Van manegeruiter naar 1e eigen paard? Deel je ervaring :)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:46

MarliesV schreef:
Wat voor mij wel de grootste overgang was, is het zelf zorgen voor het dier. Dus de medische beslissingen nemen, wanneer enten/ontwormen/hoefsmid/tandarts/zadelpasser enz.


Mee eens Marlies! Dat vond ik ook!

Grondwerk, longeren, in/doorrijden had ik wel ervaring mee vanuit m'n manegeleven en bij andere mensen rijden.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:51

Altijd op een manege gereden maar daarnaast verzorgpaarden gehad. Op mijn 18 van de ene op de andere dag moeten beslissen of ik mijn verzorgpaard kocht. Was eigenlijk niet echt de moment aangezien ik toen voor langere tijd in het buitenland zat :'). Maar alles is goed gekomen!

Later ook nog een maatje gekocht want in mijn ogen mag een paard niet alleen staan.

Al doende leert men, als je je omringd met mensen met kennis loopt het allemaal wel los. :j

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:09

Jaren op de manege gereden en meerdere verzorgpaarden gehad. Toen ik 20 was mijn eigen pony gekocht, poeh wat was dat een tegenvaller. En nee, niet de pony maar ikzelf. Toen pas kwam ik erachter hoe bar weinig ik eigenlijk heb geleerd op de manege en door te lezen haha. In de praktijk is het toch altijd anders :'). Ik was zo onzeker over elke rare pas die ze liep, elk raar geluidje. Want dat kende ik allemaal niet haha.

Ook qua rijden, poeh ik heb pas echt leren rijden op mijn eigen pony. Al zal dat zeker met manegelessen verschillen hoor!

Gelukkig veel mensen om me heen gehad met meer kennis. En is het allemaal goed gekomen. Ik ben inmiddels 9 jaar verder en ben nog steeds net zo verliefd op haar als toen ik haar kocht :D

Xxblinkxx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:32

Ik heb 14 jaar op maneges gereden, daarna gestopt ivm bekkeninstabiliteit na zwangerschappen. Na 6 jaar begonnen met heel af en toe rijden en sinds 3,5 week heb ik mijn eerste eigen pony, de kinderen (van ondertussen 8 en 9) rijden er ook op. Gelijk een goede gezinspony gezocht.

Hij kent de basisgangen redelijk maar moet nog flink doorgereden worden. Dat is mijn taak samen met elke week les, de kinderen onder begeleiding erop en lekker vaak het bos in, genieten!

Afbeelding

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:53

HarmanyL schreef:
Ik heb nu bijna 2 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht na ruim 30 jaar manege ruiter geweest te zijn. Wel de nodige verzorgpaarden gehad en de laatste jaren (parttime) geleased.
Ik kocht een vrij groene 6 jarige. Heel fijn en lief paard ondanks dat ze nog niet veel meer kende dan sturen, gas geven en remmen. Alles rustig opgebouwd en toen begonnen de problemen.. kreupel, dan weer niet dan weer onregelmatig. T was iedere dag een soort van roulette wat tref ik vandaag weer aan. Dierenarts laten komen en toen liep ze natuurlijk goed. Osteopaat, acupunctuur, chiropractor en alles heeft ze gezien maar alles hielp slechts tijdelijk. De chiropractor dacht dat ze met veulenen ooit problemen gehad zou hebben waardoor haar bekken ongelijk was. Ook stonden er wat wervels niet in 1 lijn. Omdat ik haar bij een handelsstal gekocht had heb ik haar met enige moeite terug kunnen brengen met pijn in t hart.. Maar een 6 jarige met zoveel problemen.. afijn dat was mijn eerste half jaar eigen paard.
Toen een 11 jarige gevonden die op L/M niveau gereden zou zijn. Na een proefrit gekocht en werd gelijk gebracht. Pittig karaktertje maar een o zo lief paard. Na een week begon ze met mij uit te testen en kreeg ik schrik. Ik die in mijn manege tijd eigenlijk overal op stapte. Ook werd ik goed ziek maar wilde toch doorzetten, Maarja kon niet eens op mijn benen staan. Dus heeft mijn bijrijder paard dagelijks gereden. Toen ik na 1,5 week weer opgeknapt was kon ik er met behulp van haar weer op. In t begin was ik echt onzeker en heb ik dr zelfs terug willen brengen, wat in deze niet ging want ze kwam bij een particulier vandaan. Maar op een gegeven moment is de knop om gegaan en het vertrouwen gekomen. Het is nog steeds geen makkelijke tante, maar voor mij wel uiterst betrouwbaar. Ze kan super hectisch en druk worden, maar zal nooit gemeen zijn. Dat dressuur niveau zijn we 1,5jaar verder nog niet helemaal al mag ik in principe naar t L maar ik wil t nog constanter hebben. We waren op de goede weg maar nu heeft een peesblessure en de corona roet in t eten gegooid. Ik hoop over een maand of 2 weer rustig aan de training op te kunnen pakken.

Al met al geen spijt, maar de weg was hobbelig..


Dit klinkt best wel heftig hoor, goed dat je zo hebt doorgepakt na elk obstakel. Ik hoop zelf toch dat het bij mij wat makkelijker gaat maar je weet het nooit. Wil ook best veel investeren in mijn 1e en enige paard, lijkt me zo erg het paard dan weer weg te moeten doen. Lijkt me moeilijk om dan weer je ertoe te zetten om voor een 2e te gaan.

Leuk om te lezen iig!

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:09

proven02 schreef:
Wat goed dat je ervaringen vraagt van anderen voordat je de stap neemt!
Ik heb zelf ook jaren op een manege gereden, daarna ook wat leasepaardjes/bijrijdpaardjes en toen op mijn 27e mijn eerste eigen paard gekocht.

Het grootste verschil zit hem in de kosten en de stress zou ik zeggen.
Wat hierboven ook al werd genoemd het is een soort roulette, elke dag weer een verrassing wat je aantreft. Nu heeft mijn paard bijna nooit wat gehad, maar toch zijn het steeds kleine dingetjes. Een wondje hier of daar, een open been, mok, ineens niet meer eten door een bijt van een beest op dr lip, een hoestje. En dat zijn dan allemaal kleine dingen, als je paard onverklaarbaar ineens kreupel is of wat anders heeft ben je nog verder van huis.
Dit heeft mij allemaal zo ongelofelijk veel stress gezorgd, waardoor het soms vaker niet leuk was dan wel leuk.
Waar je op de manege of een bijrijdpaard gewoon lekker gaat rijden en het ergste wat kan gebeuren is dat je even een maand niet kan rijden, heb je met een eigen paard meteen een maand stress.

Uiteindelijk heb ik mijn paard na 3 jaar verkocht, omdat onze karakters niet matchten. In de toekomst wil ik wel weer voor een ander paardje maar nu geniet ik even van deze stressvrije periode en kan ik mij even op andere dingen focussen.

Daarnaast is het natuurlijk enorm duur.
De berekening die je nu heb gemaakt, tel daar maar 200 a 300 bij op en dan zit je ongeveer goed. Er zijn continu onverwachte kosten. De ene maand de osteophaat, de andere maand zit je met dure supplementen, dan komt de dierenarts eens langs, dan gaat de deken stuk, dan moet de tandarts komen, dan wil je een keer een les van een duurdere instructeur etc etc.

Tuurlijk zijn er ook mensen die voor relatief goedkoop hun paard kunnen houden, maar bij mij is het dan ook meteen alles of niets dus daardoor werd het waarschijnlijk erg prijzig.

Overigens zitten er ook heel veel leuke kanten aan hoor! Gaan en staan waar je wil met je dier, jij maakt alle keuzes en natuurlijk het gevoel van trots en liefde wat overheerst, wat je bij een manegepaard of bijrijdpaard toch een stuk minder heb.

Veel succes en plezier met de keuze en de zoektocht straks!


Dankje! Jammer dat je je paar na 3 kaar heb moeten verkopen. Ik zelf denkt dat het goed komt qua discipline om voor het paard te zorgen en qua financien. Het baart me wel zorgen dat het kopen en houden van een paard, zoals jij zegt, roulette is. Voor je t weet ben je een hoop tijd, geld en moeite kwijt en heb je ook nog eens een paard waar je niks meer mee kan (denk kreupel of ernstige gedragsproblemen)

Tja wat doe je dan, nog een x proberen of gewoon stoppen en genieten van al het andere in het leven en gewoon een leuk paard leasen _O-

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:29

Bedankt voor alle reacties, Echt leuk om te lezen! Mijn grootste realisatie nu is wel dat de kans dat het helemaal mis loopt, ookal hebje genoeg geld/tijd/moeite geinvesteerd, altijd aanwezig is. Mijn grootste nachtmerrie lijkt me toch echt dat je na jaren sparen je paard van je dromen koopt, dan blijkt hij na een maand geen match te zijn, dan blijkt hij na een maand een ongeluk te krijgen en vervolgens laat je hem inslapen/verkoop je hem en poef, daar gaat je droom in rook op. Ik zou niet eerlijk zijn als ik zeg dat deze 'gok' mij zorgen baart... Ik vraag me af, gaat het nou echt zo vaak gruwelijk fout of lijkt het nu alleen zo omdat ik een paar comments heb gelezen waar het niet goed gaat?

Als ik me goed voorbereid, financieel er klaar voor ben, de juiste stalling vind, genoeg tijd heb, een vriend die t leuk ook leuk vind en een 'sound & proof' paard heb gevonden... kan ik er dan redelijk vanuit gaan dat het goedkomt? Wat kan ik meer doen om ietswat garantie te krijgen dat het niet misloopt? Of is die er niet? Ik merk dat ik ratel, sorry hoor :')

Jenara schreef:
Mijn belangrijkste tip: probeer nog zo veel mogelijk ervaring op te doen tot je effectief ééntje kan kopen, alles dat je nog bijleert en kan, komen jou en je toekomstige paard ten goede! En veel plezier en succes met de zoektocht als je er aan gaat beginnen :D!


Goeie dit. Ik zie dat veel mensen echt langzaam hebben opgebouwt tot een eigen paard. Ik heb sta eigenlijk al jaren op overdrive (school, studie en nu werk) om echt wat goeds van mijn leven te maken. Nu wil en kan ik mij voor t eerst focussen op mijn hobbies en al het andere rustiger aan doen. Dus voor mij is de overstap groeit, heb nooit langer dan een paar weken een verzorg/lease paard gehad omdat ik altijd druk was.

Heb er zo veel zin in als dit ooit werkelijkheid word.


Flits__ schreef:
Jaren op de manege gereden en meerdere verzorgpaarden gehad. Toen ik 20 was mijn eigen pony gekocht, poeh wat was dat een tegenvaller. En nee, niet de pony maar ikzelf. Toen pas kwam ik erachter hoe bar weinig ik eigenlijk heb geleerd op de manege en door te lezen haha. In de praktijk is het toch altijd anders :'). Ik was zo onzeker over elke rare pas die ze liep, elk raar geluidje. Want dat kende ik allemaal niet haha.

Ook qua rijden, poeh ik heb pas echt leren rijden op mijn eigen pony. Al zal dat zeker met manegelessen verschillen hoor!

Gelukkig veel mensen om me heen gehad met meer kennis. En is het allemaal goed gekomen. Ik ben inmiddels 9 jaar verder en ben nog steeds net zo verliefd op haar als toen ik haar kocht :D


Dit ga ik ook hebben denkik! Lijkt me ook leuk, om echt nieuwe dingen te leren en nieuwe ervaringen op te doen ipv de geijkte manegeles, waar je na 15 jaar echt wel tegen het plafond aanzit en, als je de passie er echt voor hebt, zit te popelen op het echte werk.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Van manegeruiter naar 1e eigen paard? Deel je ervaring :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:33

Bij aankoop altijd je paard keuren en evt iemand meenemen die er kennis van heeft. Daarnaast ook op het gevoel in je onderbuik afgaan. Soms komt je droompaard niet exact overheen met de eisen die je vooraf had gesteld.

Tenslotte, het gaat echt niet zo vaak mis hoor. Bekijk het zo: als je naar de reviews van een webshop kijkt zijn het vooral de slechte reviews, omdat mensen met goede ervaringen vaak de moeite niet nemen om hun ervaring te delen.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:55

DreamGuide schreef:
Bij aankoop altijd je paard keuren en evt iemand meenemen die er kennis van heeft. Daarnaast ook op het gevoel in je onderbuik afgaan. Soms komt je droompaard niet exact overheen met de eisen die je vooraf had gesteld.

Tenslotte, het gaat echt niet zo vaak mis hoor. Bekijk het zo: als je naar de reviews van een webshop kijkt zijn het vooral de slechte reviews, omdat mensen met goede ervaringen vaak de moeite niet nemen om hun ervaring te delen.


Dat is een goeie vergelijking, ik moet er ook een beetje venuit gaan dat het wel goedkomt. Ik maak mezelf anders gek door te doomdenken. Krijg nu al dingen in me hoofd als "misschien moet ik voor een wat goedkoper en ouder paard gaan, met niet super papiertjes zodat als het mis gaat de teleurstelling kleiner is."
:? Wat nergens op slaat natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:59

Ik heb van mijn 10 tot een jaar of 16/17 op manege's gereden. Simpel omdat er thuis geen geld was voor een eigen paard...of mijn ouders wilden dat niet(school, toekomstige vriendjes etc).

Na de manege een tijdje een verzorg pony gehad en toen ik die kwijt raakte ging ik een paard huren.
Na 3 ponies die ik niet zo leuk vond kwam dan toch die lang verwachte haflinger toen ik 18 jaar was.
Deze stal verhuurde paarden en dan was hij gewoon voor jou. Zelf nog enig zins invloed op het soort dus na lang wachten werd het dan toch een haflinger. De stal had daar in het verleden wat 'problemen' mee gehad dus ze waren er niet zo happig op. Maar goed op die 28 mei in 1994 stond hij er dan toch. Ik mocht niet meer 'zeuren' en ik moest het er maar een tijdje mee doen...klik of geen klik :D

Vorig jaar april is hij overleden, 28 jaar oud geworden.

Dus ja...zelfs als je hem niet eens zelf uitzoekt kan het je droompaard zijn.


Garantie dat het goed gaat heb je niet. Ik heb mijn paard 25 jaar en in die 25 jaar is er zoveel gebeurd. Je eigen ontwikkeling , je ontwikkeling op paardengebied (het eerste jaar stond hij op stand en het laatste half jaar op een top rusthuis met alle vrijheid), mijn eigen gezondheid.
Neem het zoals het nu is en ga ervan genieten want 25 jaar lijkt lang....maar toen het vorig jaar zover was leek het wel omgevlogen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:07

Ik had heel wat jaar op de manege rondgetoerd en dan de stap gemaakt naar een verzorgpaard/leasepaard. Een haf. Die mocht ik behandelen als mijn eigen paard. Na een paar weken kwam het besef hoe weinig ik eigelijk kon als manegeruiter, en ik kon steeds minder met de pony, tot zelfs op het punt dat aandraven lastig werd. Ik had veel geluk dat het wel een doodbraaf dier was en hij dus profiteerde maar niet gemeen werd. Stilstaan ipv bokken zegmaar. Ben daarop privelessen gaan volgen en daar heeft ons ontzettend veel goed gedaan. Het is zo anders dan een manegepaard.

Na een 1.5 jaar werd het paard echt van ons (ik heb hem altijd samen gedaan met nog 1 meisje). Dat was echt een leerschool, zo vaak hebben we getobt over wat nu het beste zou zijn. We hebben de nodige struggles gehad met dierenartskosten en zadels. Nooit echt grote dingen, wondjes, allergische reacties, bronchitis, ... maar het telde elk jaar toch wel tot een 500 euro op aan extra kosten en nog minstens dat bedrag aan kapotte dekens (kan helaas niet zonder deken ivm allergies en schuren). Paard was niet gekeurd, omdat we hem zelfs kreupel nog steeds zouden willen overnemen. Het was echt ons gouden vriendje en nog steeds. Toch hebben we op dat vlak wel altijd geluk gehad. Nu zijn we heel wat jaren verder en staat hij bij mij thuis. We rijden inmiddels veel netter rond en -alhoewel ik zelf liever een paard met meer pit wou - ben ik nog steeds elke dag blij met hem.

Als ik naar mijn omgeving kijk, is het idd wel een beetje 'russische roulette' om eem paard te kopen. Ik zie veel mensen met een maatje voor het leven, minstens evenveel die niet veel met hun paard kunnen maar waarbij het aan henzelf ligt, maar toch ook velen die heel goed met hun paard omgaan en dan gekweld worden met peesblessures, kolieken, COPD, . ...

Moest mijn paard wegvallen, dan denk ik dat ik terug op zoek ga naar een leasepaard die ik eventueel kan overnemen als het klikt.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:18

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 6 was bij een paardenmelkerij. Niet echt verantwoord maar goed was wel leuk! Daarna naar een fatsoenlijke manege gegaan en toen gereden tot ik ongeveer 12/13 was.

Toen bijna tien jaar gestopt geweest. Een verzorgpaard op gedaan en daar een jaar lang op gehobbeld. Toen besloten een eigen pony te nemen (ook al was ik enorm onervaren en studeerde ik nog). Van die pony veel geleerd.

Heb nu 3 jaar een paard en nu leer ik pas echt paardrijden.

Eigen paard heeft mij heel goed gedaan. Ben nu socialer, voel me verantwoordelijk en mentaal helpt het me ook. Nadelen vind ik vooral de kosten (ben ook nog eens net samen gaan wonen).

Toch raad ik het iedereen aan!

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:46

ebi_tempura schreef:
Ik maak mezelf anders gek door te doomdenken. Krijg nu al dingen in me hoofd als "misschien moet ik voor een wat goedkoper en ouder paard gaan, met niet super papiertjes zodat als het mis gaat de teleurstelling kleiner is."
:? Wat nergens op slaat natuurlijk.


Garantie is er nooit, maar ga vooral voor het paard waarmee je de klik hebt en die past bij je doel (en binnen je budget uiteraard). Ik ging de eerste keer voor een jonkie van 5 met het idee dat dit voor 20 jaar ging zijn (dat duurde dus nog geen 3 jaar) en toen kwam er een leuke 10 jarige op mijn pad en heb ik al 5 jaar plezier en hopelijk nog heel lang hierna!

Een wat ouder ervaren paard als eerste paard is natuurlijk geen gek idee.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 01:42

_Wen_ schreef:
ebi_tempura schreef:
Ik maak mezelf anders gek door te doomdenken. Krijg nu al dingen in me hoofd als "misschien moet ik voor een wat goedkoper en ouder paard gaan, met niet super papiertjes zodat als het mis gaat de teleurstelling kleiner is."
:? Wat nergens op slaat natuurlijk.


Garantie is er nooit, maar ga vooral voor het paard waarmee je de klik hebt en die past bij je doel (en binnen je budget uiteraard). Ik ging de eerste keer voor een jonkie van 5 met het idee dat dit voor 20 jaar ging zijn (dat duurde dus nog geen 3 jaar) en toen kwam er een leuke 10 jarige op mijn pad en heb ik al 5 jaar plezier en hopelijk nog heel lang hierna!

Een wat ouder ervaren paard als eerste paard is natuurlijk geen gek idee.


Garantie is er idd nooit :n Maar vind t bij paarden wel heftig hoe groot het contrast tussen goedgaan en foutgaan is.

Een 1e klik...Dit vind ik wel moeilijk. Ik denk dan; wat is belangrijker? Een aller eerste klik met een 'mwa' paard of een paard dat echt gezond is en aan al je eisen voldoet waarbij de klik hopelijk later komt. Ik neig toch naar het laatste, met belangrijke keuzes in mijn leven trek ik meestal naar het logische ipv emotionele. Moet denken aan mijn eerste en huidige hond, absoluut géén klik mee toen ik hem kreeg. Snapte hem niet, hij was saai, op zichzelf, toonde geen karakter, speelt niet, werd nergens enthousiast van, niet heel aanhankelijk, niet vervelend/stout, gewoon niks. Noemde hem altijd een robot of een decoratiestuk. Duurde dik 1,5 jaar voordat ik verkocht was. Toch heb ik nooit ook maar een moment getwijfeld om hem weg te doen. No way, ik ben zijn familie en de band met hem opbouwen doe je 1x en dat duurt lang en vergt elke dag je aandacht. Ik vond het een leuk process. Hij is nu een hele andere hond met persoonlijkheid die eerst niet te zien was en ik ken hem door en door nu. Ik zie mensen om me heen dieren al na minder dan 1 jaar wegdoen wegens geen klik... Dan denk ik, had nog even doorgezet en op een dag opent zo'n dier zich. Ik snap als je echt doodongelukkig bent of het dier gedragsproblemen heeft dat dat anders kan zijn. Ik heb voor deze hond in 1e instantie gekozen omdat hij aan al mn eisen voldeed en heb hem gekocht voor hem ooit in het echt gezien te hebben. Ben weleens leuke beestjes tegengekomen waarbij ik meteen een klik had, maar nooit heb geadopteerd omdat ze niet echt in mijn leven passen.

Maar soms heb je idd een perfect paard die dan toch na een jaar kreupel word of iets... dat lijkt me echt een tegenvaller en hoop dit niet mee te maken. Hoe kom je door zoiets heen en haal je de energie terug om opnieuw dat pad te bewandelen?

Bedankt voor je reactie!

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Van manegeruiter naar 1e eigen paard? Deel je ervaring :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:22

Garanties heb je idd nooit... Bij mij ging het niet van de eerste keer goed, maar ik heb daar wel veel uit geleerd en hoewel ik het moeilijk vond om mijn eerste paard te verkopen, ben ik nu wel heel blij dat ik nu een pony heb die beter bij mij past.
Mijn huidige pony paste ook niet 100 procent in het plaatje dat ik voor ogen had, maar de klik was er wel van het eerste moment. Dus heel blij dat ik bepaalde dingen aan de kant gezet heb.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:06

Citaat:
Maar soms heb je idd een perfect paard die dan toch na een jaar kreupel word of iets... dat lijkt me echt een tegenvaller en hoop dit niet mee te maken. Hoe kom je door zoiets heen en haal je de energie terug om opnieuw dat pad te bewandelen?


Als je daar al zo'n moeite mee hebt zou ik geen eigen paard kopen. Houd het dan bij een bijrijd paard.

Als je dieren hebt worden ze een keer ziek. Ik denk niet dat er paardeneigenaren zijn die nog nooit een ziek of kreupel paard hebben gehad.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:33

Oei, mijn weg was erg hobbelig :') Echt geen leuk penny verhaal helaas haha.

Hier ook tot een jaar of 15 op een manege gereden, denkende dat ik daadwerkelijk goed kon rijden. Daarna overgestapt op bijrijdpaarden om meer te leren en dat is zeker gelukt op rijtechnisch gebied! Jarenlang ging ik door weer en wind op de fiets naar mijn bijrijdpaard, maar het echte paarden houden heb ik daarmee nooit geleerd. Wist ik veel wat goed was en wat niet, ja een paard moest veel buiten, maar verder? :+

Toen ik 20 was, in mijn 2e jaar universiteit terwijl ik op kamers woonde in A'dam, besloot ik om een paard te kopen. Super goed idee natuurlijk! Not. Maargoed, ik had een hele grote spaarrekening achter de hand en wilde graag een pony omdat ik niet zo groot ben. Uiteindelijk bij een pony twee keer wezen kijken en besloten om haar te kopen, mooie verschijning met een aparte kleur. Dit is nu ruim 4 jaar geleden en toen ze op stal stond, dacht ik YES! Eindelijk alles doen zoals ik het wil! *\o/* Ja niet dus. Alles wat mis kon gaan, ging compleet mis. Paard liet zichzelf achterover vallen met opstappen, flipte volledig de pan uit als je het zadel erop legde. Ik kon er werkelijk niks mee. Uiteindelijk beest naar de kliniek gebracht om te onderzoeken en ze had enorme maagzweren, hoppa. Behandeling van 1500 euro er tegenaan. Daarna weer opnieuw begonnen met vertrouwen winnen en opbouwen, maar ook dat ging voor geen meter. Het heeft volgens mij een jaar geduurd voordat ik er enigszins mee weg kon rijden. Tussendoor waren de maagzweren nog niet opgelost, weer een behandeling er tegenaan. Daarna besloten te verhuizen van stal, want hier ging het niet beter. Inmiddels ging het rijden wel aardig, afhankelijk van haar bui, maar het was absoluut geen opstappen en wegrijden. Laat staan dat ik ermee op wedstrijd kon of buitenritten of clinics etc. Het was meer overleven :+ Op deze nieuwe stal begon ze uiteindelijk enorm te hoesten, echt alles geprobeerd om het op te lossen. Inmiddels weer honderden euro's verder en toen kon ik het niet meer aanzien, weer paard op de kliniek gedumpt voor onderzoek. Conclusie: stofallergie / Equine Asthma. Toen was ik er klaar mee en heb ik haar op pensioen gezet op een 24/7 buiten stal. Daar staat ze nu nog steeds en het gaat mega goed, ik longeer haar af en toe nog, maar kruip er niet meer op. Het is nogal een stressgevoelig ding (WelshxArabier), dus dat ga ik haar niet meer aandoen. Achteraf bleek ze nogal een traumatisch verleden te hebben gehad en was waarschijnlijk de laatste verhuizing naar mij toe de druppel. Ach, ze staat prima nu, lekker paard te zijn.

In die periode overigens wel besloten om een nieuwe erbij te kopen, want ik wilde gewoon graag rijden en plezier hebben. Hoewel bovenstaande pony niet helemaal volgens plan liep, heb ik er wel ontzettend veel van geleerd. Mijn 2e pony gaat dus een stuk beter en weet ik veel beter hoe ik alles moet aanpakken. Met hem kan ik wel gewoon alles, ookal was hij ook een klein project. Dressuurmatig is het een uitdaging, maar ik kan er letterlijk alles mee en daardoor heb ik ook weer het plezier teruggevonden in de paarden :j Beide verhalen staan in mijn onderschrift trouwens.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Van manegeruiter naar 1e eigen paard? Deel je ervaring :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:54

Hier juist omgekeerd gegaan, van eigen pony en bijrijdpaarden naar de manege. Aan de ene kant jammer omdat je vrijheid mist, maar anderzijds geeft het hebben van geen eigen dieren weer een ander soort vrijheid.
Een eigen pony had heel veel leuke kanten, en sluit niet uit er nooit meer een te kopen, maar besef je wel dat alles om je pony gaat draaien. Het gaf mij, ondanks mijn jonge leeftijd wel zorgen, gaat het goed met het dier, doe ik het wel goed, en wanneer ze iets had altijd de vraag heb je de dierenarts nodig of niet. Ook vond ik het lasting dat veel stallen het niet precies doen zoals je het zelf graag zou willen. Ik heb altijd veel geluk gehad met de pony en de stallen, maar denk goed na over hoe je het wilt hebben.
Ik ben zelf in deze periode van mijn leven in ieder geval blij om bij een fijne manege te rijden (met een vast paard, dat wel ;) )

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:54

Wat leuk al die verhalen!!

Ik was zelf 23 toen ik mijn eerste eigen pony kocht. Bijna klaar met mijn studie, dus qua geld ging het net. Begonnen met rijden toen ik 10 was geloof ik, maar voor mijn 23e had ik al 5 jaar niet op een paard gezeten...
Ik schaatste op heel hoog niveau wedstrijden (kunstschaatsen), en toen ik eenmaal besloten had dat ik nog 1 grote wedstrijd zou schaatsen zou ik daarna weer wat lessen op een manege gaan nemen en rustig naar een paardje gaan kijken.

Dat liep toch wel wat anders. Een aantal weken voor mijn laatste wedstrijd kwam ik op facebook mijn pony tegen. Gaan kijken (ze stond ook nog eens bij een handelsstal..) en opslag verliefd. Dus pony gereserveerd totdat ik weer thuis was van de wedstrijd.
Daarna voor de zekerheid wel volledige klinische en röntgenologische keuring gedaan zodat we zeker wisten dat ze lichamelijk in orde was. Wij hadden daar namelijk helemaal geen ervaring mee verder.

In het begin echt een moeilijke maar wel mooie tijd gehad. Ik kocht een 5 jarige merrie die net beleerd was. Niet super handig, maarja als je eenmaal je maatje gevonden hebt...
Best wat tegenslagen gehad. Het doorrijden ging lastiger, uiteindelijk had ik veel eerder en veel meer moeten lessen met haar. Dressuurmatig was het lastig.
Ze was ook enorm aan het puberen dus was me flink aan het uittesten, en achteraf heeft het ook gewoon lang geduurt voordat ze echt het vertrouwen had.
Ook bleek ze enorm gevoelig op haar darmen, dus in het eerste jaar veel problemen gehad qua voeding.
Dat inmiddels onder controle, we zijn nu 4 jaar verder.
Maar wel had ze ook wat andere problemen, zomereczeem en hooikoorts.

Ook sociaal veranderd je leven flink. Voor mij was het voordeel dat ze thuis al gewend waren dat ik veel van huis was vanwege mijn sport. Maar moet zeggen dat dat nu alleen maar meer is. Je bent echt elke dag van huis en bezig met je paard. De meeste dagen zijn gewoon werken t/m 5 uur, daarna eten en 's avonds naar mijn paard. Dus houd er rekening mee dat je sociale leven anders wordt, en dat je dit ook zelf oke vind.

Vooral het medische gedeelte kan dus wat tegenvallen. Maar heb er nog geen moment spijt van gehad!!

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:45

Cowgirl schreef:
Citaat:
Maar soms heb je idd een perfect paard die dan toch na een jaar kreupel word of iets... dat lijkt me echt een tegenvaller en hoop dit niet mee te maken. Hoe kom je door zoiets heen en haal je de energie terug om opnieuw dat pad te bewandelen?


Als je daar al zo'n moeite mee hebt zou ik geen eigen paard kopen. Houd het dan bij een bijrijd paard.

Als je dieren hebt worden ze een keer ziek. Ik denk niet dat er paardeneigenaren zijn die nog nooit een ziek of kreupel paard hebben gehad.


Sorry, maar wat ik probeerde te zeggen is dat niemand hoopt dat zoiets gebeurt, maar het wel kan gebeuren. Wie heeft er nou geen moeite mee wanneer je dier iets mankeert of komt te overlijden. Mijn hond kan ook binnen een halfjaar overlijden aan kanker, dat lijkt me ook een hele zware tegenvaller, maar ik ga om die reden niet niet een hond nemen.
Het moeilijke lijkt mij om daarna weer binnen een korte tijd voor dier 2 te gaan als je zoiets meemaakt.

Alleen heb ik bij paarden qua gezondheid het gevoel dat het nog veel sneller fout gaat (fragiel?) dan bv. een hond, maar dat kan ook zo lijken doordat ik veel van dit soort verhalen lees.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Van manegeruiter naar 1e eigen paard? Deel je ervaring :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:56

Ik vond de grootste stap idd de zorgen die je op een manege niet hebt! De smid zei tegen mij dat zn ijzers eraf konden: oke haal ze er maar af. Binnen een mum van tijd waren zijn hoeven naar de galemiezen en lag ik huilend onder m’n dekens. Want wist ik veel. Heb toen zijn hoeven dagen in moeten tapen om ze weer aan te laten groeien zodat er weer ijzers onder konden. Maar wat ben ik daar van geschrokken: je kan je paard echt de vernieling in helpen als je niet op let! Gelukkig allemaal goed gekomen. Ook heb ik de slobber een paar dagen verkeerd gemaakt: het leek heel veel maar het was veel te weinig. Ik heb zo veel moeten leren!! Ik was 16 toen ik mijn grote manegeliefde mocht kopen. Het was een heel avontuur, man man man, maar wat was dat het waard.

Inmiddels is mijn pony er niet meer en heb ik een jaar later toch weer een nieuw paardje gekocht. Ik vind het “zorgen voor” heel leuk en daarbij maakt rijden mij vrij weinig uit. Op mijn vorige pony kon ik niet meer rijden en op deze voorlopig ook niet.
Voor mij niet meer anders!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:04

En sommige mensen zijn gewoon hardleers, haha

Ik heb al meerdere paarden gehad, heb in de paarden gewerkt en les gegeven, maar blijf op gevoel kopen.

De new forest ruin die ik heb, heb ik gekocht na een hele korte pauze zonder paarden. Hij was zover ik weet niet zo geschikt voor de lessen, maar wel braaf. 1x bekeken en was wel weg van hem. 1x gereden, ging aardig en toen kwam de druk dat ik snel moest beslissen, want zoveel kijkers.........
Gedaan en na 2 weken echt spijt. Mooie adv gemaakt en hem weer te koop gezet. Maar ik baalde enorm, dus toch weer stapsgewijs gaan opbouwen en het is helemaal goed gekomen. Heb hem nu 18jr. Wel blessures sinds zijn 15e, dus kan hem niet echt rijden.

Heb nu 5 paarden en helaas al wat paarden moeten laten gaan. Maar elk paard hier heeft zijn of haar verhaal.

Wat ook al ergens werd geschreven; Een paard vinden is 1 ding. Maar de verzorging en alles leren wat echt belangrijk is, is veel moeilijker.

Zo stonden onze paarden vroeger op stal, ik scheerde ze, ze hadden dekens, beenbeschermers en de manier van omgang was echt zoals je op een manege wordt bijgebracht. Eigenlijk helemaal niet zo fijn; veel spanning en dergelijke.

Nu staan ze 24/7 samen, geen dekens, geen ijzers en we voeren heel bewust. Mijn merrie van 27 was 20 dat ze bij ons kwam en verwaarloosd. Daarna op stal en steeds stijf en dikke benen. Die loopt nu nog steeds iedereen eruit en is topfit.
Maar aan huis en hiervoor een eigen plek waar we een paddock paradise maken.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:42

Ik had al een aantal jaren(10-15 jaar of zo) manege-ervaring toen ik op mijn 41ste mijn eerste eigen paard kocht. Een leuke brave 15 jarige merrie wat al wat ervaring had. Ik ben haar samen met mijn dochter gaan rijden. Ik heb haar op de manege gestald waar we reden en waar ik ook werkte. Ik had gelukkig goede begeleiding. Daar heb ik veel geleerd. Wat ik het heftigste vond was idd de zorg die ik opeens had voor een paard. Ik dacht dat ik wel wat gewend was met 3 kinderen en een aantal huisdieren, maar een paard is toch heel anders. En het feit dat je zelf beslissingen moet maken over wel dierenarts of niet, welke deken, hoefsmid, tandarts en noem maar op. Soms heeft me dat wel slapeloze nachten opgeleverd. Wat ik ook moeilijk vond was de zorg voor een ouder paard. Ik kocht haar als 15 jarige met het idee; ze wordt 25 en dan zien we wel weer. maar uiteindelijk werd ze 29 en de laatste 2-3 jaren was het best lastig. Met name hoe hou ik haar op gewicht, cushing kwam om de hoek kijken, hoe doet ze het met de medicijnen. Toch op haar 28ste nog verhuisd naar een stal met een uitloop zodat ze meer kon bewegen en niet zo stijf werd.
Na haar overlijden heb ik nu mijn tweede paard.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:15

Ik heb als 13 jarige een hengstveulen gekregen van mn ma, was bang voor mensen etc en moest echt alles nog leren.
Was echt een verschrijkelijke ramp de eerste 1,5 jaar, maarja wat verwacht je van een 13 jarige die zonder hulp een veulen moet opvoeden

Inmiddels is hij bijna 5 en ik weet niet hoe we het hebben gedaan, maar we hebben het toch maar mooi gedaan. Amado staat nu voor de kar en heb ik zelf onder het zadel beleerd

We zijn er nog lang niet doordat de opvoeding nogal mislukt is, maar afgelopen 2 jaar zijn we enorm vooruit gegaan en is hij 1 van de liefste paarden die ik ooit heb gekend
Afbeelding
Afbeelding
Zelfs de kleinste kunnen op hem rijden
Afbeelding

Een half jaar geleden heb ik een jaarling mini bij genomen, die nog lekker geniet van zn jeugd
Afbeelding

Zelf ben ik 19 nu (of nouja, over 2 dagen) en ondanks dat we een slechte start heb en gehad, zou ik het voor geen goud terug willen draaien. Ik ben zoveel ervaringen rijker, weet nu wel hoe en wat qua opvoeding en dat is goed terug te zien in kleine Teunie!

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:02

ebi_tempura schreef:
StormMilagro schreef:
Ik was 21 toen ik mijn eerste pony kocht. Was een jaarling dus stalling (opfok) was goedkoop. Ik woonde toen wel op mezelf, studeerde nog, had geen relatie. Voor mij veranderde er vrij weinig, behalve dat ik nu naar mijn eigen paardje ging ipv een bijrijdpaard. Ik heb wel nog lang mijn lessen aangehouden op de manege omdat ik een leuke groep had.

Was het de slimste beslissing van mijn leven? Zeker niet. Heb ik er wel eens spijt van gehad en had ik het beter kunnen aanpakken? Ook dat. Maar ik heb wel gezorgd dat ik een goede spaarrekening had, ondanks mijn studie. Ik heb altijd alles zelf betaald en er (nog) geen moeite mee gehad. Inmiddels heb ik er meer dan 1, staan ze 24/7 in een kudde buiten, maar wel in volpension, heerlijk aan het bos. Vooral in deze coronatijd ben ik erg blij met mijn paardjes!


Jaarling zou ik spannend vinden hoor, laten beleren enzo. Heb je dat zelf gedaan of laten doen en verliep dat fijn?

Ik denk zelf aan een 4/5/6+ jarige met een goede basisgangen.


Ik heb het zelf gedaan, maar uiteraard met goede hulp! En het scheelt dat ik zelf een aantal jaar ervaring heb met jonge dieren inrijden, al voor ik mijn eigen pony kocht. Nr 2 is ook zelf ingereden met hulp en nr 3, projectpaardje, wordt de volgende, maar zij heeft nog veel tijd nodig.

Het heeft beide voor- en nadelen. De nieuwste van mijn verzameling is wel wat ouder en was al een aantal jaar onder het zadel. Hij heeft goede basisgangen, veel springvermogen en een goed basistempo voor een pony, maar is verkeerd gereden met slof en is (mede hierdoor) verkeerd bespierd. Dus dit wordt ook nog een uitdaging om weer goed te krijgen. Daar heb ik me de andere twee die ik zelf beleerd heb geen last van, daar moest ik alleen enkele jaren op wachten. Maar dat vind ik zelf geen probleem, ik geef mijn dieren de tijd om te groeien en om alles te verwerken, ik heb geen haast :).

Als eerste paard is jouw idee een stuk beter haha!