Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-22 18:38

Sinds kort rijdt er een beginner op mijn paard als bijrijder. Deze persoon rijdt ook nog op een manege in een beginnersgroep. Nu in de vakantie is er een lesstop, maar ik heb gezegd dat ze na de vakantie absoluut niet meer in een beginnersgroep moet, in 6 weken rijden met mijn begeleiding zit er zo'n stijgende lijn is dat ze niets meer te zoeken heeft in een beginnersles. Dus we zijn nu bezig om te regelen dat ze naar de 'halfgevorderden' kan.
Maar wat kunnen bij jullie de halfgevorderden?

En wanneer mogen mensen naar de gevorderden? Wat moet een ruiter dan kennen en kunnen?

Wij zijn vandaag begonnen met springen en een steiltje vanuit galop (ik spring nooit vanuit draf) van 40 cm ging goed, net als galopperen over balken die als een soort miniparcoursje in de bak gelegd waren.

Mijn paard meenemen naar les mag, maar is praktisch niet haalbaar. Dan moet ik telkens mee en daar heb ik de tijd niet voor en 's avonds is het in de winter donker. Op de manege waar deze persoon rijdt mogen beginners niet meedoen met onderlinge wedstrijden, maar ik heb gezegd dat ze nu zich kan inschrijven zodra er 1 is, dat is dan op een zaterdag en dan kan ik meestal wel mee. Dus dat houden we ook in de gaten.

Les nemen op mijn paard kan aan huis. Dat mag van mij en we kijken even naar een instructeur. Maar de persoon wil ook graag op de manege blijven rijden voor het voelen van verschillende paarden. Maar gezien het feit dat ik dus ook lesgeef en begeleid wil ik wel in de gaten houden of manege lessen niet uitmonden in een uurtje begeleid rijden i.p.v. echt les omdat de groepen een te laag niveau hebben wat niet bij de ruiter past. Maar ik kom al zo lang niet meer op maneges dat ik geen idee heb van het niveau in de lessen. :+
Natuurlijk kan ik een keertje gaan kijken in een les waarin ze rijdt. Maar voor nu moet ze eerst uit de beginnersgroep in september.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:39

Wat vind je bijrijder hier zelf van? Ervaart zij de lessen als niet meer passend bij haar niveau?

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-22 18:44

Niece schreef:
Wat vind je bijrijder hier zelf van? Ervaart zij de lessen als niet meer passend bij haar niveau?

Ja. Ze wil ook meer. Vooral de galop, een deel van haar groep krijgt het nog niet voor elkaar en dan mogen ze 2-3 rondjes op elke hand in galop en dat was dan de galop. Als dat lukt omdat de ruiters die het niet voor elkaar krijgen de anderen ook tegenhouden. Maar ook balkjes lopen, verlichte zit, achterwaarts zijn allemaal dingen die nog niet in de lessen op de manege behandeld zijn.
En ik ben gewoon wat assertiever, dus daarom wil ik haar ook helpen voor het juiste niveau in een manegeles. :P

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

prugelpiet
Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:49

Verschilt ontzettend per manege.

Ik heb een aantal jaar op een manege gewerkt, half gevorderd was bij ons stap, draf, galop en een laag sprongetje netjes kunnen, goed voor jezelf kunnen sturen in alle gangen en daarin een nette houding hebben. Ik hoefde in die lessen als instructeur zijnde niet bang te zijn dat iemand eraf kukelt als ik even de andere kant op kijk. De ‘moeilijkere’ (iets vlotter, iets ondeugender) pony’s en paarden werden hier nog niet gebruikt. Maar meer om uitdaging te behouden voor als ze weer wat verder kwamen.

Verlichte zit leren ze hier in de beginnersles. Net als balkjes lopen en zelfs al kleine kruisjes springen uit draf.

I am because you were

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:57

Maar wat is er mis met de manege les behalve dat het misschien onder het niveau van de ruiter is?
Is plezier hebben niet het belangrijkste?
Als zou me behoorlijk onder druk gezet voelen door jou. Heeft de ruiter wel dezelfde prestatie drang als jij?

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-22 19:03

Jilletje schreef:
Maar wat is er mis met de manege les behalve dat het misschien onder het niveau van de ruiter is?
Is plezier hebben niet het belangrijkste?
Als zou me behoorlijk onder druk gezet voelen door jou. Heeft de ruiter wel dezelfde prestatie drang als jij?

Ja, ze wil juist verder. Had eerder wel eens wat losse privelessen op de manege gereden ook. En nu kom je dus op een hiaat dat de les niet meer aansluit bij de ruiter. Dat kan natuurlijk snel. Als je in 6 weken tijd 20 keer extra rijdt ben je dus een half jaar voor op de rest in de groep die dat niet doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

purny
Berichten: 27450
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:05

Ik zou haar gewoon eens mee laten rijden in een half gevorderde groep.
Galopperen ze al, en rijd ze figuren in de galop?
Een manegepaard is wel heel anders dan een eigen paard en er zitten ook andere knopjes op.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

pien_2010
Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:14

Ja, ik ga mee met Purny en verder zou ik dat haar adviseren dus zelf niet voor haar gaan regelen en een duidelijke scheiding aanbrengen tussen wat bij jou gebeurt en op de manege. Dus gewoon niet mee bemoeien is mijn advies, dat is vragen om hoopjes problemen. Ze leert altijd ook van een manege les.

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:17

Heel simpel: dit is aan je bijrijder om zelf met haar manege-instructrice te bespreken en al dan niet te regelen. Zelfs al zou dat in jouw ogen 'begeleid rijden' opleveren.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:18

Nou dat dus!
Er is toch niks mis met ‘begeleid’ rijden?
Je eigen niveau hoeft toch ook niet perse omhoog gekrikt te worden. Juist door manege lessen leer je zoveel meer dan alleen maar aan jezelf denken.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:30

Ik denk dat dat per manege en dan ook nog per instructeur verschilt. Bij ons is een gevorderdenles bij de ene instructeur heel ander dan bij een andere.

Ik denk ook dat hoe je bijrijder op jouw paard rijdt (waar ze veel op geoefend heeft), zomaar heel anders kan zijn dan hoe zij op manegepaarden rijdt, aangezien er zo veel verschillende soorten paarden zijn.
Ik denk dat de enige die kan beslissen hoe haar vorderingen op de manege zijn en of ze door kan naar een volgend niveau, haar instructeur is.

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:34

germie schreef:
Wij zijn vandaag begonnen met springen en een steiltje vanuit galop (ik spring nooit vanuit draf) van 40 cm ging goed, .

Even off topic uit nieuwsgierigheid: waarom geen draf?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:26

germie schreef:
Dus we zijn nu bezig om te regelen dat ze naar de 'halfgevorderden' kan.
Maar wat kunnen bij jullie de halfgevorderden?
(...)
Natuurlijk kan ik een keertje gaan kijken in een les waarin ze rijdt. Maar voor nu moet ze eerst uit de beginnersgroep in september.


Maar wat heb jij je te bemoeien met haar managelessen?
Ik denk dat dit in geen opzicht haar relatie met de manege (waar ze het blijkbaar naar d'r zin heeft) goed doet.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:36

Wat maakt het uit in wat voor een groep zij op de manege rijdt. Wanneer jij vindt dat ze goed genoeg rijdt voor jouw paard is het toch voldoende. En wat is een beginner, half gevorderd en gevorderd. Tja dat is allemaal relatief. Als jij vindt dat ze goed kan rijden dan is het goed.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:13

Ik snap TS wel eigenlijk.
De bijrijder geeft zelf aan verder te willen, maw ze leert in de beginnersles niks meer bij en dan worden die lessen wel saai.

Ik ben ook gestopt op manege omdat het daar enkel spring gericht was en enkel sturen, en wat sprongetjes zo af en toe.
Schouder binnenwaarts, travers etc leerde je daar gewoon niet. En daar reden beginners en meer gevorderden ook door elkaar. :O

Sinds ik eigen paarden heb ben ik dus gestopt en heb ik wel privélessen genomen op de wei waar ik sta. Leerde ik zoveel meer van.
Ik weet nu ook dat een top-ruiter mij gevorderde noemt en ik dus zeker geen beginner meer ben.

Te lang in een bepaalde groep blijven hangen kan ook slecht zijn voor je zin om nog les te volgen als je niks meer bijleert.

Leef en laat leven.

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat zijn bij jullie 'gevorderde' ruiters? En 'halfgevorderd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:25

Nee een nieuwe Anky zul je niet worden met alleen maar manege lessen, maar je leert op een manege zoveel meer dan alleen maar oefeningen voor een proef rijden! Hoe het is om met meerdere mensen de bak te moeten delen, wat de regels zijn die daar bij horen. Je balans vinden op veel verschillende paarden en noem maar op! Dat is allemaal al ‘moeilijk’ genoeg zonder ook nog eens aan je daadwerkelijke niveau te moeten werken. Ik denk juist dat het een hele goede combi is om zowel een prive paard te rijden en manege lessen te volgen. Al is het alleen al voor het sociale aspect.

furious
Berichten: 7102
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:30

Hoezo moet ze van alles van jou? Als een beginners niet mee mag doen aan een onderlinge wedstrijd dan zijn dat toch gewoon de regels van een stal.

Aangeven dat je een niveau verder wil kan altijd. Maar als de manege dit niet kan bieden dan houd het ook op. Een prive paard rijden met prive les is toch anders dan groepsles op een manege.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

DuoPenotti
Berichten: 29285
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:42

Waarom moet ze uit die beginnersles?
Waarom is dat oa aan jou?
Dat is in haar privé tijd. Laat haar daar lekker gezellig haar ding doen.
Gaat ze met sprongen vooruit zal de instructie dat daar wel zien.

Bij jou paard fijn les laten nemen.
Daar gaat het op jou manier. Bij de manege op hun manier.

Wedstrijden ga op zoek waar ze zo mag inschrijven met een paard van buitenaf. Of dat nu die manege is of elders.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Whupp
Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:49

Wel echt tof dat ze als beginner op jouw paard mag rijden! Het is sowieso leerzaam om ook daarmee te lessen. Wat betreft manege kan ze wel vragen of ze een les hoger kan? Keertje meerijden met een hoger niveau om te proberen doen ze vast niet moeilijk over. Ik zou wel zorgen dat ze dat zelf doet en daarmee niet te veel bemoeien, tenzij ze het je echt bewust vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:54

Jilletje schreef:
Nee een nieuwe Anky zul je niet worden met alleen maar manege lessen, maar je leert op een manege zoveel meer dan alleen maar oefeningen voor een proef rijden! Hoe het is om met meerdere mensen de bak te moeten delen, wat de regels zijn die daar bij horen. Je balans vinden op veel verschillende paarden en noem maar op! Dat is allemaal al ‘moeilijk’ genoeg zonder ook nog eens aan je daadwerkelijke niveau te moeten werken. Ik denk juist dat het een hele goede combi is om zowel een prive paard te rijden en manege lessen te volgen. Al is het alleen al voor het sociale aspect.
Maar als de beginnersles een beetje achter elkaar aan sjokken is op doodbrave paarden, gaan al die vliegers al niet meer op. :+ Germie wil haar ook niet van de manege af hebben hè, ze wil dat ze naar een halfgevorderden les gaat, en ik denk dat je daar veel beter leert je balans te houden op verschillende paarden (hoewel dat niet zo'n issue zou moeten zijn als je de basis goed aangeleerd krijgt) en hoe het nou werkt met die regels in de rijbak dan in de gemiddelde beginnersles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:18

Hoe oud is je bijrijder?

Ik zou me bemoeien wat ze met jou paard doet en me vooral niet bemoeien met haar lessen op de manege en of die volgens jou wel goed genoeg zijn. Zijn in principe ook helemaal jouw zaken niet?

Utixo
Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:23

Wat een toon sla je aan. Jij hebt je nergens mee te bemoeien, de manege oordeelt in welke les ze hoort. Al vind jij dat ze klaar is voor een GP proef, als de manege haar nog bij de beginners neerzet is dat hun goed recht. Als de manege vind dat ze klaar is voor een volgende groep zal dat zeker snel gebeuren. Maar het is hun verantwoording.

Laat dat kind genieten van haar les in plaats van de prestatiedruk en haar tussen jou en de manege in te zetten. Het is ook ongehoord dat je aan de eisen van de manege voorbij gaat een zelf beslist dat ze wel mee mag rijden met de wedstrijd. Dit is niet aan jou!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 07-08-22 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Century
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:24

Ik zou haar dat zelf laten regelen als ze dat wil en me daar als eigenaar van bijrijdpaard niet mee bemoeien. Ik weet ook niet of ik dat zou waarderen als bijrijder, hoe goed bedoeld ook.

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-22 22:28

Art_Ificious schreef:
Ik snap TS wel eigenlijk.
De bijrijder geeft zelf aan verder te willen, maw ze leert in de beginnersles niks meer bij en dan worden die lessen wel saai.

Ik ben ook gestopt op manege omdat het daar enkel spring gericht was en enkel sturen, en wat sprongetjes zo af en toe.
Schouder binnenwaarts, travers etc leerde je daar gewoon niet. En daar reden beginners en meer gevorderden ook door elkaar. :O

Sinds ik eigen paarden heb ben ik dus gestopt en heb ik wel privélessen genomen op de wei waar ik sta. Leerde ik zoveel meer van.
Ik weet nu ook dat een top-ruiter mij gevorderde noemt en ik dus zeker geen beginner meer ben.

Te lang in een bepaalde groep blijven hangen kan ook slecht zijn voor je zin om nog les te volgen als je niks meer bijleert.

Bijrijder is niet heel assertief. En laatst had ze ineens weer nieuwe beginners in de les die nog niet konden galopperen. Dan gaat dat wel degelijk ten koste van je eigen les hoor.

Inmiddels is doorgegeven dat ze in september naar de half gevorderden wil en dat lijkt geen probleem zoals het nu lijkt. De lesindeling per september moet nog gemaakt worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:34

germie schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik snap TS wel eigenlijk.
De bijrijder geeft zelf aan verder te willen, maw ze leert in de beginnersles niks meer bij en dan worden die lessen wel saai.

Ik ben ook gestopt op manege omdat het daar enkel spring gericht was en enkel sturen, en wat sprongetjes zo af en toe.
Schouder binnenwaarts, travers etc leerde je daar gewoon niet. En daar reden beginners en meer gevorderden ook door elkaar. :O

Sinds ik eigen paarden heb ben ik dus gestopt en heb ik wel privélessen genomen op de wei waar ik sta. Leerde ik zoveel meer van.
Ik weet nu ook dat een top-ruiter mij gevorderde noemt en ik dus zeker geen beginner meer ben.

Te lang in een bepaalde groep blijven hangen kan ook slecht zijn voor je zin om nog les te volgen als je niks meer bijleert.

Bijrijder is niet heel assertief. En laatst had ze ineens weer nieuwe beginners in de les die nog niet konden galopperen. Dan gaat dat wel degelijk ten koste van je eigen les hoor.

Inmiddels is doorgegeven dat ze in september naar de half gevorderden wil en dat lijkt geen probleem zoals het nu lijkt. De lesindeling per september moet nog gemaakt worden.


Maar hoe oud is je bijrijder dan dat jij als een soort moeder de gans dit voor haar moet gaan regelen en je er mee moet bemoeien?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers