Afstand houden op maneges

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 20:50

Hoi! Ik ben erg benieuwd wat voor goede ideeen er zoal zijn om het afstand houden op maneges goed te laten verlopen? Wat is slim bedacht, wat werkt op jullie manege, wanneer kom je onbedoeld toch bij elkaar? Wat was onduidelijk?

Mijn interesse is deels omdat ik heel nieuwsgierig ben, en deels omdat ik hoop dat we er voor het starten voor ruiters met beperking ook wat aan kunnen hebben.
Dus deel je ervaring vooral :j

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:13

Hier worden de paarden gezadeld door het personeel en klaar gezet voor het rijden.

Daarnaast geen ouders, alleen kort voor de les komen en direct er na maar huis.

Kantine gesloten en les in de buitenbak.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:16

Kan je het nog niet zeggen want mijn manege begint pas morgen met de lessen van tot de 18 jaar (ipv 2 weken terug) en de 18+ beginnen ze pas 18 mei dus daar krijg ik nog informatie over. Las wel dat rijhandschoenen verplicht zijn als je op het terrein bent, 15 min voor en na de les geloof ik, speciale looproutes.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:28

Thanks MarliesV! Vooraf opzadelen was ik nog niet tegengekomen. Neem je ze dan zelf mee de bak in?

Die andere dingen zijn volgens mij hoe de FNRS en de regels sowieso gelden, dus dat zou voor elke manege moeten gelden volgens mij.
xxxmh: ja, looproutes kom ik vaker tegen. (En kiss&ride afzetplekken zoals bij het station.)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:30

Bij ons zijn er aparte haal- en brengplekken op het terrein. Kinderen moeten zo veel mogelijk buitenom lopen en dus niet door de stallen. Er zijn plekken aangegeven waar er paarden vastgezet mogen worden om te poetsen en te zadelen, zodat ze niet te dicht naast elkaar zijn. Verder hangt het personeel alle spullen klaar, zodat kinderen niet de zadelkamers in hoeven. Of de paarden ook gepakt worden door het personeel weet ik niet.

De medewerkers dragen een oranje hesje. Daar gingen ze laatst de paarden alvast aan laten wennen. Heel de kudde over de zeik! Was wel grappig, maar je zal maar ongelukken krijgen door dat verplichte oranje hesje. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Of en hoe het in de praktijk werkt weet ik niet, want ik ben er nooit tijdens lestijden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:33

Wat ik bij ons op (pension)stal vooral merk is dat je elkaar nog wel eens te dicht nadert rond/in de zadelkamer. Wellicht is het voor een manege daarom handig om het zadelen/klaarleggen van het tuig door 1 aangewezen persoon te laten doen.
Verder zie ik wel een uitdaging op een opstapperron, waar ik zo ook geen tips voor heb aangezien ook de normale wachtruimte (= kantine) dicht is.
Het hangt natuurlijk ook heel erg af van hoe de manege is opgebouwd, met veel gebouwen en gangen of juist veel buitenstallen

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:38

Looproute en 1,5 meter lijnen op de grond in de kantine voor het inschrijven van de les (ene ingang gebruiken voor erin, via de looproute via andere deur eruit), max half uur van te voren er zijn, na de les paard naar stal en afzadelen en naar huis. Stalbazen zijn er om te helpen, dus weet je dat je nog niet zelf kunt opzadelen, geef het even aan (al weten ze het ook wel van de meeste klanten), dan wordt het gedaan. Stalbazen maken ook het tuig en de borstels schoon. Ouders van kinderen boven de 12 mogen alleen brengen en halen, handschoenen verplicht. 1 Persoon tegelijk in de zadelkamer, 1 persoon tegelijk in de wc (hebben 2 wc's per geslacht, mag er dus 1 gebruikt worden nu), buiten de wc's staan nog flesjes desinfectie spul.
De manege & ruiterbond had, geloof ik, een mooie afbeelding over het afstand houden, minimaal 1 groot paard of 2 pony's ruimte houden. Niet naast elkaar rijden (voor kinderen boven de 12).

Ik denk dat vooral de beschikbare ruimte essentieel is, onze gangpaden zijn bijvoorbeeld 3 meter breed, aan iedere kant langs de stal lopen is dus 1,5 meter ertussen, anders moet je denk ik meer werken met looproutes en wellicht 1richtingspaden inrichten met bijvoorbeeld ducttape op de grond.

En daarnaast moeten we vooral niet vergeten dat je thuis blijft als je verkouden bent, keelpijn hebt, hoest of koorts hebt. Heb een beetje het idee dat daar op het moment niet zoveel meer over gesproken wordt, terwijl dat nog lang niet logisch is voor de meeste mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:39

Onze dochter mag 10 minuten voor tijd pas aanwezig zijn, en 10 minuten na de les moet je weer weg zijn. In de stal opzadelen. Volwassen lesklanten komen alleen, kinderen mogen 1 volwassene mee hebben die helpt met opzadelen en opstijgen. Daarna moet je als ouder weg of in de auto wachten. Je mag niet aan de bakrand staan. Alle lessen zijn buiten. Het werkt wel al is 10 minuten voor opzadelen en poetsen heel krap.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:41

SusanH schreef:
Onze dochter mag 10 minuten voor tijd pas aanwezig zijn, en 10 minuten na de les moet je weer weg zijn. In de stal opzadelen. Volwassen lesklanten komen alleen, kinderen mogen 1 volwassene mee hebben die helpt met opzadelen en opstijgen. Daarna moet je als ouder weg of in de auto wachten. Je mag niet aan de bakrand staan. Alle lessen zijn buiten. Het werkt wel al is 10 minuten voor opzadelen en poetsen heel krap.


Dit mag toch helemaal niet?!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:43

10 minuten vind ik echt wel kort, mijn paard zou daar finaal van over de zeik gaan. Normaal gesproken mogen de ruiters hier een kwartier voor lestijd hun zadel en hoofdstel gaan halen om op te zadelen.
Paarden worden volgens mij niet in de bak overgenomen, maar terug naar stal gebracht, ruiter de stal uit, afstand nemen, volgende ruiter de stal in om paard weer mee te nemen.
Buiten lessen is sowieso ook verplicht, toch?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:44

Hier is het maximaal een half uur voor en na de les.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:45

Shadow0 schreef:
Thanks MarliesV! Vooraf opzadelen was ik nog niet tegengekomen. Neem je ze dan zelf mee de bak in?

Die andere dingen zijn volgens mij hoe de FNRS en de regels sowieso gelden, dus dat zou voor elke manege moeten gelden volgens mij.
xxxmh: ja, looproutes kom ik vaker tegen. (En kiss&ride afzetplekken zoals bij het station.)


Ja geen les klanten in de stallen dus in de rij staan en om de beurt de pony ophalen en naar de bak lopen.

Wel veel meer werk maar makkelijker afstand houden en geen haast werk qua poetsen en opzadelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:47

Maartje1990 schreef:
SusanH schreef:
Onze dochter mag 10 minuten voor tijd pas aanwezig zijn, en 10 minuten na de les moet je weer weg zijn. In de stal opzadelen. Volwassen lesklanten komen alleen, kinderen mogen 1 volwassene mee hebben die helpt met opzadelen en opstijgen. Daarna moet je als ouder weg of in de auto wachten. Je mag niet aan de bakrand staan. Alle lessen zijn buiten. Het werkt wel al is 10 minuten voor opzadelen en poetsen heel krap.


Dit mag toch helemaal niet?!


En wat mag er niet volgens jou? Zelf opzadelen? Mee als ouder?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:48

Volwassen lesklanten denk ik.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:49

Begeleiding van een volwassen dat mag volgens mijniet?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:51

Maartje1990 schreef:
Begeleiding van een volwassen dat mag volgens mijniet?

Wel toch als het een ouder uit hetzelfde huishouden is?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:53

In overleg met je eigen gemeentelijke handhavingsteam zijn er dingen te bespreken. Dat je je 6-jarige bij voetbal kunt afzetten is logischer dan dat je ze alleen een pony laat poetsen en opzadelen. En het is weer veiliger dat een ouder helpt opstappen dan een instructeur. Mits er genoeg ruimte op het bedrijf is, mag er dan per kind onder de 13 1 volwassene mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:53

Maartje1990 schreef:
Begeleiding van een volwassen dat mag volgens mijniet?


Want? We moeten helpen aansingelen en opstijgen zodat de instructrice afstand kan houden. Kinderen van 10 jaar en jonger zijn echt nog niet allemaal zelfstandig in staat een pony op te zadelen.

En idd manege heeft dit keurig allemaal met de gemeente overlegd en afgesproken.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:06

10 minuten opzadelen vind ik ook wel erg krap, al kan het misschien als het poetsen al gedaan is. Terwijl ik denk dat je 10 minuten na de les toch ongeveer wel weg kan zijn.

Nessinator: het opstapperron en begeleiding is hoe dan ook een uitdaging want als je het paard vasthoudt, dan heb je geen anderhalve meter afstand tot je ruiter. Ik heb er lang over gedacht maar ik zie dat sowieso niet.

SusanH: ik vind het ontzettend interessant om die keuze te lezen, en is ook heel logisch. Een ouder+kind die wel bij elkaar zijn maar zo samen goed afstand kunnen houden van anderen klinkt prima, en is misschien ook heel goed om te lezen voor anderen dat ook dit een optie kan zijn.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:39

Bij ons op de mange is ook een team van mensen aangesteld voor het poetsen en opzadelen van de paarden. Mensen mogen niet de stallen in. De paarden worden naar buiten gebracht onder een afdak, en worden daar door de lesklanten opgehaald, en na het uur weer daar afgezet, waarna het team weer zorgt dat de paarden terug in de stal komen. Max. 5 minuten voor de les aanwezig, en gelijk na de les weg. Handschoenen verplicht. Aparte aanrijroute voor manege en pensionklanten (want pension komt uiteraard nog wel in de stallen). In de eerste 2 weken enkel halve uren les (zowel voor de mensen, maar vooral voor de paarden/ponies. Die zijn gedurende de afgelopen weken wel in beweging gehouden, maar natuurlijk niet zo intensief dan normaal).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:59

Dreamybol schreef:
10 minuten vind ik echt wel kort, mijn paard zou daar finaal van over de zeik gaan. Normaal gesproken mogen de ruiters hier een kwartier voor lestijd hun zadel en hoofdstel gaan halen om op te zadelen.
Paarden worden volgens mij niet in de bak overgenomen, maar terug naar stal gebracht, ruiter de stal uit, afstand nemen, volgende ruiter de stal in om paard weer mee te nemen.
Buiten lessen is sowieso ook verplicht, toch?

Ik kan 3 paarden opzadelen in tien minuten. Wat duurt er zo lang aan opzadelen?

Ik heb geen ervaring met de manege. Maar op onze stal is het grootste probleem toch de zadelkamer.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:06

Kwartier voor de les spullen gaan halen, kids zijn na een paar minuten met de juiste spullen terug bij pony, dan opzadelen en 5 minuten voor de les mogen ze richting bak vertrekken.
Poetsen én opzadelen in 10 minuten vind ik veel te kort. Mijn eigen paard pikt het gewoon niet als ik in 5 minuten zijn spul erop gooi. Heb ik daarna een chagrijnige knol onder mijn kont. Vind het ook vrij respectloos naar het dier toe. Maar goed, als die van mij klaar is wil ie ook nog altijd even kroelen. Voor ik ga poetsen ook (anders laat ie me gewoon niet poetsen). Dus ik zal vast in 10 minuten 3 paarden een zadel en hoofdstel op kunnen gooien (heb dat vroeger ook wel gemoeten toen ik nog vrijwilligerswerk op een zorgboerderij deed), maar dat druist tegen alles in waar ik tegenwoordig voor sta.

Overigens Shadow: elke manege heeft een protocol moeten maken en moeten inleveren bij handhaving voor ze open mochten, ik neem dus aan dat er op jouw manege ook al wel een plan ligt.
Wat betreft gehandicapten misschien een extra drempel, maar dat ligt natuurlijk ook aan de handicap. Komen ze bijvoorbeeld met speciaal vervoer, dan zal dat ook weer geregeld moeten zijn. Vooralsnog begrijp ik dat taxi's nog niet veel andere ritten doen dan noodzakelijk zorgvervoer en regiovervoer en Valys rijdt ook alleen nog voor begrafenissen.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:38

Ik was positief verrast over de goede organisatie op mijn manege. Belangrijkste punten: 10min voor les aanwezig en direct doorlopen naar je paard, in stal poetsen en opzadelen en via de tweede uitgang aan het eind van de stallen naar de baan, waardoor je nooit iemand hoeft te passeren. Bij iedere stal staan het zadel, hoofdstel en poetsspullen klaar :)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:47

Dreamybol schreef:
Poetsen én opzadelen in 10 minuten vind ik veel te kort. Mijn eigen paard pikt het gewoon niet als ik in 5 minuten zijn spul erop gooi. Heb ik daarna een chagrijnige knol onder mijn kont. Vind het ook vrij respectloos naar het dier toe.

Mijn ruin vindt poetsen een noodzakelijk kwaad.
Hij accepteert het, maar hij wordt er juist niet vrolijker van als het te lang duurt.
In de winter poets ik sowieso heel beperkt; alleen het noodzakelijke om het huidvet te behouden.

Ik snap niet wat daar respectloos aan is.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Afstand houden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 01:06

Hier is besloten om handschoenen juist niet te verplichten, je hoeft maar één keer je gezicht aan te raken en je "schone" handschoen is niet meer schoon, schijnveiligheid dus.