Ponykamp 5-jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet ik toezeggen en hem op kamp meesturen?

Ja
13 (6%)
Nee
176 (92%)
Andere
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 190


pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:02

LynnVC schreef:
Shalimar schreef:
Nou dat ging ik dus never nooit doen, een weinig beleerde pony zo belasten (en verpesten) met ook nog allerlei risico's maar goed, er komt sowieso zowat niemand op mijn pony, hoe dan ook. Ik snap dat uitlenen en gewisseld nooit zo, wat heeft je pony eraan :n


Het uitlenen voor halve stal wil ik dat een persoon die graag een pony wilt het eens kan meemaken. Ik wilde altijd al een eigen pony/(verzorgen) maar mocht het nooit... Nu ik 17 ben, heb ik al mijn spaargeld bij elkaar geraapt en er 1 gekocht... Ik weet hoeveel mensen graag een pony willen en het niet mogen of kunnen, dus wil ik ze de kans geven (Ja, ook oudere kinderen/mensen die heel goed kunnen rijden mogen geen eigen of kunnen het niet betalen) ... Zo heb ik er veel gezien die Mauro rijden in lessen (ik laat er alleen ervaren ruiters op die verstand van zaken hebben) en graag een eigen zouden willen hebben.

Een meid hielp mee met het inrij proces, 13 jaar, en ze deed het al jaren en met plezier. Ze zei dan ook dat ze hem een schat vond en dat als ze geen eigen paarden had van de zus, ze hem als verzorgpony zou willen hebben... er zijn dus degelijk ervaren ruiters die graag een verzorgpony zouden willen hebben en ook met mijn jonge overweg zouden kunnen. Ik wil ze het geluk meegeven dat ze een eigen pony kunnen verzorgen, net zoals ik dat altijd had gewild...

Hoe dan ook doet het uitlenen ook wel pijn aan mijn hart. Het gedacht dat de pony de verzorgster als baasje zal beginnen zien of leuker vinden en mij de rug toe zal keren. :(


Nooit zo intensief als dat jij anderenop jouw paard laat rijden, maar op Hercule heeft ook menige bokker een buitenrit gereden, en dan was ik met Polie. Om precies de zelfde reden als jij. In Nederland hebben wij ook verzorgsters gehad die van hem genoten. Ik gunde het ook zo anderen en Hercule is nooit minder van mij gaan houden.
Hij werd er alleen maar fijner en gemakkelijker van en zn kon ik vanaf het anderen paard hem bijsturen.
OP oudere leeftijd heeft hij zelfs twee oude vrouwen op hem leren paardrijden, waarbij we begonnen met hen ad longe. Hij was zo voorzichtig en iedere ruiter was hem zo dankbaar en ging zo zacht met hem on. Want ik Ben er altijd bij gebleven en ook wel eens heel resoluut iemand geweigerd die hem alleen mee Wilde nemen want ik wist dat hij bij die man zwaar overnomen zou worden.

Wat ik dus tegen je wil zeggen is, maak goede afspraken enblijf er boven op zitten. Laat tevens weten dat je hem gelijk van kamp afhaalt als je ziet dat ze hem niet beschermen of niet de goede ruiters op hem zetten.

Vind het ook nooit vanzelfsprekend dat je paard anderen het plezier gunt. Wij zijn Hercule altijd zeer dankbaar geweest en reken maar dat hij dat wist en dat we super trots waren op zijn braafheid en veelzijdigheid en houden karakter!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:25

Ik zie dat mijn jonge paard na een uur buitenrijden gewoon echt mentaal leeg is, die zou daarmee iedere dag meerdere uren totaal over haar grenzen gaan.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:36

Sizzle schreef:
Ik zie dat mijn jonge paard na een uur buitenrijden gewoon echt mentaal leeg is, die zou daarmee iedere dag meerdere uren totaal over haar grenzen gaan.


Daarom moet je ook naar het paard kijken Sizzle. Mijn Polie , als ze het fysiek al aan zou kunnen, ook en dat met haar 17 de jaar. Dit is niet iets dat geschikt is voor ieder paard. Hercule vond het gewoon erg leuk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:47

Ja maar TS heeft hem net. Hij is 8 weken zadelmak dus dat zijn waarschijnlijk amper 10-15 vlieguren?
Hoe goed ken je dan je paard echt?

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 18:02

Sizzle schreef:
Ja maar TS heeft hem net. Hij is 8 weken zadelmak dus dat zijn waarschijnlijk amper 10-15 vlieguren?
Hoe goed ken je dan je paard echt?


Ik heb mijn pony al wat langer dan een half jaar.. Heb hem aangekocht toen die 4 was... hoe dan ook, mijn pony staat rood gloeiend van energie en staat zelfs te hinniken naar andere paarden die worden bereden en hij wilt hele tijd mee doen. Zijn bit doet hij dan ook al in voordat ik het nog maar heb proberen in zijn mond te doen... er werd 5 dagen na elkaar een uur gereden per dag en hij bleef het geweldig vinden en wilde meer meer meer.. een volhouder is hij wel! Alleen weet ik inderdaad niet hoe het zal zijn in het bos waar het niet 1 zelfde hoogte van grond is.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:26

LynnVC schreef:
Sizzle schreef:
Ja maar TS heeft hem net. Hij is 8 weken zadelmak dus dat zijn waarschijnlijk amper 10-15 vlieguren?
Hoe goed ken je dan je paard echt?


Ik heb mijn pony al wat langer dan een half jaar.. Heb hem aangekocht toen die 4 was... hoe dan ook, mijn pony staat rood gloeiend van energie en staat zelfs te hinniken naar andere paarden die worden bereden en hij wilt hele tijd mee doen. Zijn bit doet hij dan ook al in voordat ik het nog maar heb proberen in zijn mond te doen... er werd 5 dagen na elkaar een uur gereden per dag en hij bleef het geweldig vinden en wilde meer meer meer.. een volhouder is hij wel! Alleen weet ik inderdaad niet hoe het zal zijn in het bos waar het niet 1 zelfde hoogte van grond is.


Als het geen probleem is om hem terug te trekken als jij dat nodig acht gewoon lekker laten meedraaien. En het zou gek zijn als dat een probleem is want een kreupele moet ook vervangen

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:48

LynnVC schreef:
Ik heb mijn pony al wat langer dan een half jaar.. Heb hem aangekocht toen die 4 was... hoe dan ook, mijn pony staat rood gloeiend van energie en staat zelfs te hinniken naar andere paarden die worden bereden en hij wilt hele tijd mee doen. Zijn bit doet hij dan ook al in voordat ik het nog maar heb proberen in zijn mond te doen... er werd 5 dagen na elkaar een uur gereden per dag en hij bleef het geweldig vinden en wilde meer meer meer.. een volhouder is hij wel! Alleen weet ik inderdaad niet hoe het zal zijn in het bos waar het niet 1 zelfde hoogte van grond is.


Juist die moet je voor zichzelf beschermen, ze kunnen in het koppie wel meer en meer willen maar het lijf moet het ook bij kunnen benen. Je wilt tenslotte geen pony die straks volledig blokkeert omdat het allemaal te veel is geworden want ja hij wilde toch zo graag... Dat is ook altijd nog een mogelijkheid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:09

Ik vind het een keuze uit armoei. Omdat jij straks gaat studeren kost die pony toch stalling en dat betaal je dan met uitlenen voor manege lessen.

Maar het is natuurlijk niet voor niets dat op de meeste manege’s alleen maar brave oude tjoeken lopen.

Maar goed, als jij je pony als verhuurfiets wilt laten gebruiken, het is jouw pony.

En bedenk, het is geen eer dat ze hem willen gebruiken maar een verdienmodel.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:12

Als hij staat te springen van de energie zal ik eens beginnen met hem lekker de hele dag in de wei doen.

Verder ga ik mee met mijn 2 bovenstaanders.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 22:58

Change3x schreef:
Als hij staat te springen van de energie zal ik eens beginnen met hem lekker de hele dag in de wei doen.

Verder ga ik mee met mijn 2 bovenstaanders.


Weide staat hij veel in, maar daar haalt hij niets van energie uit... Het is 1 maal rennen en daarna eet hij alleen maar gras voor de komende uren en als we hem eruit halen in de avond is hij net ongeduldig om het eten in zijn stal te gaan eten. Eten gaat voor beweging. Ik heb dan ook al een afspraak gemaakt met iemand die mij hierbij kan helpen..

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 23:00

janderegelaa schreef:
Ik vind het een keuze uit armoei. Omdat jij straks gaat studeren kost die pony toch stalling en dat betaal je dan met uitlenen voor manege lessen.

Maar het is natuurlijk niet voor niets dat op de meeste manege’s alleen maar brave oude tjoeken lopen.

Maar goed, als jij je pony als verhuurfiets wilt laten gebruiken, het is jouw pony.

En bedenk, het is geen eer dat ze hem willen gebruiken maar een verdienmodel.


Gelukkig is de kans groot dat als hij ouder is, hij lekker bij ons in de tuin komt te staan. Wij hebben toch een tuin in de grootte van een weiland. We willen gewoon eerst opleren, wennen, trainen onder toezicht en erna lekker thuis doen, dus daarna kunnen ze ook gewoon fluiten naar hun geld :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:08

LynnVC schreef:
Change3x schreef:
Als hij staat te springen van de energie zal ik eens beginnen met hem lekker de hele dag in de wei doen.

Verder ga ik mee met mijn 2 bovenstaanders.


Weide staat hij veel in, maar daar haalt hij niets van energie uit... Het is 1 maal rennen en daarna eet hij alleen maar gras voor de komende uren en als we hem eruit halen in de avond is hij net ongeduldig om het eten in zijn stal te gaan eten. Eten gaat voor beweging. Ik heb dan ook al een afspraak gemaakt met iemand die mij hierbij kan helpen..


Dat hij graag eet is normaal toch. Daarvoor zou ik geen hulp vragen. :+ Het gaat erom dat hij niet de hele dag in zijn box staat, wat dus gelukkig niet het geval is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:09

een pony die hyper staat van energie hoort gewoon buiten idee,met vriendjes op de wei,niet alleen.

als hij altijd alleen op de wei of binnen staat is het toch niet meer dan logisch dat hij roept en trekt naar andere paarden?hij mist het contact. hij wil helemaal niet mee lopen in de piste of mee lopen in de les, zo denken paarden echt echt niet,dat kleven wij er op.

en thuis komt hij dan ook helemaal alleen te staan veronderstel ik? dat lijkt me nu ook geen strak plan.

eerlijk,ik zou het niet doen,ook je eerdere berichten gelezen,20 dagen terug waren er nog een boel gedragsproblemen,die kunnen niet zomaar op 20 dagen verdwijnen en als je zelf ook kampen deed,weet je evengoed dat kinderen en jongeren die op kamp gaan, sowieso snoep geven aan 'hun' pony,en dat is net wat jij nu zegt dat het probleem is en wat je niet meer wil doen.

ik zou eerder goed investeren in lessen grondwerk zodat je tenminste een pony hebt die op de grond manieren heeft en zich gedraagd en hem daarnaast in een kudde gooien waar hij zijn energie tenminste kwijt kan door te spelen met andere paarden.

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:13

Aan de ene kant zeg ik: nee niet doen, maar dat is mijn persoonlijke gevoel, ik zou mijn paard nooit uitlenen aan een manege.

Maar aan de andere kant heb ik stage gelopen op een manege waar 2 maanden voordat de ponykampen begonnen, een stuk of 10 pony’s van een fokker kwamen, ingereden werden daar en dan de ponykampen mee liepen (de brave exemplaren, de minder brave gingen voor die tijd terug of werden omgewisseld) en dat ging altijd goed. Aan het einde van de ponykampen had de fokker brave pony’s om te verkopen en de eigen pony’s van de manege werden zo wat ontlast.

Als je er zelf geen moeite mee hebt zou ik wel goede afspraken maken met de manege.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:15

Je beschrijft ervaren ruiters maar manegeruiters behoren bij mij sowieso altijd tot de beginnerscategorie. Manegelessen kun je op geen enkele manier vergelijken met ervaring met een eigen paard, net als met autorijden begint het echte leren dan pas. Jouw pony zal dus al die fouten mogen opvangen in hulpen, balans en nieuwe ervaringen op buitenrit en omgang. En dat uit sentiment. Echt zonde van je pony. Als je nou zou investeren in een vaste talentvolle bijrijder vond ik het nog een ander verhaal maar Jan en alleman erop voor de fun van een ponykamp. Nee sorry, dat begrijp ik echt niet. Ga er dan zelf mee aan de slag.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:13

[/quote]Weide staat hij veel in, maar daar haalt hij niets van energie uit... Het is 1 maal rennen en daarna eet hij alleen maar gras voor de komende uren en als we hem eruit halen in de avond is hij net ongeduldig om het eten in zijn stal te gaan eten. Eten gaat voor beweging. Ik heb dan ook al een afspraak gemaakt met iemand die mij hierbij kan helpen..[/quote]

Dat hij graag eet is normaal toch. Daarvoor zou ik geen hulp vragen. :+ Het gaat erom dat hij niet de hele dag in zijn box staat, wat dus gelukkig niet het geval is.[/quote]


Net wel ... Als het eten niet snel genoeg komt, dan loopt hij je zo omver met oren helemaal laag of gaat zelf beginnen aan de zak te bijten om snoepjes/eten eruit te halen.. Hier wil ik toch wel hulp mee, is dat zo raar dan? Maar goed. (Btw, sorry voor de slechte quotes, snap t ook niet helemaal)

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:15

tengeltje11 schreef:
een pony die hyper staat van energie hoort gewoon buiten idee,met vriendjes op de wei,niet alleen.

als hij altijd alleen op de wei of binnen staat is het toch niet meer dan logisch dat hij roept en trekt naar andere paarden?hij mist het contact. hij wil helemaal niet mee lopen in de piste of mee lopen in de les, zo denken paarden echt echt niet,dat kleven wij er op.

en thuis komt hij dan ook helemaal alleen te staan veronderstel ik? dat lijkt me nu ook geen strak plan.

eerlijk,ik zou het niet doen,ook je eerdere berichten gelezen,20 dagen terug waren er nog een boel gedragsproblemen,die kunnen niet zomaar op 20 dagen verdwijnen en als je zelf ook kampen deed,weet je evengoed dat kinderen en jongeren die op kamp gaan, sowieso snoep geven aan 'hun' pony,en dat is net wat jij nu zegt dat het probleem is en wat je niet meer wil doen.

ik zou eerder goed investeren in lessen grondwerk zodat je tenminste een pony hebt die op de grond manieren heeft en zich gedraagd en hem daarnaast in een kudde gooien waar hij zijn energie tenminste kwijt kan door te spelen met andere paarden.


Ik heb al een afspraak gemaakt met een trainer. Alleen haar eerste vrije afspraak was pas over 3 weken, hoe dan ook, ze komt wel :)