“maar” een manegeruiter?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

“maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:22

Hallo!
ik weet dat hier al een onderwerp over is geweest maar ik wou er toch nog over doorpraten.
ik merk dat meeste mensen die ik ken met een eigen paard denken dat ze zo veel beter zij dan manegeruiters. ze rijden/ verzorgen misschien wel beter.
zouden jullie een manegeruiter op je paard laten rijden en wat vinden jullie hiervan? :D
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 25-08-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald


belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: "MAAR" EEN MANEGERUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:26

Nee, die behoefte heb ik niet

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:27

Op mijn ene paard ja hoor.
Maar wel een manege ruiter die aan wil nemen dat de hulpen klein en duidelijk moeten. En dat je dit niet leert op een manege.
Hij is namelijk liever lui dan moe, zou ook best manege paard kunnen zijn. :P
Maar hij kan prima op kleine hulpen lopen, maar daar moet je als ruiter dan wel leren.
Dus met les, ja zeker wel.

Mijn andere paard nee. Die is daar te gevoelig voor.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:31

Mijn bijrijder was een manege ruiter voor ze bij mij kwam! Ze ging heel goed met mijn paard om en pakte mijn aanwijzingen snel op dus zodoende heb ik besloten om in haar te investeren. Op de manege (twee verschillende 5 sterren maneges) heeft ze helaas echt veel minder geleerd dan ik vroeger, daar schrok ik eigenlijk zelfs een beetje van toen ze de eerste keer kwam rijden.

Ik heb een paard waar echt in geen geval een manege ruiter op komt. Grote kans dat die er mee verongelukken, maar op dat paard mogen sowieso niet veel mensen. De meeste zullen dat niet eens willen.


Wat mij vaak tegen staat zijn manege ruiters die denken dat ze elk paard aankunnen omdat ze de moeilijke op de manege aan kunnen. Maar.. maneges kiezen geen paarden uit waar klanten potentieel mee kunnen verongelukken, dus zelfs de moeilijkste is eigenlijk nog heel braaf. Dat lijken veel ruiters niet te (willen) beseffen.
Laatst bijgewerkt door LiselotZorro op 25-08-20 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:32

Ik denk dat ik een veel betere ruiter was geweest als ik wat langer op een manege had gereden (oké, een betere dan waar ik geweest ben, daar was het gewoon achter elkaar hobbelen, je leerde niet eens opzadelen), in mijn jeugd redeneerde ik: waarom zou ik geld uitgeven aan lessen? Hoeft toch niet, ik heb een eigen paard, moet ik dan 2x betalen.

Maar ik denk wel dat je als eigenaar meer afweet (of zou moeten afweten) over voeding, verzorging, huisvesting... maar qua rijden zou je het op een goede manege toch ook goed moeten leren. Hangt af van de lesgever, maar dat is bij privé instructie ook zo.

Ikzelf als eigenaar overweeg zelfs weer eventjes op een manegepaard te rijden om mezelf te verbeteren voor ik weer verder rij met de mijne. En ja, ik zou eventueel wel een manegeruiter op de mijne durven zetten, die rijden beter dan ik, en ik heb al bijna 35 jaar eigen paarden.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: "MAAR" EEN MANEGERUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:33

hoe lang zou de ruiter ervaring moeten hebben?

Fortitude
Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:33

Tsja, ik voel me niet beter of meer dan een manegruiter omdat ik een eigen paard heb. Daarentegen kan denk ik zo'n 90% van de manegeruiters niet veel meer dan sturen door de teugel opzij te trekken en voorwaarts te gaan door (te veel) been. Zo'n iemand wil ik niet op mijn paard, tenzij onder continue begeleiding. Mijn paarden worden niet zo gereden en ik denk ook niet dat ze het perse heel chill zouden vinden.

Het probleem zit hem er hier vaak in dat de manegeruiters die ik langs heb zien komen er van overtuigd zijn dat ze goed rijden, maar dat valt dus eigenlijk altijd best tegen. Helemaal niet erg, maar wel als je dan geen advies aan wilt nemen en niet wilt luisteren.

Maar goed, iedereen kan leren zolang de inzet er is! Ik zou een leuke meid als bijrijder niet afwijzen puur en alleen omdat ze van een manege komt in ieder geval :D

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:33

Nooit, mijn paard is niet geschikt voor manegeruiters. Veel te sensible. En sowieso weet ik hoe manege ruiters zijn, aangezien ik zelf ook ooit een was. Maar never Nooit Dat er 1 op mijn paard komt.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:34

PAARDENLOVE8 schreef:
hoe lang zou de ruiter ervaring moeten hebben?


Dat is volledig afhankelijk van het type paard en zijn opleidingsgraad, zijn Braafheid, zijn vergevingsgezindheid, zijn sensibiliteit,

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:35

maar.... manegeruiters(ikzelf ook) leren toch juist dat van de instructrice/instructeur? wij gebruikten beste hulpen en ik wil dat niet maar ja... als ik het niet doe gebeurt er niets.. sneu

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:38

belle_boef schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
hoe lang zou de ruiter ervaring moeten hebben?


Dat is volledig afhankelijk van het type paard en zijn opleidingsgraad, zijn Braafheid, zijn vergevingsgezindheid, zijn sensibiliteit,

Eens plus de mate dat de ruiter wil leren.
Tegenwoordig te snel dat de manegeruiter haar niveau te hoog inschat.
Dat komt ook wel door de manege dat als je al een galopje over de hoefslag kan je al gevorderde ruiter word genoemd. Maar in eigen paarden termen is dat nog steeds beginner.

Daarnaast is het ook wel handig als paarden zelfstandig uit de wei gehaald kunnen worden en gezadeld.
Ik heb ervaren dat dit op veel plaatsen dus niet word geleerd omdat ze paarden al klaar stan.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: "MAAR" EEN MANEGERUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:39

5 jaar? 10 jaar? 2 jaar?
ik rij 5 jaar met (prive lessen)en mill ranch ritten als jullie die kennen

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:41

Mijn ene paard was ook te moeilijk voor een doorsnee manege ruiter. De maneges hier in de buurt zijn ook gewoon bagger. Mijn 3-jarige merrie zou ik ook nooit door een manege ruiter laten rijden.

Het is vaak gewoon rondjes lopen in een manege, hier en daar wel eens een oefening, maar de paarden zijn het daar al zo gewend dus die doen het op commando en veel techniek leer je volgens mij niet op een manege. Ik heb zelf helemaal in het begin ook op een manege gereden, maar sturen met zit/benen heb ik daar nooit geleerd. Recht richten al zeker niet. Ik heb wel ooit een cursus gedaan op een zeer goede manege in de Ardennen. Waren vaak iets vinnigere pony's en paarden en nooit meer dan 4 mensen in een les. Als je daar aan je teugels trok werd je meteen aangesproken en gecorrigeerd. Elke ruiter werd individueel begeleid. Je mocht ook pas naar een betere lesgeefster als je op een hoger niveau zat. Maar als je echt goed wil leren rijden dan raad ik toch aan om privélessen te nemen.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 25-08-20 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:41

PAARDENLOVE8 schreef:
5 jaar? 10 jaar? 2 jaar?
ik rij 5 jaar met (prive lessen)en mill ranch ritten als jullie die kennen



En wat wil je nu weten met deze tijdsaanduideling?

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:43

belle_boef schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
5 jaar? 10 jaar? 2 jaar?
ik rij 5 jaar met (prive lessen)en mill ranch ritten als jullie die kennen



En wat wil je nu weten met deze tijdsaanduideling?


ik vraag het me gewoon af :D :+

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:43

belle_boef schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
5 jaar? 10 jaar? 2 jaar?
ik rij 5 jaar met (prive lessen)en mill ranch ritten als jullie die kennen



En wat wil je nu weten met deze tijdsaanduideling?

Ik ken mensen die 10 jaar rijden en slechter rijden dan mensen die 3 jaar rijden. Tijd is daar dus niet echt van belang, maar ik denk wel dat als je al 10 jaar rijd er vanuit gegaan wordt dat je al meer ervaring hebt kunnen opdoen met verschillende soorten paarden.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:44

Ja, maar een manege ruiter, pas als je in de wereld van de particulier terecht komt zal je het verschil snappen.
En er is niets mis met manege ruiters hoor, zeker niet, ik zie ruiters op maneges die heel netjes leren rijden en zitten en goed les krijgen,er is wel verschil in nivo tussen de maneges, hier in de buurt Ijn er een aantal die leuk aan de weg timmeren en mooie programma's hebben voor meer uitdaging en betere paarden. en regelmatig op een ander paard rijden is leerzaam.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:45

PAARDENLOVE8 schreef:
maar.... manegeruiters(ikzelf ook) leren toch juist dat van de instructrice/instructeur? wij gebruikten beste hulpen en ik wil dat niet maar ja... als ik het niet doe gebeurt er niets.. sneu

Ja, daar ligt ook zeker een groot deel van het probleem! In het geval van mijn bijrijder vond ik het zowat zielig dat ze voor lessen heeft betaald en dus eigenlijk niks geleerd heeft (dat is uiteindelijk ook de reden geweest om te stoppen). Ik ben met haar praktisch bij 0 begonnen; het geven van hulpen, contact met de mond, uitleggen hoe een paard nou eigenlijk moet lopen en waarom etc. Ik moet wel zeggen dat ze een nette houding had al, dus dat is in ieder geval nog iets.

Er zullen vast wel maneges zijn waar je leert rijden ipv trek naar links is links en schop is vooruit, maar dan zul je goed moeten zoeken.

Ik begrijp hier eigenlijk uit dat je graag een paard wil om te rijden, maar niks kan vinden?

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:45

PAARDENLOVE8 schreef:
belle_boef schreef:



En wat wil je nu weten met deze tijdsaanduideling?


ik vraag het me gewoon af :D :+



Tijd is relatief.
Als je 1 keer per week rijd heb je na een jaar 52 uur in het zadel. Rijd je 2 keer per week al het dubbelen.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: "MAAR" EEN MANEGERUITER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:47

Wat capsilover ook zegt, tijd is relatief ,je gevoel- talent is bepalend

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:47

Die tijdsaanduiding zegt niets.
De manier waarop je les hebt gekregen veel meer.
En de ene manege is de andere niet, bij de een is het alleen maar dressuur, de ander ook echt springgericht trainen.
Bij de ene zijn alleen maar manege paarden, andere maneges handelen ook en zijn er voor de ruiters die dat kunnen ook ex-prive paarden die in de handel zitten.

Daarnaast les je 1 keer in de week een uurtje.
Of mag je mee helpen met de verzorging van de paarden, opzadelen, mesten, enz en rij je wat vaker in de week.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:47

PAARDENLOVE8 schreef:
maar.... manegeruiters(ikzelf ook) leren toch juist dat van de instructrice/instructeur? wij gebruikten beste hulpen en ik wil dat niet maar ja... als ik het niet doe gebeurt er niets.. sneu


Tja, de ene manege is anders in niveau en kwaliteit dan de andere. En de ene ruiter is ook de andere niet. Wat ik tot nu toe gezien heb op maneges denk ik, nee nooit op mijn paard. Maar mijn bijrijdster van 16 rijdt erg goed weg op mijn sensibele en eenkennige merrie. Geen idee hoelang zij op de manege heeft gereden. Vele ervaren ruiters konden er toch niet zo mee weg rijden.

Dus "manegeruiter" is een nogal brede term en het aantal jaren rijervaring zegt ook weinig.

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:48

Marije_1997 schreef:
Nooit, mijn paard is niet geschikt voor manegeruiters. Veel te sensible. En sowieso weet ik hoe manege ruiters zijn, aangezien ik zelf ook ooit een was. Maar never Nooit Dat er 1 op mijn paard komt.

Mijn huidige paard is ook heel sensibel maar een beginner kan er prima mee rijden.
Ook mijn vorige merrie (Z1)was niet de makkelijkste maar super met beginners en meerdere hebben daar goed op leren rijden.
Te veel been dan kreeg je een bokje zo van..ehhh dat is niet nodig hoor.

Ik vind juist belangrijk/goed dat ook andere mijn paarden wel eens rijden.
Mijn oh zo sensibele arabier die al reageerde als je dacht aan voorwaarts en dan weg was, heeft geleerd dat dit niet de bedoeling is en gaat nu vanzelf vertragen als iemand zijn evenwicht wat verliest.
Dat iemand anders op een andere manier poetst, opzadelt enz
Hij kijkt nu nergens meer van op. 2 gillende meiden op zijn rug? Hij vindt het nu fantastisch.

En mijn fries hobbelt daar heerlijk in manegestand achteraan.. :j

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 18:49

LiselotZorro schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
maar.... manegeruiters(ikzelf ook) leren toch juist dat van de instructrice/instructeur? wij gebruikten beste hulpen en ik wil dat niet maar ja... als ik het niet doe gebeurt er niets.. sneu

Ja, daar ligt ook zeker een groot deel van het probleem! In het geval van mijn bijrijder vond ik het zowat zielig dat ze voor lessen heeft betaald en dus eigenlijk niks geleerd heeft (dat is uiteindelijk ook de reden geweest om te stoppen). Ik ben met haar praktisch bij 0 begonnen; het geven van hulpen, contact met de mond, uitleggen hoe een paard nou eigenlijk moet lopen en waarom etc. Ik moet wel zeggen dat ze een nette houding had al, dus dat is in ieder geval nog iets.

Er zullen vast wel maneges zijn waar je leert rijden ipv trek naar links is links en schop is vooruit, maar dan zul je goed moeten zoeken.

Ik begrijp hier eigenlijk uit dat je graag een paard wil om te rijden, maar niks kan vinden?


tja.. ik heb een lieveling die ik leuk vind om te rijden en verzorgen. ikprobeer verder te komen en andere paarden te rijden maar hoe?

Daantjuh88
Berichten: 1724
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:51

Mijn vriend heeft een half jaartje gereden bij de manege. Daarna gestopt en af en toe zat hij op mijn wedstrijdpaarden. 2 jaar geleden een merrie gekocht waar hij mee kon fokken en rijden. Na paar maanden moest hij van mij lid worden bij een vereniging en lessen nemen. Hij is nu pas zover dat hij dingen zelf aanvoelt en corrigeert en springt in het B mee wat best goed gaat.

Niveau van de manegelessen sprong mij de tranen van in de ogen! Daar leerde hij echt alleen rondjes hobbelen, in vergelijking wat voor drilkamp ik vroeger kreeg op de manege slaan deze lessen echt nergens meer op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers