Bestaat de ideale manege?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-22 20:30

Graag had ik eens enkele gedachten gedeeld en zo eens een neutrale mening van een vreemde te kunnen horen.

Sinds een klein jaar zijn mijn dochter(net 7) en mezelf, samen op dezelfde manege gestart met rijlessen(ik had 7j niet meer gereden en vooral angst stond in de weg, dochter heeft thuis een pony, is heel onzeker en vooral het sociale drijft haar naar een manege)

Na een lange zoektocht uitgekomen bij de huidige stal,(zocht een manege waar kleine kinderen niet op grote paarden hoeven te rijden, kleine groepen, familiale sfeer en goed zijn voor de paarden.

Mijn les verloopt heel goed en daar zit alles goed, maar vooral de les van de dochter zit me dikwijls dwars.
Zij heeft een andere lesgeefster en volgens mij is zij op pedagogisch vlak niet de meest ideale persoon om jonge kinderen les te geven.

Dochterlief is vlug bang en heeft vertrouwen nodig om iets te doen. Daar gaat het al fout. Als ze angst heeft, wordt er gedwongen om iets te doen(bv galop), en dan begint ze te Wenen en buldert de juf dat alles goed ging(ze viel er niet af), dus geen reden om te Wenen….
Ze is heel gevoelig, bv een ander kind die valt en haar pony die op en neer begint te schudden met zijn hoofd, is voldoende om haar zodanig bang te hebben dat ze geen galop meer durft op dat moment.
Als de volgende les alles goed zit, heeft ze die angst niet, ze blijft er niet in hangen.

Deze week bv besliste de juf dat alle kindjes deze week op een moeilijke pony moesten, want ze zitten al in de 2de groep, verhuizen volgend jaar naar de grote piste waar het nog moeilijker is, dus ze moeten leren om ook moeilijkere pony’s te rijden….

Daar wringt bij mij vanalles….. kinderen van 6 en 7 jaar die nog volop leren deftig galopperen, horen helemaal geen moeilijke pony’s te rijden, die moeten vooral leren van brave pony’s…. Daarnaast heeft ze al enkele keren gezegd dat ze volgend jaar wil stoppen, want ze is nu al bang van de grote piste….(doordat de juf refereerd naar de grote piste en moeilijker bij alles wat niet lukt)

Ik merk dat dochterlief constant schommelt tussen ‘ik wil verderdoen’, na een les op een van haar favoriete pony’s en ‘ neen, ik stop’, omdat ze weer weende en niet begrepen werd of weer op een pony moest rijden waar ze bang van is, en vind ik dood zonde, want er is gek op pony’s en paarden.

Wat is wijsheid…. We betalen iedere keer een 10-beurten kaart. Eens die betaalt is, moet ze de beurten ook uitdoen. Nu was het al telkens enkele goeie lessen toen ze moest kiezen en daarom zei ze telkens verder te willen doen, maar zeker 3 op de 10 lessen weent ze of weent ze zelfs thuis al omdat ze bang is om te gaan….
(Als ze dan op een leuke pony mag, is alles direct over, maar juf geeft aan dat ook zij allerlei pony’s moet leren rijden…)

En dan breekt mijn hart, want dat is niet de bedoeling van rijlessen….

Wat is wijsheid?


Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:35

Als je kind zo vaak huilt zou ik stoppen. Het moet wel leuk blijven voor je dochter. Deze juf is voor je dochter gewoon niet geschikt

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:41

Ik vind het niet fijn klinken, maar je hebt de manege blijkbaar wel met een reden uitgekozen: is er niet een andere les waar ze in kan met een andere instructeur? Dat kan zoveel uit maken.

Je druk maken over de 10-lessen kaart zou ik loslaten. Als het niet gaat dan gaat het niet. Bekijk het gewoon echt vanuit je dochter en wat er wel of niet haalbaar is op de manege, in elk geval voor nu, los van het abonnement.

xVerax
Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:49

Kan ze niet naar een andere lesgeefster op dezelfde manege? En anders misschien een andere manege zoeken want dit klinkt in ieder geval niet geschikt voor haar..

Plop1997
Berichten: 1396
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:55

Uit ervaring kan ik zeggen dat een andere lesgeefster in dit geval wonderen doet! Ben zelf als 11 jarige verhuisd van manege om deze reden. Ik heb ADHD en ben best gevoelig en de eerste instructrice kon hier niet goed mee omgaan. Op de andere manege ben ik daarna enorm gegroeid. Met name omdat mijn vertrouwen omhoog ging en er duidelijk en rustig uitgelegd werd in plaats van geschreeuwd en bang gemaakt.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:10

Gauw weg met je dochter...!
(Of met die instructrice.)

Goed leren paardrijden gaat heel anders.
Je leert balanceren, je dier aanvoelen, je krijgt een benul van de hulpen en je zit op een brave pony. Of op voltigeles: ook zeer aan te bevelen.

En vooral: jouw grenzen worden gerespecteerd.
Tegen de tijd dat iemand echt goed heeft leren zitten en aanvoelen kan er van alles, eerder niet.

... en bedenk : op het moment dat je als mens (jong of oud) bang bent, span je een hele serie spieren reflexmatig aan. Gevolg is dat je 'slechter' gaat zitten (voorover, benen gevouwen, handen hoog) en wegens spierspanning weinig meer voelt.

Leren rijden kan dus alleen in vertrouwen.
Daar schort het hier enorm aan.
Lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is - en razend belangrijk.
De hippische wereld heeft hier helaas weinig kaas van gegeten. (Lesgeven aan beginners wordt in nl niet geleerd op de instructeursopleiding en het is geen eervolle klus.)

Dat ze thuis al bang zijn om te gaan: niet goed.
Op zich prima dat 'als alles goed is, de angst weg is', maar verkijk je er niet op.
Angst kan zich makkelijker vastzetten dan je denkt en om een blije ruiter op een blij paard te worden is angst een enorme hinderpaal.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:11

Ik ben het helemaal met de huidige juf eens dat je dochter op allerlei ponies moet leren rijden. Maar als je 7 jaar bent en nog niet zoveel lef en/of rijervaring hebt, is het helemaal prima om te leren rijden op brave ponies.
Als je dan meer lef en meer rijervaring hebt, kan je eens kijken of je op een iets minder brave pony ook durft en kan. Zo niet, is er niets mis met op hele brave ponies blijven rijden.
Misschien moet je dit eens aangeven bij de juf. Het is niet OK als een 7-jarige huilend op een pony zit en zich nu al druk maakt over het in de grote piste nog moeilijkere dingen te moeten doen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:11


Lieser
Berichten: 1403
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:00

Tja, er zijn veel maneges waar kinderen van 7 nog helemaal niet op les mogen. Dat is niet voor niets. Pony's zijn nou eenmaal geen robots, en ook brave pony's kunnen bokken of schrikken. Ik zou wachten tot je dochter ouder is en groter/sterker is. Of voorlopig alleen privélesjes aan de longe regelen. Natuurlijk zijn er 7-jarigen die overal op weg rijden, maar jouw dochter is er daar blijkbaar niet een van. Dus waarom forceren?

Freyr
Berichten: 687
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:08

Ik ben het op bepaalde punten echt wel eens met de instructrice. Voor jouw dochter zou ik kijken voor privelessen om het vertrouwen te vergroten en/of binnen de manege over te stappen naar een andere instructrice.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Alfi2010
Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:11

Waarom niet stoppen met de manege lessen en priveles nemen op de eigen pony? Dan kun je zelf een instructeur kiezen die bij jullie past.

Op zoek naar een leuke plek om eens met je paard (en/of hond) te kamperen? Vanaf 14-2-2020 zijn wij te vinden op Het Amerveld in Amen, Drenthe. Informeer gerust naar de mogelijkheden.

fluffyfox
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:15

Ga eens terug naar de basis.
Je kindje is 7!!
Het enige wat zij zou moeten leren is lekker spelenderwijs omgaan met dieren.
Verhalen bedenken en die samen uitvoeren.
Ernaast en erop.
Die eeuwige “rij” lessen zijn toch voor niemand leuk. Ga het anders aanpakken. Vooral veel
Plezier hebben en op die wijze zelf op eigen tempo ontdekken wat wel en niet fijn voelt.

Mijn lesklanten (jong en oud) komen de eerste keer niet op een paard. We beginnen met kennismaken vanaf de grond.
Leren we over gevoel, emoties, energie en eigen inbreng van mens en dier.
Rijden komt wel.
Laatst een les gehad waarbij ik met de lesklant niet eens de paddock uit gekomen ben.
En waarom….omdat dat was wat zij op dat moment nodig had en het paard hielp daarbij.

Meer info;
Van Stal.
We zitten in Amstelveen (grens Amsterdam)

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:21

Ik denk dat je kind paardrijden niet leuk vindt. Nu op dit moment toch nog niet. De instructie is niet de oorzaak, maar lost alleen het bestaande probleem (van angst en onzekerheid) niet op.
Ik zou dus kijken of je haar liefde voor paarden niet op een andere manier invulling kan geven (paarden borstelen, knuffelen, klusjes doen,...) en haar eens een andere hobby laten uitproberen, eens kijken of ze daar meer in open bloeit en iedere keer met een stralende glimlach thuiskomt.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:21

Luister hoe klein /jong ook iedereen is een persoon zo ook de juf, als de persoonlijkheden botsen door te weinig begrip zou ik verder zoeken. Jou dochter zal weinig opsteken van die vrouw....omdat zij de persoonlijkheid en haar behoeftes en zwakke punten niet ziet.

mijn dochter is net zo en heeft gewoon de intresse verloren door verkeerde instructie. Op de manage om de hoek waar alles op zijn jan boeren fluitjes gaat daar gaat ze soms buurten voor de gezelligheid en heel soms meelessen....maar daar is zij gezien als persoon, en niet als inkomsten bron waar elk uur afgewerkt word als eenheids worst. Onze zoon die echt heel anders is als zijn zus, die houd niet van dat gepamper doet het juist weer beter op de andere plek!.

De bovenstaande post van Gini is ook van toepassing op mijn dochter, zij vind het stilzitten niet leuk....maar toch de paarden dat is een gouden combi!. Disco lessen, voltige,agility , vrijheids dressur....doet ze wel graag. Maar dat is hoe zij paarden beleeft interactie ,beweging en de beleving op de manage is gewoon heel anders!.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:28

Ik ben trouwens begonnen als erg angstige ruiter. Ik was 10 of 11, aan leeftijd ligt het niet. Ik had veel mazzel dat ik een instructeur had die dit meestal wel goed aanvoelde. Zo af en toe wilde hij fanatieker zijn en dan gingen er dingen mis in de les, maar dat was toch niet zo vaak. Als ik een andere instructeur had gehad dan zou ik waarschijnlijk zijn afgehaakt. Het had beslist niets met leuk vinden te maken. Paardrijden was enorm belangrijk voor me en ik vond het heel leuk - alleen ook heel spannend.
Maar daar kan dus mee omgegaan worden. Het is niet nodig om jonge kinderen zo in het nauw te brengen.

Sabri
Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:36

Plezier hoort voorop te staan!!!
Dit klinkt niet goed en fijn voor je dochtertje. Zou haar maar gauw daar weghalen..

Waarom rijdt je dochtertje niet op haar eigen pony? Is er niet een andere manege of club waar ze af en toe met haar eigen pony kan lessen? Vertrouwen en een band opbouwen met je eigen pony zou voor haar erg goed kunnen zijn. Misschien is er wel iemand die haar anders thuis les kan geven? Of anders lekker samen tutten bv leuke vlechtjes met elastiekjes, borstelen, wandelen. Er is zoveel meer dan rijden hè, en vooral de band opbouwen is juist zo fijn. Misschien voor het sociale samen een vriendinnetje uitnodigen thuis? Misschien is er een vriendinnetje die ook droomt van een eigen pony en kun je iets regelen dat er nog een tweede pony komt voor een vriendinnetje? Bv een lieve rustige oudere lieve shetlander of Dartmoor pony.

Voor het sociale aspect en zelfvertrouwen zou je haar bv ook op judo kunnen doen. Daar wordt ze vermoedelijk zekerder van en leert haar lichaam goed te gebruiken en ook bv ook om goed te kunnen vallen. Dat zal ook heel goed van pas komen met het paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 23-01-22 11:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:41

Kindje heeft duidelijk geen plezier op deze manier.
Ik zou er ook mee stoppen voor haar en kijken hoe het de komende jaren thuis evolueert met haar eigen pony.
Wil ze echt heel graag, zal ze met dat beestje ook wel rijden na verloop van tijd. Zoniet, dan niet.

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:44

Er zijn vast wel plekken waar ze het anders aanpakken, daar zou ik naar op zoek gaan.
Net zoals bij fluffyfox, met veel meer persoonlijke begeleiding.
Ook veel beter omdat het anders meer een harige fiets is ipv een dier waarmee je moet leren omgaan.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:00

Gini schreef:
Ik denk dat je kind paardrijden niet leuk vindt. Nu op dit moment toch nog niet. De instructie is niet de oorzaak, maar lost alleen het bestaande probleem (van angst en onzekerheid) niet op.
Ik zou dus kijken of je haar liefde voor paarden niet op een andere manier invulling kan geven (paarden borstelen, knuffelen, klusjes doen,...) en haar eens een andere hobby laten uitproberen, eens kijken of ze daar meer in open bloeit en iedere keer met een stralende glimlach thuiskomt.
Eens. Je geeft aan dat je dochter vertrouwen moet krijgen, maar dat de angst ook meteen toeslaat als ze een andere pony iets ziet doen. Dat gaat verder dan alleen vertrouwen krijgen, ze is eigenlijk gewoon bang. Ze durft alleen de dingen te doen die veilig voelen of op pony's die veilig voelen, maar alles wat daarvan afwijkt vindt ze dusdanig eng dat ze moet huilen. Dan is paardrijden imo niet de juiste sport, want wat iemand anders al aangeeft: ook de braafste pony kan ineens de kolder in de kop krijgen en wat dan? Daarnaast ben ik het ook wel eens met de instructrice dat ze op verschillende pony's moet leren rijden, daarvoor rijd je immers op een manege. En blijkbaar kan ze het wel, want 1. ze zit in de 2de groep, daar zit ze niet voor niets en 2. blijkbaar ziet haar instructrice wel dat ze het eigenlijk gewoon goed doet. :)

Dat gezegd hebbende, als ze zo bang is, zou ik het rijden denk ik ook even laten voor wat het is en het misschien over een jaar, of twee jaar weer oppakken als ze zich op emotioneel vlak ook wat meer ontwikkeld heeft. Want ik betwijfel of haar angst bij een andere instructrice wel weg zou gaan en ze is nog zo jong, ze heeft nog haar hele leven om te leren paardrijden. :)

MRIIIS
Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:02

Is het een idee om te kijken naar een fpg manege waar ook mindervalide ruiters rijden? Ik heb daar heel lang vrijwilligerswerk gedaan en mijn ervaring is dat er heel fijn les wordt gegeven aan kinderen, met en zonder beperking.

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:27

Sorry maar het echte leven werkt niet ideaal en paardrij les gaat ook niet iedere keer perfect. Dat heb je met dieren. Mijn nekharen gaan omhoog staan door je op want ik krijg zo'n special snow flake vibe ervan .

Een paardrij juf wordt opgeleid tot paardrij juf, niet tot pedagogisch medewerker. Wat ik lees, dat die van je dochter, haar enorm prijst omdat het zo goed ging ook al vond ze het eng. Dat is niet verkeerd toch?

Een keer moeilijke ponies (voor hoever het echt moeilijke ponies zijn) toevoegen aan de les kan ook zijn om hun zelfvertrouwen te vergroten. Hoe cool is het dat je op een gevorderde pony mag!

Misschien is paardrijden op dit moment ( nu) niet zo geschikt voor je dochter. Ze is gewoon nog echt jong. En ik bedoel dat echt niet naar maar het zou zonde zijn als ze nu heel veel angst ontwikkeld terwijl al zou ze over 1 of 2 jaar (wanneer ze motorisch en geestelijk meer ontwikkeld is) er wel veel plezier aan kunnen hebben.

When nothing goes right,

go left.

fannetje
Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:48

Toen ik vroeger zelf nog les gaf, nooit kinderen gedwongen. Altijd zelf keuzes laten maken. Daar groeien ze juist van. Juist die kleintjes, daar gaat het niet om of ze perfect op de pony zitten, maar lol hebben en vertrouwen krijgen, zowel in de pony's als in hun zelf. Wanneer de angst weg is, kun je gaan verbeteren, maar dat lukt niet met een angstige ruiter. Ik ging met de kleintjes vaak spelletjes doen, gymnastieken op de pony, parcourtjes uitzettten en allerlei andere onzin om ze maar te laten ontspannen. En hoeveel rondjes ik toen wel niet naast pony's heb gerend, omdat ze alleen dan durfde te galopperen. En nee je bent geen pedagogisch medewerker, maar een beetje inlevingsvermogen mag iedere instructie wel hebben hoor.
Kun je zelf niet eens gaan praten met de juf of kijken of ze bij een andere in de les kan. Praat er eens over met de manegehouder.

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:07

Rytir schreef:
Een paardrij juf wordt opgeleid tot paardrij juf, niet tot pedagogisch medewerker. Wat ik lees, dat die van je dochter, haar enorm prijst omdat het zo goed ging ook al vond ze het eng. Dat is niet verkeerd toch?


Iedereen die met kinderen werkt zou het werken met de kinderen centraal moeten stell

Citaat:
Een keer moeilijke ponies (voor hoever het echt moeilijke ponies zijn) toevoegen aan de les kan ook zijn om hun zelfvertrouwen te vergroten.


Niet als de lesgever niet genoeg pedagogische / didactische vaardigheden heeft om dat ook tot een succes te maken.

Citaat:
Misschien is paardrijden op dit moment ( nu) niet zo geschikt voor je dochter. Ze is gewoon nog echt jong. En ik bedoel dat echt niet naar maar het zou zonde zijn als ze nu heel veel angst ontwikkeld terwijl al zou ze over 1 of 2 jaar (wanneer ze motorisch en geestelijk meer ontwikkeld is) er wel veel plezier aan kunnen hebben.

Dit heeft niet veel met leeftijd te maken. Kinderen over hun angst heen dwingen is gewoon ongeschikt als manier van omgaan met kinderen die daar gevoelig voor zijn. Ook als ze ouder zijn. Ik vind het echt zonde, zoveel kinderen vallen buiten de boot (zeker bij paardrijden maar ook bij andere sporten) omdat we het normaal vinden dat het kind dan maar weg moet.

Het kan echt anders. En zijn zoveel maneges en instructeurs, in elk geval in Nederland, die hier een andere visie op hebben en die plezier en vertrouwen centraal stellen. (En zo hoort het ook.)

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:09

Rytir schreef:
Sorry maar het echte leven werkt niet ideaal en paardrij les gaat ook niet iedere keer perfect. Dat heb je met dieren. Mijn nekharen gaan omhoog staan door je op want ik krijg zo'n special snow flake vibe ervan .

Een paardrij juf wordt opgeleid tot paardrij juf, niet tot pedagogisch medewerker. Wat ik lees, dat die van je dochter, haar enorm prijst omdat het zo goed ging ook al vond ze het eng. Dat is niet verkeerd toch?

Een keer moeilijke ponies (voor hoever het echt moeilijke ponies zijn) toevoegen aan de les kan ook zijn om hun zelfvertrouwen te vergroten. Hoe cool is het dat je op een gevorderde pony mag!

Misschien is paardrijden op dit moment ( nu) niet zo geschikt voor je dochter. Ze is gewoon nog echt jong. En ik bedoel dat echt niet naar maar het zou zonde zijn als ze nu heel veel angst ontwikkeld terwijl al zou ze over 1 of 2 jaar (wanneer ze motorisch en geestelijk meer ontwikkeld is) er wel veel plezier aan kunnen hebben.


Dat heb je mis, want in de ORUN opleiding basisniveau 1 en 2 waarmee je les mag geven in een manege op basisniveau wordt zeker aandacht besteed aan didactiek (dus hoe breng je je lesstof over op je leerling) en aan pedagogiek (omdat je juist op dat basisniveau vaak werkt met - jonge - kinderen).

Als ik het verhaal zo lees, vind ik deze paardrij juf niet geschikt voor haar taak. Als het helpt om een kindje dat zo bang is een half jaar de braafste pony's te laten rijden dan moet dat kunnen. Het belangrijkste is, dat ze plezier blijven houden in het rijden.
Overigens vind ik ook dat in een groep met zulke kleintjes geen moeilijke pony's horen. Laat staan dat je kinderen dwingt om op een "moeilijke" pony te rijden. Zeker als het argument is: Dan mag je niet mee naar de grote bak, want dan stel je zo'n kind ook nog eens achter op anderen die dit wel durven en werk je pestgedrag in de hand.

TS wat je dochter misschien wel zal kunnen helpen is wat prive lesjes. Mijn dochter is gaan rijden toen ze 5 was. Half uurs lesjes. Twee x per week. Daarna flink wat privelesjes gedaan. Belangrijk is dat ze zo snel mogelijk een beetje stabiel kunnen zitten. Je dochter krijgt ook meer zelfvertrouwen als ze merkt dat ze er niet snel afkukelt.

Anoniem

Re: Bestaat de ideale manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:24

Volledig akkoord TS, op deze leeftijd moeten ze nog geen moeilijke pony's rijden, angsten doorstaan en weet ik veel wat!

Niet iedereen kan zich even goed verplaatsen in de denkwereld van een kind, (jonge) paardrij-instructrices zijn soms goed bedoeld fanatiek maar vergeten hoe jong een kind kan zijn.

Bij ons op de manege mag je zelf je pony/paard kiezen. Dit werkt heel goed voor mijn dochter (zelfde leeftijd), misschien kan je naar zoiets op zoek?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers