Ander soort proeven bij ons op de manege!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
demib
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-21

Ander soort proeven bij ons op de manege!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-21 10:17

Hoi allemaal,

Ik rijd op een manege waar we niet de 'normale' categorieën van proeven hebben. Dit maakt het voor mij lastig om straks te zien waar ik dan sta. Wij hanteren op de manege de categorieën van Manege & Ruiter bond. Dit loopt van D1 niveau 1 tot (volgens mij) D20 niveau 5. Nu vroeg ik me af of er meer bokkers zijn die met deze proeven te maken hebben op de manege en waar deze categorieën landelijk aan gelijk staan bij de KNHS. Dus welke categorie is gelijk aan de B en welke aan L1, L2?

Shine bright


Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:46

Die proeven zijn geloof ik vergelijkbaar met de F proefjes van de FNRS maneges. Dus dan zou je bij D12/13 op L niveau zitten.

Edit: even gekeken. D17 zou vergelijkbaar zijn met L2, D18 is een lichte M1. Het zijn wel fijne proefjes, zeg. Kan je mooi laten zien wat je als ruiter kan.

Lieser
Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Ander soort proeven bij ons op de manege!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:11

Dat kun je zo niet vergelijken. Bij de F- en D-proeven zit bijvoorbeeld geen achterwaarts, wat bij de L2 wel gevraagd wordt.

demib
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-21 11:11

Sybelle schreef:
Die proeven zijn geloof ik vergelijkbaar met de F proefjes van de FNRS maneges. Dus dan zou je bij D12/13 op L niveau zitten.

Edit: even gekeken. D17 zou vergelijkbaar zijn met L2, D18 is een lichte M1. Het zijn wel fijne proefjes, zeg. Kan je mooi laten zien wat je als ruiter kan.



Oké, dankjewel!

Shine bright

demib
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-21 11:13

Lieser schreef:
Dat kun je zo niet vergelijken. Bij de F- en D-proeven zit bijvoorbeeld geen achterwaarts, wat bij de L2 wel gevraagd wordt.



Bij D5 niveau 20 heb je wel achterwaarts 5 stappen

Shine bright

Lieser
Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:47

demib schreef:
Lieser schreef:
Dat kun je zo niet vergelijken. Bij de F- en D-proeven zit bijvoorbeeld geen achterwaarts, wat bij de L2 wel gevraagd wordt.



Bij D5 niveau 20 heb je wel achterwaarts 5 stappen

Dan is D18 dus zeker geen M1, maar hooguit L1.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:23

Lieser schreef:
Demib schreef:



Bij D5 niveau 20 heb je wel achterwaarts 5 stappen

Dan is D18 dus zeker geen M1, maar hooguit L1.


Nee er zit vanaf D18 ook schouder binnenwaarts in dus zeker geen L1, echter worden de F en D proeven echt wel heel anders beoordeeld dan de Knhs B t/m M1 proeven dus het is eigenlijk gewoon een wat makkelijkere versie van de B/L1/L2 en M1

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:44

Wij hanteren de D proeven ook op ons bedrijf.

De oefeningen lopen net even anders soms. Maar je rijvaardigheid bij de hoogste D proef zal zo tussen het L2 en M1 inzitten.
Een een D6 proef komt al in de buurt van de B dressuur qua lijntjes en figuren.

Maar er wordt niet zozeer gekeken naar het gaan van het paard. In de KNHS dressuur is dat belangrijker en tellen takt, regelmaat, rechtgericht zijn en aanleuning meer mee in de oefeningen. En dat is wel een belangrijk verschil! Het zou dus best kunnen dat je het in de KNHS proef zwaarder zal hebben vanwege de andere criteria.

Vanwege de focus op de ruiter zitten in de D proeven al wel eens moeilijkere lijntjes. Al vrij vroeg bijvoorbeeld door een S van hand veranderen. Zodat de ruiter kan laten zien dat hij dat figuur of oefening kent en beheerst.

Zo zit in de D12 proef bijvoorbeeld wat verlichte zit. Dat komt niet voor in de KNHS proeven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Lieser
Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:47

Shari_Becker schreef:
Nee er zit vanaf D18 ook schouder binnenwaarts in dus zeker geen L1, echter worden de F en D proeven echt wel heel anders beoordeeld dan de Knhs B t/m M1 proeven dus het is eigenlijk gewoon een wat makkelijkere versie van de B/L1/L2 en M1

Precies. Daarom kun je niet zeggen dat iemand die D18 heeft gehaald, op M1-niveau rijdt. Dat is gewoon niet te vergelijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers