Manegepaard kopen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 18:22

Hey bokkers,

Ik heb dus een super leuk paard gezien die nu al een tijdje bij ons op de manege is, het is een tinker en ze ziet er prachtig uit, ze heeft geen pssm of mok.

Qua rijden is ze ook perfect voor mij, eigenwijs maar niet zo eigenwijs dat je er helemaal klaar mee bent na een tijdje.

Nu is mijn vraag, is het slim om een manegepaard te kopen, in het jaar dat ze bij ons staat is ze 1x kreupel geworden en dat was binnen 3 weken weer over.

Het zal mijn eerste eigen paard zijn dus ik weet er nog niet veel van enzo.

Zelf zie ik het probleem niet in een manegepaard maar heel veel andere raden het me af.


Renee1991
Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:26

Tja, beetje voor de hand liggend, maar voordat je werkelijk zou gaan kopen het paardje eens goed laten checken en keuren. Dan weet je medisch gezien al een hoop meer.

Ineke2
Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:28

Hoe weet je dat het paard vrij is van pssm?

Verder als het klikt en het paard succesvol door een aankoopskeuring heen komt gewoon er voor gaan!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:35

Er is niks mis mee zolang je dier laat keuren door een dierenarts. Wat wel lastig is is de prijs. Een goed manegepaard is goud waard en daar wordt zo het dubbele voor gevraagd dan wat het dier eigenlijk waard is. En een goede tinker merrie is tegenwoordig flink wat geld waard. Maar als jouw bankrekening vol genoeg is dan is ook dat geen probleem!

anjali
Berichten: 14912
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:39

Het is altijd het veiligst een paard te kopen wat je al kent,bijv. door manegelessen.Dan weet je in elk geval al dat je er een klik mee hebt.voor de gezondheid kun je laten keuren. Is ze wel te koop?

daffieduck83
Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:46

Aan het kopen van manegepaarden zitten 2 nadelen:

- Een manege wil een goed paard niet graag kwijt, die kosten daardoor vaak meer.
- Een rustig manegepaard kan veel drukker worden als hij minder loopt en meer voer krijgt. Met goed management (een goed voerbeleid en voldoende weidegang) is dit vaak wel weer op te lossen.

Daarnaast is het verstandig om elk paard te laten keuren voor aankoop.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:52

Is hij wel te koop dan ??

Bij ons op de manege gaan ze niet zomaar weg want wat hierboven ook al verteld word zijn betrouwbare manege paarden goud waard . Mocht het echt zijn wat je wil zou je hem misschien eerst is een poosje kunnen leasen om te kijken of hij echt helemaal aan je eisen voldoet en of hij ook fijn rijd als hij wat minder loopt omdat je er alleen zelf op gaat. Keuren lijkt me wel handig als het je eerste eigen paard wordt.

Rana is super lief

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:56

Natuurlijk kun je een manege paard kopen!
Alleen moet het paard wel te koop zijn, als het een braaf, gezond en goed te rijden paard is zal de prijs er ook naar zijn.
En als het lukt, laat het paard dan wel keuren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:08

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat.

Anomien
Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:30

Je bent niet de eerste die dat doet, dus ja het kan zeker.

Om teleurstellingen te voorkomen zul je toch even bovenstaande tips goed in je op moeten nemen.


Toch!!! Veel succes.

Mama van mijn lieve meisjes

rsoet
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:38

Het is het beste wat ik ooit heb gedaan.

mijn paard heeft 3 jaar in de manegelessen meegelopen (max 2 a 3 uur per week)
vanaf het begin reed ik er al op en daarna ben ik hem gaan leasen voor een half jaar.
hierdoor werd de band met het paard al meteen beter!
ik heb het geluk gehad dat de manege zelf aan mij heeft aangeboden of ik hem over wilde kopen, ze zagen echt een klik en gunde mij het heel erg!

deze kans heb ik natuurlijk niet laten schieten.

let wel op dat een manegepaard iet wat kan veranderen zodra hij nog maar een baas heeft, niet meer in manegelessen loopt en eigenlijk nog meer verwend wordt.
mijn paard is er zeker wel wat drukker van geworden ookal wordt hij nu 5x in de week gereden. hij heeft nu natuurlijk ook meer spieren opgebouwd en naar mijn hand leren lopen!

ik hoop voor je dat hij te koop is ik heb er iedergeval tot op de dag van vandaag zeker nog geen spijt van!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:52

Ik zou in ieder geval eerst leasen als dat kan, door een dierenarts laten keuren en als het dan zover is, eerst een tijd (maand ofzo) op de proef nemen. Dan heb je in ieder geval een goed beeld van haar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers