“maar” een manegeruiter?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:31

Bij de stal waar ik voorheen stond was geen manege maar sommige fokmerries liepen wel dat niveau.
Werden verleast voor de ruiters die het fijn vonden lekker op een braaf paard in de bak bezig te zijn, ook zo een buitenrit konden maken.
Er reden wedstrijdruiters op Z niveau, er reden recreatie westernruiters (bak was niet goed voor sliding).
Er reden mensen met setjes er reden mensen in het kloffie van 10 jaar oud.
En alles was prima.
Natuurlijk kan de een het beter vinden met de ene als de ander, maar roddel en achterklap was er niet.
Het was geen super grote stal, ongeveer 20 ruiters. Dat maakt natuurlijk ook wel weer uit.
Het is dat ik de paarden aan huis kreeg maar anders was ik daar toen niet gegaan.
Het kan echt wel hoor :j

Stukje de andere kant op wilde ik nog niet dood gevonden worden op die stal, allemaal van die dressuur snob ruiters.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 08:16

Er staan bij ons maar een paar privepaarden. zou ik weleens kunnen vragen.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:05

PAARDENLOVE8 schreef:
Er staan bij ons maar een paar privepaarden. zou ik weleens kunnen vragen.

Alleen al leren zadelen en helpen met de verzorging, daar leer je echt heel veel van.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

xxIsaa
Berichten: 767
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:13

Leuk topic! :j
Ook interessant om te lezen hoe de meeste mensen met een EP hier over denken :).

Ik ben zelf al 14 jaar manegeruiter (vanaf m'n 8e) op dezelfde manege.
Snap heel goed dat de meeste mensen een soort 'vaste kijk' op manege ruiters hebben, toegegeven verschilt een privéles op een EP natuurlijk enorm vergeleken met een les op de manege waar je met 12 man alleen maar 'rondjes' rijdt.

Ruim 2 jaar terug heb ik een jaar lang een bijrijdpaard gehad, super fijne 8 jarige ruin (v. Eyecatcher) die fijn kon lopen maar ook een heel rustig en fijn karakter had. Stapte er ook zo zonder zadel op voor een rondje polder. Met hem heb ik om de week privélessen gehad (dressuurmatig) en hier heb ik zó ontzettend veel van geleerd! :j Dan pas leer je eigenlijk hoe je een paard met kleine hulpen fijn aan het lopen krijgt, zonder dat je er constant met je been aan moet zitten om het naar voren te houden.

Moet wel zeggen dat ik ook denk dat het 'rijniveau' verschilt per manege. De eigenaar van de manege waar ik rijd handelt veel in paarden waardoor er veel wisseling is in manegepaarden en er zo nu en dan ook echt wel fijne paarden tussen zitten waar je als ruiter weer wat van kunt leren.

Ik rijd FNRS proeven (op dit moment F16 wat ongeveer vergelijkbaar is met L2 geloof ik) maar ook dit is eigenlijk best lastig en soms een hele uitdaging met een manegepaard. Paard moet de hele proef nageeflijk zijn, pasje kunnen wijken, achterwaarts etc. Soms echt wel moeilijk om daar een 'geschikt' manegepaard voor te vinden die dit een beetje kan..

Ik denk dat je als eigenaar van een paard inderdaad misschien eerder de keus maakt om geen manegeruiter op je paard te laten rijden maar eerder te kiezen voor iemand die wat meer rij (en ook stal) ervaring heeft buiten een manege om. Hoewel ik denk dat er ook best wat fanatieke en serieuze manege ruiters zijn die met wat lessen (wat ook goed is voor hun persoonlijke vooruitgang) een fijne toevoeging kunnen zijn! :j

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 19:16

dat snap ik. zadelen probeer ik ook meer te doen. ik heb inmiddels een leuk paardje gezien de wat sneller is en heel braaf luistert. hij is compleet NIET lomp of zo en stuurt fijn. hoef er ook niet de hele tijd met mijn been aan te zitten en dat is heel fijn!

thinkplz
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:57

ik ken een meisje die al 6 jaar reed maar nog steeds aan een lijntje gaat. like what? sommige manegeruiters kunnen wel rijden hoor, maar vaak hebben ze niet zoveel ervaring met dingen zoals iets eenkennige paarden of vurige paarden waardoor ze niet zo heel erg geschikt zijn als bijruiter denk ik. ook schatten ze zichzelf ook best vaak hoog in, ook erge pennymeisjes trekjes zo van ja ik heb echt gegaloppeerd en toen werd het paard wild en ging hij bokken. ik denk gewoon dat de meeste manegeruiters alleen maar de goede kant van paardrijden meemaken , door al die makke paarden maar daardoor kunnen ze niet altijd even goed dealen met bepaalde paarden en situaties

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:40

Heel eerlijk denk ik ook dat maneges in het makkelijkste geval die ruiters zo conditioneren..
Het is echt een klassieker dat een meisje heel goed op een bepaalde pony kan rijden en daar veel reacties mee losmaakt en het gevoel krijgt dat ze het geweldig doet. Maar zodra ze op het paard gaat wat ze niet zo kan laten lopen, ze ook niet dezelfde aandacht krijgt en daarom die ene pony veel leuker is en daarom vaker naar voren komt, want dat kan je.

Daarnaast zit je ook vast aan een model waarbij de manegehouders voor hun paarden zorgen en je als kind of jongere echt niet alles meekrijgt of weet. De durfallen die elke bok uitzitten krijgen ook veel reactie van moeders aan de zijlijn. "Wat knap dat je kan blijven zitten! Wat eng!" en dan voelt zo'n kind zich heel stoer. Dan ken je geen zadelpassers e.d. en vraag je ook niet bij de stalhouder of het zadel wel klopt of zijn rug wel okay is, want het paard is gewoon lastig en jij bent een hele stoere ruiter.

Het moment dat je een eigen paard hebt slaat dat volledig om. Dan komt er een vergrootglas op al die facetten en word je kennis op de proef gesteld. Dan ga je anders kijken. En omdat de paardeneigenaar geen manege is, is diegene ook niet van plan diezelfde conditionering uit te voeren voor een bijrijder.. En dat kan verschillende argumenten hebben waarom, maar de kern zit 'm erin dat maneges en particulieren beiden een hele andere kijk en omgeving kennen..

Tenminste, zo zie en ervaar ik hem vaak.. :o Dat maakt ons niet beter, zeker niet. Maar wel anders..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:07

thinkplz schreef:
ik ken een meisje die al 6 jaar reed maar nog steeds aan een lijntje gaat. like what? sommige manegeruiters kunnen wel rijden hoor, maar vaak hebben ze niet zoveel ervaring met dingen zoals iets eenkennige paarden of vurige paarden waardoor ze niet zo heel erg geschikt zijn als bijruiter denk ik. ook schatten ze zichzelf ook best vaak hoog in, ook erge pennymeisjes trekjes zo van ja ik heb echt gegaloppeerd en toen werd het paard wild en ging hij bokken. ik denk gewoon dat de meeste manegeruiters alleen maar de goede kant van paardrijden meemaken , door al die makke paarden maar daardoor kunnen ze niet altijd even goed dealen met bepaalde paarden en situaties


Maar misschien had dat wel een reden. Ik zou daar niet te snel over oordelen.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:05

Vanuit mijn perspectief:
ja er zijn vast manegeruiters die steviger in het zadel zitten dan ik, dat ze meer technische kennis hebben wil ik ook nog wel aanvaarden, en ja ik heb een heel braaf paardje, in de bak kan mijn 8 jarige dochter hem prima rondsturen.
Maar neen, er komt geen andere ruiter op, noch manegeruiter noch eigenaarsruiter. Het nl mijn paard en behalve mijn 3 dochters, die luisteren naar wat ik zeg, komt daar geen andere ruiter op heel eenvoudig omdat ik hem niet wil delen. En dat is mijn goed recht. Het heeft weinig of niets te maken met kunde of onkunde van manege of andere ruiters.

Dus voor mij is het niet 'maar een manegeruiter', het is gewoon mijn paard en hij is zo kostbaar voor mij dat ik hem niet wil delen.

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

XRuby_SymmyX
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:06

Als manege ruiter leer je op veel verschillende soorten paarden te rijden. Heb je een eigen pony leer je daarmee een combinatie te worden. Je hebt zelfs een aantal ruuters boven de klasse M ook nog eens die niet op een ander paard kunnen rijden.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Mama_Isa
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:40

Ik krijg echt uitslag van de reacties hier. De minachting over maneges en hun ruiters. De arrogantie spat bijna uit mijn scherm... vreselijk... Zo bijzonder kortzichtig...

Er zijn meerdere maneges in Nederland die pony's en paarden hebben die wedstrijden mee lopen en hoge scores behalen met hun manege ruiter. Gewoon eindigen boven combinaties met eigen paard en stal.
En nee dat zijn dan niet eens fancy FNRS maneges, maar maneges die geen waarde hechten aan die ster, en liever geld steken in goede pony's en paarden.
Maneges die een wedstrijd locatie zijn waar jullie met jullie eigen paard je winstpuntje kunnen behalen.
Waarvan er max 5 in een les rijden, en niet achter elkaar aan in een rijtje. Waar de verzorging even zo belangrijk is als het rijden ansich. Waar ze voor de jongste ruiters ponyclub houden iedere week zodat het niet bij dat ene lesuurtje blijft.
Please, lieve dames, zorg eerst dat je informatie feitelijk klopt voordat je alle maneges over 1 kam scheert!!!
Daarnaast zijn er ook paardenmeisjes die niets willen leren maar gewoon iedere week op een pony willen zitten omdat ze het dier zo leuk vinden. Daarvoor zijn de maneges met lessen 8 of meer ruiters in een rijtje prima. Het gaat om het plezier die een ieder heeft!!!

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:49

Hoi Mama_Isa, welkom op Bokt! Mooi dat je het voor de maneges en de manegeruiters opneemt. Je hebt gelijk dat ze niet allemaal over één kam geschoren mogen worden.

Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaringen. Zelf heb ik helaas ook minder goede tot slechte ervaringen met maneges. We hadden thuis niet zoveel geld; manegelessen waren al duur en een eigen paard al helemaal onbetaalbaar. Dus bracht ik als paardenliefhebster veel tijd op maneges door, om paardenlucht op te snuiven, naar lessen te kijken, te helpen in de hoop af en toe een paard te mogen uitstappen,...
Later had ik verzorgpaarden en nu sinds meer dan 15 jaar een eigen paard. In mijn ervaring zijn het twee heel verschillende werelden en nu ik er op terug kijk moet ik inderdaad zeggen dat ik in mijn manegejaren echt bitter weinig heb geleerd.

Jij hebt andere ervaringen dan ik en blijkbaar positieve. Daar word ik blij van, zowel voor de paarden als voor de ruiters die er rijden. Want dat betekent dat het tij kan keren en dat het ook anders kan. Misschien wil je ons vertellen op welke manege jij je goede ervaringen hebt gemaakt? :)

IndianSu
Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:57

Ik snap dat dit al een vrij oud topic is, maar ik kon zo geen vergelijkbaar nieuwer topic vinden, en ik wilde het toch even kwijt. Ik merk namelijk zo vaak hoe er wordt neergekeken op manegeruiters, en dat is soms echt vervelend. Ik heb er alle begrip voor dat eigenaren geen manegeruiter op hun paard willen hoor, ik wil er ook graag 1 kopen en ik denk dat ik dan ook heel selectief ga zijn met wie ik er op laat. Maar ik heb nu tijdelijk een bijrijpaard, en iedere keer dat ik daar ben begint er wel iemand over mijn manegelessen. Hoe slecht die zijn, en wat er allemaal mis is met maneges, etc. De eigenaar wil zelfs eigenlijk dat ik stop met de manegelessen. Nu ga ik dat niet doen, want ik doe die lessen omdat ik ze leuk vind. Wat vinden jullie hier van? Is dit normaal?

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:12

83% van bokt heeft leren rijden op de manege. Pas later stapt men over op bijrijd of eigen paarden. Als ruiter maak je een ontwikkeling door die een beetje wordt 'vergeten'.

Men vergeet dat bij het leren drijven, lichtrijden en het hebben van een stille hand spaanders vallen. En dat het verfijnde rijden meestal pas later komt.
En als je dan later terugkijkt met die inzichten is de manege ineens een plek waar niet zo nauw wordt gekeken naar paardenwelzijn, een perfecte basis en les zonder foutmarge.

Terwijl juist de momenten dat je leerde sturen en galopperen vol hobbels en bobbels door je manegepaard en instructeur zijn geabsorbeerd.

Er wordt inderdaad een beetje neergekeken op dat gestuntel. Terwijl je zelf die stadia ook hebt doorlopen. Dat is jammer want een goed manege bedrijf runnen is ook vakwerk.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

IndianSu
Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:18

Ik snap heus wel dat er dingen zijn die je op een manege niet leert. Alleen doordat je dan meestal maar 1 uurtje per week rijdt, en je qua verzorging bijna niks met het paard hoeft te doen. Maar ik stoor me er wel aan hoe er tegen mij gedaan wordt. Ik vind het niet echt normaal dat iedere keer dat ik op die stal ben, iemand tegen mij begint over waarom ik nog steeds naar die manege ga. En als de eigenaresse mij niet goed genoeg zou vinden voor haar paard (wat ondanks 15 jaar manege ervaring natuurlijk best zou kunnen) dan zou ik verwachten dat ze gewoon zou zeggen dat ze liever iemand anders zoekt. Hebben anderen dit ook zo ervaren?

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:25

Ik heb dat wel eens gehad, maar mensen zagen al gauw dat ik netjes reed. En later keek iedereen me na terwijl ik met een manegepaard in de dressuur ring rondreed.

Gewoon je eigen plan trekken, doen wat goed voelt en jezelf steeds verbeteren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

IndianSu
Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:29

Dankjewel! Dat ben ik ook zeker van plan. Jammer genoeg word ik er best onzeker van als ik in de bak rijd en mensen zitten de langs de rand te kijken, en ik als ik langs rijd nog net de woorden "manege ruiter" opvang. Ik zou me daar natuurlijk niks van aan moeten trekken, maar dat is niet makkelijk. Ik ga er nu daardoor ook echt met minder plezier naartoe, en dat vind ik wel erg jammer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:03

Maar dat ligt aan veel dingen.

Ik heb op een manege les gegeven die mensen de kans gaf om vaker op een vast paard te rijden en daarmee te groeien. Maar alsnog wordt zo een paard ook door anderen gereden en rijdt de ruiter dus maar 1x pw een uurtje, wat qua km's gewoon niet veel is.

Zelf heb ik wel mogelijkheden gehad als pony ruiter zonder eigen pony. Daarna met eigen nog meegereden in manege lessen na school tijd. Puur omdat de manege voor kinderen vrijrijden minder goed vond. Ouders volgden vaak dat advies wel op.

Je rijdt dan wel in gevorderde lessen, maar je hebt toch een klein voordeel.

Ik voelde me best bezwaard naar kinderen/jeugd in die lessen. En je krijgt wel je les, maar het wordt ook ene stuk begeleiding in die periode. Onze instructrice kon best goed omschakelen per ruiter en niveau.
Enige wat ik lastig vond is dat ze ons als voorbeeld gaf bij oefeningen die wij al beheersde.

Maar echt alles valt en staat met goede instructie. Ik zie grote, drukke maneges waar mensen een nummer zijn en er hele langzame groei is. Veel wisselende klanten, geen trouwe klanten etc.
Dan krijg je grote verschillen met de uren waar de vaste mensen zitten die echt willen en ook echt ontwikkelen en leren.

Bij de jeugd vind ik het ook weer echt anders dan als bij volwassenen. En ik had zelf een vriendinnetje die manege lessen reed en leuk kon rijden. kreeg ook kansen als een pension paard een tijd in de lessen liep bijv. Maar zij reed dus ook weleens verzorgpaarden en maakte dus meer km's.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:15

IndianSu schreef:
Ik snap dat dit al een vrij oud topic is, maar ik kon zo geen vergelijkbaar nieuwer topic vinden, en ik wilde het toch even kwijt. Ik merk namelijk zo vaak hoe er wordt neergekeken op manegeruiters, en dat is soms echt vervelend. Ik heb er alle begrip voor dat eigenaren geen manegeruiter op hun paard willen hoor, ik wil er ook graag 1 kopen en ik denk dat ik dan ook heel selectief ga zijn met wie ik er op laat. Maar ik heb nu tijdelijk een bijrijpaard, en iedere keer dat ik daar ben begint er wel iemand over mijn manegelessen. Hoe slecht die zijn, en wat er allemaal mis is met maneges, etc. De eigenaar wil zelfs eigenlijk dat ik stop met de manegelessen. Nu ga ik dat niet doen, want ik doe die lessen omdat ik ze leuk vind. Wat vinden jullie hier van? Is dit normaal?


Ik vind niet dat alle maneges over 1 kam te scheren zijn. Er zijn echt maneges waar je goed leert rijden. Helaas zijn er ook maneges waar dat niet zo is en waar ik een heel slecht gevoel bij heb. Als eigenaar ga ik niet eender wie op mijn paard laten rijden. Belangrijkste voor mij is dat er een klik is in visie over hoe omgaan met paarden en mijn paard zich goed voelt bij de persoon in kwestie. De mensen die er op mogen rijden, rijden minstens zo goed als ik, zo niet beter. Voor mijn paard is dat ook belangrijk want die heeft veel moeite met onzekere ruiters of ruiters die onzeker zijn of weinig ervaring hebben.
Misschien vind ik het niet persé logisch dat je gevraagd wordt te stoppen met lessen op de manege, maar ik zou het wel begrijpen als er gevraagd wordt bij een bepaalde instructeur ook eens te lessen zodat jij op een gelijkaardige manier het paard traint als de eigenaar.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:23

IndianSu schreef:
Dankjewel! Dat ben ik ook zeker van plan. Jammer genoeg word ik er best onzeker van als ik in de bak rijd en mensen zitten de langs de rand te kijken, en ik als ik langs rijd nog net de woorden "manege ruiter" opvang. Ik zou me daar natuurlijk niks van aan moeten trekken, maar dat is niet makkelijk. Ik ga er nu daardoor ook echt met minder plezier naartoe, en dat vind ik wel erg jammer.

De bakrand ruiters zitten er bij iedereen en weten bij iedereen wel wat.
De manegeruiter is niet goed genoeg, de L ruiter zit daar al te lang en rijd dus slecht en de Z ruiter hoort daar niet en heeft punten cadeau gekregen.

Het is vooral per stal verschillend vind ik of er geroddeld word of niet.
Er zijn plaatsen waar dit als gewoon word gezien er zijn gelukkig ook plaatsen waar dat weinig voorkomt.

Probeer er boven te staan en te genieten van je bijrijdpaard. :j
Heb je om hem ook les? Want eerlijk is eerlijk, dan ga je echt sneller een combinatie vormen.
Maar helaas op een roddel stal zal dat niet maken in commentaar krijgen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 00:14

DuoPenotti schreef:
IndianSu schreef:
Dankjewel! Dat ben ik ook zeker van plan. Jammer genoeg word ik er best onzeker van als ik in de bak rijd en mensen zitten de langs de rand te kijken, en ik als ik langs rijd nog net de woorden "manege ruiter" opvang. Ik zou me daar natuurlijk niks van aan moeten trekken, maar dat is niet makkelijk. Ik ga er nu daardoor ook echt met minder plezier naartoe, en dat vind ik wel erg jammer.

De bakrand ruiters zitten er bij iedereen en weten bij iedereen wel wat.
De manegeruiter is niet goed genoeg, de L ruiter zit daar al te lang en rijd dus slecht en de Z ruiter hoort daar niet en heeft punten cadeau gekregen.

Het is vooral per stal verschillend vind ik of er geroddeld word of niet.
Er zijn plaatsen waar dit als gewoon word gezien er zijn gelukkig ook plaatsen waar dat weinig voorkomt.

Probeer er boven te staan en te genieten van je bijrijdpaard. :j
Heb je om hem ook les? Want eerlijk is eerlijk, dan ga je echt sneller een combinatie vormen.
Maar helaas op een roddel stal zal dat niet maken in commentaar krijgen.


Dat! En het lijkt vaak toch wel soort, zoekt soort ofzo. Als het eenmaal los gaat qua roddelen, wordt het vaak alleen erger.
Je kan er wel boven of buiten blijven staan. Maar dan moet je sterk in je schoenen staan.

Overigens kan de eigenaresse daar ook wel een rol in betekenen. Als zij gewoon zegt; Leuke meid, ben er blij mee, ze komen er wel samen, is het ook snel klaar.

En als je toevallig iets oppikt van; is een manege ruiter, hoeft dat niet heel negatief of slecht te zijn. Er kan ze iets opvallen, waarop het een antwoord is. Of een vraag, wie het is? Hoe kom je aan een leuke bijrijdster etc.

Maar verder..............Je hebt met de eigenaresse te maken en verder niemand.

XRuby_SymmyX
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 01:36

Ik denk dat het hoe stom het klinkt er genoeg mensen zijn die op een manege rijden toch heel graag ook een eigen paard willen hebben. Eigenaren weten dat vaak. Denk dat daar meer het er op neer kijken is.

Daarnaast vind ik zeker niet dat je als manege ruiter zo veel slechter rijd. Sterker nog ik ben enorm blij dat ik weet dat ik elke keer op mijn vertrouwde viervoeter rij. Ik weet wat ik kan verwachten en nu heb ik het geluk om eigenaresse te zijn van een zeer fijne hoog opgeleide pony die ook nog zeer braaf is. Ik zou er niet aan moeten denken om steeds op een ander te gaan waarmee je toch niet zo een band kan vormen als je eigen paard. Daarnaast word je soms op paarden gezet waarmee je totaal geen klik hebt en ja ook daar moet je op leren rijden.

Daarnaast hoeft het niet zo te zijn dat je niet netjes kan rijden. Toen mijn vader ging scheiden en ging verhuizen mochten ik en mijn zus daar naast de lessen thuis op een arabierenstal rijden. Arabieren stonden daar ook vaak voor de shows nk's en ek's. Je mocht er pas rijden vanaf je 12e. Ik was eigelijk nog niet oud genoeg, mijn zus wel, maar omdat ik echt wel netjes reed mocht ik er dus ook op mijn jongere leeftijd rijden.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Tatyana
Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:36

Grappig, al die vooroordelen :)

Ik rijd nu al 28 jaar op maneges. Heb helaas 3 jaar geleden mijn paard moeten laten inslapen, maar naast dat ik een eigen paard had, reed ik altijd ook nog manegeles en paarden van anderen. Juist om gevoel te houden voor verschillende paarden.

Nu alweer 3 jaar terug op alleen manege, sinds september 2020 gewisseld van manege en in jaren niet zo goed les gehad. Hele fijne paarden, geen getrek en geschop. Ik rij 2 tot 3x per week, waarvan 2x les (groepsles en priveles) en ook bij ons starten een aantal manegeruiters met manegepaarden verdienstelijk KNHS wedstrijden.

Het algemene beeld kan ik dus zeker niet onderschrijven. Net als met alles heb je betere en slechtere maneges, maar ook ruiters met eigen paarden die beter of slechter rijden.
Leef en laat leven, kijk naar de ruiter en niet naar de achtergrond van de opleiding.

Hoe vaak ik inmiddels al te horen heb gekregen dat ik helemaal niet rij als een manegeruiter... Terwijl ik dat toch echt ben...

Activictoria (Merrie), 30-04-1991 ~ 27-02-2018
Zidane B+11, L1+5 gestopt met wedstrijden rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers