Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:10

Ik vind het verhaal erg ongeloofwaardig. Stel, een stal zou zo slecht met z'n dieren omgaan en ze alleen maar voor het geld willen gebruiken. Dan gok ik zomaar dat ze niet 's nachts met een zadel op stal staan, terwijl ze dit makkelijk zouden kunnen beschadigen.

Een pony krijgt helemaal geen voer als hij stout is? Ze staan dag en nacht met zadel op, maar als er geen zadel is moet je er maar twee bontjes onder leggen? De pony's lopen vijf uur op een dag en worden alleen maar afgestraft?

Dit riekt naar stemmingmakerij. -O-


Majolen
Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:12

De NVWA is verplicht te gaan kijken als er een melding wordt gemaakt. Of dit in de praktijk ook wordt uitgevoerd weet ik natuurlijk niet.
Ik zou zeggen kom met harde bewijzen voordat je een bedrijf zwart maakt omdat je (bijvoorbeeld) de pony waar je graag op rijdt niet kreeg.

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:18

Voor de mensen die dit af doen als: geloof het niet, riekt naar stemmingmakerij enz. Als verdorie de helft waar is vind ik het al genoeg om je zorgen over te maken.

TS, 144 kan hier niet zoveel mee vaak. Melding bij de NVWA zou beter zijn.
En hebben ze daar niets te verbergen: prima toch dan dat er controle komt.
Hebben ze wel wat te verbergen, goed dat er naar gekeken wordt.

Het komt toch nog teveel voor in NL dat men de andere kant uitkijkt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:24

Mindim schreef:
Dierenpolitie doet hier niks aan, zolang dieren er doorvoed uit zien en een onderkomen hebben, is het goed.
.


ook als ze snachts vastgebonden staan met zadel op? dat lijkt me stug

LvdO
Berichten: 417
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:24

Een hulpteugel erbij vind ik persoonlijk geen drama.. Als het paard daardoor beter over de rug loopt, is dat beter voor het paard zelf.

De hele dag op stal... Helaas zijn dat er velen en zijn daar (nog) geen duidelijke wetten over, maar het is geloof ik niet strafbaar Wel heel triest natuurlijk.

De hele dag met zadel op? Weet je het zeker? Was het niet een kwartier of half uurtje, zodat het paard niet in korte tijd een paar keer strak aangesingeld zou worden?

Je schrijft dat je twee keer bent geweest en je noemt best wel wat ernstige dingen op. Heb je het goed gezien? Ga nog eens kijken en nog belangrijker: Ga in gesprek. Stel vragen!

Loving life Xx

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:27

Áls, maar ik geloof hier he-le-maal niets van. Dat zou betekenen dat meerdere mensen dit dag tot dag meemaken (incl. personeel) en dat er niemand is die een vraagteken zou zetten bij al deze misstanden. Bovendien zou 144 dan hebben gezegd dat ze er niets mee doen, maar haar niet doorverwijzen naar een loket waar ze wel iets zou kunnen laten uitzoeken?

Leuk verhaal, "hebben ze niets te verbergen, dan prima dat er controle komt", maar dit betekent dat dat kleine groepje mensen dat er in Nederland is om échte misstanden uit te zoeken, wordt bezig gehouden met dit soort zaken, terwijl ze op andere plekken wellicht wél een verschil kunnen maken. Dus zo onschuldig is het niet om met een of ander sensatieverhaal de NVWA of dierenpolitie op een manege af te sturen.

Als er ook maar 0.00001% waarheid zit in dit verhaal, maak ik graag mijn excuses aan de TS en neem ik alles terug. Zeker. Maar vooralsnog geloof ik er niets van.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:45

mylittlejoy schreef:
Áls, maar ik geloof hier he-le-maal niets van. Dat zou betekenen dat meerdere mensen dit dag tot dag meemaken (incl. personeel) en dat er niemand is die een vraagteken zou zetten bij al deze misstanden. Bovendien zou 144 dan hebben gezegd dat ze er niets mee doen, maar haar niet doorverwijzen naar een loket waar ze wel iets zou kunnen laten uitzoeken?

Leuk verhaal, "hebben ze niets te verbergen, dan prima dat er controle komt", maar dit betekent dat dat kleine groepje mensen dat er in Nederland is om échte misstanden uit te zoeken, wordt bezig gehouden met dit soort zaken, terwijl ze op andere plekken wellicht wél een verschil kunnen maken. Dus zo onschuldig is het niet om met een of ander sensatieverhaal de NVWA of dierenpolitie op een manege af te sturen.

Als er ook maar 0.00001% waarheid zit in dit verhaal, maak ik graag mijn excuses aan de TS en neem ik alles terug. Zeker. Maar vooralsnog geloof ik er niets van.


Jij hoeft het gelukkig ook niet te geloven.

Net zoals niemand gelooft dat sommige NVWA inspecteurs corrupt zijn en misstanden bij slachthuizen door de vingers zien... helaas komen dat soort dingen dan toch aan het licht.
Dat personeel of andere lesklanten blind zijn geworden voor leed of het niet eens herkennen is ook geen uitzondering.

Ik vind een fractie van het genoemde al zeer zorgelijk.

In welk landsdeel zit jij ts? Misschien zijn er Bokkers die in dezelfde regio zitten die je kunnen helpen? Of meer van de situatie weten?

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:03

TS zegt het zelf gezien en meegemaakt te hebben, dus dan mag ze de naam van de betreffende stal gewoon noemen. Dan zullen er snel genoeg reacties komen die daar wel of niet mee overeenkomen.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:05

neemt iemand dit verhaal van TS nou echt serieus ???? sorry hoor.... ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:06

fokfanaat schreef:
Mindim schreef:
Dierenpolitie doet hier niks aan, zolang dieren er doorvoed uit zien en een onderkomen hebben, is het goed.
.


ook als ze snachts vastgebonden staan met zadel op? dat lijkt me stug

Denk jij dat ze in de nacht gaan kijken dan? Ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:07

ElCamino schreef:
neemt iemand dit verhaal van TS nou echt serieus ???? sorry hoor.... ik niet

Het zal toch maar eens waar zijn......... en dan

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:11

Oh kom op. Paarden die een hele nacht opgebonden en opgezadeld staan?
Het zal best dat 's avonds om 6 uur paarden gezadeld worden voor een les om 7 uur, zodat de lesgever tussen 6 en 7 effe kan eten.
En ja, ze zullen de volgende ochtend ook weer gezadeld worden voor een les van 9 uur 's morgens.

En als TS bij toeval, die 2x dat ze er was (en dan dus een keer een late middagles én een ochtendles heeft gereden, wat al vrij ongebruikelijk is) dat gezien heeft en een 1 plus 1 bij elkaar heeft opgeteld tot 10... tja, dan krijg je dit soort rare ideeën.
Want we geloven toch niet dat ze 's avonds om 11 uur nog even is wezen kijken én de volgende ochtend om pak m beet 5 uur óók nog eens?

Sky_As
Berichten: 4663
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:13

Nou ja, er was laatst nog een adres waar ze tig koeien vonden, waarvan er al een paar overleden waren vanwege geen eten.
Als iemand je dat zegt, kun je je daar ook geen voorstelling bij maken. Echter zou je bij een manege wel een stukje sociale controle verwachten, dus dat er meer klachten zouden komen.
Ik blijf het ook een raar verhaal vinden, en hoop maar, dat het inderdaad volledig gelogen is (dat zou in dit geval echt de beste versie zijn)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:15

Ibbel schreef:
Oh kom op. Paarden die een hele nacht opgebonden en opgezadeld staan?
Het zal best dat 's avonds om 6 uur paarden gezadeld worden voor een les om 7 uur, zodat de lesgever tussen 6 en 7 effe kan eten.
En ja, ze zullen de volgende ochtend ook weer gezadeld worden voor een les van 9 uur 's morgens.

En als TS bij toeval, die 2x dat ze er was (en dan dus een keer een late middagles én een ochtendles heeft gereden, wat al vrij ongebruikelijk is) dat gezien heeft en een 1 plus 1 bij elkaar heeft opgeteld tot 10... tja, dan krijg je dit soort rare ideeën.
Want we geloven toch niet dat ze 's avonds om 11 uur nog even is wezen kijken én de volgende ochtend om pak m beet 5 uur óók nog eens?


Misschien wel, misschien ook niet, ik was er niet bij. Zal het echter nooit bij voorbaat afdoen als onzin, das alles.

Ook buiten het zadelverhaal lees ik ellende..

DuoPenotti
Berichten: 28855
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:19

Dat word nog eens een les inplannen. Neem een vriendin mee en die filmt jou. Maar dus net zoveel de andere paarden.
Dan is er bewijs en kan ook gekeken worden of de touwtjes enz echt te vast zitten ofdat het los hangt maar een pony ook weer niet iemand er voorover af kan trekken.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

AnnemiekvM
Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:42

Mocht je hulp willen, stuur me dan even een pb over welke manege het gaat. Dan wil ik er best een keer gaan kijken als het niet al te ver weg is. En anders denk ik dat er een andere Bokker is die wel een keer mee wil gaan kijken.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:35

Ninx schreef:
Zonnetje81 schreef:
Klinkt als een opgeklopt verhaal. Niks mis met bijzetten, peeskappen gebruiken etc. En bij welke stal hebben ze wel heel de dag door brok. :7


Oh? Maak jij dat op uit dit verhaal?

Als paarden de gehele dag opgezadeld staan, de gehele dag peeskappen dragen en op niet wenselijke wijze (er zijn trouwens geen wenselijke wijzen... maar dat daargelaten) 'vastgebonden' worden (ik wil spanbanden gebruiken geen bijzet noemen... ) is dat heel kwalijk. Paarden ook met strotouwtjes in stelling vastzetten is gewoon middeleeuws.


Er staat dit:

Citaat:
De pony’s worden altijd met peeskappen gereden en de pezen zijn flink warm na 5 uur lopen met peeskappen


En zij was daar alle 5 de uren bij? Er staat nergens dat ze de hele dag met peeskappen staan. Alles wat ze zegt klinkt als een opgeklopt verhaal. Niks wat niet echt kan maar door de bewoording lekker overtrokken.


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Slechte omstandigheden voor manegeponys en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:53

Moeilijk te beoordelen via bokt op deze manier.
Het klinkt ongeloofwaardig, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zulke dingen niet kunnen of gebeuren. Als dit waar is en je wil er iets aan doen, verzamel dan zoveel mogelijk bewijzen.

En paarden die een hele nacht gebonden staan op stal: ja zo’n dingen heb ik wel al gezien op maneges, helaas (enfin niet ‘s nachts maar overdag ganse tijd gebonden staan als ze niet moesten rijden want geen echte stal, maar een stand waar je eerst langs achteren naar het hoofd van het paard moest om m los te maken of te zadelen oid, naast dat dat voor het welzijn van het paard niet ok is, is het voor de mensen ook nog eens gevaarlijk).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 4 bezoekers