spanning tijdens manegelessen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 10:16

hoi paardenmensen!

ik rijd nu een paar weken op een nieuwe manege en ik merk dat ik galloperen toch erg spannend vind. Voordat ik op het paard stap zit ik altijd voor van de zenuwen. Ik kan het ook niet heel rustig opbouwen aangezien ik in een manege les zit en gewoon mee moet komen. Ik heb laatst ook op een paard gereden en ben toen bijna gevallen... nu vind ik het erg spannend om weer op dat paard te stappen. iemand tips hoe ik minder bang kan worden? :(


Anoniem

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:18

Spreek het uit tegen je instructeur. Misschien een niveau terug waar ze alleen stappen en draven?

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 10:22

brokjes schreef:
Spreek het uit tegen je instructeur. Misschien een niveau terug waar ze alleen stappen en draven?


ik weet niet of dat kan... ik zit namelijk in een wedstrijd team en als ik eruit ga hebben ze te weinig mensen en moeten ze stoppen.... ook ben ik een beetje bang voor wat de anderen ervan vinden, dat ik een watje ben ofzo. anyways wel bedankt voor de tip!!

Britta31
Berichten: 13063
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:37

En een paar keer privéles?Wel prijzig ,maar heeft mij wel meer zelfvertrouwen gegeven met galopperen.En ben een niveau lager gegaan.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 10-02-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

sassycas
Berichten: 188
Geregistreerd: 16-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:39

Even erover praten met de instructeur.
Ik denk dat elke ruiter ooit wel eens zijn schrik pakt met iets. Zeker op maneges met veel beginnende ruiters zou je vast niet de eerste zijn.
Misschien kan je ergens tussendoor eens een privé lesje doen met dat paard?

Eva_de_Beer
Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:47

Het hangt er van af hoe jij het fijn vindt om om te gaan met spanning. Beuk je je er liever even doorheen? Of pak je het juist liever rustig en gestructureerd op als je ergens spanning over hebt?

Ik denk dat voor jou het tweede meer van toepassing is. Sowieso misschien een idee om het eerst even met een ander paard te proberen, en indien mogelijk gewoon een paar keer in de privéles. Als jij je niet over je spanning heen kan zetten (wat echt niet erg is), zal die spanning ook te merken zijn in je lijf, en dus in je rijgedrag. Er zit dan geen schaamte in om een stapje terug te nemen :) Of dat nou in de vorm is van privéles of een wat rustiger niveau groepsles. Anders loop je het risico dat de spanning alleen maar opbouwt.

Zorg dat je je vertrouwen herwint op een manier die jij fijn vindt :j

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 11:12

Eva_de_Beer schreef:
Het hangt er van af hoe jij het fijn vindt om om te gaan met spanning. Beuk je je er liever even doorheen? Of pak je het juist liever rustig en gestructureerd op als je ergens spanning over hebt?

Ik denk dat voor jou het tweede meer van toepassing is. Sowieso misschien een idee om het eerst even met een ander paard te proberen, en indien mogelijk gewoon een paar keer in de privéles. Als jij je niet over je spanning heen kan zetten (wat echt niet erg is), zal die spanning ook te merken zijn in je lijf, en dus in je rijgedrag. Er zit dan geen schaamte in om een stapje terug te nemen :) Of dat nou in de vorm is van privéles of een wat rustiger niveau groepsles. Anders loop je het risico dat de spanning alleen maar opbouwt.

Zorg dat je je vertrouwen herwint op een manier die jij fijn vindt :j


heel erg bedankt! daar heb ik wel wat aan!

Rintah
Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:46

honingmeisje schreef:
brokjes schreef:
Spreek het uit tegen je instructeur. Misschien een niveau terug waar ze alleen stappen en draven?


ik weet niet of dat kan... ik zit namelijk in een wedstrijd team en als ik eruit ga hebben ze te weinig mensen en moeten ze stoppen.... ook ben ik een beetje bang voor wat de anderen ervan vinden, dat ik een watje ben ofzo. anyways wel bedankt voor de tip!!


Tjah, rottig dat zij dan zouden moeten stoppen. Maar jij hoeft je niet onprettig/onveilig te voelen zodat zij dat deel van hun hobby kunnen blijven doen. Jou (gevoel van) veiligheid gaat altijd voor!

Wat je kan doen is met je instructeur overleggen op welk paard(en) je je wel veilig voelt en afspreken dat je voorlopig niet op andere paarden hoeft. Dan kan je zelf ook even wat rustiger wennen aan de paarden/manege/nieuwe mensen. En zie je de voor jou "spannende" paarden ook regelmatig lopen en (als het goed is) dat ze eigenlijk niks geks doen, wat bij jou net weer genoeg rust kan geven om toch dat paard ook eens te proberen.


Het klinkt alsof je nog moet wennen aan de hele situatie die nieuw is. Neem daar je tijd voor zodat je zelf kunt ontspannen en forceer jezelf niet.

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:05

Huh, bij ons wordt gewoon gekeken wie er wel en niet willen galopperen.. ik vind het in een drukke bak vaak ook stressvol, ook al maakt de instructeur kleine groepjes. Als ik me niet ontspannen genoeg voel voor de galop geef ik dat aan en is het daarmee klaar. Beter voor m'n paard, mezelf en de algehele veiligheid.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 12:49

Dreamybol schreef:
Huh, bij ons wordt gewoon gekeken wie er wel en niet willen galopperen.. ik vind het in een drukke bak vaak ook stressvol, ook al maakt de instructeur kleine groepjes. Als ik me niet ontspannen genoeg voel voor de galop geef ik dat aan en is het daarmee klaar. Beter voor m'n paard, mezelf en de algehele veiligheid.

Ja bij ons word er gewoon gezegd van ga maar galloperen en dan gaat iedereen. Dat is ook best "overwhelming" met allemaal galloperende paarden om je heen als je het sowieso al spannend vind.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:59

honingmeisje schreef:
Dreamybol schreef:
Huh, bij ons wordt gewoon gekeken wie er wel en niet willen galopperen.. ik vind het in een drukke bak vaak ook stressvol, ook al maakt de instructeur kleine groepjes. Als ik me niet ontspannen genoeg voel voor de galop geef ik dat aan en is het daarmee klaar. Beter voor m'n paard, mezelf en de algehele veiligheid.

Ja bij ons word er gewoon gezegd van ga maar galloperen en dan gaat iedereen. Dat is ook best "overwhelming" met allemaal galloperende paarden om je heen als je het sowieso al spannend vind.

Niet gemeen bedoeld, maar zit je dan wel op je plek in een wedstrijdteam? Kun je dan niet beter een niveau lager of (tijdelijk) in een privéles gaan oefenen?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Ponymiep0
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-21

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:05

Toen ik vroeger op de manege reed waren ze vaak erg streng op wat beter kon en ontving je weinig positieve feedback. Streng zijn vind ik zeker niet verkeerd, maar ik werd hier zelf erg onzeker van. Sinds ik gestopt ben op de manege heb ik meer zelfvertrouwen gekregen met rijden.

Ik weet niet of dit bij jou ook mee kan wegen in je spanning.

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:07

Ik verplaats dit topic even naar het Manege onderdeel van Bokt :-)

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:34

honingmeisje schreef:
Dreamybol schreef:
Huh, bij ons wordt gewoon gekeken wie er wel en niet willen galopperen.. ik vind het in een drukke bak vaak ook stressvol, ook al maakt de instructeur kleine groepjes. Als ik me niet ontspannen genoeg voel voor de galop geef ik dat aan en is het daarmee klaar. Beter voor m'n paard, mezelf en de algehele veiligheid.

Ja bij ons word er gewoon gezegd van ga maar galloperen en dan gaat iedereen. Dat is ook best "overwhelming" met allemaal galloperende paarden om je heen als je het sowieso al spannend vind.


Kan je dit niet bij de instructeur aangeven. Vraag of je mag blijven stappen/draven of even stil bij haar/hem mag staan en laat ze dit aan de rest aangeven. Vraag of je de galop alleen mag doen en dat de rest even wacht. Ga echt in gesprek veiligheid staat voorop en met spanning is rijden niet fijn.
Ik ken je gevoel. Had dit ook altijd tot ik wist op wie ik moest. Bij een moeilijker paars bleef die spanning. Uiteindelijk is dit opgelost door enkele privé lessen en zijn we begonnen met de galop 2 om 2 en pas als iedereen er goed inzat met zen alle. Vraag of je op een (makkelijk) paard mag die je al wel vertrouwd en bouw dit rustig op.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:52

honingmeisje schreef:
Dreamybol schreef:
Huh, bij ons wordt gewoon gekeken wie er wel en niet willen galopperen.. ik vind het in een drukke bak vaak ook stressvol, ook al maakt de instructeur kleine groepjes. Als ik me niet ontspannen genoeg voel voor de galop geef ik dat aan en is het daarmee klaar. Beter voor m'n paard, mezelf en de algehele veiligheid.

Ja bij ons word er gewoon gezegd van ga maar galloperen en dan gaat iedereen. Dat is ook best "overwhelming" met allemaal galloperende paarden om je heen als je het sowieso al spannend vind.


Slecht. Optie is een andere manege zoeken waar minder collectief wordt lesgegeven. Het gaat niet om de anderen, het gaat erom dat jij je niet prettig voelt in zo'n les. Kan ik me best voorstellen.
Praat met de instructeur, en als die zegt dat je 'het maar gewoon moet proberen' of geen begrip toont, of voorstelt dat je wat aparte lessen neemt om galop te leren, dan weet je wat je te doen staat.
Juist bij een kleiner team met 'gemengd' niveau zou er begrip voor wat onzekere ruiter moeten zijn.

Over de IJssel

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:28

Ponymiep0 schreef:
Toen ik vroeger op de manege reed waren ze vaak erg streng op wat beter kon en ontving je weinig positieve feedback. Streng zijn vind ik zeker niet verkeerd, maar ik werd hier zelf erg onzeker van. Sinds ik gestopt ben op de manege heb ik meer zelfvertrouwen gekregen met rijden.

Ik weet niet of dit bij jou ook mee kan wegen in je spanning.


Vroegah (25 jaar geleden) kwamen ze bij mij rustig met de lange zweep achter je aan als je niet wilde galopperen. Heb nu ik inmiddels 11 jaar op een manege rijd waar het motto 'niets moet' is geen stress meer als ik de lange zweep zie..
Dwingen is echt niet de manier. Soms moet je een leerling overtuigen dat ie iets echt wel kan, maar dan heb je juist een veilige omgeving nodig. En een instructeur waar je vertrouwen in kunt hebben.

TO, ga het gesprek aan met je instructeur, reageert die begripvol, dan kun je er samen aan werken. Is het een kwestie van moeten, zonder dat jij er dan plezier aan beleeft, zou ik zeggen dat het jammer is voor het wedstrijdteam, maar dat jij voor je eigen welzijn moet kiezen. En trouwens, ook dat voor een paard, voor een dier is het ook niet leuk als het mens er vol stress opzit.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Adjepatatje8
Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:37

Ik ben na een val ook enorm bang en zenuwachtig geweest om te gaan galopperen in de les. (Wel met eigen paard) Tot ik het mijn instructeur vertelde, zij liet de rest even wachten zodat ik even rustig in mijn eentje kon galopperen. Ik ben toen aangesprongen (wat ik doodeng vond) en heb toen kunnen ervaren dat er niks gebeurde, de instructeur heeft toen aan de rest gevraagd om een voor een mee te gaan galopperen en sinds dien heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad.

TS je kan mij altijd een prive berichtje sturen waar ik misschien nog een paar kleine tips heb.

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 17:49

Apple schreef:
Ik verplaats dit topic even naar het Manege onderdeel van Bokt :-)


Hoe moet dat precies?

Adjepatatje8
Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:50

honingmeisje schreef:
Apple schreef:
Ik verplaats dit topic even naar het Manege onderdeel van Bokt :-)


Hoe moet dat precies?


Dat is al gedaan door de mods van bokt, dat hoef je niet zelf te doen

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Britta31
Berichten: 13063
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:52

Heb je wel vertrouwen in het paard waar je op les?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 18:03

Britta31 schreef:
Heb je wel vertrouwen in het paard waar je op les?

We zitten telkens op een nieuw paard. Het wisselt af zegmaar.

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:17

Volgens mij zijn er momenteel geen manegelessen vanwege Corona.

Anoniem

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:27

Ik ben op mijn 8e begonnen met paardrijden, durfde pas te galopperen toen ik 2 jaar reed geloof ik. Doe rustig aan, daag jezelf uit maar maak het niet "te moeilijk". Het moet vooral leuk zijn! Heb je misschien mogelijkheden om bijvoorbeeld prive-lessen te doen en aan de longe te beginnen met galopperen? Net zolang tot het vertrouwd genoeg is om los te galopperen. Zou het even overleggen met je instructie dat je het wel wil maar het gewoon enorm eng vindt.

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:38

henshem schreef:
Volgens mij zijn er momenteel geen manegelessen vanwege Corona.


Tot 18 jaar mag buiten, zal deze week wel wat minder gedaan worden, lijkt mij. En vergis je niet in het aantal bedrijven dat 'gewoon' lesgeeft nu.. |o

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Catfish
Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:26

Uiteindelijk zijn jouw eigen veiligheid en plezier het belangrijkst.

Vertrouw op je eigen gevoel. Kaart je angst aan bij je instructeur. Een goede instructeur zal met jou een plan bedenken om je te helpen. Zo niet, dan zou ik persoonlijk ergens gaan rijden waar ze wél begrip hebben voor jouw probleem. Want ook al rijd je in een wedstrijdgroep waarbij gegaloppeerd moet worden (bijvoorbeeld bij carrousel), dan nog is jouw probleem iets waar je wat aan moet doen. Angst gaat meestal niet vanzelf over. Het wordt eerder erger.

Wuzanna


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers