Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 21:42

Heyy

Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor andere mensen die op een manege hebben gereden of op het moment nog rijden

Ik kan het niet langer voor me houden de manege waar ik reed werden paarden vast gezet tijdens het rijden met : strotouwtjes, spanbanden en elastieken ( andere hulpmiddelen zoals de slof worden ook regelmatig gebruikt )
Laten we beginnen met het voorbeeld strotouwtjes: vanaf de singel naar het bit dan hebben ze een lus zodat de singel door het strotouwtje kan gemaakt en aan de andere kant een klipje waardoor je hem aan het bit klikt, aan de linker bijtring als je op de linkerhand rijd en rechter op de rechterhand
Zodat het paard stelling heeft |(

Dan de spanbanden: vanaf het zadel strak naar de bijtringen dan heb je 2 spanbanden voor aan die ringetjes aan de voorkant van je zadel daar klik je hem aan en dan is die spanbanden zo kort dat je het hel hoofd richting het zadel duwt
Het idee ervan is zodat het paard zijn hoofd niet naar beneden kan gooien en kan gaan bokken

En dan hebben we de elastieken nog: vanaf de singel door het bit naar die ringetjes voor aan je zadel zodat ze zo genaamd nagevelijk lopen


Daarnaast staan de pony’s altijd binnen, wel veel stro maar weer bijna geen hooi of brok
Als er geen zadel voor de pony is waar je op moet word er gezegd leg er maar 2 bondjes onder
Alle pony’s rij je met zweep en ja je moet hem ook gebruiken want anders slaat de eigenaar ze wel met de longzweep en geeft ze mij de schuld als me pony weg rent dus geef ik ze liever zelf zachtjes een tikje
Als de pony 1 ding heeft gedaan in de les wat de eigenaar niet zint krijgen ze helemaal geen voer
En als je de pony ergens voor beloond word de pony door de eigenaar meteen weer afgestraft

De pony’s worden altijd met peeskappen gereden en de pezen zijn flink warm na 5 uur lopen met peeskappen

Alle pony’s staan onder een deken ook de pony’s met een mega dikke wintervacht die dat dus niet nodig hebben en staan te zweten onder die deken
Als een pony eenmaal opgezadeld is blijft ie de hele dag opgezadeld want 2x opzadelen is teveel moeite volgends de eigenaar.
En de paarden die om 09:00 moeten die worden de dag van te voren al om 18:00 opgezadeld ( hoofdstel uit zodat ze wel kunnen eten als ze eten hebben ) maar ze staan wel vast zodat ze niet kunnen gaan liggen met zadel

Nou ja alles slaat erop foute boel
Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie soort gelijke verhalen


Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:50

en waarom meld je dit dan niet bij de juiste instanties?

HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 21:51

Kinke schreef:
en waarom meld je dit dan niet bij de juiste instanties?


Is gedaan, doen ze niks mee

Ik ben meer benieuwd of zulke soort gelijke dingen ook op andere plekken gebeuren :)

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:53

Uhm nee, want ik doe voor ik ergens ga rijden research hoe de paarden gehouden worden. Dus ik zou bij voorbaat daar al niet gaan rijden en anders was ik na 1 les weg.

Alex en Jorie <3

Majolen
Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:53

Ik vind dit toch een beetje ongeloofwaardig...

Wat hebben ze je misdaan?

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:53

Nee, dat speelt op de manege waar ik rijd gelukkig niet. Maar waarom wil je meer slechte ervaringen weten? Is eentje niet genoeg?

Ik geloof er trouwens niets van dat een pony geen voer krijg als ze stout was.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 30-01-22 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy
Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:55

Dit heb ik gelukkig nog nooit ergens gezien. Ik zou inderdaad massaal melden bij 144 en dierenbescherming ect. Dit is namelijk echt not done

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 21:56

LiannePuthzy schreef:
Dit heb ik gelukkig nog nooit ergens gezien. Ik zou inderdaad massaal melden bij 144 en dierenbescherming ect. Dit is namelijk echt not done


Ja is gedaan maar ze doen er helaas niks mee |(

HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 21:59

Majolen schreef:
Ik vind dit toch een beetje ongeloofwaardig...

Wat hebben ze je misdaan?


Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen, maar laat ik het zo zeggen niemand heeft mij daar wat mis gedaan maar de paarden wel ik heb daar 2 lesjes gehad en toen was ik weg

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:01

Nou ts als dit serieus is en er wordt niks aan gedaan vind ik dat je moet vermelden waar dit is. Dat is de enige manier waarop mensen er niet meer komen en anderen kunnen waarschuwen

Majolen
Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:06

Ik ben het er mee eens dat de dierenpolitie harder op zou moeten treden, maar ik geloof nooit dat dit soort praktijken aan het "publiek" getoond worden, zeker niet met de huidige smartphone generatie.

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:06

HaflingerXXX schreef:
Majolen schreef:
Ik vind dit toch een beetje ongeloofwaardig...

Wat hebben ze je misdaan?


Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen, maar laat ik het zo zeggen niemand heeft mij daar wat mis gedaan maar de paarden wel ik heb daar 2 lesjes gehad en toen was ik weg


Je hebt 2 lesjes gereden en bent toen weggegaan en weet dus dat de paarden die om 0900 gereden worden, om 1800 de dag ervoor opgezadeld en vast staan tot de volgende ochtend?

Ik geloof echt dat het vakantie is. Jammer dat ik daar dan weer niks aan heb....

Edit: stomme teipvautun
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 30-01-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rockes <3

Ineke2
Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:11

Maak een grote pan groentesoep klaar. Zijn de paarden vast heel blij mee.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:57

Met meerdere mensen een dossier maken voor 144 en als niet helpt media

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Dee_Es
Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 07:30

Ik dacht dat de vakantie voorbij was?

Waar is dit TS? Als een manege dit echt doet mogen ze gerust publiekelijk aan de schandpaal genageld worden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:30

Sorry, maar kan men even normaal doen?

Dit is toch een volstrekt helder verhaal? Dit meisje maakt zich zorgen, en we moeten blij zijn wanneer mensen zich dergelijke zaken aantrekken.
De meeste mensen kijken immers weg of hebben eigenlijk geen idee wat wel of niet diervriendelijk is.

Ik zou inderdaad kijken of je wat medestanders kunt krijgen/ vinden. Dus meer mensen die dit weten en er moeite mee hebben.
Hoe meer meldingen er gedaan worden, hoe groter de kans is dat er inspectie komt.

Goed dat je zo betrokken bent! Hopelijk kunnen jullie samen iets betekenen voor deze paarden.

Elisa2
Berichten: 36681
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:45

Film de wanpraktijken, schrijf ze op en meld het bij de dierenpolitie..ik kan me niet voorstellen dat ze er niks mee doen. Ik heb al een paar keer contact gehad voor minder ernstigere zaken en daar gingen ze ook heel serieus mee om.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:50

Klinkt als een opgeklopt verhaal. Niks mis met bijzetten, peeskappen gebruiken etc. En bij welke stal hebben ze wel heel de dag door brok. :7

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:55

Ninx schreef:
Sorry, maar kan men even normaal doen?

Dit is toch een volstrekt helder verhaal? Dit meisje maakt zich zorgen, en we moeten blij zijn wanneer mensen zich dergelijke zaken aantrekken.
De meeste mensen kijken immers weg of hebben eigenlijk geen idee wat wel of niet diervriendelijk is.

Ik zou inderdaad kijken of je wat medestanders kunt krijgen/ vinden. Dus meer mensen die dit weten en er moeite mee hebben.
Hoe meer meldingen er gedaan worden, hoe groter de kans is dat er inspectie komt.

Goed dat je zo betrokken bent! Hopelijk kunnen jullie samen iets betekenen voor deze paarden.

Ze heeft daar 2 lesjes gehad ...

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:36

Zonnetje81 schreef:
Klinkt als een opgeklopt verhaal. Niks mis met bijzetten, peeskappen gebruiken etc. En bij welke stal hebben ze wel heel de dag door brok. :7


Oh? Maak jij dat op uit dit verhaal?

Als paarden de gehele dag opgezadeld staan, de gehele dag peeskappen dragen en op niet wenselijke wijze (er zijn trouwens geen wenselijke wijzen... maar dat daargelaten) 'vastgebonden' worden (ik wil spanbanden gebruiken geen bijzet noemen... ) is dat heel kwalijk. Paarden ook met strotouwtjes in stelling vastzetten is gewoon middeleeuws.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:37

Lieser schreef:
Ninx schreef:
Sorry, maar kan men even normaal doen?

Dit is toch een volstrekt helder verhaal? Dit meisje maakt zich zorgen, en we moeten blij zijn wanneer mensen zich dergelijke zaken aantrekken.
De meeste mensen kijken immers weg of hebben eigenlijk geen idee wat wel of niet diervriendelijk is.

Ik zou inderdaad kijken of je wat medestanders kunt krijgen/ vinden. Dus meer mensen die dit weten en er moeite mee hebben.
Hoe meer meldingen er gedaan worden, hoe groter de kans is dat er inspectie komt.

Goed dat je zo betrokken bent! Hopelijk kunnen jullie samen iets betekenen voor deze paarden.

Ze heeft daar 2 lesjes gehad ...


Je hebt gelijk... na 1 lesje was deze ellende al genoeg geweest om nooit meer terug te komen lijkt me.
Maar het pleit voor haar dat ze er iets aan wil doen.

In welk landsdeel is dit ts?

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:39

waar heb je dit gemeld dan? Voor bedrijfsmatig en paarden moet je bij de NVWA een melding doen.

Koekie73
Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:39

Als dit allemaal echt waar is, dan zou ik meer actie ondernemen. Bij welke instanties heb je dit gemeld?

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:42

Wat jij omschrijft klinkt niet goed, en kan natuurlijk echt niet.

Echter zijn er wel omstandigheden (en ik ben echt anti hulpteugel!) dat ik het oké vind om pony's een hulpmiddel om te doen zodat ze wel een beetje over hun rug lopen.
En dat is wanneer kinderen /mensen leren rijden ervoor zorgen dat het paard/de pony wel een beetje ruggebruik blijft houden. Dit zit voor de mensen beter, maar is uiteindelijk voor het dier zelf ook beter.

Een dier die constant met een weggedrukte rug loopt, zal daar schade aan over houden. dan liever een hulpteugeltje er aan die er voor zorgt dat ze in ieder geval iets over de rug lopen (en dat is dus geen strakke bij zet waarbij ze geen kant op kunnen).

Maar nogmaals, wat jij omschrijft is natuurlijk echt niet goed. Je zou in ieder geval kunnen vragen waarom ze dit doen. En aangeven dat je het er niet mee eens bent, en er een melding van gaat maken (want ik ga er dan vanuit dat je dan sowieso daar niet wil blijven)
Wellicht doen ze er niks mee, maar het zal altijd een zaadje planten....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:44

Dierenpolitie doet hier niks aan, zolang dieren er doorvoed uit zien en een onderkomen hebben, is het goed.

Genoeg misstanden bij maneges, het blijft toch bedrijfsactiva die dieren. Dus het zou me helemaal niets verbazen.

Als dierenpolitie niks doet, gewoon foto's van de misstanden maken en delen maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers