Angst voor het rijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marika_15
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-07-20

Angst voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 20:02

Geen idee of het hier goed staat sorry als het verkeerd staat.

Ik rijd sinds ongeveer een jaartje op een nieuwe stal waarvan een half jaar het leasen van een paard daar is geweest. Het is een hele kleinschalige stal, je rijd maar in lessen van ongeveer 3/4 en er zijn ongeveer 4 paarden waar ik op rijd (wisselt elke week).Maar elke keer de dag dat ik ga rijden ben ik super zenuwachtig, geen idee waarvoor. Het is niet dat ik bang ben voor de paarden of voor vallen of zoiets. Mijn instructrice weet dat ik soms wat angstig kan zijn naast het paard maar die heeft ook geen idee wat het is en hoe ze me ermee kan helpen aangezien we niet weten wat het is. Ik denk persoonlijk dat het komt daar het paard dat ik geleast heb, hij was gewoon te slim, ondeugend en te sterk voor mij en toen ben ik daar ook mee gestopt. En ben daarna op de “manegepaarden” gaan rijden. Ik ben daarvoor ook nooit helemaal “angstvrij” geweest voor ik ging rijden maar dat was meer omdat ik wou weten op wie ik moest rijden en als ik dat wist was het allemaal weer goed, maar nu krijg ik er zelfs last van op school ik kan me gewoon minder goed concentreren. Weet iemand misschien wat het is en waarom of heeft misschien iemand het zelfde?


Lindaonline
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:36


Trakehners ☆


Janneke2
Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:13

Marika_15 schreef:
Geen idee of het hier goed staat sorry als het verkeerd staat.

Ik rijd sinds ongeveer een jaartje op een nieuwe stal waarvan een half jaar het leasen van een paard daar is geweest. Het is een hele kleinschalige stal, je rijd maar in lessen van ongeveer 3/4 en er zijn ongeveer 4 paarden waar ik op rijd (wisselt elke week).Maar elke keer de dag dat ik ga rijden ben ik super zenuwachtig, geen idee waarvoor. Het is niet dat ik bang ben voor de paarden of voor vallen of zoiets. Mijn instructrice weet dat ik soms wat angstig kan zijn naast het paard maar die heeft ook geen idee wat het is en hoe ze me ermee kan helpen aangezien we niet weten wat het is. Ik denk persoonlijk dat het komt daar het paard dat ik geleast heb, hij was gewoon te slim, ondeugend en te sterk voor mij en toen ben ik daar ook mee gestopt. En ben daarna op de “manegepaarden” gaan rijden. Ik ben daarvoor ook nooit helemaal “angstvrij” geweest voor ik ging rijden maar dat was meer omdat ik wou weten op wie ik moest rijden en als ik dat wist was het allemaal weer goed, maar nu krijg ik er zelfs last van op school ik kan me gewoon minder goed concentreren. Weet iemand misschien wat het is en waarom of heeft misschien iemand het zelfde?


Angst is ingewikkeld spul, maar er is veel aan te doen.
Ten eerste: angst is geen gedachte, meer je overlevingsinstinct. Je lichaam vindt om haar moverende redenen (...je hoort, ziet, etc is dat gevaarlijk zou kunnen zijn...) en Moeder Natuur vindt dat je dan moet vechten, vluchten of bevriezen. (Er zijn vele variaties en mengvormen, maar dit is de basis.)
En overleven doe je zogezegd op instinct, hoe meer angst, hoe slechter je als mens kunt nadenken, je concentreren op schoolzaken, etc.

Wat je schrijft: 'het dier was te sterk, te slim en te ondeugend voor mij' klinkt mij in de oren als een uiterst plausibele reden voor angst.
Rijkunstig is daar wel een en ander aan te doen. (Accoord, dit dier rijd je niet meer, maar 'wat te doen als...' blijft natuurlijk.)
Persoonlijk valt mijn oog op 'te sterk', ik probeer mijn dieren altijd sterk te maken: maar dan praat ik zoals een goed dressuurruiter betaamt over rug en achterhand. Met de teugels hoef je idealiter nooit kracht te zetten, het dier is toch sterker. ("Sturen" doe je met zit gewicht, aandacht 'kijk waar je heen gaat', en misschien een teugel tegen de hals.)

Mbt 'slim en ondeugend' is het zaak om uit te zoeken wat er zoal gebeurt: sommige dieren weigeren opdrachten als je de hulpen net niet correct geeft, of als je bijvoorbeeld scheef zit, etc etc.

Wat betreft jouw angst naast het dier: hoe goed ben jij bekend met lichaamstaal? Hoe goed kun je de lichaamstaal van een paard lezen - en kun je een beetje 'terugpraten'...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers