Singel over het zadel na rijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:18

Tja, moeilijk versus simpel: 'moeilijk' - in de 100 meter max tussen bak en stal een singel losser doen of helemaal los doen versus gewoon even die 100 meter doorlopen en op stal het hele zadel er in 1x af.

Dan weet ik wel wat ik kies :+


DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 17:23

Ibbel schreef:
Tja, moeilijk versus simpel: 'moeilijk' - in de 100 meter max tussen bak en stal een singel losser doen of helemaal los doen versus gewoon even die 100 meter doorlopen en op stal het hele zadel er in 1x af.

Dan weet ik wel wat ik kies :+

Geen reden om zo te reageren.. ik wilde, nogmaals, gewoon wat andere visies lezen! ;)

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:28

Ondanks dat het wat bot overkomt van Ibbel begrijp ik wel wat ze zegt.
En zeker voor wie jou dit heeft geleerd denk ik dan, waarom?
Paard heeft een uur of langer dat zadel op.
Wat maakt die paar minuten langer nog uit?
Wetende dat het er af kan vallen en beschadiging. Plus het zout op een leren zadel slecht is.
Dus vooral voor de instructie heb ik ook vraagtekens dat ik denk waarom word dit aangeleerd?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

DraverFan96
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-22 17:30

DuoPenotti schreef:
Ondanks dat het wat bot overkomt van Ibbel begrijp ik wel wat ze zegt.
En zeker voor wie jou dit heeft geleerd denk ik dan, waarom?
Paard heeft een uur of langer dat zadel op.
Wat maakt die paar minuten langer nog uit?
Wetende dat het er af kan vallen en beschadiging. Plus het zout op een leren zadel slecht is.
Dus vooral voor de instructie heb ik ook vraagtekens dat ik denk waarom word dit aangeleerd?

Is lang geleden, zo had ik het destijds geleerd bij de op- en afzadel lessen en iedereen daar deed het ook gewoon zo. Dus ik dacht er verder ook niet bij na. Ook omdat ik nooit last heb van een schrikkerig paard ofzo met afstappen en naar stal brengen. Maar de andere reacties hebben me inderdaad laten inzien dat ik het beter gewoon niet kan doen dus dat ga ik vanaf nu ook hanteren!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:31

DraverFan96 schreef:
Ibbel schreef:
Tja, moeilijk versus simpel: 'moeilijk' - in de 100 meter max tussen bak en stal een singel losser doen of helemaal los doen versus gewoon even die 100 meter doorlopen en op stal het hele zadel er in 1x af.

Dan weet ik wel wat ik kies :+

Geen reden om zo te reageren.. ik wilde, nogmaals, gewoon wat andere visies lezen! ;)

Wanneer je aangeeft niet strak aan te singelen (ik kan echt wel 2 handen nog tussen de singel krijgen)

Dan is losser maken ook écht niet nodig. Ik stap mijn paard uit en loop daarna naar stal. Dan zet ik hem in stal met zijn zadel en gaat die meestal vast hooi eten en plassen. Intussen doe ik mijn laarzen uit en pak ik mijn beugelhoesjes die om mijn beugels doe voor ik ze opsteek, daarna mijn zadelhoes erover. Dat is een waterdichte zadelhoes. Zadel in kast. Singel en dekje haal ik er helemaal vanaf. Dan de singel even borstelen en een leerdoekje erover dat die weer schoon is. De singel doe ik vervolgens op het zadel in de zadelhoes daar zit een ruimte voor de singel. Waardoor de singel dus op de hoes vast zit en niet op je zadel zelf.

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:37

Tja, ik stap af, trek de singel aan beide kanten los, gooi zadel+singel over steun en trek de hoes over het zadel. Mijn zadelhoes heeft een zakje aan beide kanten om mijn singel netjes in te schuiven.
De singel leg ikzelf nooit op het zadel. Ook doe ik de singel nooit een gaatje losser, zie daar het nut niet zo van in aangezien je singel nooit onaangenaam strak mag zitten.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:40

Ik blijf vaak zelfs op mijn paard zitten als ik terug ga naar de poets plaats :')

Mijn singel gooi ik gewoon op mijn zadel, met de zweet kan naar beneden zelfs, en die word daar echt niet slechter van.

I am because you were

Selina
Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:42

Ik zal wel dom zijn hoor. Maar waarom is het slecht om je dekje te laten zitten? De vieze kant komt toch niet in contact met je zadel?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:42

elnienjo schreef:
Nicky1963 schreef:
Ik stap af, dan loop ik een rondje, daarna doe ik de singel 1 gaatje losser, dan weer ff lopen, daarna weer een gaatje losser (aan de andere kant) en dan indien nodig herhalen, en als ie los genoeg is en het paard is op adem, dan breng ik t paard naar de stallen. In stapjes losser maken is voor de doorbloeding van de huid beter, heb ik geleerd.
En nooit de singel over het zadel leggen. Ook nooit het dekje onder het zadel laten zitten.

Dat is toch veel gedoe als je dat dagelijks eraf haalt? Bij ons werd dat gewoon zo aangeleerd singel over het zadel en dat heb ik aangehouden toen ik m'n eigen paard had. Had ook niet de indruk dat mijn zadel daar nu zoveel van leed.



Gedoe? Ik hang na het rijden altijd mijn singel en dekje weg om te luchten. Gewoon singel los aan beide kanten en die domme lusjes aan de dekjes gebruik ik nooit. Dus zadel gaat terug op zijn steun en dekje hangt of buiten of in de schuur over iets heen.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:43

Selina schreef:
Ik zal wel dom zijn hoor. Maar waarom is het slecht om je dekje te laten zitten? De vieze kant komt toch niet in contact met je zadel?

Je dekje is toch nat? Dat trekt gewoon door je dekje heen in je kussens hoor. Dat is niet best voor je kussens. Kan de vulling van gaan samenklonteren.

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:44

Selina schreef:
Ik zal wel dom zijn hoor. Maar waarom is het slecht om je dekje te laten zitten? De vieze kant komt toch niet in contact met je zadel?


Ik weet niet hoe veel jouw paard zweet, maar de mijne is daar heel erg goed in, en dan is mijn dekje vaak ook door en door nat.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Selina
Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:45

Spenk schreef:
Selina schreef:
Ik zal wel dom zijn hoor. Maar waarom is het slecht om je dekje te laten zitten? De vieze kant komt toch niet in contact met je zadel?

Je dekje is toch nat? Dat trekt gewoon door je dekje heen in je kussens hoor. Dat is niet best voor je kussens. Kan de vulling van gaan samenklonteren.


Mijn paard zweet vrijwel niet dus nee, dat trekt echt niet door naar de andere kant.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:45

Spenk schreef:
Selina schreef:
Ik zal wel dom zijn hoor. Maar waarom is het slecht om je dekje te laten zitten? De vieze kant komt toch niet in contact met je zadel?

Je dekje is toch nat? Dat trekt gewoon door je dekje heen in je kussens hoor. Dat is niet best voor je kussens. Kan de vulling van gaan samenklonteren.

:j

En ook al is het niet nat doe ik het nog niet.
Overigens hang ik mijn net gebruikte dekje ook niet in de kast, dat gaat op een schraag.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:53

Ik stapte altijd naast mijn paard uit. Echt even helemaal ontspannen.
Dat deed ik vaak met singel los, mijn zadel lag als een huis, een beetje schudden kon makkelijk en anders pakte ik m vast.
Als een zadel er van een beetje schudden afvalt, dan moet ie wel strak gesingelt worden wil hij 70kg erbovenop houden bij een goede sprint of rodeo.

Ik singelde ook vaak pas na t instappen aan. Stapte met krukje op.
Hoe vaak mensen wel niet gezegd hebben dat ze nog tussen mijn paard en mijn singel konden kijken :=

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:56

Ik haal altijd dekje en singel van het zadel af (dressuursingel) en laat het los van mijn zadel drogen.
Mijn paard zweet al van een rondje alleen stappen en zowel mijn dekje als mijn singel hebben een schapenwol als onderkant, dus dat is lekker nat na het rijden.
Lekker eraf, laten luchten en drogen en voor de volgende keer borstel ik het wol even los en gaat het er weer onder.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:01

Ik doe het nog even anders: na een half rondje uitstappen doe ik het zadel eraf, en de rest stappen we dan zonder zadel uit, kan ze gelijk al wat opdrogen (al zweet ze maar zelden, zeer goede conditie voor een ongetraind paard).

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:05

Wel of niet zweten zegt dan weer niet alles over de conditie.
Mijn haflinger zweet altijd, ook als hij getraind is dat hij met 2 hoeven in zijn neus een wedstrijd van 50 km loopt.

Ook als ik dan met hem een rondje ga stappen wordt die al bezweet onder het zadel en de singel en het hoofdstel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Bielsje
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:05

Ik voel me nu en gemakzuchtig én ook absoluut niet _O-

Ik doe tijdens het uitstappen terwijl ik erop zit de singel iets losser. Dat gaat heel makkelijk want ik ben ook te gemakzuchtig om echt goed aan te singelen, want niet echt nodig... Vervolgens blijf ik gewoon zitten want de poetsplaats is te ver lopen naar mijn mening :+

Daar doe ik de singel eraf, hoes om het zadel en leg het zadel en bontje weg. Sjabrak gaat mee naar huis zodat ik die kan wassen, mijn paard zweet amper tot niet onder het zadel :') , en de singel spuit ik helemaal af en af en toe haal ik er een doek met wat vet over.

Ik moest "vroeger" altijd goed voor mijn spullen zorgen en dat is wel blijven hangen. Zal vast de reden zijn dat mijn zadel van dik 25 jaar oud er nog als nieuw uitziet, op een scheur in het leer bovenop de lepel na van toen ik mijn paard even in training had staan |o

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

BeFunny
Berichten: 10195
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:10

Bij ons op de manege deden we dat ook zo.
Ik heb dat zelf echter nooit begrepen. Idd omdat het zadel er af kan vallen. Ook nooit mee gemaakt overigens

SnippergroenJarig
Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:21

Ik stap ernaast uit en doe dan na het afstappen de voorste singelstoot 2 gaatjes losser en de achterste helemaal los :+ haar eigenaresse doet dat zo en ik heb dat overgenomen. Nooit echt over nagedacht ofzo :=

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:34

smurffie schreef:
Ik stapte altijd naast mijn paard uit. Echt even helemaal ontspannen.
Dat deed ik vaak met singel los, mijn zadel lag als een huis, een beetje schudden kon makkelijk en anders pakte ik m vast.
Als een zadel er van een beetje schudden afvalt, dan moet ie wel strak gesingelt worden wil hij 70kg erbovenop houden bij een goede sprint of rodeo.

Ik singelde ook vaak pas na t instappen aan. Stapte met krukje op.
Hoe vaak mensen wel niet gezegd hebben dat ze nog tussen mijn paard en mijn singel konden kijken :=

Hierbij verwacht ik dan gelijk een paard met enorme atrofie door/met een te smalle boom waardoor alles inderdaad lekker vast ligt. Of misschien een hoge schoft waar de boom omheen kan knellen bijvoorbeeld.
Een zadel hoort niet muurvast te liggen, want een paard is niet statisch dus een statisch zadel kan niet prettig zijn.

En nee, ik hoef mijn 'los' zittende zadel zeker niet keihard aan te singelen om er niet af te glijden bij een rodeo.

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:41

Bowo schreef:
smurffie schreef:
Ik stapte altijd naast mijn paard uit. Echt even helemaal ontspannen.
Dat deed ik vaak met singel los, mijn zadel lag als een huis, een beetje schudden kon makkelijk en anders pakte ik m vast.
Als een zadel er van een beetje schudden afvalt, dan moet ie wel strak gesingelt worden wil hij 70kg erbovenop houden bij een goede sprint of rodeo.

Ik singelde ook vaak pas na t instappen aan. Stapte met krukje op.
Hoe vaak mensen wel niet gezegd hebben dat ze nog tussen mijn paard en mijn singel konden kijken :=

Hierbij verwacht ik dan gelijk een paard met enorme atrofie door/met een te smalle boom waardoor alles inderdaad lekker vast ligt. Of misschien een hoge schoft waar de boom omheen kan knellen bijvoorbeeld.
Een zadel hoort niet muurvast te liggen, want een paard is niet statisch dus een statisch zadel kan niet prettig zijn.

En nee, ik hoef mijn 'los' zittende zadel zeker niet keihard aan te singelen om er niet af te glijden bij een rodeo.


Eigelijk is het een vrij brede ronde paint merrie zonder schoft. Rug is echt niks mis mee.
Een zadel hoort niet te schuiven zonder de singel. Vast liggen op de schoft gaat een zadel van schuiven.
Je zadel ligt om je paard heen, kussens horen niet keihard waardoor deze bij warmte om de rug vormen.
Zie het als een backpack, als je die strak moet doen krijg je schuurplekken. Als hij goed hangt hoeft je buik niet afgekneld te worden en schuift hij niet.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:44

Wat een vreemde redenatie dat een zadel die niet zomaar van de rug af valt te klein zal zijn. Voor je beeldvorming hier ligt een extra wijde boom op een gewoon normaal sportpaard. Geen hoge schoft maar dat zadel hoeft echt niet vastgesnoerd te worden hoor die blijft gewoon liggen.

Als je zadel past dan blijft die gewoon op de plek liggen. Als je hem strak moet aansingelen is er iets niet goed.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Singel over het zadel na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:51

Nou ik moet toch bekennen als mijn paarden schudden zonder singel mijn zadels vallen.

Maar ze hebben wel Boommaat 39 en 40

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

LWDaisy
Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:27

Ik leg mijn singel wel over het zadel heen, maar pas als we op de afzadel-plaats zijn. Want zo leg ik het zadel ook in mijn kast, met de singel er over (en dan nog een hoes). Maar ik rij mijn paard nooit in het zweet :') Ik heb er nog nooit iets negatiefs van ondervonden, om eerlijk te zijn, maar dat zal vooral door gebrek aan zweet zijn gok ik zo.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 5 bezoekers