De manager doet alleen maar claimen.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:57

Wederom lees ik alleen maar problemen, en jullie denken dat een goedhorend persoon in paniek altijd alles meteen feilloos hoort en oppikt en daarom hoeft een instructrice nooit meermaals te schreeuwen naar achter zitten, naar achter zitten.

Men vergist zich hier in het compensatie vermogen van een iemand met een beperking. Bij een auditieve beperking vooral het zicht, aan een half gebaar voldoende hebben, al gezien hebben dat andere paarden onrustig zijn, voor de zijne vertrekt. Ik werd er zelfs voor gebruikt. Paarden die bang waren voor geluid(groot verkeerd, fietsers van achterop) ik hoorde ze niet(zag ze wel want ik kan kijken) maar bracht geen spanning over op paard.

Ben 41 vanaf mijn 12de in groepslessen begonnen en gelukkig nooit en ook nooit mensen tegengekomen die er negatief in stonden. Wel met wedstrijden eens gehad dat er op gehamerd werd dat voorlezer verplicht was, prima ken proef van buiten, maar als het moet dan moet het

Aanvulling: ik noemde nu een voorbeeld van strategische plek, maar het is per situatie anders en zou ik veel meer info moeten hebben over mogelijkheden van ruiter en omgeving waarin het plaats vindt. Maar zo maar nee, nog niet misschien


LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:27

Sylke104 schreef:
Wat ik nu lees is denken in wat niet kan en niet denken in mogelijkheden. Er is veel meer mogelijk in de communicatie en dan komen we weer op onwetendheid. Zoals bv Ts ook al vermeld gebruik maken van een tolk. Dove mensen hebben recht op tolk uren en die kunnen ook ingezet worden in de rijbak. Alles instructies worden dan vertaald. En dit is 1 van de oplossingen, maar er is meer dan dat, afhankelijk van situatie en gehoorverlies. Als ergotherapeut probeer ik doorgaans te denken in oplossingen ipv problemen. Veiligheid blijft natuurlijk wel altijd voorop staan

Het gaat mij om de mogelijkheid tot afdwingen. Als een ouder een manege belt, en meldt dat zijn/haar kind met beperking graag zou komen paardrijden en dat ze graag zouden overleggen wat de mogelijkheden zijn, dan is dat al heel anders. Dan sta je van beide kanten open om te kijken naar mogelijkheden, maar ook om eerlijk te zijn en het te accepteren als het niet goed en veilig blijkt te kunnen.
Maar als een ouder belt met: Mijn kind heeft een beperking en komt bij jullie paardrijden en als je het weigert stap ik naar de rechter, dan wordt het een heel ander verhaal. Als instructeur krijg je dan zo'n kind in de les en je mag het verder uitzoeken. Of nog erger, als de manege het kind in de les neemt, maar na een tijdje oordeelt dat het niet gaat, dat de ouder dan alsnog via de rechter af kan dwingen dat het kind mag blijven.
Denken in mogelijkheden moet van twee kanten komen, en ik vind eigenlijk in eerste instantie vanuit de beperkte persoon zelf (of de ouder natuurlijk). Die weet wat er zoal beschikbaar is voor zijn/haar beperking. Het is niet aan een manege en zeker niet aan een instructeur om dat uit de hoge hoed te toveren.

Ik vind het niet oke dat het allemaal op het bordje van een manege kan worden geschoven. Gelukkig gebeurt dat in veel gevallen niet, en doet de beperkte persoon ook wel moeite om iets te regelen. Maar met die wet in de hand kan het wel en zal het ook steeds vaker gebeuren, met allerlei soorten beperkingen, en dat vind ik zorgelijk, met name wat betreft de veiligheid en dus ook aansprakelijkheid.

Maar ik zal er ook over ophouden. Ik lees dit topic al de hele tijd mee en zeker toen het over de rechter ging voelde ik me al geroepen om mijn ervaring te delen. Ik deed het niet omdat dat offtopic zou zijn, maar nu het er toch over ging wilde ik toch even mijn zegje doen. Bij dezen. :)

EDIT: Overigens had het kind bij mij in de les wel gehoorapparaten, waardoor ze mij dus nog hoorde als ik dichtbij was en haar naam zei, maar dat was naar mijn idee dus bij lange na niet voldoende om goed en veilig les te kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 09-09-21 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010
Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:30

Sylke fijn jouw inbreng.
Sylke104 schreef:
Men vergist zich hier in het compensatie vermogen van een iemand met een beperking.
Klopt ooit een intake gedaan, van een niet horende vrouw die al jaren bij haar thuis op kinderen paste en nu (terecht) daarvoor gewoon betaald wilde worden. Terwijl we bezig waren, pakte ze opeens mijn hand beet en zei dat ze even naar het kindje moest want die was aan het huilen. Ik hoorde niets! ze sprong op en ging naar buiten en inderdaad toen hoorde ik het kindje huilen en deze gastouder kwam met het kindje op haar armen naar binnen. Het kleintje was gevallen dus ze ging het eerst eventjes verzorgen en troosten. Uiteraard is ze met vlag en wimpel aangenomen, ook al begreep ik er niets van.

Topic starter, ik kon je heel erg goed volgen. Voor mij is duidelijk na je uitleg over dat je niet kunt horen, dat jij vanuit jouw taal die je gebruikt (gebaren taal) vertaalt naar de schrijvende taal. Petje af en respect voor. Ik hoop nog vaak inbreng van je te lezen.

Ik vind de stijging van de prijzen erg snel gegaan. Ik denk dat er een inhaalslag is gemaakt want de prijzen waren wel erg laag. Alleen als je dat meemaakt is dat niet leuk. Ik denk dat de prijzen nu, meer overeenkomen met de prijzen van de andere maneges. Ik hoop wel dat de stijgingen nu klaar zijn.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:38

LindyH schreef:
Sylke104 schreef:
Wat ik nu lees is denken in wat niet kan en niet denken in mogelijkheden. Er is veel meer mogelijk in de communicatie en dan komen we weer op onwetendheid. Zoals bv Ts ook al vermeld gebruik maken van een tolk. Dove mensen hebben recht op tolk uren en die kunnen ook ingezet worden in de rijbak. Alles instructies worden dan vertaald. En dit is 1 van de oplossingen, maar er is meer dan dat, afhankelijk van situatie en gehoorverlies. Als ergotherapeut probeer ik doorgaans te denken in oplossingen ipv problemen. Veiligheid blijft natuurlijk wel altijd voorop staan

Het gaat mij om de mogelijkheid tot afdwingen. Als een ouder een manege belt, en meldt dat zijn/haar kind met beperking graag zou komen paardrijden en dat ze graag zouden overleggen wat de mogelijkheden zijn, dan is dat al heel anders. Dan sta je van beide kanten open om te kijken naar mogelijkheden, maar ook om eerlijk te zijn en het te accepteren als het niet goed en veilig blijkt te kunnen.
Maar als een ouder belt met: Mijn kind heeft een beperking en komt bij jullie paardrijden en als je het weigert stap ik naar de rechter, dan wordt het een heel ander verhaal. Als instructeur krijg je dan zo'n kind in de les en je mag het verder uitzoeken. Of nog erger, als de manege het kind in de les neemt, maar na een tijdje oordeelt dat het niet gaat, dat de ouder dan alsnog via de rechter af kan dwingen dat het kind mag blijven.
Denken in mogelijkheden moet van twee kanten komen, en ik vind eigenlijk in eerste instantie vanuit de beperkte persoon zelf (of de ouder natuurlijk). Die weet wat er zoal beschikbaar is voor zijn/haar beperking. Het is niet aan een manege en zeker niet aan een instructeur om dat uit de hoge hoed te toveren.

Ik vind het niet oke dat het allemaal op het bordje van een manege kan worden geschoven. Gelukkig gebeurt dat in veel gevallen niet, en doet de beperkte persoon ook wel moeite om iets te regelen. Maar met die wet in de hand kan het wel en zal het ook steeds vaker gebeuren, met allerlei soorten beperkingen, en dat vind ik zorgelijk, met name wat betreft de veiligheid en dus ook aansprakelijkheid.

Maar ik zal er ook over ophouden. Ik lees dit topic al de hele tijd mee en zeker toen het over de rechter ging voelde ik me al geroepen om mijn ervaring te delen. Ik deed het niet omdat dat offtopic zou zijn, maar nu het er toch over ging wilde ik toch even mijn zegje doen. Bij dezen. :)

EDIT: Overigens had het kind bij mij in de les wel gehoorapparaten, waardoor ze mij dus nog hoorde als ik dichtbij was en haar naam zei, maar dat was naar mijn idee dus bij lange na niet voldoende om goed en veilig les te kunnen geven.


Mijn laatste hier over, hoe denk dat het komt dat het bij de wet is geregeld, niet omdat het voordien op een andere manier zo vlotjes ging gok ik. (Nogmaals mijn methode is het niet, maar makkelijk in hokjes duwen tijdperk mag eens voorbij zijn)

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:38

Sylke104 schreef:
Wederom lees ik alleen maar problemen, en jullie denken dat een goedhorend persoon in paniek altijd alles meteen feilloos hoort en oppikt en daarom hoeft een instructrice nooit meermaals te schreeuwen naar achter zitten, naar achter zitten.

Men vergist zich hier in het compensatie vermogen van een iemand met een beperking. Bij een auditieve beperking vooral het zicht, aan een half gebaar voldoende hebben, al gezien hebben dat andere paarden onrustig zijn, voor de zijne vertrekt. Ik werd er zelfs voor gebruikt. Paarden die bang waren voor geluid(groot verkeerd, fietsers van achterop) ik hoorde ze niet(zag ze wel want ik kan kijken) maar bracht geen spanning over op paard.

Ben 41 vanaf mijn 12de in groepslessen begonnen en gelukkig nooit en ook nooit mensen tegengekomen die er negatief in stonden. Wel met wedstrijden eens gehad dat er op gehamerd werd dat voorlezer verplicht was, prima ken proef van buiten, maar als het moet dan moet het

Aanvulling: ik noemde nu een voorbeeld van strategische plek, maar het is per situatie anders en zou ik veel meer info moeten hebben over mogelijkheden van ruiter en omgeving waarin het plaats vindt. Maar zo maar nee, nog niet misschien


Da’s heel fijn, maar eigelijk heb ik behalve wat filosofie nog niets gehoord dat effectief kan ingezet worden in een groepsles om het voor alle partijen leuk en veilig te houden.
Ik ben nog altijd zeer benieuwd hoe jij het praktisch ziet om een doof persoon verantwoord mee te kunnen laten rijden op een manege. Want helaas, op deze moment zou ik, zowel als mederuiter als als instructeur toch echt direct nee zeggen. Gewoon omdat ik het echt niet zie.

Paardengek in hart en nieren!


Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: De manager doet alleen maar claimen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:51

Zoals ik eerder al vermelde is dat afhankelijk van verschillende factoren. Er geen enkele casus gelijkt.
In eerder voorbeeld waarbij lesklant wel nog iets hoorde had aanvullende luisterappartuur kunnen helpen om de afstand tussen instructrice en ruiter verbaal te verkleinen. Strategische neerzetten van gebarentolk, indien gebarentaalvaardig. Buddy verwilliger op manege mee laten helpen, waardoor instructrice niet het gevoel heeft dat er extra aandacht naar toe hoeft. Adviseren starten met privélessen alvorens groep in de gaan, om afstemming in communicatie optimaal te maken. En zo kan ik nog even doorgaan, maar onmogelijk om de correcte oplossing kant en klaar hier neer te leggen zonder inzicht te hebben in de complete casus.

Voorbeeld wat ik wel kan noemen. Mijn pleegdochtertje met visuele beperking(en nog meer) rijdt bij een RSVG. Ik met mijn dove oren loopt naast haar tijdens de lessen. Op geen enkele manier heb ik het gevoel dat veiligheid in het geding komt. Ik heb een fijne afstemming met zowel instructrice als pleegdochterje. Dit is van te voren besproken en werkt uitstekend.

Investeer eens een kwartier in een goed gesprek, inventariseer de problemen, angsten, risico's en ga dan denken in oplossingen al dan niet met een expert op dit gebied.

Klinkt misschien als een cliché, maar tussen horen en luisteren zit een heel groot verschil in de communicatie. Luisteren naar elkaar, begrip hebben voor alle partijen brengt meer dan alleen maar zenden en niet luisteren.
Ik zeg altijd ik ben doof, horen is niet mijn talent, maar luisteren daarin tegen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers