angst met rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 11:29

Hoi! ik weet niet zeker of dit in het goede topic staat maar ik kon geen andere plek vinden.


ik hoor veel verhalen over mensen die overleiden door ongelukken met paarden of (bijna) overleiden.
ik ben altijd als ik rij bang dat zoiets gebeurd. tot nu toe heb ik nog niks gehad en was het ergste dat de adem uit me werd geduwd en ik best even niet kon ademen. verder niets. ik zie wel vaak dat dit soort ongelukken gebeuren bij springen, crossen en al dat soort dingen.

heb ik dan minder kans op een ernstig ongeluk met (dressuur) gewoon (normaal) op de manege in de buitenbak?
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 09-02-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt


kevinsky
Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:51

De kans op een ongeluk is altijd aanwezig. Maar de kans dat je van de fiets af valt en daarbij jezelf pijn doet is ook altijd aanwezig.

Natuurlijk moet je eerlijk naar jezelf en je eigen kunnen kijken. Ga geen 1,20m springen als je nooit hoger dan 50cm springt.. Maar ik denk dat de kans op een ongeluk op de manege wel mee van hoor. In alles wat je doet zit een kans dat het niet goed gaat :+

Dat is nog geen 2 keer per jaar dat je gemiddeld van een paard af valt. Das heel normaal ;)

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:08

kevinsky schreef:
De kans op een ongeluk is altijd aanwezig. Maar de kans dat je van de fiets af valt en daarbij jezelf pijn doet is ook altijd aanwezig.

Natuurlijk moet je eerlijk naar jezelf en je eigen kunnen kijken. Ga geen 1,20m springen als je nooit hoger dan 50cm springt.. Maar ik denk dat de kans op een ongeluk op de manege wel mee van hoor. In alles wat je doet zit een kans dat het niet goed gaat :+

Dat is nog geen 2 keer per jaar dat je gemiddeld van een paard af valt. Das heel normaal ;)

dit^^ :D
wanneer je het niet 'extreem' maakt hoeft er niet zomaar iets te gebeuren.
wanneer je veel stunt(zoals ik) kan je elke week wel vallen. ik stap regelmatig op moeilijke, groene paarden die nog wel eens met je aan de haal willen. dan hoort vallen er nu eenmaal bij, ik denk bij mezelf 'als je valt sta je op, je veegt het vele zand van je af, en je gaat weer rijden'

mirna6308
Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:27

8/9 x vallen is niks vergeleken met mj :D ik val ongeveer 5x in de week :( en als ik even pech heb val ik 4x per dag -O- ik rij dan wel op mijn eigen ponies <3 en die ernstige ongelukken gebeuren natuurlijk niet op de manege! Meestal zijn mensen die komen te overlijden bij paarden van hun zelf. Die zijn iets brutaler/ beller dan misschien een manege pony(?)
Laatst bijgewerkt door mirna6308 op 23-07-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:30

Tja.. je kan ook je nek breken als je valt van een stoepje. Er zit overal een risico aan in het leven

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:32

itsjustme593 schreef:
Hoi! ik weet niet zeker of dit in het goede topic staat maar ik kon geen andere plek vinden.

Ik rij 5 jaar op een manege nu en ben 8/9 keer gevallen. is dat veel?
ik hoor veel verhalen over mensen die overleiden door ongelukken met paarden of (bijna) overleiden.
ik ben altijd als ik rij bang dat zoiets gebeurd. tot nu toe heb ik nog niks gehad en was het ergste dat de adem uit me werd geduwd en ik best even niet kon ademen. verder niets. ik zie wel vaak dat dit soort ongelukken gebeuren bij springen, crossen en al dat soort dingen.

heb ik dan minder kans op een ernstig ongeluk met (dressuur) gewoon (normaal) op de manege in de buitenbak?

Vind je paardrijden nog wel leuk?
Ik kan me voorstellen als je zo angstig bent met deze schrik verhalen in je achterhoofd dat je geen plezier er meer in hebt.

Het is dan ook geen schande om (tijdelijk) te stoppen met rijden en alleen te verzorgen, lekker borstelen en knuffelen.
Je hobby moet op de eerste plaats wel fijn voor je zijn :)


En dan ben ik het verder wel met kevinsky eens.
Een ongeluk kan overal gebeuren.
En ik denk ook dat de zware ongevallen toch meestal niet op de manege paarden gebeuren.
Maar door overmoed thuis of doordat het werk herbeleren van verpeste paarden is, dat soort dingen.
En ja vallen kan altijd, maar met je cap op je kop valt de ernst gelukkig vaak wel mee.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 13:41

_Penotti schreef:
itsjustme593 schreef:
Hoi! ik weet niet zeker of dit in het goede topic staat maar ik kon geen andere plek vinden.

Ik rij 5 jaar op een manege nu en ben 8/9 keer gevallen. is dat veel?
ik hoor veel verhalen over mensen die overleiden door ongelukken met paarden of (bijna) overleiden.
ik ben altijd als ik rij bang dat zoiets gebeurd. tot nu toe heb ik nog niks gehad en was het ergste dat de adem uit me werd geduwd en ik best even niet kon ademen. verder niets. ik zie wel vaak dat dit soort ongelukken gebeuren bij springen, crossen en al dat soort dingen.

heb ik dan minder kans op een ernstig ongeluk met (dressuur) gewoon (normaal) op de manege in de buitenbak?

Vind je paardrijden nog wel leuk?
Ik kan me voorstellen als je zo angstig bent met deze schrik verhalen in je achterhoofd dat je geen plezier er meer in hebt.

Het is dan ook geen schande om (tijdelijk) te stoppen met rijden en alleen te verzorgen, lekker borstelen en knuffelen.
Je hobby moet op de eerste plaats wel fijn voor je zijn :)


En dan ben ik het verder wel met kevinsky eens.
Een ongeluk kan overal gebeuren.
En ik denk ook dat de zware ongevallen toch meestal niet op de manege paarden gebeuren.
Maar door overmoed thuis of doordat het werk herbeleren van verpeste paarden is, dat soort dingen.
En ja vallen kan altijd, maar met je cap op je kop valt de ernst gelukkig vaak wel mee.



ik vind het wel leuk. ik vertrouw 1 pony het meeste, mijn lieveling. alhoewel ik soms wel bang ben omdat hij 1 van de sterkste paarden is en hij bokt iedereen behalve mij eraf. meestal als ik op zijn rug zit is het weer goed. met deze verhalen heb ik me wel afgevraagd of het niet beter is om te stoppen, maar ja, als je het paardenvirus nou eenmaal hebt, kom je er niet meer vanaf :D

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:42

Ik ben toen ik jonger was heel vaak gevallen. Had nooit wat behalve eens wat blauwe plekken of idd even geen lucht als je plat op je rug komt.
Naarmate ik ouder word merk ik wel dat ik minder soepel val. Ook val ik minder snel, dus als ik val gaat dat meestal wat harder. Ondanks dat ik ruim 25 jaar 3x iets gebroken. Waarvan 2x door stomme pech en verkeerd neerkomen.
En ja ik heb ook echt wel momenten spanning gehad hoor met rijden. Maar door meer ervaring op te doen wordt je handiger, ook werk ik veel vanaf de grond, en zie en voel ik dingen eerder aankomen waardoor ik dingen voor kan zijn.
Dus volg vooral je gevoel, het is ook niet erg om te kijken naar een andere plek die beter bij je past.

Kookaburra
Berichten: 5380
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 00:14

Als je vallen spannend vindt, wat best logisch is, kun je misschien op valtraining gaan? Hier leer je wat je moet doen als je valt. Wie weet is zo'n training bij jou in de buurt, of kun je met de manegeeigenaar overleggen of dit eens mogelijk is op stal.

En ja, paarden blijven dieren, dus het kan altijd mis gaan. En heeeel soms gaat het dan goed mis. Ik ben vaak gevallen (ong 3x per jaar) maar heb tot nu toe nog niets gebroken. Ik heb ook eens een hele nare val gezien, en dat is ook goed afgelopen.

Wel een tip: als je toch valt, en je valt daarbij op je kont, rug, nek of hoofd, blijf dan even een paar seconden zitten of liggen. Dan zakt de schrik wat weg, kun je even op adem komen en kun je daarna voorzichtig voelen of je geen pijn hebt en je je armen en benen kunt bewegen.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 06:23

itsjustme593 schreef:
Hoi! ik weet niet zeker of dit in het goede topic staat maar ik kon geen andere plek vinden.

Ik rij 5 jaar op een manege nu en ben 8/9 keer gevallen. is dat veel?
ik hoor veel verhalen over mensen die overleiden door ongelukken met paarden of (bijna) overleiden.
ik ben altijd als ik rij bang dat zoiets gebeurd. tot nu toe heb ik nog niks gehad en was het ergste dat de adem uit me werd geduwd en ik best even niet kon ademen. verder niets. ik zie wel vaak dat dit soort ongelukken gebeuren bij springen, crossen en al dat soort dingen.

heb ik dan minder kans op een ernstig ongeluk met (dressuur) gewoon (normaal) op de manege in de buitenbak?


Ik ben nooit bang geweest om te rijden, hoe vaak ik ook gevallen ben. Er waren wel paarden waar ik het niet voor had en ik ben met ouder worden voorzichtiger geworden. Ik ben van mening dat je 2 dingen kan doen. Of je gaat bewust aan je angsten werken, of je stopt met rijden. Vorig jaar heb ik een burn-out gehad, daardoor ook een periode bang geweest om te rijden. Ik heb mezelf gedwongen om me over die angst heen te zetten,wat ondertussen gelukt is. Moest ik nu nog hetzelfde gevoel hebben als tijdens mijn burn-out, zou ik trouwens niet meer op mijn paard stappen.


annita686868
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-07-20

Re: angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:08

ik ben ook altijd bang om te vallen, maar stap er direct weer op, anders blijft de angst hangen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers