheid bestonden niet op de manegeles.

Paardengek in hart en nieren!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:09

Ik heb het heel hard gehad toen ik een verzorgpaard kreeg. Heb in feite alles opnieuw moeten leren met veel tranen ondanks dat ik op de manege wellicht gevorderd was. Dat was gewoon geen vergelijk.
Toch kijk ik met plezier erop terug.

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:09

Loretta schreef:
germie schreef:
Maar wat is nu een gevorderde manegeruiter?


Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?


Bel naar de betreffende manage, stel je vraag en je hebt je antwoord?

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:17

germie schreef:
Is dat niet een beetje afhankelijk van de manege?

Dat kan natuurlijk hoor. Maar mijn beeld is dat geen gevorderde manegeruiter kon wijken of echt hoger kon springen dan 60 tot 70 cm, en dan zeker geen heel parcours. Dat was zeg maar 20 jaar terug. Dat was echt geen L niveau, al noemden ze het wel zo, soms zelfs M[/quote]

Bij veel maneges zijn de paarden nog niet eens in staat om te wijken. En springen is ook vaak veel te vroeg in de verlichte zit. Er zijn goede en slechte maneges. Maar veel manegepaarden reageren amper op de zithulpen.

EvelienKiss
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:26


kosseh
Berichten: 2584
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:33

Verschild per manege. Ook niet elke manege verdeeld zijn lessen op niveau.

Zelf rij ik nu 19 jaar op de manege en daarnaast 9 jaar verzorgpaarden waarmee ik soms ook les (van dressuur, springen tot eventing).

De kinderlessen zijn nog een beetje op niveau ingedeeld. Lessen voor volwassen niet.

Niveau verschil in m'n les is groot. Van leren galop goed onder de knie te leren krijgen, tot paarden rechtrichten en sterker maken en alles wat er tussen in ligt.


We rijden dan ook voornamelijk voor ons zelf en pakken af en toe wat gezamenlijke oefeningen mee.
Als regel rijden we op de zelfde hand. Heb je het idee dat je paard een galopje nodig heeft om goed los te komen, dan spring je aan. Wil je even stappen, ook prima.
In de les krijgt iedereen persoonlijke instructies en tips. Mocht er iets zijn wat voor iedereen handig is, dan wordt dat even met de hele les gedaan.

Oefeningen die in de les gereden worden lopen van een simpele volte. Tot volte contra stelling, schouder binnewaarts, wijken, slange voltes in galop met overspringen op de ac lijn of bogen contra galop, achterwaarts. Van alles komt aanbod, afhankelijk van het paard en het niveau natuurlijk.

Ik rij er voornamelijk mee voor de gezelligheid en het paard waar ik vaak op rij

IndianSu
Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:35

Dit doet me eraan denken dat ik eens een bijrijpaard had, en ook nog op een manege reed. Ik vond die manegelessen hartstikke leuk, maar de eigenaresse van het bijrijpaard vond dat ik daar maar moest stoppen want "dat was toch helemaal niks, zo'n manege" :n Het ironische was dat het betreffende paard doder aan het been was dan de paarden die ik reed op die manege...

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-22 08:58

Hier maakt het mij niet uit hoor, doorgaan op de manege stimuleer ik ook. Maar het gaat dus om het juiste niveau. Dat is nu in gang gezet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:02

In manegeles krijg je als het goed is ook zitlessen, dus beugels er af en teugels in een knoop en dan oefeningen doen terwijl je achter elkaar aan draaft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers