nieuw paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 22:25

hallo allemaal,

Sinds kort rijd ik op een nieuw paard. Vanaf 2012 heb ik voor 6 jaar op een super lief paard gereden genaamd Abgar, bijnaam Appie. Ik had een hele sterke band met hem en kon echt alles met hem. Ook vertrouwde ik hem overal 100% in en had ik ook het idee dat hij mij vertrouwde. Ik heb nog nooit zo'n mooie, hechte en bijzondere band met een paard gehad. Toen ik afgelopen zomer terug kwam van vakantie stond mij een vervelende verrassing te wachten... Appie was oud en kon het warme weer niet meer hendelen en daarom heeft de manege het besluit moeten nemen om hem in te laten slapen. I.v.m. miscommunicatie is dit mij niet verteld en kwam ik dus bij een lege stal aan, en toen ik aan mensen vroeg waar hij was keken ze me heel verbaasd aan en vertelden me dat hij al 2 weken er niet meer was.

Ik was enorm verdrietig en wou niets liever dan lekker naar huis, maar mijn instructrice had al een nieuw paard voor mij bedacht: Tinus. Ik heb 3 maanden geprobeerd een band op te bouwen met Tinus maar dit lukte me niet. Het rijden ging simpel gezegd waardeloos (kreeg hem op geen enkele manier in galop en met heel veel moeite een paar pasjes draf) en ook in stal klikte het niet met hem. Daarna heb ik het nog een tijdje geprobeerd op Lion, een leuke haflinger. Met hem ging het al een stukje beter maar nog had ik niet het gevoel dat dit paard echt bij mij paste. Hierna ben ik 10 weken naar Portugal vertrokken voor een stage en heb ik dus ook niet kunnen rijden.

Maar toen ik terug kwam stond mij een leuke verrassing te wachten... Ze hadden op de manege een nieuw paard genaamd Jack, en aangezien een andere vrouw graag op Lion wou rijden mocht ik Jack uitproberen. Ondanks ik er de eerste les er gelijk ben afgevallen (kwam niet door het paard maar door een fout van mijn instructrice) voelde ik al gelijk dat ik met dit paard eindelijk een klik zou kunnen krijgen. Ik heb er nog maar 2 keer opgereden maar het is een enorm lief paard waar ik veel van kan leren.

Maar nu komt mijn vraag. Jack is voordat hij bij ons op de manege kwam een Draver geweest in Engeland en hierdoor waarschijnlijk weinig gegaloppeerd en alleen linksom gelopen. Resultaat: een paard die enorm links gesteld is, rechtsom lopen enorm moeilijk vind en dus niet lekker oefeningen kan rijden en galopperen (op de rechterhand)enorm moeilijk vind (lees: een paar stappen in galop schieten en daarna gelijk weer in de draf terug zakken en niet over de hoefslag en hoeken kunnen galopperen). Hebben jullie misschien tips waardoor het galopperen en rechtsom lopen makkelijker gaat? Ik probeer sowieso al veel oefeningen met stelling naar rechts te rijden maar dit is echt enorm moeilijk voor hem. Ik wil heel graag de tijd nemen om hem die dingen beter te leren en een betere band met hem te krijgen omdat hij echt een enorm lief en werkwillig paardje is en hij toch wel een beetje mijn hart gestolen heeft.

Ik denk dat dit eindelijk het paardje is waar ik al een jaar naar op zoek ben

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:34

Vroeger op de manege reed ik ook veel op een draver. Daar heb ik veel van geleerd over balans en vooral geduld. Het doel daarbij was zeg maar niet dat hij precies de kunstjes zou doen die in een standaard manegeles hoorden. Maar dat ik leerde om het paard aan te voelen en mij zelf zou ontwikkelen als ruiter.

Maar niet bij elke manege en/of lesgever is daar ruimte voor. Van een paard wat nog geen rijrobot is kun je heel veel leren. Maar het is wel handig, en nodig, als je erin wordt gefaciliteerd.

kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 22:37

Koper schreef:
Vroeger op de manege reed ik ook veel op een draver. Daar heb ik veel van geleerd over balans en vooral geduld. Het doel daarbij was zeg maar niet dat hij precies de kunstjes zou doen die in een standaard manegeles hoorden. Maar dat ik leerde om het paard aan te voelen en mij zelf zou ontwikkelen als ruiter.

Maar niet bij elke manege en/of lesgever is daar ruimte voor. Van een paard wat nog geen rijrobot is kun je heel veel leren. Maar het is wel handig, en nodig, als je erin wordt gefaciliteerd.



hij hoeft van mij ook echt niet alles te kunnen. Met appie deed ik veel moeilijke oefeningen zoals wijken, schoudervoor, moeilijke figuren in galop. dat ben ik (in ieder geval voorlopig) niet van plan met Jack. het belangrijkste vind ik dat hij gewoon lekker een rondje mee kan galopperen en ook wat lekkerder loopt op de rechterhand. en ik zal zeker heel veel geduld met hem hebben ^^

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:40

Ik denk dat je voorlopig je doel even moet bijstellen naar een paar passen galop. Als je vaker op zo'n paard rijdt zul je merken dat het steeds beter gaat.

Ik reed 's avonds in de les. En 's middags waren er dan kinderen die op de draver wilden want "die kon zo lekker hard in draf" :roll: En dan was ik 's avonds een half uur bezig met het tempo. Maar het lukte wel. Paard werd er ontspannener van, en ik werd er handiger van :)

kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 22:55

Koper schreef:
Ik denk dat je voorlopig je doel even moet bijstellen naar een paar passen galop. Als je vaker op zo'n paard rijdt zul je merken dat het steeds beter gaat.

Ik reed 's avonds in de les. En 's middags waren er dan kinderen die op de draver wilden want "die kon zo lekker hard in draf" :roll: En dan was ik 's avonds een half uur bezig met het tempo. Maar het lukte wel. Paard werd er ontspannener van, en ik werd er handiger van :)


ik rijd altijd in de ochtend op hem, dus dan heeft hij nog lekker veel energie. Ben wel enorm blij dat ik het met hem mag proberen. ^^ ik kan weer genieten van het rijden

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Re: nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:30

Mijn instructrice geeft altijd het advies, als een paard iets niet snapt, leer het hem met extra grote hulpen. hand verder naar binnen bij stelling bv of been extra naar achter voor galop. En dan als dit lukt, de hulpen steeds kleiner geven. Bij wijken kan je bijvoorbeeld hem mee sturen, dan is het niet gelijk wijken, maar meer een schuine lijn waarbij je extra been druk geeft. Wij hebben sinds een paar maanden ook een draver op de manege. Deze moet eerst hard in draf, waarna hij in galop springt. Natuurlijk is dat niet de manier hoe het hoort, maar zo leren ze in ieder geval wat galop is. Succes!