Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 21:50

Hoi,

Op titel zoals bovenaan vraag ik aan jullie over wat is normaal (maximaal) om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden bij manege?

Die vraag ik me af omdat sommige hebben tekort voor paarden zoals kreupels of ziek paard(en) daarvoor die groeples meerder personen in rijbaan. Daarvoor sommige moet toch op pony’s gaan rijden. Onze manege hebben 9 of 10 paarden en 12 of 13 pony’s.

Daar ben ik heel benieuwd.


Anoniem

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:02

Je bedoelt in een les? Vroeger reden wij met Max 4 in een les. Zo kan iedereen goed geholpen worden. Grotere groepen zou ik niet fijn vinden. Je zit toch meestal in een 20x40 baan. En met 15 word dat wel heel vol.

Anoniem

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:19

Wij reden met 8 tot 10 in een 16x36 bak

esje01
Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:23

Toen ik nog les gaf max 6 in de les.
Paarden/ponies liepen max 2 keer per dag.
12 ponies waarvan 3 in de e-maat 10 paarden

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:27

Tijd voor een lesje Nederlands?
Misschien zijn je topics dan beter te begrijpen?

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 22:36

Marije_1997 schreef:
Je bedoelt in een les? Vroeger reden wij met Max 4 in een les. Zo kan iedereen goed geholpen worden. Grotere groepen zou ik niet fijn vinden. Je zit toch meestal in een 20x40 baan. En met 15 word dat wel heel vol.


Ja zo bedoel ik bij lessen. Onze manege rijden ongeveer 9 tot 11 personen ongeveer, maar 10 personen is maximaal in rijbaan. Maar ook wil ik weten wat is maximaal en hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden? Heeft te maken voor tekort paarden dus maakt me ook beetje bezorgen over die manege.

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 22:38

Indi_Vito schreef:
Tijd voor een lesje Nederlands?
Misschien zijn je topics dan beter te begrijpen?


Ik heb altijd lastig om correctie Nederlands omdat ik ben zelf doof. Merk je ook dat hele andere grammatica is.

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:43

Wat maakt dat je bezorgd bent om de manege? Hebben ze te weinig of juist teveel paarden? Rijden er veel ruiters of juist weinig?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:45

Het “normaal” aantal paarden en pony’s dat een manege heeft en kan inzetten is afhankelijk van een heleboel dingen zoals de beschikbare ruimte, personeel, beleid…
Op de eerste manege waar ik reed waren er 70 pony’s en 40 paarden of zo. We reden met velen in een les; 10-15 was heel normaal en zelfs eerder weinig. Soms waren we met zo’n 30 pony’s in een piste van 20x40. Tweede manage was een heel stuk kleiner. Ze hadden maar een paard of 5 als ik mij niet vergis. Voordeel was dat de groepen daarmee ook veel kleiner waren.

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 22:56

cissy schreef:
Wat maakt dat je bezorgd bent om de manege? Hebben ze te weinig of juist teveel paarden? Rijden er veel ruiters of juist weinig?


Dat ze hebben weinig paarden heeft daarvoor als paard(en) kreupel of ziek daarvoor somminge ruiter(s) moet op pony’s gaan rijden of naar andere lesje te verplaatste. Onze manege in rijbaan zijn maximaal 10 personen. Maar kunt soms beginners/ervaren niet bij normaal paard(en) gaan rijden. Ook vanwege somminge paard(en) zijn geleasd. Daarom ik zie ook de instructeur hebt moeite om te puzzelen om in te delen. Is ook heel lastig.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:01

Bij een kleine manege kan het bij kreupelheid of ziekte van de paarden inderdaad gebeuren dat er dan keuzes gemaakt moeten worden (ruiters die naar een andere les moeten of niet kunnen rijden, kleinere ruiters op een grote pony etc). Dat het voor de instructeur vaak moeilijk is om het dan in elkaar te puzzelen is vervelend, maar is eigenlijk niet jouw probleem.
Ook op maneges met meer paarden kan zoiets moeilijk zijn. En als er meer paarden zijn, los je dat probleem ook niet op. Meer paarden brengen voor de manege ook meer kosten mee en alle paarden moeten dan ook geld in het laatje brengen…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:33

Indi_Vito schreef:
Tijd voor een lesje Nederlands?
Misschien zijn je topics dan beter te begrijpen?

Je moet niet oordelen over iets waar je de achtergrond niet van weet.

Dee_Es
Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:16

Als je je zorgen maakt over het aantal paarden en pony's is het misschien interessanter om te kijken naar de verhouding lespaarden/pony's en het aantal klanten.

Wij rijden met max 5 per les en hebben 8 pony's. Dat is eigenlijk al aan de krappe kant vind ik want niet elke ruiter kan op elke pony rijden.

Op mijn oude manege gebeurde het ook wel dat volwassenen op pony's werden ingedeeld maar die vonden dat juist leuk en reden ook graag op pony's als er wel gewoon paarden vrij waren. Dat hoeft geen probleem te zijn lijkt mij (mits je niet te grote en te zware ruiters hebt).

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:43

Oprechte vraag: Waarom heb je als je doof bent moeite met grammatica en de juiste zinnen vormen?

Ik snap dat hardop praten heel erg lastig is overigens, maar lezen en zo leren uit boeken is toch heel goed mogelijk?

Ontopic: Dat ligt erg aan de manege zelf. Overigens vind ik de kwaliteit van een manege die lezen geeft met 8 of meer personen tegelijk in de rijbaan niet best. Je kunt als instructeur niet goed lesgeven met zoveel mensen tegelijk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 13:09

Ineke2 schreef:
Oprechte vraag: Waarom heb je als je doof bent moeite met grammatica en de juiste zinnen vormen?

Ik snap dat hardop praten heel erg lastig is overigens, maar lezen en zo leren uit boeken is toch heel goed mogelijk?

Ontopic: Dat ligt erg aan de manege zelf. Overigens vind ik de kwaliteit van een manege die lezen geeft met 8 of meer personen tegelijk in de rijbaan niet best. Je kunt als instructeur niet goed lesgeven met zoveel mensen tegelijk.



Niet alleen ik dat moeite met Nederland grammatica maar ook iedereen die doven zijn. Echt!

Ik ben niet instructeur maar lesklant. Ik zie ook dat onze manege die instructeur hebt moeite om puzzelen om in te delen vanwege tekort van paarden. Maar ik vind dat ze wel nog meer zoals 2 of 3 nieuwe paarden erbij maar daar hebt geen genoeg ruimte van de stallen. Er stond veel pensioenspaarden van de eigen paarden.

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 13:11

Dee_Es schreef:
Als je je zorgen maakt over het aantal paarden en pony's is het misschien interessanter om te kijken naar de verhouding lespaarden/pony's en het aantal klanten.

Wij rijden met max 5 per les en hebben 8 pony's. Dat is eigenlijk al aan de krappe kant vind ik want niet elke ruiter kan op elke pony rijden.

Op mijn oude manege gebeurde het ook wel dat volwassenen op pony's werden ingedeeld maar die vonden dat juist leuk en reden ook graag op pony's als er wel gewoon paarden vrij waren. Dat hoeft geen probleem te zijn lijkt mij (mits je niet te grote en te zware ruiters hebt).


Maar ik vind dat ze wel meer zoals 2 of 3 nieuwe paarden erbij (pony’s hebben ze wel genoeg) maar want ook er staan veel pensioenspaarden van de eigen paarden daarvoor hebben ze geen genoeg ruimte bij de stallen.

xSannee
Berichten: 4343
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:14

Ineke2 schreef:
Oprechte vraag: Waarom heb je als je doof bent moeite met grammatica en de juiste zinnen vormen?


Offtopic; de grammatica van de Nederlandse doventaal is heel anders dan de Nederlandse gesproken & geschreven taal.

Schrijven in de Nederlandse taal is voor TS dus niet haar moedertaal.

Ontopic; bij onze manege reden kleine volwassenen ook gerust op de grote pony's. Prima lijkt me. Een kleine manege zal sneller iets moeten wisselen als er een paard kreupel of ziek is, maar lijkt me goed opgelost als ze ruiters verplaatsen naar een andere les of ruiters op een andere pony laten rijden!

AnnemiekvM
Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat is normaal om hoeveelheid manegepony’s en manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:20

Bij ons is 12 de max in een les. Vind ik best veel, meestal zijn de groepen ook max 10 en regelmatig nog iets minder.
Qua lopen vind ik ook dat ze niet te veel achter elkaar lopen. Twee uur op een dag vind ik genoeg, maar voor een manege niet altijd rendabel. Als ze dan een derde uur lopen is het wel fijn als de paarden pauze hebben gehad. De hoeveelheid paarden is dan afhankelijk van het aantal klanten.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:24

Jojo2587 schreef:
cissy schreef:
Wat maakt dat je bezorgd bent om de manege? Hebben ze te weinig of juist teveel paarden? Rijden er veel ruiters of juist weinig?


Dat ze hebben weinig paarden heeft daarvoor als paard(en) kreupel of ziek daarvoor somminge ruiter(s) moet op pony’s gaan rijden

Op onze manege wordt goed gekeken naar het gewicht van de ruiter. Een slanke volwassene kan daardoor best eens op een e-pony gezet worden. Maar alleen als dat verantwoord is.

Wij rijden trouwens met maximaal 12 in een les.

DuoPenotti
Berichten: 29351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:33

Ineke2 schreef:
Oprechte vraag: Waarom heb je als je doof bent moeite met grammatica en de juiste zinnen vormen?

Ik snap dat hardop praten heel erg lastig is overigens, maar lezen en zo leren uit boeken is toch heel goed mogelijk?

Ontopic: Dat ligt erg aan de manege zelf. Overigens vind ik de kwaliteit van een manege die lezen geeft met 8 of meer personen tegelijk in de rijbaan niet best. Je kunt als instructeur niet goed lesgeven met zoveel mensen tegelijk.

geen idee waarom dat is.
Maar merk dat ook aan mijn schoonmoeder.
Ik herkende het bericht van ts direct als zijnde van een doof persoon. Wat ze later dan ook bevestigde.
Ik zeg wel eens ze praat ook als Hiawatta (ken je die toevallig een indiaantje uit de Donald duck)
Meer met steekwoorden, de zinnen zijn anders.


janderegelaa schreef:
Indi_Vito schreef:
Tijd voor een lesje Nederlands?
Misschien zijn je topics dan beter te begrijpen?

Je moet niet oordelen over iets waar je de achtergrond niet van weet.

:j Zo is het.


Verder heb ik geen advies over het aantal mensen in de les.
Hoe minder hoe meer aandacht uiteraard per persoon.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 13:53

AnnemiekvM schreef:
Bij ons is 12 de max in een les. Vind ik best veel, meestal zijn de groepen ook max 10 en regelmatig nog iets minder.
Qua lopen vind ik ook dat ze niet te veel achter elkaar lopen. Twee uur op een dag vind ik genoeg, maar voor een manege niet altijd rendabel. Als ze dan een derde uur lopen is het wel fijn als de paarden pauze hebben gehad. De hoeveelheid paarden is dan afhankelijk van het aantal klanten.


10 personen in groeples vind ik wel genoeg, want onze manege hebt groot rijbaan.

Jojo2587
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 13:56

Dat ze hebben weinig paarden heeft daarvoor als paard(en) kreupel of ziek daarvoor somminge ruiter(s) moet op pony’s gaan rijden [/quote]
Op onze manege wordt goed gekeken naar het gewicht van de ruiter. Een slanke volwassene kan daardoor best eens op een e-pony gezet worden. Maar alleen als dat verantwoord is.

Wij rijden trouwens met maximaal 12 in een les.[/quote]

Ja slanke volwassen kunnen wel op groot pony gaan rijden. Inderdaad is ook wel verantwoord.

Butterfly
Berichten: 2856
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:02

De zinsbouw in de Nederlandse Gebarentaal is inderdaad heel anders, dus TS 'aanvallen' op haar zinsbouw is niet heel netjes. Zinnen in gebarentaal staan vaak in een heel andere volgorde dan Nederlandse zinnen.

Vroeger bij ons op de manege had je ook wel een stuk of 10 personen in een les, maar het is heel afhankelijk van de locatie, de beschikbare ruimte en allerlei andere factoren.
Op pony's rijden is trouwens niet altijd slechter TS, sommige pony's zijn een stuk pittiger dan paarden en daar leer je dan ook weer van :)

Nora <3
Meike <3

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:08

Dat verschilt per manege, en als lesklant heb je daar weinig invloed op. Tenzij de klanten massaal weggaan uit ontevredenheid :=

Ik heb gewerkt op verschillende manege en je houdt je paarden op de lange termijn het beste heel als ze niet meer dan 12 tot 15 uur in de week werken. Soms zijn er uitschieters, denk aan zomerkamp. Maar daar moeten paarden ook echt van kunnen bijkomen!

Ik heb maneges gezien waar de belasting van de paarden hoger was, maar daar was ook veel meer uitval en verloop van de paarden.

Je moet er altijd rekening mee houden dat als een paard uitvalt, dat de anderen dit moeten opvangen. En als die te zwaar belast worden heb je nog meer uitval.

De maneges waar ik momenteel bij betrokken ben rijden met groepen van 6 a 7 ruiters. Dat geeft genoeg ruimte in de baan, en genoeg tijd als instructeur om iedereen persoonlijke aandacht te geven.
De paarden krijgen de tijd om te herstellen van blessures en zijn meestal vele jaren bij ons in dienst.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

CoRiNa1983
Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:10

Groepsgrootte per les max. 6 paarden/ponyś en Max. 2 lesuren per dag per paarden/ponyś
Wil je meer lessen geven per dag zul je als manege ook dus meer paarden/ponyś moeten hebben en er moet wel een reserve paard/pony zijn voor als er uitval is maar, als je dus meer lessen geeft per dag dan zou je ook meer paarden/ponyś moeten hebben in mijn ogen en dan kan een ander paard/pony best een keer een les extra lopen.

Als je dus enkel die 2 lesuren per dag geeft zou je dus 6 paarden/ponyś moeten hebben maar niet iedereen kan op een paard en niet iedereen kan op een pony dus ik denk dat je dan minimaal 4 ponyś en 4 paarden moet hebben in het liefst ook wat verschillende maten.

In mijn optiek ligt het er dus echt aan hoeveel lessen je wil geven per dag, hoeveel paarden/ponyś je zou moeten hebben.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, springzeker en 26 bezoekers