Toch weer voor deze manege gaan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 17:11

Hoii!
Momenteel rijd ik even niet, maar als ik straks weer meer tijd heb en meer geld (dit zal volgend jaar na de zomer zijn op zn vroegst, of misschien als corona eerder voorbij is dat ik dan weer ga) dan wil ik weer op een manege gaan lessen. Ik ben al een beetje aan het rondkijken maar ik weet het nog niet zo goed.
Ik heb heel lang op VarioHippiQue gereden. Hier zou ik eigenlijk graag terug heen willen, ik had het daar erg naar mijn zin. En ze zijn daar ook goed voor de paarden. Paarden komen veel buiten, wat natuurlijk helemaal top is. Toen ik daar nog reed, stonden de paarden ook regelmatig dag en nacht buiten). En ze organiseren best veel FNRS en springwedstrijden voor manegeklanten. En dat vind ik ook een pluspunt!
Maar de reden dat ik twijfel, is omdat ik heel bang ben om zelf een pony/paard van het land of uit de paddock te halen. Deze angst zal nooit over gaan, ik zal ook altijd iemand nodig hebben die met mij mee loopt. Nou heb ik toen ik daar nog reed, gemerkt dat niet iedereen mee wil lopen en als er iemand mee loopt merkte ik dat de meesten het eigenlijk niet wilden. Nu weet ik van een paar dat ze het niet erg vinden, maar dan moeten die toevallig wel op de manege aanwezig zijn (dit gaat dan gewoon om mensen uit bijv mijn les of iemand die daar dan is).

Toch wil ik straks eigenlijk erg graag naar deze manege terug.

Moet ik gewoon teruggaan naar deze manege of is het beter om vanwege mijn angst een andere manege te kiezen?

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:15

Je kan dit even voorleggen aan de manege. Misschien kan je instructeur dit gewoon regelen. Of jou inplannen op een paard wat de les ervoor al loopt.
Ik zou het wel echt vragen en dit ook niet aan het toeval over laten want dan maak je je elke week weer druk of er iemand zal zijn om je te helpen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:18

Waarom zal die angst nooit weggaan denk je?
Wist je dat hier ook les in te krijgen is? Zou zonde zijn als je hierdoor je laat beperken natuurlijk!

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:19

Mijn dochter rijdt op deze manege en er is de laatste tijd veel veranderd wat instructeurs en management betreft.
De paarden staan helaas ook niet meer zo veel buiten en als dat wel het geval is, dan worden deze gewoon voor je gehaald. (dan staan ze bv in een paddock, niet op de wei.) Wij hebben in al de jaren dat we er komen nog nooit een paard binnen moeten halen.
Je kunt natuurlijk ook altijd even gaan kijken hoe het er nu is. Misschien spreekt het je wel aan, maar misschien ook niet. Succes in je keuze.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 17:23

Gee schreef:
Mijn dochter rijdt op deze manege en er is de laatste tijd veel veranderd wat instructeurs en management betreft.
De paarden staan helaas ook niet meer zo veel buiten en als dat wel het geval is, dan worden deze gewoon voor je gehaald. (dan staan ze bv in een paddock, niet op de wei.) Wij hebben in al de jaren dat we er komen nog nooit een paard binnen moeten halen.
Je kunt natuurlijk ook altijd even gaan kijken hoe het er nu is. Misschien spreekt het je wel aan, maar misschien ook niet. Succes in je keuze.


Bedankt voor je reactie, ik heb het toen (bijna 2 jr geleden) wel zelf moeten doen, misschien omdat ik in een volwassenen les rijd? Voor kinderlessen werden ze toen ook al binnengehaald dat weet ik wel nog.
Als de besmettingen wat meer gedaald zijn en er meer mag dat ik weer een keer ga kijken daar.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:50

Kijk eens of je een paar grondwerklessen kan doen met een paard van zo'n instructrice. Dus niet op de manege. Dan kijk je anders naar paarden die los lopen.
Emiel Voest heeft een lijst instructeurs op zijn site, of zoek iemand die parelli les geeft.
(Mag ook met mijn pony (Santpoort) maar die is met grondwerk niet de allermakkelijkste om mee te beginnen.)

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 13:23

Saskia9 schreef:
Waarom zal die angst nooit weggaan denk je?
Wist je dat hier ook les in te krijgen is? Zou zonde zijn als je hierdoor je laat beperken natuurlijk!


Ik denk dat die angst nooit weg zal gaan, omdat als je 1 paard/pony uit de wei haalt, de rest ook bij het hek/draad dringt. En DAT is het punt wat ik lastig/eng vind. Dan is wegjagen makkelijk gezegd, maar als je 1 paard eruit haalt en er zijn er nog zeker 10 die lopen te dringen, dan is t niet te doen. Het is echt puur het stuk door het hek/draad gaan. Vangen is het probleem niet, al zijn er wel een paar die wat moeilijker te vangen zijn.
Als er iemand mee loopt om de rest weg te houden en verder er gewoon bij te staan dan ben ik al geholpen. Maar dan moet er wel iemand zijn die dat wil natuurlijk.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 13:27

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de manege en mijn probleem voorgelegd. Ook al antwoord terug gekregen dat ik gewoon om hulp mag vragen, ook al vind ik dat eng. Dat is al een opluchting. Ergens wist ik dat natuurlijk wel, maar omdat ik mij ervoor schaamde, durfde ik het nooit te vragen.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:46

Ik kan begrijpen dat je niet op je gemak bent als er zoveel paarden staan te dringen aan het hek. Met hulp vragen is niets mis.
Ik denk wel dat het voor jouzelf gewoon ook prettiger zou zijn als je van je angst af komt. En ik denk dat dat ook wel mogelijk is mits je hierin goed begeleid wordt. Misschien is het wel mogelijk om wat lessen grondwerk of zo te krijgen waarbij je kan leren hoe je met zo'n situaties moet omgaan.

Wat denk je dat het ergste is dat kan gebeuren? Ofwel: wat is je angst precies / waar ben je bang voor?
Ik herken het probleem overigens wel hoor. Mijn pony stond deze zomer samen buiten met nog een aantal anderen, warvan één pony o.a. zijn kont naar je durfde te draaien en ging dreigen of de mijne wegjoeg van de poort als ik daardoor wou gaan. Een andere wou dan weer persé mee van de weide als de mijne naar binnen ging. Als je de paarden wat beter leert kennen, hun gedrag observeert, weet je ook beter hoe je ze kan aanpakken. Bij de eerste was het gewoon kwestie van streng zij,, je plaats opeisen. Bij de tweede hing het af van dag tot dag. De ene keer was de enige optie hem ook mee naar binnen nemen. andere dagen was het een optie om hem even 'te laten ontsnappen' en dan weer terug te zetten. En nog andere dagen was het gewoon streng zijn en je plaats opeisen. Als je de paarden beter leert kennen, weet je ook gemakkelijker wat wanneer helpt bij welk paard.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 14:24

pateeke schreef:
Ik kan begrijpen dat je niet op je gemak bent als er zoveel paarden staan te dringen aan het hek. Met hulp vragen is niets mis.
Ik denk wel dat het voor jouzelf gewoon ook prettiger zou zijn als je van je angst af komt. En ik denk dat dat ook wel mogelijk is mits je hierin goed begeleid wordt. Misschien is het wel mogelijk om wat lessen grondwerk of zo te krijgen waarbij je kan leren hoe je met zo'n situaties moet omgaan.

Wat denk je dat het ergste is dat kan gebeuren? Ofwel: wat is je angst precies / waar ben je bang voor?
Ik herken het probleem overigens wel hoor. Mijn pony stond deze zomer samen buiten met nog een aantal anderen, warvan één pony o.a. zijn kont naar je durfde te draaien en ging dreigen of de mijne wegjoeg van de poort als ik daardoor wou gaan. Een andere wou dan weer persé mee van de weide als de mijne naar binnen ging. Als je de paarden wat beter leert kennen, hun gedrag observeert, weet je ook beter hoe je ze kan aanpakken. Bij de eerste was het gewoon kwestie van streng zij,, je plaats opeisen. Bij de tweede hing het af van dag tot dag. De ene keer was de enige optie hem ook mee naar binnen nemen. andere dagen was het een optie om hem even 'te laten ontsnappen' en dan weer terug te zetten. En nog andere dagen was het gewoon streng zijn en je plaats opeisen. Als je de paarden beter leert kennen, weet je ook gemakkelijker wat wanneer helpt bij welk paard.


Waar ik erg bang voor ben, is dat het paard/de pony die ik vast heb, druk wordt en daardoor in het hek vast komt te zitten met zijn been of zich los trekt en weg rent. Ook ben ik bang dat de andere paarden de wei/paddock uit rennen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:43

Ik vind niet dat men lesklanten dit kan laten doen.Want ook met eigen paarden kan het moeilijk zijn om een paard uit een wei te halen waar er meer instaan.Dat ligt niet aan jou ts maar aan het beleid op die manege.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Toch weer voor deze manege gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:29

Heel goed dat je dit hebt aangegeven, en ook goed dat je dus altijd om hulp mag vragen!

Maar er zijn ook zeker dingen die je kunt leren waardoor je misschien over een tijd wel het vertrouwen hebt om het zelf te doen. Grondwerken helpt hier zeker bij want daarmee kun je bijvoorbeeld ruimte maken bij het hek, en makkelijker met je paard manouvreren en je kunt wat beter voorkomen dat er 1 aan de hand gaat stuiteren of druk doet.

Dus neem die tijd vooral. En wat ook helpt: je kunt dus ook als je bezig bent gewoon het paard weer terug zetten, en alsnog hulp vragen. (Dit heeft mij zo geholpen! Ergens had zich in mijn hoofd vastgezet dat je nooit mag opgeven met paarden omdat ze dan 'winnen'. Maar dat mag dus gewoon wel. Als je halverwege denkt 'dit werkt niet goed op deze manier' maak je de situatie weer veilig en zoek je alsnog iemand die mee kan lopen of een manier waarop het wel kan werken. Dat geeft zoveel rust!)

Maar hoe dan ook goed dat je het hebt aangegeven! Dat is altijd een goed begin.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 15:33

Shadow0 schreef:
Heel goed dat je dit hebt aangegeven, en ook goed dat je dus altijd om hulp mag vragen!

Maar er zijn ook zeker dingen die je kunt leren waardoor je misschien over een tijd wel het vertrouwen hebt om het zelf te doen. Grondwerken helpt hier zeker bij want daarmee kun je bijvoorbeeld ruimte maken bij het hek, en makkelijker met je paard manouvreren en je kunt wat beter voorkomen dat er 1 aan de hand gaat stuiteren of druk doet.

Dus neem die tijd vooral. En wat ook helpt: je kunt dus ook als je bezig bent gewoon het paard weer terug zetten, en alsnog hulp vragen. (Dit heeft mij zo geholpen! Ergens had zich in mijn hoofd vastgezet dat je nooit mag opgeven met paarden omdat ze dan 'winnen'. Maar dat mag dus gewoon wel. Als je halverwege denkt 'dit werkt niet goed op deze manier' maak je de situatie weer veilig en zoek je alsnog iemand die mee kan lopen of een manier waarop het wel kan werken. Dat geeft zoveel rust!)

Maar hoe dan ook goed dat je het hebt aangegeven! Dat is altijd een goed begin.


Dankjewel! Fijn om te lezen dat terugzetten niet erg is. Wat jij in je hoofd had vastgezet dacht ik ook altijd

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:14

anjali schreef:
Ik vind niet dat men lesklanten dit kan laten doen.Want ook met eigen paarden kan het moeilijk zijn om een paard uit een wei te halen waar er meer instaan.Dat ligt niet aan jou ts maar aan het beleid op die manege.


Ze laten het ook niet iedereen doen. De meeste volwassenen, zoals ik, wel. Ik ben volwassen genoeg om hulp te vragen. ja ik vind het super eng en durf dat eigenlijk niet. Maar dat ligt aan mijzelf. En moet dat gewoon gaan doen. Gelukkig had ik ook reactie terug dat ik ondanks dat ik het eng vind, gewoon om hulp kan vragen.
En voor zover ik weet worden ze voor de kinderlessen wel binnengehaald. Dus ze laten geen 8jarige een pony halen.