Singel over het zadel na rijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:06

Goedemiddag!

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor dit topic maar ik heb even een algemeen vraagje over afzadelen.

Op mijn oude manege heb ik altijd geleerd dat wanneer je bent afgestapt, dat je (indien het paard niet meer hoeft te rijden) de singel in de bak alvast losmaakt en over het zadel legt, en dan pas naar de stal brengt. Nu doe ik dit al jaaaaren, maar instructrices op de pensionstalling waar mijn eigen paard staat, zeggen dat dit pas op stal moet omdat het zadel er anders af kan vallen als het paard bijvoorbeeld schudt.

Ik ben nu dus eigenlijk wel benieuwd hoe jullie het doen? :)


Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:07

Singel een gaatje losser en pas bij de trailer of stal gaat de singel eraf.

Singel leg ik niet op het zadel want dan trekt het zweet in het zadel.

Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:07

Ik maak de singel vaak wel een gaatje losser, maar nooit helemaal los. Je paard hoeft maar 1x te schrikken... Ik vind mijn peperdure zadels liever niet terug in het zand of op beton :+

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:11

Ik deed 't altijd pas op stal, het heeft geen functie het zadel al los te maken en dan met 'n los zadel naar stal te lopen. Als er iemand in de buurt was dan hielden we elkaars paarden vast zodat we de zadels al naar de zadelkamer konden brengen die vlak bij de bak was.

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:13

Okee bedankt voor de reacties! Dan ga ik het voortaan op stal doen en in de bak een gaatje losser

Bielsje
Berichten: 1350
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:15

Gaatje losser inderdaad maar niet eraf. Laatst schrok mijn paard tijdens het afzadelen enorm terwijl ik net de singel in mijn hand had, toen moest ik dus het paard én het zadel tegelijk grijpen terwijl ze beiden een andere kant opgingen :')
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 24-04-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:20

Bielsje schreef:
Gaatje losser inderdaad maar niet eraf. Laatst schrok mijn paard tijdens het afzadelen enorm terwijl ik net de singel in mijn hand had, toen moest ik dus het paard én het zadel tegelijk grijpen terwijl ze beiden aan andere kant opgingen :')


Inderdaad heel logisch eigenlijk. Echt nooit over nagedacht… ik ga het niet meer doen!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101366
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:21

Apart dat ze dat op die manier bij jou manege deden. Bij ons niet, idd een gaatje losser en in de stal pas zadel af. Is er in al die tijd nooit een zadel afgevallen?

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:25

Bellatrix schreef:
Apart dat ze dat op die manier bij jou manege deden. Bij ons niet, idd een gaatje losser en in de stal pas zadel af. Is er in al die tijd nooit een zadel afgevallen?


Klopt, al moet ik zeggen dat dat wel circa 12 jaar geleden is toen we dit leerden. Misschien dat ze inmiddels van die manier zijn afgestapt. Ik heb het altijd zo aangehouden.. ook idd nooit meegemaakt met manege paarden dat het zadel eraf viel. mijn eigen paard is altijd rustig met afstijgen en naar stal lopen dus ik heb er ook geen moment aan gedacht haha. Maar je weet maar nooit dus ik ga t ook niet meer doen :)

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:29

Niet losmaken idd. En ook niet direct op je zadel leggen na het afzadelen, je wil niet dat het zout van het zweet in je zadel trekt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:30

Marije_jiplover schreef:
Niet losmaken idd. En ook niet direct op je zadel leggen na het afzadelen, je wil niet dat het zout van het zweet in je zadel trekt.


Ook een goed punt inderdaad. Bedankt!

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:30

Zadel eventueel een gaatje losser, maar nee nooit helemaal los. Pas op de poetsplaats. Singel en dekje dan wel helemaal los en van het zadel af ivm het zweet wat anders in het leer / zadel trekt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:37

Wij hebben dat vroeger ook zo geleerd inderdaad, singel helemaal los.
Later deed ik hem gewoon een paar gaatjes losser, totdat mijn paard eens schudde, het zadel eraf gleed en onder zijn buik bleef hangen := Paard in paniek..
Dus bij een rond paard maak ik de singel niet meer te los tenzij er een borsttuig aan vast zit, of ik maak em dus juist weer helemaal los.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nicky1963
Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:43

Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:45

8nnemiek schreef:
Wij hebben dat vroeger ook zo geleerd inderdaad, singel helemaal los.
Later deed ik hem gewoon een paar gaatjes losser, totdat mijn paard eens schudde, het zadel eraf gleed en onder zijn buik bleef hangen := Paard in paniek..
Dus bij een rond paard maak ik de singel niet meer te los tenzij er een borsttuig aan vast zit, of ik maak em dus juist weer helemaal los.


Toch fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het zo geleerd heeft haha Dat het zadel naar de buik glijdt als ie t los zit ben ik ook bang voor. Denk dat ik hem gewoon ietsje losser doe na het afstappen

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 16:47

Nicky1963 schreef:
Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.


Super bedankt voor de tips! :)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:51

Nicky1963 schreef:
Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.

Dat is toch veel gedoe als je dat dagelijks eraf haalt? Bij ons werd dat gewoon zo aangeleerd singel over het zadel en dat heb ik aangehouden toen ik m'n eigen paard had. Had ook niet de indruk dat mijn zadel daar nu zoveel van leed.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:52

En uitstappen deed ik gewoon onder 't zadel, niet ernaast.

Nicky1963
Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:54

elnienjo schreef:
Nicky1963 schreef:
Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.

Dat is toch veel gedoe als je dat dagelijks eraf haalt? Bij ons werd dat gewoon zo aangeleerd singel over het zadel en dat heb ik aangehouden toen ik m'n eigen paard had. Had ook niet de indruk dat mijn zadel daar nu zoveel van leed.

Veel gedoe? Vind ik niet, het gaat om het behoud van mijn paarden én mijn zadels, dus ik heb het er graag voor over.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:57

Mijn paard trekt heel soms het dekje eraf als ik het zadel uit de kast pak met opzadelen.

Ook zit ze soms aan de beugelriem met haar mond.

Ik zou het een groot risico vinden om het zadel los er op te laten liggen.


De singel maak je al aan een kant los, het is een kleine moeite om ook de andere kant los te maken.
En aangezien ik met opzadelen aan twee kanten de singel aantrek is dit met opzadelen in mijn ogen geen extra werk.

Voordeel is dat je met het zadel op het paard leggen geen last hebt van een singel die omlaag kan vallen, of in de weg kan hangen.

De singel hangt bij mij apart in de zadelkast. Niet op het zadel.

Het dekje hangt niet in de kast.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:59

Ik doe zadel pas helemaal los aan de stal/zadelplaats.

Singel maak ik ook beide kanten los (dus niet 1 kant nog vast aan de singel stoten zoals ik toch vaak gezien heb vroeger) en leg die ondersteboven over het zadel, dus natte kant omhoog. Heb geen neopreen singel maar een kunststof die gemakkelijk droog te wrijven is met een handdoek en indien nodig af te spoelen eerst.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-04-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:59

Veel mensen singelen veel te strak aan. Als je niet zo strak aansingelt hoef je ook niets losser te maken. Een paard wil ook graag nog goed kunnen ademen en als je singel enorm aantrekt dan gaat dat niet lekker. Je zadel blijft als die goed past prima liggen. Ik maak de singel vast en sjor hem niet aan. De meeste mensen zouden mijn singel wel zeker 2 gaten strakker trekken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:01

Spenk schreef:
Veel mensen singelen veel te strak aan. Als je niet zo strak aansingelt hoef je ook niets losser te maken. Een paard wil ook graag nog goed kunnen ademen en als je singel enorm aantrekt dan gaat dat niet lekker. Je zadel blijft als die goed past prima liggen. Ik maak de singel vast en sjor hem niet aan. De meeste mensen zouden mijn singel wel zeker 2 gaten strakker trekken.

Ik singel nog 1x bij net voor of net na het opstappen. Maar daarna tijdens het rijden doe ik het niet meer tenzij ik merk dat het toch nog echt te los zit. (vooral bij mijn dikkertje het geval, die blaast zich op bij opzadelen en aansingelen waarna de singel beetje naar voor schuift door z'n dikke buik zodra ik begin te rijden).

Leef en laat leven.

Ibbel
Berichten: 48933
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:04

Dat dus, gewoon niet zo idioot strak aansingelen. En om hoeveel meter tussen bak en afzadelplek gaat het nou eigenlijk? 50 meter? 100?
Doe niet zo moeilijk. Zo nodig uitstappen onder het zadel, afstappen, naar afzadelplek/stal, zadel er af en klaar. Kun je/wil niet uitstappen onder het zadel, na het afzadelen aan de hand zonder zadel uitstappen.

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 17:08

Ibbel schreef:
Dat dus, gewoon niet zo idioot strak aansingelen. En om hoeveel meter tussen bak en afzadelplek gaat het nou eigenlijk? 50 meter? 100?
Doe niet zo moeilijk. Zo nodig uitstappen onder het zadel, afstappen, naar afzadelplek/stal, zadel er af en klaar. Kun je/wil niet uitstappen onder het zadel, na het afzadelen aan de hand zonder zadel uitstappen.

Idioot strak aansingelen doe ik sowieso niet. En het is niet dat ik moeilijk doe, ik wist gewoon niet beter en wilde graag even wat visies van anderen lezen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 2 bezoekers