aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muztang
Berichten: 341
Geregistreerd: 20-12-06

aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 12:19

Wat vinden jullie de maximum qua aantal ruiters in volwassenen vergevorderde dressuurgroepsles?
Gewoon in een standaard bak van 20 x 40?

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:21

4 - 6 ruiters.
Maar zullen genoeg maneges zijn die 8 - 12 ook "prima" vinden...

Muztang
Berichten: 341
Geregistreerd: 20-12-06

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 12:25

ja klopt ik rijd laatst een keer mee in de les van een bekende, maar hier rijden 12 ruiters in een bak van 20 x 40. Ik vond dat echt veel te veel. Het was zelfs een 4 sterren manege en ook best wel duur...

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:52

Ik vind voor elke groepsles max 7. Bedenk dat een uur geen 60 minuten is, haal daar in het in- en uitstappen vanaf en je houdt 50 minuten over, deel dat door 7 en je hebt slechts 7 minuten per persoon. Dat is echt bizar weinig. Eén lesser erbij die wat extra aandacht nodig heeft en de rest is de sjaak.

Pas was ik op een 5sterren fnrs manege, daar reden 16 kinderen (beginnend) in een les. Degene die les gaf, zat op een kruk waardoor ze de helft niet kon zien. Deed ze ook geen moeite voor. Ik snap niet dat ouders hiervoor betalen.......

Het maakt niet uit wat voor niveau iemand heeft, iedereen wil zijn portie aandacht tijdens een les en daar kun je simpelweg niet aan voldoen bij zoveel mensen in een bak. Ongeacht hoe groot die is.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:54

Die willen gewoon kunnen zeggen dat hun kind op een 5 sterrenmanege rijdt.. is puur om interessant te doen. En een stuk onwetendheid denk ik.

Ik vind in een bak van 20x40, 6 à 8 echt de max.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:54

Volgens mij vind de FNRS het ook geen probleem als er 10/12 ruiters in een (gevorderde) les zitten. Dus dan kan een manage inderdaad wel z'n sterren hebben...

Ik zou het niet kunnen in ieder geval _O-
Voorheen leste ik met 3/5 mensen in de gevorderde les. Nu privé dus hoef nergens meer rekening mee houden haha

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:15

Het ligt eraan wat het doel van die les is.

Maar wil je echt doorgaan in je prestaties, 4 personen max.
Anders kan 6 ook.

En geen probleem als de lessen dan bv 7 euro duurder worden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:24

Volgens het veiligheidscertificaat mogen er in een gevorderden les maximaal 12 ruiters in de rijbaan rijden (20x40), maximaal 10 beginners. Als de rijbaan kleiner is dan 20x40, maximaal 10 gevorderde ruiters of 8 beginners.
Handboek Stichting Veilige Paardensport (www.veiligpaardrijden.nl)

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:59

Veiligheid is een ding.. effectiviteit van de les komt er niet echt beter mee uit denk ik zo.

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:37

Ik rijd momenteel twee keer per week in een groepsles.
Bij de vereniging rijden we met 4 personen in een grote bak (ik schat 20*80 ofzo). Daar vinden mensen het al minder fijn als we met 5 zouden zijn. Het komt daar ook wel eens voor dat er maar 2 zijn, dat is wel echt luxe! Daar mogen we in beide richtingen rijden.
Ik rijd ook tijdelijk mee in een manege groepsles en daar worden groepen van 8 gemaakt, ook wel echt de max naar mijn mening. In de winter is dat erg krap in de 20*60 binnenbak. In de zomer rijden we in een grotere buitenbak en dan is dat wel ok. Bij deze les rijden we allemaal op dezelfde hand.

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de kleinere groep, daar leer ik echt heel veel van. Ik ben momenteel bewust in de drukke groep gaan rijden om mijn paard daar ook aan te laten wennen. Heel grappig om te zien dat hij de eerste les dacht op hetzelfde tempo als elke voorbijganger mee te moeten rijden. Inmiddels gaat dat helemaal perfect en heb ik er regelmatig profijt van.

Anoniem

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:44

Ik zie liever groepslessen van max 4 personen, helemaal als het gevorderd is of vergevorderd. Bij mijn instructrice worden alleen 1 op 1 lessen gegeven of een groep van max 4 mensen (nu 3 want er zijn 3 les pony's)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:22

Ik ga mee in de 4-6 max voor een vergevorderde les (dan denk ik aan lessen waar standaard zijgangen meegepakt worden en ruiters echt richting wedstrijdniveau groeien).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:04

Hoe wil je zelfstandig rijden met zo veel ruiters in een les? Bij 6 ruiters die allen zelfstandig rijden (dus zelf bepalen welke hand en welke gang en welke oefening) is het al erg druk. En dat versta ik onder een gevorderdenles. Niet achter elkaar rijden. Met 10 of 12 man is het zeker erg krap. Ja, het gebeurt op wedstrijden ook, maar je wilt ook nog wat leren in een les en niet alleen losrijden.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:11

Jeetje... wat veel. Wat ben ik toch verwent :j

Ik heb wel jaren in een carrousel groep gereden van 20 ruiters, echt geweldig. De bak is wel vol, maar wat een lol hebben we gehad.

Dat is natuurlijk wel wat anders dan een groepsles in een groepsles hoor je persoonlijke aandacht te krijgen van de lesgever.. Dat gaat toch niet met 8+ man?

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:14

Op de manege rijden er in een groepsles max. 12 in 20x40. Maar we hebben ook lessen waar er max. 8 of 10 mensen rijden.

Ik zelf rijd carrousel dus rijden standaard met 12 of 16 dus ben wel wat gewend haha

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:15

Ik zeg ook max een stuk of 5/6, liefst 3/4. Maar is het in Nederland dan zo dat in een gevorderde les iedereen zelfstandig rijdt? In al mijn maneges moesten we gewoon samen rijden en dezelfde oefeningen doen voor 90%van de tijd.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:18

Op de manege waar ik vroeger reed was 8 a 9 een 'mooi' aantal voor een gevorderden les.
Later op een andere manege/vereniging gereden en daar was het maximaal 6, maar vaker met 3 of 4. Daar leerde ik ook echt veel meer van, dan krijg je tenminste wat persoonlijke aandacht!

@Poekkie, wij reden wel op dezelfde hand, maar soms wel en soms niet dezelfde oefeningen. Afhankelijk van welke paarden met welke verbeterpunten er waren kon een gezamelijke oefening (bvb grote acht) handig zijn, maar soms ook niet. Maar ook dan kon je altijd wel je eigen draai aan geven.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:20

Maar ik denk eerlijk gezegd dat het voor een manege ook niet te doen is om kleinere lessen te doen voor alle klanten. Zeker als ik zie hoeveel klanten de manege heeft waar ik rijd. Ik praat het niet goed want ik vind een groepsles met 12 ook teveel.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:20

In mijn les, geen volwassenen maar gewoon jongeren, rijden er denk ik een stuk of 7 ruiters in een best wel grote bak (precieze afmetingen weet ik niet). Bij mij word door mijn instructrice echt veel aandacht aan elke ruiter besteed, dus ik denk ook dat het een beetje ligt aan van wie je les krijgt en hoe die les geeft. Ik vind het prettig dat je ook met de tips voor anderen kan meeluisteren en daar zelf ook aan kan werken.
LoveBodin schreef:
@Poekkie, wij reden wel op dezelfde hand, maar soms wel en soms niet dezelfde oefeningen. Afhankelijk van welke paarden met welke verbeterpunten er waren kon een gezamelijke oefening (bvb grote acht) handig zijn, maar soms ook niet. Maar ook dan kon je altijd wel je eigen draai aan geven.


Dat doen wij inderdaad ook

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:27

Hier is de max 8 in gevorderde lessen. De max he, niet het aantal dat er daadwerkelijk in rijd. Dat verschilt per uur.
Hoe minder gevorderd, hoe minder ruiters in de les. Het lijkt moeilijk aandacht verdelen, maar het is best te doen hoor. Een manege les geven is gewoon net wat anders dan prive lessen, maar oefening baart kunst. Ik kan mijn aandacht prima verdelen tussen 8 kids.

Ik weet waar ik op moet letten bij wie, en kan er prima een aantal tegelijk in de gaten houden en vervolgens iedereen hulp geven.

Ik heb 1 keer les gegeven aan 11 half gevorderde kinderen door een fout, nou dat is niet leuk en ook geen doen :=

Over dat 60 munten in een uur maar ongeveer 50 minuten les: daar kom ik niet aan hoor. Iedereen mag alleen opstappen met hulp van mij (of ouders waarvan ik zeker weet dat alles goed zit!) zodat ik tuig etc. Kan controleren (de meesten kunnen prima opzadelen hoor, maar better safe than sorry ;)) en ze met een krukje gaan, dus ik ben daar vaak al een minuut of 5/10 aan kwijt. Dan pakken we even een oefening in stap mee, en gaan we aandraven. Dan zijn we dus daadwerkelijk pas iets meer dan 5 minuten aan het rijden en is het kwart voor.
Oefeneningen in draf, 10 minuten/kwartier. Dan een galopje. Na het galopje gaan we even stappen tussendoor. Voor de ruiters fijn, voor de ponys veel belangrijker. Ligt er even aan hoe fanatiek we hebben gereden en hoe warm de pony's zijn. Stappen tot ze lekker op adem zijn. Dan pakken we of een galopje de ene kant om, of we pakken eerst weer wat in draf mee en dan nog een galopje. Stel dat we om 5 over half klaar zijn met stappen, gaan we dan nog een kwartiertje rijden. Ik wil ze het liefst 10 minuten aan het uitstappen hebben.

Reken maar uit, dan ben je geen 50 minuten fanatiek aan het paardrijden.

Let wel: ik 11 uur in de week les aan kids. Dan is dit genoeg voor ze. Dan is alleen maar heel fanatiek rijden niet leuk voor ze.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:33

6 lijkt me de max....hier rijden ze met 6 in een bak van 20 x 60...

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:36

Ik vind het echt te gek voor woorden dat op sommige maneges 12 ruiters in een les rijden. Ik geef zelf best wat groepslessen, geen manege, en grote groepen is echt gigantisch slecht voor de kwaliteit. Je blijft dan imo hangen in algemene dingen, als je 1 ruiter wat specifieks écht goed en duidelijk uit wilt leggen, dan gaat het ontzettend hard met je tijd.
Als je veel structuur in je les hebt (allemaal zelfde hand, voltes op een vaste plek, zijgangen op een bepaalde lange zijde) kun je imo best een groot aantal paarden in een bak kwijt, maar of het zin heeft is een ander verhaal.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: aantal ruiters in volwassen vergevorderde dressuurgroepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:47

12 is wel veel, maar het maakt heel erg uit hoe de les wordt ingedeeld en gegeven. En ook: wat je als instructeur aangeeft om van de paarden zelf te leren. Bedenk ook dat ruiters op maneges daar rijden om te rijden, niet alleen maar om les te krijgen. Je hebt uiteindelijk gewoon genoeg tijd nodig om bepaalde dingen te ontwikkelen, intensieve begeleiding van de instructeur is niet altijd per se nodig (genoeg ruimte om te kunnen rijden zonder de hele tijd met anderen bezig te zijn wel. Maar een groep die goed op elkaar ingespeeld is en een instructeur die de les goed indeelt kunnnen daarin veel doen.)