Singel over het zadel na rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:41

Wij deden op de manege ook altijd de singel een gaatje losser en liepen dan nog een paar rondjes naast het paard. Er werd wel op gelet dat je niet te strak aansingelde, dus dat minuutje konden de paarden ook wel aangesingeld lopen. Maar ik beschouwde gaatje losser altijd als teken aan het paard dat het werk erop zat. Een heel enkele keer moest een paard nl. de volgende les ook lopen, maar dat werd zoveel mogelijk vermeden.

Ik heb eens op een western stal gereden waar je de singel helemaal eraf moest halen en ophangen om te drogen. Dat is vast de beste manier, maar op een manege wordt dat een rommeltje. De singel ging gewoon over het zadel als je het zadel ophing, ik heb nergens zoutplekken gezien. De natte kant is immers naar boven.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:45

Spenk schreef:
Wat een vreemde redenatie dat een zadel die niet zomaar van de rug af valt te klein zal zijn. Voor je beeldvorming hier ligt een extra wijde boom op een gewoon normaal sportpaard. Geen hoge schoft maar dat zadel hoeft echt niet vastgesnoerd te worden hoor die blijft gewoon liggen.

Als je zadel past dan blijft die gewoon op de plek liggen. Als je hem strak moet aansingelen is er iets niet goed.

Maar nu gaan er dingen door elkaar lopen en worden ze verdraaid.

Als iemand zegt dat een zadel muurvast ligt, dan vind ik dat niet normaal. Als een zadel niet blijft liggen wanneer een paard zich uitschudt, is dat heel normaal. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe een zadel moet liggen als het blijft liggen zonder singel wanneer een paard zich uitschudt of bijvoorbeeld opzij springt.
Maar ik zeg dus ook zeker niet dat een zadel moet worden vastgesnoerd om te blijven liggen in normale situaties. Maar wel dat er een bevestiging in de vorm van een singel nodig is/zou moeten zijn als een paard zich uitschudt.

En overigens kan een veel te wijde boom ook hetzelfde effect hebben omdat die ook zo goed om de schoft kunnen klemmen, maar om nou alle mogelijkheden te benoemen leek me ook wat veel.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:52

Ik vind alleen je nu suggeert dat ze zadels van anderen in het topic dan te smal of te wijd zullen zijn. Maar ik gok je dat niet bedoelt?

Als mijn paard een beetje schud valt het zadel echt niet meteen er af hoor :) maar ik sta er dan ook altijd wel naast dus dan haal je hem toch al af.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:57

Volgens mij wordt er net zo goed gesuggereerd dat zadels die niet blijven liggen keihard worden aangesingeld, dus volgens mij kijk je nogal bevooroordeeld.

Maar ik zeg dat ik het me niet kan voorstellen dan een zadel dat muurvast ligt, goed kan liggen op een dynamisch paard. Wat de exacte reden is, kan ik niet zeggen omdat ik niets heb gezien of gevoeld, maar het lijkt mij niet te kunnen kloppen.
Of er worden dingen overdreven en dat zadel ligt toch niet zo muurvast, want er moeten nog steeds mensen naast staan blijkbaar. Maar dan ligt het dus niet muurvast en is het dus inderdaad niet verstandig om met een losse singel dingen te gaan doen

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:03

Bowo jij bent degene die muurvast zegt en dan verdraaien wij woorden :+. Jij bent degene die dat woord gebruikt, ik niet.
Ik zei dat mijn zadel als een huis ligt, niet strak, gewoon passend.
Mijn zadel blijft prima bovenop mijn paard liggen bij schudden. Voorlopig blijft de gemiddelde ruiter daarbij ook zitten en die zit ook niet muurvast:+.
Of hij nog op de juiste plek ligt.. nee dat niet. Maar hij valt er absoluut niet af.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:21

Zit er verschil in muurvast en als een huis dan? Afgezien van dat muurvast een stuk korter is en dus makkelijker te typen.

Ben je nou een zadel aan het vergelijken met een ruiter? Op zo'n slechte vergelijking ga ik niet eens reageren, dat is nog erger dan appels en peren vergelijken.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:31

Ja ik vind een groot verschil tussen vast of goed := maar als jij dat niet begrijpt, ga ik daar niet op in. Je vergelijkt appels met peren.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:40

Een huis beweegt niet en een muur ook niet. Vast en goed heeft niets te maken met die vergelijking? Ik denk dat je het zelf verkeerd hebt beschreven, maar dat niet wilt toegeven.
En dan zelfs zeggen dat ik appels en peren vergelijk? Zeg me dan maar met welke vergelijking

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:42

Bowo schreef:
Een huis beweegt niet en een muur ook niet. Vast en goed heeft niets te maken met die vergelijking? Ik denk dat je het zelf verkeerd hebt beschreven, maar dat niet wilt toegeven.
En dan zelfs zeggen dat ik appels en peren vergelijk? Zeg me dan maar met welke vergelijking


Joh, muurvast en als een huis kan echt wel wat anders betekenen, en doet dat ook in mijn hoofd. Dat jij dat niet zo vind is goed, maar daar hoef je echt niet zo over door te drammen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:52

Wanneer mijn woorden worden verdraaid en mijn vragen niet worden beantwoord, doe ik dat toch zeker wel :+

Maar aangezien er niet kan worden aangeven wat dan het verschil is en er allerlei niet onderbouwde dingen worden geroepen, ga ik er gewoon vanuit dat mensen niet willen toegeven. Dan kan het doordrammen worden genoemd, maar ik ga me niet met verdraaide woorden in een hoek laten zetten

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:54

Daan13 schreef:
Singel een gaatje losser en pas bij de trailer of stal gaat de singel eraf.

Singel leg ik niet op het zadel want dan trekt het zweet in het zadel.

Hier hetzelfde. Singel meteen bij het afstappen losser. Soms al een gaatje bij het uit stappen maar de singel gaat er pas af als het zadel er ook af gaat, idd om te voorkomen dat het zadel afgeschud zou worden.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:05

Jij Bowo begon met vals te reageren op een normaal antwoord.

Als je opzoekt wat de uitdrukking als een huis betekend kom je tot degelijk, zeker en kwalitatief.
Ik heb veel mensen horen zeggen dat een zadel in draf wat mag klapperen want het ruitergewicht zorgt ervoor dat dat niet gebeurt.
Ook daar ben ik het niet mee eens.
Een zadel moet sluiten zonder knellen. Geen drukpunten achterlaten in zweetpatroon en ook zonder strak gesingelt te zijn, zonder ruitergewicht netjes blijven liggen.
Ik blijf bij wat ik gezegd heb, minn zadel ligt als een huis en valt niet van mijn paard als hij zonder singel ligt en ze schud.

Ik ga echter niet meer net jou verder discussiƫren. Als mijn merrie nog onder het zadel was had ik het met liefde voor je gefilmd. Nu hou ik het erbij dat je schijnbaar een andere voorkennis hebt en het nodig vind om neerbuigend te doen naar andere als jij jezelf beter acht dan anderen.
Daar heb ik geen energie voor.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:14

Hoezo ben ik nou vals? Jij bent degene die mij vals en neerbuigend noemt en het op de man moet spelen. Of heb je het erover dat ik zei dat mijn woorden worden verdraaid? Dat is gewoon een feit.

Ik blijf erbij dat een zadel dat blijft liggen wanneer een paard zich uitschudt, waarschijnlijk niet past omdat zo'n statisch zadel op een dynamisch paard niet prettig kan zijn.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:21

elnienjo schreef:
Nicky1963 schreef:
Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.

Dat is toch veel gedoe als je dat dagelijks eraf haalt? Bij ons werd dat gewoon zo aangeleerd singel over het zadel en dat heb ik aangehouden toen ik m'n eigen paard had. Had ook niet de indruk dat mijn zadel daar nu zoveel van leed.



Hoezo veel gedoe >;)
Je staat al aan een kant van je paard met opzadelen, je legt je zadel recht Singel er aan een je loopt om en maakt je Singel vast.
Dat is toch niet zoveel gedoe, en daarbij beter voor het onderhoud van zadel en singel

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:26

Bowo schreef:
Hoezo ben ik nou vals? Jij bent degene die mij vals en neerbuigend noemt en het op de man moet spelen. Of heb je het erover dat ik zei dat mijn woorden worden verdraaid? Dat is gewoon een feit.

Ik blijf erbij dat een zadel dat blijft liggen wanneer een paard zich uitschudt, waarschijnlijk niet past omdat zo'n statisch zadel op een dynamisch paard niet prettig kan zijn.

Super knap dat jij vanaf een beeldscherm het werk van goede zadelmakers kunt beoordelen :) !

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:47

Wat een vreemde discussie over dat een zadel wel of niet goed ligt als een paard zich uitschud zonder singel. Echt wat een drama om niks. Negeer zulke opmerkingen toch gewoon. Scheelt ontzettend veel onnodige negatieve energie :)

Dat op een manege bij de manegepaard de singel en dekje aan en onder het zadel blijven begrijp ik wel ivm kwijtraken anders en zoeken naar spullen. Dat is dan niet handig.
Maar zelf ben ik erg zuinig op mijn dure spullen en die 2/3 seconden extra die het duurt om een singel vast te maken en een fris dekje op te doen heb ik er graag voor over. Een dekje droogt overigens ook veel buiten buiten de zadelkast.

psychonaut
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:48

Bokt, de enige site waar echt over absoluut elk onderwerp drama kan ontstaan.

Ik heb vanuit de rensport geleerd om zelfs al rijdend de singel een paar gaatjes losser te doen, dus na de harde training. Met die paar gaatjes losser ga je dan ook gewoon draven en zittend galopperen, kan prima. Het is omdat ik het niet zo lekker vind om vanaf het paard aan de singel te zitten bij een dressuur of western zadel, anders had ik dat nog steeds wel gedaan. Is toch een teken dat we nu meer in de ontspanning gaan en er geen heftige dingen gevraagd gaan worden. Maar voor die paar meter van bak naar poetsplaats zie ik persoonlijk het nut dan weer niet echt van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:56

Het is ook maar net wat je paard gewend is. Hoe ik deed:
Afstappen
Hoofdstel uit
Beugels opsteken
Singel los en over mijn arm
Zadel over mijn arm
Uit de piste lopen en alles gaan wegleggen
Paard roepen die vanuit de piste, inmiddels gerold en wel, kwam aanstappen
Halster aan en over de weg naar de wei

Wij reden op een afgesloten terrein en dit paard kon ik alles mee. Laten rollen in het zand is een hele fijne beloning voor ze!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:29

psychonaut schreef:
Bokt, de enige site waar echt over absoluut elk onderwerp drama kan ontstaan.

Ik heb vanuit de rensport geleerd om zelfs al rijdend de singel een paar gaatjes losser te doen, dus na de harde training. Met die paar gaatjes losser ga je dan ook gewoon draven en zittend galopperen, kan prima. Het is omdat ik het niet zo lekker vind om vanaf het paard aan de singel te zitten bij een dressuur of western zadel, anders had ik dat nog steeds wel gedaan. Is toch een teken dat we nu meer in de ontspanning gaan en er geen heftige dingen gevraagd gaan worden. Maar voor die paar meter van bak naar poetsplaats zie ik persoonlijk het nut dan weer niet echt van.

Kan ook prima wanneer je gaat uit stappen. :) Hier gaat de singel standaard losser eens ik ga uit stappen. Zowel thuis als op wedstrijd.