Afstand houden op maneges

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 02:55

Hier worden de paarden door ons gezadeld en in de bak neergezet, ouders mogen alleen afzetten en dan of in de auto blijven of naar huis. Aan het einde zetten de kinderen paarden weer in de stal en gaan weg, dan zadelen wij weer af en maken alles schoon. Lessen zijn in een buitenbak.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:31

Maartje1990 schreef:
Begeleiding van een volwassen dat mag volgens mijniet?



Dit mag en staat zelfs in het voorbeeld protocol van de KNHS/FNRS.
Zolang de ouders maar tijdens de les niet aan de kant staan, dus helpen zadelen, kind de bak in en weg.


Elke manege en vereniging die weer open wilde heeft een protocol moeten maken en ingedient bij de gemeente. Na goedkeuring konden de lessen pas weer opgestart worden.
De ene gemeente is er wat formeler is dan de andere heb ik wel gemerkt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:42

Shadow0 schreef:
10 minuten opzadelen vind ik ook wel erg krap, al kan het misschien als het poetsen al gedaan is. Terwijl ik denk dat je 10 minuten na de les toch ongeveer wel weg kan zijn.

Nessinator: het opstapperron en begeleiding is hoe dan ook een uitdaging want als je het paard vasthoudt, dan heb je geen anderhalve meter afstand tot je ruiter. Ik heb er lang over gedacht maar ik zie dat sowieso niet.

SusanH: ik vind het ontzettend interessant om die keuze te lezen, en is ook heel logisch. Een ouder+kind die wel bij elkaar zijn maar zo samen goed afstand kunnen houden van anderen klinkt prima, en is misschien ook heel goed om te lezen voor anderen dat ook dit een optie kan zijn.

Wat ik later zat te denken, misschien wil je bij jullie op de manege juist ouders/begeleiders die wegens samenwonen toch al geen rekening hoeven te houden met de 1,5m, vragen om wel te blijven en mee te lopen, zeker als naast het paard ook de ruiter vastgehouden moet worden? En daarnaast als begeleider van het paard zo veel mogelijk aan de voorkant van het paard blijven. Ik weet dat wij als we een ruiter hadden die vastgehouden werd, naast het hoofd liepen en als de ruiter zelf kon zitten, richting de schouder afbogen, maar in deze tijd zal dat toch zo veel mogelijk aan de voorkant van het hoofd zijn. Of je laat alleen de lessen met de meest zelfstandige ruiters doorgaan...
Succes in ieder geval!

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:34

Onze manege gaat 1 juni pas weer open. Weet iemand of vanaf 1 juni kinderen van 12-18 nog steeds afstand moeten houden?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:48

Vanavond is er een persconferentie. De regel zoals ie nu geldt is inderdaad 12-18 en alles daarboven 1,5 meter afstand.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:18

Shetloveerrr schreef:
Onze manege gaat 1 juni pas weer open. Weet iemand of vanaf 1 juni kinderen van 12-18 nog steeds afstand moeten houden?



De afstand blijft, ook voor volwassenen

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:47

ingvdh schreef:
Shetloveerrr schreef:
Onze manege gaat 1 juni pas weer open. Weet iemand of vanaf 1 juni kinderen van 12-18 nog steeds afstand moeten houden?



De afstand blijft, ook voor volwassenen


Oké, dankje

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:55

Bij ons is er een looproute, je moet nu buitenom om in de grote bak te komen. Daar stijg je op en daarna ga je het bos in.

Zadelen en rijden met handschoenen. Jeugd onder 12 mag maximaal 1 begeleider mee voor het opzadelen. Kantine is gesloten en er is maar 1 toiletruimte in gebruik. Alle lessen zijn buiten of in het bos.

Je mag maximaal 20 minuten vooraf aanwezig zijn. Je kijkt in de kantine op welk paard je bent ingedeeld en dan ga je zelf zadelen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:04

LindyH schreef:
De medewerkers dragen een oranje hesje. Daar gingen ze laatst de paarden alvast aan laten wennen. Heel de kudde over de zeik! Was wel grappig, maar je zal maar ongelukken krijgen door dat verplichte oranje hesje. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Dit vind ik wel bijzonder, paarden zien geen oranje naar mijn beste weten, ben benieuwd waar deze paarden van over de zeik raakten :?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:10

De manege waar ik eerder reed laat iedereen van die latex handschoenen aan doen. Ook schijnen ze te controleren op temperatuur. Dat laatste vind ik heel goed. Maar die latex handschoenen is gewoon dikke onzin. Laat de handen ontsmetten en dat werkt net zo goed. Een keer aan je hoofd zitten met die latex handschoenen aan en ze zijn net zo vies als je gewone blote handen. Desinfecteren is prima, maar die handschoenen is echt een wassen neus. Je moet je paardrijhandschoenen dan over de latex gevallen heen doen. Blij dat ik daar niet rij nu :+

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:21


_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:47

pff nou dan zouden er heel wat sectoren problemen hebben, waarbij handontsmetting veelvuldig wordt toegepast :+. (sterker nog, protocol bij ons op de faculteit diergeneeskunde: tussen elke patiënt waarbij de handen niet zichtbaar vervuild zijn handen ontsmetten, veelvuldig wassen is om andere redenen weer niet goed). Is het slecht voor je immuunsysteem? Mogelijk, je tast de microbiota aan, dus meer risico dat er andere bacteriën settlen. Mogelijkheid om tussen elke patiënt de handen te gaan wassen... nope.

Betreffende handschoenen: mee eens schijnveilighed. Maargoed, ik maak de protocollen niet, en als de manege zegt handschoenen aan, dan doe ik dat. Daarnaast: latex kun je in ieder geval nog wassen (met water en zeep, of ontsmetten), hoef je met de stoffen handschoenen niet te doen.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:51

Zadels en hoofdstellen worden bij ons bij de stallen klaargelegd, zodat niemand samen komt in de zadelkamer.
Dit ook na de les.

Rijden in de buitenbaan.

Ouders zijn toegestaan, maar zijn verplicht om te zitten op de daarvoor aangewezen stoelen.
Met voldoende afstand van elkaar en de bakrand.

Kantine is gesloten.

We hebben nu een half uur tussen de groepslessen zitten om zo niet teveel mensen op het terrein te hebben.
Deze kunnen worden ingevuld met een half uur privé les.

Bij de latere uren, waar ouderen inzitten, zit er geen half uur tussen.
Want de ene groep is in de buitenbaan en de andere is op stal aan het opzadelen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:06

Ik heb te horen gekregen dat wij weer een paar lesjes kunnen starten. Inderdaad met handschoenen. (Maar stoffen handschoenen kun je toch gewoon wassen?)
Alleen het opzadelen is nog niet helemaal duidelijk, maar dat krijg ik vast nog wel uitgelegd, duurt ook nog even.

Wat wel echt heel jammer is, is dat het overgrote deel van onze ruiters in elk geval nog niet kan rijden. Opstappen is te lastig, opstapperron is binnen, begeleiding kan niet. (Maar goed, ook vervoer is lastig.) Ik hoop zo dat daar ook andere mogelijkheden voor komen.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:19

@shadow: stof kun je inderdaad wassen. Maar dat kan niet even snel tussendoor op de manege. Dat kan met handen wassen wel. En met de latex handschoenen ook (ik heb aan mijn gezicht gezetn, oh even handen/handschoenen wassen (of bij die wegwerpdingen, even een nieuw stel aan).

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:39

Moet je ook rijden met dat latex aan dan? Lijkt me naar. Sowieso, je moet best stevige hebben willen die het opzadelen overleven.
Bij ons zijn gewone (rij) handschoenen voor instructeurs en stalhulpen verplicht. Was weer een fijne zoektocht voor de man, maat 11 blijft moeilijk voor de reguliere winkels. Nu maar online besteld. Je wilt toch wel een beetje grip als je als instructeur moet ingrijpen bij een losse singel oid en met dit heerlijke weer ook weer niet je winterhandschoenen aan.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:48

luxx schreef:
LindyH schreef:
De medewerkers dragen een oranje hesje. Daar gingen ze laatst de paarden alvast aan laten wennen. Heel de kudde over de zeik! Was wel grappig, maar je zal maar ongelukken krijgen door dat verplichte oranje hesje. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Dit vind ik wel bijzonder, paarden zien geen oranje naar mijn beste weten, ben benieuwd waar deze paarden van over de zeik raakten :?

Het zal het wapperen wel geweest zijn.

Ik heb trouwens wel het idee dat paarden fluoriserede kleuren beter kunnen zien. Ze zullen het wel niet zo zien als wij, maar dat het toch anders voor ze is dan gewone kleuren.
Maar dat weet ik niet hoor, is meer een indruk die ik heb.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:14

Dreamybol schreef:
Moet je ook rijden met dat latex aan dan? Lijkt me naar. Sowieso, je moet best stevige hebben willen die het opzadelen overleven.
Bij ons zijn gewone (rij) handschoenen voor instructeurs en stalhulpen verplicht. Was weer een fijne zoektocht voor de man, maat 11 blijft moeilijk voor de reguliere winkels. Nu maar online besteld. Je wilt toch wel een beetje grip als je als instructeur moet ingrijpen bij een losse singel oid en met dit heerlijke weer ook weer niet je winterhandschoenen aan.


Bij ons is het vrije keuze. In principe paardrijhandschoenen, als je ze vergeten bent van die latex dingen. Ik vind paardrijhandschoenen voor opzadelen echt niet wat, vind dat ik te weinig grip heb op dingen, dus ik heb altijd van die wegwerp dingen aan (had nog een doos van de nitril handshoenen liggen). Die houden het opzicht prima vol 3-4 uur opzadelen