Ponykamp 5-jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet ik toezeggen en hem op kamp meesturen?

Ja
13 (6%)
Nee
176 (92%)
Andere
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 190


LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:15

Dag dag

Ik zit eens met een vraagje. :list:

Ik heb een 5-jarige pony en vandaag plande ik voor mij een nieuwe les bij de manege en de manege-uitbaters stelden mij een gewaagde vraag. Volgende week beginnen de ponykampen en ze vroegen of ik het zag zitten mijn pony eraan deel te laten nemen. Dit zou gaan voor meiden van leeftijdscategorie 13-16 ongeveer.

Ze kennen mijn pony en mijn pony kent de uitbaters samen met een aantal vreemde mensen, want vorige weken heb ik toestemming gegeven andere meiden (die ik niet kende) die goed in het zadel zaten op hem te laten rijden in de piste/lessen. Dit ging zeer goed en mijn pony was enorm blij dit te mogen doen, dit is ook waarom ze deze gewaagde vraag stelden. Ze hebben enorm veel vertrouwen in mijn pony nu ze hem zo braaf (BINNEN!) hebben zien doen en vonden ze het een proberen waard.

Nu twijfel ik eigenlijk wel enorm. Hij is pas een maand/2 maand onder het zadel en is wel wat voorwaarts en heeft soms wel een eigen willetje. Ook is hij nog maar 1 maal buiten geweest met zadel en dit liep niet zoals gepland. Hij is zeer druk buiten in het bos als we met hem aan het halster(touw) liepen, dus probeerden we (mijn mama en ik) het eens vanop zijn rug... Terrere, hij liep zo snel vooruit en ik had bijna niets aan hem te zeggen. Ook elk klein grasje dat hij zag MOEST en ZAL hij gaan eten. Als ik hem met de teugels hevig terug trok werkte het wel 9 op de 10, maar 1 keer had hij plots iets van 'daaaag!!' en ging opeens op snel tempo weg draven van mama terwijl ik op hem zat. Ik kon trekken en 'HOO!' zeggen zoveel ik wilde, hij bleef doorgaan, totdat ik besloot een hevige draai te maken. Toen was hij afgekoeld, maar wel wat boos en begon te schrapen over de grond dat hij gras wilde eten.


Nu weet ik dus niet of ik moet toezeggen of niet. Ik ben bang dat ALS ze naar buiten zullen gaan met hem, (Ik neem aan dat ponykampen dat doen? Heb het nooit meegemaakt namelijk) ze misschien wel problemen zullen krijgen in geval van WILLEN gras eten en op een random moment de benen te nemen. Ook ben ik bang dat ik mijn pony dan niet meer zal kunnen rijden of hem bezig te houden die week, omdat hij jong is en al snel iets zal hebben van 'Maa, nu niet! Ik heb genoeg gewerkt!'

Is er iemand die hier een antwoord op heeft? Is het verstandig hem op ponykamp te sturen en toe te zeggen of moet ik het verzoek afwijzen. :))

Alvast bedankt _/-\o_

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:20

Is het echt jouw eigen 5 Jarige? Ik zou dat niet toestaan denk ik.. sowieso gevoelsmatig niet.
Ik vind het al heel wat dat je het goed vindt dat ie in de les gebruikt mag worden, haha.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:21

De ervaring die ik heb met ponykampen is dat er meerdere keren per dag gereden wordt, zowel binnen als buiten.
Ik denk niet dat dit verstandig is om te doen met een paard wat pas 2 maanden onder het zadel is.

7ofhearts

Berichten: 2756
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:24

Wat zou jou overweging zijn om het wel! Te doen vraag ik me af?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:27

Ik zou mijn paard nooit uitlenen aan een manege, zelfs voor gewone lessen niet :+ . Maar dat ben ik dan weer, ik vertrouw maar heel weinig mensen met mijn dieren. Maar even objectief bekeken lijkt 5 mij om te beginnen nog erg jong om die week toch best veel belast te worden, en dat hij nog niet lang onder het zadel is zal daar niet bij helpen. Daarnaast zou ik niet willen dat onervaren ruiters een paard dat zelf nog onervaren is "verpesten". Lijkt mij dat er dan makkelijk slechte gewoontes insluipen bij je paard waar je nadien veel moeite voor gaat moeten doen om dat er weer uit te krijgen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:28

No-way dat ik dat zou doen :n
Dat is echt iets voor bevestigde rotten in het vak.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:29

Benthhh schreef:
Is het echt jouw eigen 5 Jarige? Ik zou dat niet toestaan denk ik.. sowieso gevoelsmatig niet.
Ik vind het al heel wat dat je het goed vindt dat ie in de les gebruikt mag worden, haha.


Dag, het is mijn 5-jarige, ja... En ik laat vreemden op hem rijden, omdat ik zal gaan studeren in Antwerpen vanaf september en ik geen tijd meer zal hebben voor hem. Het is dan ook de bedoeling dat ik een verzorgster/bijrijder zal aannemen dan, want ik ben niet van plan hem te verkopen. Nu laat ik mijn pony dus wennen dat er ook andere meiden zijn die hem kunnen besturen of verzorgen, omdat hij een redelijk vertrouwensprobleem had naar andere mensen toe.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:29

Ik ben best makkelijk met uitlenen van mijn paardjes geweest... maar 1 die net 2 maanden onder het zadel is ga ik niet meegeven.
Hoe braaf hij/zij ook is.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:31

Ik begrijp dat je je enorm gevleid voelt dat je is gevraagd of jouw pony mee mag doen met de ponykampen maar ik zou het niet doen. Je pony is nog niet zo lang onder het zadel en moet zo te lezen nog veel leren. Het lijkt mij voor jou leuker als jij zelf met je pony allerlei "eerste keren" ervaart, en niet iemand anders of meerdere iemand andersen tijdens een ponykamp. Als jij een zeer ervaren pony zou hebben, zou het anders zijn. Dan kon je hem in vertrouwen uitlenen.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:32

Normaal gesproken zou ik nee zeggen. Maar na het lezen van je tekst denk ik dat het wellicht niet eens een heel gek idee is om hem wat kilometers te laten lopen in een groep. Het lijkt erop dat je zelf nog niet veel ervaring hebt (niet kunnen voorkomen dat hij gras eet, hevig aan de teugels trekken), en wellicht is het allemaal wat makkelijker als hij wat kilometers in de benen heeft.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:35

Thokkadisje schreef:
Normaal gesproken zou ik nee zeggen. Maar na het lezen van je tekst denk ik dat het wellicht niet eens een heel gek idee is om hem wat kilometers te laten lopen in een groep. Het lijkt erop dat je zelf nog niet veel ervaring hebt (niet kunnen voorkomen dat hij gras eet, hevig aan de teugels trekken), en wellicht is het allemaal wat makkelijker als hij wat kilometers in de benen heeft.


Mijn pony is dan ook echt een enorme vreetzak.. Hij begint nu al dik te worden en zelfs vanop de grond wilt hij elk grassprietje eten, zelfs als we stappen door een smal paadje begint hij bladeren onderweg te plukken van de takken. De kilometers in groep leken mij ook een goed plan, dit omdat er niemand anders zin heeft om met hem mee buiten te rijden. Er zullen dus manege pony's aanwezig zijn die het allemaal al kennen, dus hij zal zien en met het kuddegedrag lekker meelopen. Het is een dubbel gevoel :?

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:36

Hell-to-the-no. Eerste indrukken zijn zo belangrijk onder het zadel. Als het misgaat ben jij diegene met het probleem. Je kan beter je richten op het vinden van een bijrijder, en samen met hem/haar je pony gaan inrijden. Zodat, wanneer jij gaat studeren. Je iemand hebt waar je op kan vertrouwen. Je hebt 'nog maar' anderhalve maand.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:40

LynnVC schreef:
Thokkadisje schreef:
Normaal gesproken zou ik nee zeggen. Maar na het lezen van je tekst denk ik dat het wellicht niet eens een heel gek idee is om hem wat kilometers te laten lopen in een groep. Het lijkt erop dat je zelf nog niet veel ervaring hebt (niet kunnen voorkomen dat hij gras eet, hevig aan de teugels trekken), en wellicht is het allemaal wat makkelijker als hij wat kilometers in de benen heeft.


Mijn pony is dan ook echt een enorme vreetzak.. Hij begint nu al dik te worden en zelfs vanop de grond wilt hij elk grassprietje eten, zelfs als we stappen door een smal paadje begint hij bladeren onderweg te plukken van de takken. De kilometers in groep leken mij ook een goed plan, dit omdat er niemand anders zin heeft om met hem mee buiten te rijden. Er zullen dus manege pony's aanwezig zijn die het allemaal al kennen, dus hij zal zien en met het kuddegedrag lekker meelopen. Het is een dubbel gevoel :?


Volgens je profiel ben je 17, kan je niet nog net meedoen met het kamp? Wellicht een goede ervaring voor jullie beiden!

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:41

Nee, een vijfjarige is nog een peuter die veel moet leren en nog lang niet ontwikkeld en uitgegroeid is. Dus op kamp heel veel kilometers maken onder "" onervaren "" ruiters zou nooit mijn keuze zijn. Daar ben ik te voorzichtig voor.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:47

Nee. Ik doe veel ponykamp ritten begeleiden en het is echt funest voor de groep om er een paard bij te hebben die niet bos mak is. Het kan goed gaan, het kan ook de hele zooi over hoop halen en voor ongelukken zorgen.

Ook vind ik zo'n week ponykamp voor een net bekeerd paard wel erg veel. Het is toch meestal minimaal 2 uur per dag rijden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:47

Als hij op dag 2 barst van de spierpijn zal hij er gewoon doorheen gereden gaan worden, dan moet je wel een hele brave hebben wil ie daar niet tegen in opstand komen en dit niet als slechte ervaring met rijden koppelen.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:52

Ik bedank jullie allemaal voor de antwoorden! Het is overduidelijk dat mijn buikgevoel het toch juist had en ik het niet moet laten doen.

Ik wil natuurlijk ook niet aansprakelijk zijn voor een val met gebroken ledematen die door mijn pony zijn veroorzaakt, ook wil ik niet dat hij slechte dingen zal aanleren, ook al zijn het ervaren ruiters die ze op mijn pony zullen gaan zetten, er kan natuurlijk van alles misgaan. Een jong paard kan natuurlijk zomaar wegspringen van een takje dat naast hem neerviel, ook al rijdt er iemand ervaren op.

Langst de ene kant wel jammer natuurlijk, want dit zou de enige kans zijn dat hij zou kunnen leren buiten te lopen. Offffff, zijn er hier toevallig mensen met een paard die omgeving Beringen wonen en hiermee zouden kunnen helpen? :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:56

Eerlijk. Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben.

Ik heb bij meerdere bedrijven ponykampen geleid en deze hadden ook altijd net zadelmakke pony's ertussen zitten. Die dieren werden na een zomer kipmak terug naar de handelaar gebracht.

LynnVC

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:59

Iris82 schreef:
Eerlijk. Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben.

Ik heb bij meerdere bedrijven ponykampen geleid en deze hadden ook altijd net zadelmakke pony's ertussen zitten. Die dieren werden na een zomer kipmak terug naar de handelaar gebracht.


Nu laat je mij weer heel hard twijfelen. Haha _O-

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:43

Kan je niet van de week een keertje met de groep mee naar buiten terwijl je zelf rijd? Dan krijg je een veel beter idee over hoe het zou gaan in de groep, of hij het gedrag van de anderen overneemt, of dat hij juist de hele groep opstookt.

Dan kan je van daaruit een beter overwogen beslissing maken.

Mijn gevoel zegt trouwens niet doen, het is te vroeg in z'n opleidingstraject. Als je toch niet van plan bent om hem mee te nemen ivm je studie kan die misschien volgend jaar, als die wat meer ervaring (/conditie?) heeft meelopen met ponykamp en bos-proof worden. Waarom zou dit volgens jou de enige mogelijkheid zijn?

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:59

Die pony is twee maanden onder het zadel. Als hij drie keer per week 20 minuten loopt is het genoeg.
Als je hem stuk wilt hebben moet je hem vooral hele lessen met vreemden op zijn rug laten lopen die geen benul van jonge dieren hebben. En meerdere ritten per dag op kamp. Ja, daar wordt hij mak van. En zuur. En overbelast.

Ik ben best voor kilometers maken op den duur. Nadat het dier uitgehard is en ervaren heeft dat werken met mensen leuk is. Dat is niet na 2 maanden. (Ook niet na 4, ook niet na 6.)
Als je hem zelf niet kan opleiden en totaal niet weet wat je doet, zorg dan dat je iemand vindt die het wel snapt.

Die handelspony’s ken ik ook. Die redden zich, trekken zichzelf erdoor. Dappere dieren. Op instinct achter de groep aan. Maar dat het kan en gebeurt maakt het nog niet goed.

O ja, en ‘Ja, maar hij vindt het leuk’ is geen excuus om hem toch te laten gaan. Het is jouw verantwoordelijkheid om zo’n pony tegen zichzelf te beschermen. Juist als ze zo werkwillig zijn.
Een kind vindt het ook leuk om een kilo toffees weg te kauwen. Gaan ze ook niet dood aan. Worden ze ook blij van. Doe je ook niet.

Dat een manege zoiets voorstelt vind ik triest.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Ponykamp 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:26

Dit jaar zou ik hem zeker niet mee laten gaan. 5 is sowiso nog erg jong.
Pas vanaf een jaar of 7-8 zou ik ze zoiets laten doen, áls je het al wil op dat moment.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:34

Daar kijk ik toch iets anders tegen aan. Het ligt nl heel erg aan de pony. In de groep gaat die pony met de anderen buiten rijden, wat dingetjes binnen doen etc. Met de merens wordt dit ook vaak gedaan en dan daarna lekker de kudde in, alles laten verwerken en uitrusten.
Als het een sterke fysieke pony is dan kun je dit in mijn ogen gerust doen. Want het karakter kan die aan. Het karakter en zijn fysieke kracht vind ik het belangrijkste. Hercule deed dit al met zijn 4de jaar en hij heeft altijd veel met verschillende mensen dingen gedaan. 2 Uur lopen per dag draaide hij zijn hoef niet om, al vanaf zijn 4de.
Polie daar en tegen zou dit absoluut niet aan gekund hebben. Zelfs nu nog niet.
Dus kijk gewoon naar je paard. Het voordeel is, ze doen veel ervaring op, en zo'n ponykamp zet daar echt wel de ervaren ruitertjes op. Het is niet zo dat het beestje elke dag een andere ruiter krijgt.
Als wij op vakantie waren met Hercule in Zeeland, daar was ook altijd pony kamp. Wij menden met hem, reden buiten met hem, en dan vaak werd hij nog voor allerlei (poets) wedstrijdjes door de meisjes gepakt (met toestemming van ons).
Dus als je paardje dit aankan, laat maar gaan. Misschien is 6 weken achter elkaar wat veel, dus kijk daar even naar. Maar in Frankrijk bij de merens zie je dat ook. In de zomer is het druk met allerlei kampen en daarna gaan ze weer de kudde in. Die paarden hebben al zoveel gezien, in de grote groep, dat gaat als het ware van zelf. Dus nee, ik vind het niet zo negatief en dramatisch als sommige hier schetsen. Je kent je eigen pony het beste en weet of deze er wel of niet voor geschikt is.
Enne onze Hercule die vanaf zijn 4de altijd veel gedaan heeft is 24 jaar geworden en heeft tot hoge leeftijd gewoon nog lekkere buitenritten gemaakt. Helaas heeft koliek hem onverwacht bij ons weggehaald |(
Het serieus dressuren en rondjes lopen in de bak, dat vind ik pas belastend voor een jonge pony. Maar vooral buiten ritjes doen, eens springen, wat in de groep rondjes lopen binnen, moet hij toch wel aan kunnen lijkt me zo.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-07-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:35

Even uit eigen ervaring: ik heb dit ook gedaan, mijn jonge paard (ook 5 destijds) mee laten lopen in de lessen op de manege waar hij gestald stond, en zelfs dat zou ik al nooit meer willen, laat staan dat hij mee op ponykamp zou gaan, waar ik er geen zicht op had. De ponykampen waarop hij meegeweest is, was mijn dochter de enige ruiter en was ik zelf mee als ponykampleiding. De ponykampen waarop ik niet mee kon, heb ik expliciet gezegd dat mijn paard niet gebruikt mocht worden voor het kamp.
Het voelde niet goed en ik vond achteraf ook niet dat hij opgeknapt was van het meelopen in de manegelessen. Ik snap jouw overweging wel, maar ik zou het nooit meer doen. Je moet er maar op vertrouwen dat de manege-eigenaar zich aan de afspraken houdt en er alleen goede ruiters op zet. Bij mij gebeurde dat niet.
En dan heb ik een Fjord, wel sterk en koppig maar 100% bomproof.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:08

Ik verplaats dit topic naar manegepraat.