Paard doet der hoofd schudden, aanleuinigen problemen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Paard doet der hoofd schudden, aanleuinigen problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 16:40

Hoi,

Ik word meteen favoriete op mijn lieve manegepaard. Sinds 2 jaar geleden heb ik op hem gereden maar 3x les gehad, ging daarna niet zo goed. Daarna reed ik hem voorlopig niet meer. Afgelopen rond kerstvakantie waren duoles (4 personen) ging goed maar heb m’n houdingen iets tevoren en teugels iets te kort. Maar volgende dag heb ik iets lastig van m’n rug. Dan oud jaar reed ik hem weer; zat ik weer goed houding en teugels te kort gemaakt helaas ging ie schudden. Iedereen rijden ook met hem ging t goed. Daarom vraag ik jullie voor de tips voor volgende keer.

Met vriendelijke groetjes,

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard doet der hoofd schudden, aanleuinigen problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:47

Schudt hij in de wei of bij andere ruiters ook? Indien ja ==> kan headshaking of iets anders zijn.
Indien nee ==> dan heeft hij waarschijnlijk last van de te korte teugels of eventueel een instabiele handhouding?

Waarom neem je je teugels zo kort dan? Rij je les of rij je vrij? Als je les neemt, zou je het op voorhand met de instructrice kunnen bespreken. Zij laat je misschien enkele oefeningen voor je houding doen.
Als je vrij rijdt, probeer dan eens om de teugels te lossen en zelf ver naar achter te leunen. Wanneer je dan rechtkomt, heb je je bekken meer gekanteld, en zit je meer rechtop. Probeer dat gevoel vast te houden en rechtop te blijven. Het helpt om even met langere teugel te rijden, zodat je je niet aan de teugels kan optrekken. Waarschijnlijk is het schudden dan ook voorbij.

Succes :)

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 17:31

Poekkie schreef:
Schudt hij in de wei of bij andere ruiters ook? Indien ja ==> kan headshaking of iets anders zijn.
Indien nee ==> dan heeft hij waarschijnlijk last van de te korte teugels of eventueel een instabiele handhouding?

Waarom neem je je teugels zo kort dan? Rij je les of rij je vrij? Als je les neemt, zou je het op voorhand met de instructrice kunnen bespreken. Zij laat je misschien enkele oefeningen voor je houding doen.
Als je vrij rijdt, probeer dan eens om de teugels te lossen en zelf ver naar achter te leunen. Wanneer je dan rechtkomt, heb je je bekken meer gekanteld, en zit je meer rechtop. Probeer dat gevoel vast te houden en rechtop te blijven. Het helpt om even met langere teugel te rijden, zodat je je niet aan de teugels kan optrekken. Waarschijnlijk is het schudden dan ook voorbij.

Succes :)


Bij andere ruiters op hem gereden ging goed en andere ook niet net als mijne. Die deed ook beetje teugels tekort en handen stil houden, maar toch paar keer schudden daarna ging goed. Maar die doet ook voorzichtig als alweer misging. Langere teugels schudden die paard wel (alleen in stap zoals pauze schud hoofd niet) ik heb elke keer handen stil en iets beneden houden maar lastig voor mij omdat ik heb evengewicht stoornis.

Ik had ook vaak gevraagd of ik der vrij rijden wilt laten te oefenen maar helaas kan niet of niet gemogen omdat hij is hele gedeeltelijk verhuurd. Alleen vrijdag is hij niet verhuurd. Dus lastig!

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard doet der hoofd schudden, aanleuinigen problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:42

Ik probeer het te begrijpen… klopt mijn samenvatting hieronder?

- bij sommige ruiters schudt hij niet, bij anderen wel
- bij ruiters waarbij hij schudt hadden de ruiters de handen stil maar teugels heel kort
- met langere teugels schudt hij ook, maar niet in stap
- je rijdt altijd met les.

Heb je al eens advies gevraagd aan je instructrice? Waarom hou je het paard standaard erg kort?

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 18:00

Poekkie schreef:
Ik probeer het te begrijpen… klopt mijn samenvatting hieronder?

- bij sommige ruiters schudt hij niet, bij anderen wel
- bij ruiters waarbij hij schudt hadden de ruiters de handen stil maar teugels heel kort
- met langere teugels schudt hij ook, maar niet in stap
- je rijdt altijd met les.

Heb je al eens advies gevraagd aan je instructrice? Waarom hou je het paard standaard erg kort?


- bij sommige ruiters schudt hij niet, bij anderen wel —> ja per verschillende ruiters.
- bij ruiters waarbij hij schudt hadden de ruiters de handen stil maar teugels heel kort —> geen idee sommige doet (niet te tekort maar wel kort) wel handen stil
- met langere teugels schudt hij ook, maar niet in stap —> nee precies.
- je rijdt altijd met les. —> Nee rijd 1x per week. Toen ik reed hem 3x daarna niet meer en in afgelopen kerstvakantie en oud jaar was ik hem 2x gereden.

Heb je al eens advies gevraagd aan je instructrice? —> ja vanwege niet zo goed aanleuningen

Waarom hou je het paard standaard erg kort? Ik heb vaak uitzoeken om welke aanleuningen zit goed. Als die teugels beetje lang dan schudden ie wel. Te kort schudden ie niet.