“maar” een manegeruiter?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:48

Dat is ook lastig Sjong.

Ik zal dan toch de tip geven niet voor een net ingereden paard te gaan.
En ook niet een ouder dier waarvan al bij geschreven staat niet voor beginner of sensibel karakter of van dat soort mooie omschrijvingen. Meestal is dat de nette variant van omschrijven :P
Heel gemeen gezegd, hoe het op de manege ook heet aan benamingen, in eigen paarden land is dat bijna altijd beginner. (en nee dat is geen neer kijken voor wie dat er in leest)
(ik als ervaren ruiter maar inmiddels weer ouder, ga ook al niet meer kijken naar zo'n paard, terwijl ik het best zou kunnen, maar niet meer wil)

Ik zou eerder wat minder goed praten over wat je kind kan dan zeggen wat ze allemaal wel al kan.
Een (te) braaf paard kan bij leren en samen groeien in de combinatie.
Bij een minder braaf paard is dat moeilijk voor de ruiter en niet de eerste die het plezier gaat verliezen in het rijden.

Maar ik zou gaan kijken bijvoorbeeld 1 van 8/10 jaar die al wedstrijden heeft gelopen. Al bosritten heeft gemaakt enz. waarvan ook word gezegd dat hij braaf is.
Dan zou ik daar vaker gaan kijken dan 1 keer.
Vraag ook of je een buitenrit mag maken, vraag ook of ze met de trailer mee gaan naar een andere omgeving.
dat mag je best vragen, het is geen auto, maar een dier en dat moet klikken.
Een verkoper die achter zijn paard staat, staat dat toe :j
En als het lukt is een proeftijd helemaal mooi, maar helaas is dat niet standaard.

En laat altijd!!! Klinisch keuren door je eigen dierenarts.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:53

_Penotti schreef:
Dat is ook lastig Sjong.

Ik zal dan toch de tip geven niet voor een net ingereden paard te gaan.
En ook niet een ouder dier waarvan al bij geschreven staat niet voor beginner of sensibel karakter of van dat soort mooie omschrijvingen. Meestal is dat de nette variant van omschrijven :P
Heel gemeen gezegd, hoe het op de manege ook heet aan benamingen, in eigen paarden land is dat bijna altijd beginner. (en nee dat is geen neer kijken voor wie dat er in leest)
(ik als ervaren ruiter maar inmiddels weer ouder, ga ook al niet meer kijken naar zo'n paard, terwijl ik het best zou kunnen, maar niet meer wil)

Ik zou eerder wat minder goed praten over wat je kind kan dan zeggen wat ze allemaal wel al kan.
Een (te) braaf paard kan bij leren en samen groeien in de combinatie.
Bij een minder braaf paard is dat moeilijk voor de ruiter en niet de eerste die het plezier gaat verliezen in het rijden.

Maar ik zou gaan kijken bijvoorbeeld 1 van 8/10 jaar die al wedstrijden heeft gelopen. Al bosritten heeft gemaakt enz. waarvan ook word gezegd dat hij braaf is.
Dan zou ik daar vaker gaan kijken dan 1 keer.
Vraag ook of je een buitenrit mag maken, vraag ook of ze met de trailer mee gaan naar een andere omgeving.
dat mag je best vragen, het is geen auto, maar een dier en dat moet klikken.
Een verkoper die achter zijn paard staat, staat dat toe :j
En als het lukt is een proeftijd helemaal mooi, maar helaas is dat niet standaard.

En laat altijd!!! Klinisch keuren door je eigen dierenarts.


Ik snap wat je zegt hoor. En ik zou ook niet voor een net ingetreden gaan, dat sowieso niet. Maar haar leasepony is ze ook gaan rijden toen hij 5 was. Hij kende niets en alles wat hij nú wel kan hebben ze samen geleerd. Ik vraag sowieso iemand mee die haar kent en op de pony wil stappen, maar het is dan toch ook niet gek dat ik denk een pony van 5 moet lukken.

Palmboom95
Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:01

Sjong schreef:
_Penotti schreef:
Dat is ook lastig Sjong.

Ik zal dan toch de tip geven niet voor een net ingereden paard te gaan.
En ook niet een ouder dier waarvan al bij geschreven staat niet voor beginner of sensibel karakter of van dat soort mooie omschrijvingen. Meestal is dat de nette variant van omschrijven :P
Heel gemeen gezegd, hoe het op de manege ook heet aan benamingen, in eigen paarden land is dat bijna altijd beginner. (en nee dat is geen neer kijken voor wie dat er in leest)
(ik als ervaren ruiter maar inmiddels weer ouder, ga ook al niet meer kijken naar zo'n paard, terwijl ik het best zou kunnen, maar niet meer wil)

Ik zou eerder wat minder goed praten over wat je kind kan dan zeggen wat ze allemaal wel al kan.
Een (te) braaf paard kan bij leren en samen groeien in de combinatie.
Bij een minder braaf paard is dat moeilijk voor de ruiter en niet de eerste die het plezier gaat verliezen in het rijden.

Maar ik zou gaan kijken bijvoorbeeld 1 van 8/10 jaar die al wedstrijden heeft gelopen. Al bosritten heeft gemaakt enz. waarvan ook word gezegd dat hij braaf is.
Dan zou ik daar vaker gaan kijken dan 1 keer.
Vraag ook of je een buitenrit mag maken, vraag ook of ze met de trailer mee gaan naar een andere omgeving.
dat mag je best vragen, het is geen auto, maar een dier en dat moet klikken.
Een verkoper die achter zijn paard staat, staat dat toe :j
En als het lukt is een proeftijd helemaal mooi, maar helaas is dat niet standaard.

En laat altijd!!! Klinisch keuren door je eigen dierenarts.


Ik snap wat je zegt hoor. En ik zou ook niet voor een net ingetreden gaan, dat sowieso niet. Maar haar leasepony is ze ook gaan rijden toen hij 5 was. Hij kende niets en alles wat hij nú wel kan hebben ze samen geleerd. Ik vraag sowieso iemand mee die haar kent en op de pony wil stappen, maar het is dan toch ook niet gek dat ik denk een pony van 5 moet lukken.


Als je een pony aan gaat schaffen zou ik juist 18-jarige dieren niet uitsluiten. Pony's kunnen heel lang meegaan, en ze groeit er waarschijnlijk ook weer uit na een tijd. Zeker voor een kind is het fijn om gewoon lekker ongecompliceerd te kunnen rijden zonder angst te krijgen voor dingen.
En houd er rekening mee dat mensen die een advertentie plaatsen niet altijd eerlijk zijn of hun dier zo rooskleurig mogelijk afschilderen. Let vooral op bij handelsstallen waar alle paarden 'braaf en door iedereen te rijden' zijn, zeker in het lagere segment. Daar hoor je regelmatig dat er uiteindelijk iets mis mee is of dat ze na een tijdje niet meer braaf zijn. Als ze een goede instructrice heeft zou ik vragen of die eventueel mee wil gaan kijken.
Een vijfjarige vind ik echt nog behoorlijk jong, die hebben in sommige gevallen nog weinig gezien en ik zou dat niet willen voor mijn kind.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:05

Ja en nee :)
Dan kom je er bij uit dat elk paard anders is. Er zullen er ook van 10 zijn die niet gaan lukken.
Dus je hebt gelijk in die zin wat ik schreef, geen waarheid is. Maar een gemiddelde zeg maar.

Zal ik ook even omschrijven met vast weer veel tekst :+

Ik reed bij een hobbyfokker. Die had ook wat pensionpaarden staan.
Die hobbyfokker fokte voor sport, maar wel altijd met de gedachte dat de paarden een fijn karakter moesten hebben, want de uiteindelijk markt is toch de doorsnee ruiter en geen top ruiter.
En de kans dat je net dát top paard fokt is klein.
En eigenlijk had hij altijd erg fijne paarden.

Ook het paard wat ik in die tijd zadelmak had gemaakt en gereden had. Was 5 en pas een paar maandjes onder het zade.
Ja dat was ook een typje dat op de manege mee zou kunnen lopen. Erg rustig karakter en van de gekste dingen schrok zij niet eens.
Was goed te motiveren als er een ruiter opzat die dat wilde, maar was ook wel een beetje lui als ze niet gevraagd werd te werken. Buitenrit braaf, tractoren braaf, sprongetje leuk. Lief meegaand dier.

Tegelijkertijd stond er een pensionpaard te koop, 10 jaar.
Afstamming stond al niet bekend om de brave paarden en die maakte zijn afstamming eer aan wat dat betreft.
Eigenaar helaas iets minder eerlijk en bood dat paard aan voor de beginner.
Deze kwam er ook, paar lieve verzorpaarden gehad, maar meer ook niet.
Ze gaf zelf heel eerlijk aan ook een braaf paard te willen. Dus overscahtte zich niet, top!

Ging dus die 10 jarige kijken en ik heb haar gewaarschuwd en gezegd, die is niet braaf, "mijn" 5 jarige past je beter.
Maar ook haar omgeving had gezegd, wat ik hierboven ook zei, ga voor die oudere.
Nou lang verhaal kort, ze kwam wit weggetrokken van die 10 jarige af en heeft de 5 jarige gekocht.

Dus uiteraard kan dat, maar gemiddeld gezien kun je beter kijken voor een ouder paard, die 5 jarige was als 10 jarige helemaal een geweldig toppaard :D

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:15

Ik heb eens een vriendin, die geen eigen paard heeft, een les kado gedaan op mijn hengst. Dier is superfijn gereden, reageert op de lichtste hulpen. Soms moet ik maar dénken aan een maneuver, en hij doet het. Ik vind dat meisje best leuk rijden. Ze had al een paar keer op onze ruin gereden, en reed er leuk mee weg.
Jammergenoeg was dit 'experiment' geen succes. Ze kon er eigenlijk weinig mee, met de hengst. Zat constant in zijn mond te prutsen, hij wisselde de hele tijd uit toen ze het niet vroeg en wisselde niet toen ze het wel vroeg. Ze dierf hem niet los te laten, waardoor hij begon tegen te duwen. Stopte niet, terwijl het echt een hele makkelijke stopper is.
Enfin, wat ik dus wil zeggen is: iedere ruiter is anders, iedere combinatie is anders, maar ik heb de indruk dat veel manegeruiters hun eigen niveau erg overschatten.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:22

Ik hoor ook al jaren alle bekende smoesjes van mensen met hun paarden. Vroeger nam ik het nog serieus ook.......

Meeste mensen kunnen zelf niet zo goed rijden. Weten ook niet veel van een goed management en voeding. In die combinatie gaat veel mis. Paarden die veel teveel voer krijgen dat niet geschikt is en daar tegenover hun ei niet kwijt kunnen/mogen.
Ja, dat geeft echt vaak spanning en worden veel ruiters niet beter van.

Mijn ouders reden al. Mijn moeder echt voor de gezelligheid en mijn vader was een beetje fanatiek. Ik wist niet eens wat er om me heen gebeurde en alles werd geregeld. Wedstrijden hoorde erbij, wist ik veel....

Toen ik mn eerste pony kreeg dachten mn ouders ook dat ik alles wel zelf kon. Mijn vader dacht; nu kan ze de top bereiken en mn moeder dacht; dat is alleen voor kinderen van....of met heel veel geld teveel weggelegd. En ik? Ik had nog steeds geen idee. Had gewoon lol.

Omdat we verhuisd waren, mocht ik eerst op mn eigen manege blijven die meer kwaliteit had dan de manege dichtbij. Maar met een eigen pony moest ik een plek dichtbij gaan zoeken. Dat werd eerst bij een boer waar ze ontzettend lief waren.
Maar al binnen een jaar zagen mn ouders dat het niet werkte en is mijn pony op een manege gekomen.

Ik had een pittige pony, maar door de combinatie van jong zijn, een redelijke basis mee hebben en veel lessen op de manege waar ik stond, groeide je door. En dus zoals ik schreef; daar werd kapsones niet echt geaccepteerd en wisselde ik in de manege les ook met een vriendinnetje en reed ik op een manege pony.
Ik ging met mn vriendinnetje met eigen pony naar buiten, maar ook met de vriendin zonder eigen pony. Die fietste ernaast en we ruilden om. Ik haalde het niet in mn hoofd om niet met haar te ruilen dan.

En geloof me; ik was super zuinig en zeikerig op mn pony, maar dat doe je gewoon niet.

Later ben ik met een ander paardje met mijn man ergens op een zelf doe stal gaan staan. En hoevaak ik ook al op stal had gewerkt, jonge pony's had gereden etc etc, was dat toch echt nog een tandje erbij.

Ik moest zelf keuzes maken; waar wil je hem buiten, hoelang, wat ga je voeren, waar haal je het, wanneer wel of niet de veearts. Zelf opletten dat de hoefsmid op tijd komt. Dat was op een manege toch wat meer georganiseerd bij ons. Kwestie van inschrijven op een lijst. Even doorgeven; ik heb een lange rit gemaakt; kregen ze meer voer. Dag vrij; half voer.
En je spullen......Je moet zelf op zoek, gaan onderscheiden wat goed is of wat niet. Lijken maar keuzes, maar allemaal belangrijk voor gezondheid en welzijn voor je paard. En daarmee ook je rij plezier.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:28

sevke schreef:
Ik heb eens een vriendin, die geen eigen paard heeft, een les kado gedaan op mijn hengst. Dier is superfijn gereden, reageert op de lichtste hulpen. Soms moet ik maar dénken aan een maneuver, en hij doet het. Ik vind dat meisje best leuk rijden. Ze had al een paar keer op onze ruin gereden, en reed er leuk mee weg.
Jammergenoeg was dit 'experiment' geen succes. Ze kon er eigenlijk weinig mee, met de hengst. Zat constant in zijn mond te prutsen, hij wisselde de hele tijd uit toen ze het niet vroeg en wisselde niet toen ze het wel vroeg. Ze dierf hem niet los te laten, waardoor hij begon tegen te duwen. Stopte niet, terwijl het echt een hele makkelijke stopper is.
Enfin, wat ik dus wil zeggen is: iedere ruiter is anders, iedere combinatie is anders, maar ik heb de indruk dat veel manegeruiters hun eigen niveau erg overschatten.


Zoooooooooo herkenbaar.

Dat loslaten is sowieso echt heel lastig. Mensen rijden 100x tegen het hek op bijv en dan wil je ze echt helpen, maar elke keer als ze weer richting hek gaan, grijpen ze het paard, veranderen ze hun zit en gaan ze weer...

Ik heb weleens buiten gereden met mensen op mn merrie of ruin als hun paardje een blessure had. Gewoon gezellig rondje. Iemand rijdt een heethoofd die altijd stuitert in de bak. Ze was absoluut niet bang. Komen we bij een pad en een galopje kon wel. Ik zeg wat ze moet doen, maar ze kwam zo veel te hard in, dat mn merrie een flinke rotbok gaf. En 100x gezegd dat die teugels niet zo "op maat" moesten.

Maar ik snap het. Als je oprichting gewend bent voor je neus, is het wel echt een ander uitzicht als een quarter zakt en een beetje voor je neus verdwijnt. En Engelse ruiters denken al heel snel dat ze loslaten.

Het is niet erg dat je niks weet van western bijvoorbeeld. Wat ik wel erg vindt, is dat mensen geen vertrouwen hebben. Niet aanvoelen wat er gebeurt onder ze.

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:29

Eens. Op den duur zei de lesgeefster : blijf nu AUB eens uit zijn mond! En zei het meisje : ja, maar hij loopt niet verzameld! Zei de lesgeefster : hoe verzameld wil je hem hebben? Hij loopt helemaal rond!
Dat wisselen op buitenrit met ponyloze vriendinnetjes, deden wij ook vroeger trouwens :D

Born to slide, forced to work

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:19

LiselotZorro schreef:
Gizeppe; naar mijn ervaring wordt een paard slechter van een ruiter die zit te trekken en met veel spanning rijdt. Dat kan een manegeruiter zijn, maar helaas kan dat ook een Z+ ruiter zijn.
Liekemo schreef:
Denk je dat het verstand is het rijden wel op een manege te beginnen?

Ja. Zoek wel een goede manege uit en rijd daar desnoods een stukje verder voor.
Laura82 schreef:
Wat ik als (ex-) manegeruiter heel jammer vind, is dat het heel lastig is om vanuit die situatie beter te leren rijden, als niemand je op zn paard wil laten. Ik heb de mazzel gehad op mijn manege om op privepaarden te mogen rijden, waardoor ik iets meer ervaring heb met paarden waar niet alleen maar manegeruiters op rijden. Ik zal als eerste toegeven, mijn hulpen zijn te grof. Ik heb vaak geprobeerd hier aan te werken, maar doordat ik veel op manegepaarden reed die dood aan t been zijn, is dit gewoon ontzettend lastig. Ik weet zeker dat ik veel meer in mijn mars heb, maar in mijn zoektocht naar bijrijdpaarden, ben ik er nooit in geslaagd een passend bijrijdpaard te vinden. 90% wil geen manegeruiter, de overige 10% was boshobbelen op een braaf paard. En hoewel ik dat ook heerlijk vind, verandert dat maar weinig aan mijn rijkunsten.

Uiteindelijk heb ik het opgegeven en rij ik inmiddels al 5 jaar niet meer. Onlangs ben ik weer met de paardensport in aanraking gekomen doordat mijn dochter is gaan rijden (op een manege, dus ik voorzie hoe dat voor haar gaat verlopen), en is deze frustratie weer boven komen drijven. En wat ik me dan vooral afvraag: hoe hebben al die ruiters met sensibele paarden ooit geleerd hiermee om te gaan? Die zijn toch ook niet als perfecte ruiter geboren?

Tja met die instelling kom je inderdaad niet verder. Mijn verzorgpony's waren ook boshobbel pony's. Ook die kun je netjes rijden en wat van leren. Als je perse een goed opgeleid sportpaard wil moet je of heel veel geluk hebben of er zelf een kopen. Of gewoon niet zeuren en roeien met de riemen die je hebt. Ik reed op de manege altijd al de pony's die niemand wilde. Geen probleem. Traag kun je zelf vlot en actief maken, het is alleen iets lastiger en juist daar leer je van rijden. Mijn eerste eigen pony was overigens ook talentloos, lomp en niet opgevoed. Heb er toch het Z mee gehaald. Het ligt maar zelden (lees: nooit) aan de pony of het paard als iets niet lukt.

Het lijkt wel of mensen denken dat als je op een eigen paard stapt het allemaal wel even aan komt waaien. Nou dan heb ik nieuws voor je; die pony's en paarden waar je op gaat zitten en het allemaal zo voor je uit hun mouw schudden zijn héél schaars.


Nou ja, "die instelling" is wel heel makkelijk gezegd. Het is misschien wat lomp verwoord, maar die bijrijdpaarden waarmee ik alleen in het bos kon/mocht rijden heb ik jarenlang ontzettend veel plezier gehad, maar kon en mocht ik geen les mee nemen, waardoor ik ook niet vooruit kon komen met die paarden, in ieder geval niet verder dan ik met mijn eigen ervaring kwam.
En ook ik was die ruiter die op ieder paard wilde rijden, ook regelmatig op degenen die uiteindelijk de manege weer verlieten omdat ze te gevoelig/gevaarlijk of wat dan ook zouden zijn. Ik heb nooit ergens mijn hand voor omgedraaid, en vond hetaltijd leuk.

Maar het blijft natuurlijk wel ontzettend jammer dat als je eerlijk vertelt een manegeruiter te zijn, vrijwel letterlijk niemand je een kans wil geven.

De rest van het stukje voel ik me niet zo door aangesproken, aangezien ik nooit iets in die richting gezegd heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:16

Palmboom95 zo waar wat je schrijft. Wij hebben nu ook een 21 jarige gekocht. Hartstikke fit, en nog belangrijker heel erg braaf :j . Maar ook geen dooie. We hebben ook bij andere pony's gekeken vorig jaar, op basis van advertenties maar dat viel steeds zo tegen. Nu waren we niet meer op zoek en kwam dit op ons pad.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:27

Ik heb niets tegen manege ruiters. Mijn vorige bijrijder was een getalenteerde manege ruiter die veel privelessen (springen) gehad had. Mijn enige voorwaarde was dat ze regelmatig goed les had. Haar instructrice zei hasr ook regelmatig: nu ga je pas leren rijden, dit paard doet namelijk niets uit goede wil of bij benadering.

Ik was vroeger ook op een punt dat ik dacht dat ik een goede manege ruiter was. Reed op de ‚moeilijke‘ paarden, reed in de meest gevorderde les, wedstrijden, mocht prive paarden (het type dat je zo vind op maneges) af en toe rijden etc.
En toen.....via via.......kwam ik in contact met „echte paarden“ _O-
Man, ik heb heel wat afgejankt, spierpijn, hopeloos verloren gevoeld. Ik kan je wel verzekeren dat ik toen na een paar maandjes spontaan met een onpopulaire manege pony ineens met ongeveer een vingerknip clubkampioen werd. Dat was echter pas het begin van een nog lange weg die ik nog altijd aan het begaan ben.
Ik ben dankbaar dat iemand die tijd in me geinvesteerd heeft, tegelijkertijd moet ik er bij zeggen dat ik in het begin vooral veel boxen uitgemest heb voor af en toe even uitrijden.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 07:40

bedoelen jullie met privelessen op een manege of andere plek?

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:05

Met een goede instructeur, waar dat is is dan minder relevant.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:07

Sizzle schreef:
Ik heb niets tegen manege ruiters. Mijn vorige bijrijder was een getalenteerde manege ruiter die veel privelessen (springen) gehad had. Mijn enige voorwaarde was dat ze regelmatig goed les had. Haar instructrice zei hasr ook regelmatig: nu ga je pas leren rijden, dit paard doet namelijk niets uit goede wil of bij benadering.

Ik was vroeger ook op een punt dat ik dacht dat ik een goede manege ruiter was. Reed op de ‚moeilijke‘ paarden, reed in de meest gevorderde les, wedstrijden, mocht prive paarden (het type dat je zo vind op maneges) af en toe rijden etc.
En toen.....via via.......kwam ik in contact met „echte paarden“ _O-
Man, ik heb heel wat afgejankt, spierpijn, hopeloos verloren gevoeld. Ik kan je wel verzekeren dat ik toen na een paar maandjes spontaan met een onpopulaire manege pony ineens met ongeveer een vingerknip clubkampioen werd. Dat was echter pas het begin van een nog lange weg die ik nog altijd aan het begaan ben.
Ik ben dankbaar dat iemand die tijd in me geinvesteerd heeft, tegelijkertijd moet ik er bij zeggen dat ik in het begin vooral veel boxen uitgemest heb voor af en toe even uitrijden.

Wat zijn privé paarden van het type wat je op een manege vind?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:09

Braver dan braaf, niet onder de indruk van dingen die in de omgeving beuren, niet onder de indruk van een (grote) ruiterfout, dus bijvoorbeeld uit evenwicht raken, of grote been en hand hulpen.
Dat is voor mij een beetje de definitie. (heb er hier nu ook 1 staan :P )
En die kunnen ook fijner aan het werk gezet worden hoor, dat zeker :j
Maar niet met 10 verschillende ruiters met les die daar niet op inspeelt.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:12

De brave allrounder die welliswaar van iemand is maar waarvan de eigenaar het niet erg vind dat het af en toe in een les loopt met een vaste gevorderde ruiter.
Uiteraard staan er ook prive paarden op maneges die super getalenteerd zijn maar die laten meestal niet zomaar iemand erop.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:00

PAARDENLOVE8 schreef:
bedoelen jullie met privelessen op een manege of andere plek?


Hoi TS, MarliesV heeft ook in het topic gereageerd en zij woont bij je in de regio, waarschijnlijk kan zij wel een goede instructie adviseren.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:11

TS, je vraagt of iemand een 'manegeruiter' op een eigen paard laat rijden. Ja, dat heb ik inderdaad in het verleden gedaan. Punt is alleen dat ik diegene eerst moest afleren om te schoppen en te slaan, maar gewoon te 'vragen'. De manege(s) in de omgeving waar ik van origine woonde, kunnen gewoon echt niet goed lesgeven. Te grote groepen, te algemeen en gewoon verkeerde aanwijzingen. Bovendien liepen daar paarden en pony's die helemaal murw geschopt en geslagen waren, dus gewoon niet meer reageerden èn lichamelijke klachten hadden waardoor bepaalde oefeningen niet te doen waren. Ik wilde maar wat graag iemand de kans geven om te ervaren hoe het ook anders kan. Als ik nu nog een paard of pony had die bereden kan worden, dan had ik wederom iemand een kans gegeven. Die ik nu heb zijn gewoon echt te klein om bereden te worden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:28

TS, weet je wat ook wel wil helpen?

Meer tijd op de manege doorbrengen. Dus gaan helpen met poetsen en opzadelen. Helpen bij de les voor kleine kinderen. Dan wordt je gezien.
Ik had dan wel een eigen pony, maar hielp veel en er werd met enige regelmaat wel gezegd; wil je op die een les voorop rijden? of met die een uur meerijden, die was bij de beginners vervelend.......
En als ik op mn eigen pony reed, ging de instructrice langs de kant staan om me te helpen zomaar uit het niks. Daar heb je niet veel aan, maar om aan te geven hoe dat een beetje werkt.

En als je wat meer tijd op de manege doorbracht zag ik ook meiden langs de kant staan als mensen met eigen paarden gingen vrij rijden. Met veel regelmaat werd wel gezegd tegen iemand langs de kant; wil jij mn paard even uitstappen?
Genoeg mensen die meerdere paarden moesten rijden en dat wel "makkelijk" vonden. Als je daarna helpt met afzadelen bijv, wordt je gezien en vaak zat dat iemand dan nog een keer vroeg en nog eens. En later iemand zag staan en even wat meer liet rijden.

Er waren ook stalmeiden zonder paard die heel gewild waren om eigen paarden te rijden. Niet elke pensiongast kwam elke dag.
En onderling werd het ook wel vaak opgelost.

Er liepen ook weleens prive paarden mee in de les. Een leuk paard liep vaak mee in de les van mijn vriendinnetje en zij reed daar meestal op. Ze werd daarop ingedeelt, omdat ondanks de grootte van de manege ze wel nadachten over dat soort dingen. Er is toen echt wel tegen de eigenaresse gezegd; meisje op donderdag middag is heel handig met jouw paard.

Maar er zit denk ik een groot verschil tussen rondhangen op de manege en bij elke pensionner gaan vragen; mag ik op jouw paard? Mag ik hem poetsen? Waar je er meerdere van pw ziet en vrij irritant gaat worden.
Of iemand die echt wat wil doen, inzet toont, bescheiden is etc.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:16

Sizzle schreef:
De brave allrounder die welliswaar van iemand is maar waarvan de eigenaar het niet erg vind dat het af en toe in een les loopt met een vaste gevorderde ruiter.
Uiteraard staan er ook prive paarden op maneges die super getalenteerd zijn maar die laten meestal niet zomaar iemand erop.


Ja, dat herken ik wel. Hoewel er ook bij ons sensibele dieren staan. En zowel onder de braven als de sensibeler hebben wij ze geklasseerd in t Z1 en Z2 (wat natuurlijk nog gewoon de basis sport is) en in te ZZ-L en ZZ-Z. Ook een Manege pony (bij de paarden) in t ZZ-L. Dat is een Uitzondering uiteraard. Bij ons loopt t nogal door elkaar. Manege ruiters die een paard leasen of bijrijder zijn bij een EP. EP mensen die op een manege paard stappen af en toe (in de springles bijvoorbeeld). Ik vind het een fijne mix. Ook kletst iedereen met elkaar, is bevriend met elkaar. De EP mensen voelen zich niet vergeven ten opzichte van de manege ruiters.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:38

Je hoeft je toch niet verheven te voelen om een evtl niveau verschil? Iemand met een bepaald niveau niet op je paard willen heeft daar niet perse wat mee te maken.
Ik heb overigens ooit op een soort manege gereden zonder manege paarden. Daar waren de lespaarden of oudere sportpaarden die subtop gelopen hadden of prive paarden die dan goedkoper stonden. Dat was echt heel goed, daar kon je dus ook gerust een L parcours springen in de les.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:39

Oh, geloof me: er zijn stallen zat waar sommigen zich verheven voelen boven anderen.

Bij nader inzien: Maar misschien is dat Meer persoons gebonden dan stal/manege gebonden.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:42

Ja maar die voelen zich vaak ook verheven over het merk van het dekje of de vader van het ppard, die neem ik niet serieus :+

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:47

Sizzle schreef:
Ja maar die voelen zich vaak ook verheven over het merk van het dekje of de vader van het ppard, die neem ik niet serieus :+

Ha ha top gezien !! Heb jij geen Samshield of Kep? Looser!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:30

Dat heb je overal wel volgens mij.

Wij hadden een paar goede manege paarden/pony's. Omdat je bij npc diploma's reed, wilde veel voor hun 18e hun M diploma in de zak hebben. Hoevaak ze dat niet op hun eigen pony konden doen en allemaal dat zelfde manege beestje pakte om gegarandeert te slagen......

Of mee reden in de manege groepen op een manege paard om naar buiten te kunnen. Konden ze niet met hun eigen paard of dat was een sportpaard en dat was zonde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker

cron