Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:29

Arrgghh, ik kan hier echt zulke slapeloze nachten van krijgen.

2 maanden geleden heb ik mijn nieuwe paard gekocht. Zorro, een 9 jarige andalusier ruin, is echt een ongelofelijke druktemaker die je flink kan uittesten. Ik heb veel tijd, lessen, en geld gestoken om het hem naar zijn wens te maken en te zorgen dat wij een goed team worden. Iedere dag ben ik op stal te vinden om hem aandacht en liefde te geven. Nu ga ik niet zo vaak op vakantie, omdat ik heel slecht anderen vertrouw met mijn paard. Er is namelijk vorig jaar iets voorgevallen waardoor mijn pony zware koliek heeft gehad en uiteindelijk is moeten inslapen, doordat iemand niet mij niet wou vertellen dat ze geen tijd had om mijn pony naar buiten te brengen. Ik had zelf een ongeluk gehad en lag in het ziekenhuis, de persoon die voor mij op mijn pony zou letten zei dat ze iedere dag haar liet lopen. Dit is niet gebeurd. Zoals je waarschijnlijk wel snapt voel ik me vreselijk rot als iemand anders voor mijn paard moet zorgen omdat ik dat zelf niet kan.

Nu is het probleem dat ik in februari oo wintersport ben geweest en 3 dagen Zorro heb toevertrouwd aan een schoolgenoot, die tevens op de manege rijd en daar vaak te vinden is. Ik heb haar nadrukkelijk verteld niet op Zorro te rijden! Ik had na dat ik terug kwam van vakantie dat mijn beugelriemen een stuk korter zaten, heel raar maar ik dacht dat het vast mijn zus was geweest omdat zij Zorro ook heel soms rijd. Maar wat ik hoor ik vandaag van een van de instructrices, er heeft wél iemand op Zorro gereden. -:(- Ik ben er nog niet uit wie het is. Maar ik word hier zo boos van. Ik kan niemand meer vertrouwen. :n
Het liefst wil ik weg op deze stal, maar ivm school lukt dat niet en Zorro heeft het heel erg naar zijn zin hier.

Mijn vraag aan bokt is, hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Ik ga sowieso praten met de eigenaresse van stal dat alleen IK op hem rijd en niemand anders tenzij ik dat zelf aan haar meld dat er iemand anders op gaat. En bestaan er proffesionele betrouwbare mensen doe evt tegen betaling voor je paard kunnen zorgen? In Groningen.

Groetjes Anne

Mocht je me herkennen graag een pb :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:33

Begrijp ik goed dat je Zorro had toevertrouwd aan een schoolgenoot en dat zij niet degene is die op Zorro heeft gereden? Dan zou ik eens bij haar gaan beginnen met vragen wat er precies is gebeurd tijdens jouw vakantie.

Heel goed trouwens dat je meldt aan de staleigenaresse dat er niemand op jouw paard mag rijden maar dat werkt alleen als zij bijna voortdurend een oogje in het zeil kan houden.

Als je wilt voorkomen dat er mensen op je paard rijden als jij zelf er niet bent en je weet dat van te voren: je harnachement thuis bewaren en weer mee naar stal nemen als je zelf weer gaat rijden.

Er zijn wel professionele paardenoppassers, er is zelfs een website voor. Ik weet even niet welke maar die kan je zelf wel vinden.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:37

Je pony is overleden dankzij slecht beleid en communicatie op de manege.
Nu heb je een paard waar vreemden op rijden zonder toestemming, en dat kan gewoon gebeuren zonder dat iemand er wat van zegt?

Wat heeft jouw school ermee te maken dat je niet naar een andere stalling kan?
Als je een goede andere stalling vindt zal je paard het daar ook wel weer leuk hebben.
Het lijkt er meer op dat je zelf liever op de manege blijft, ondanks je overleden pony en dat vreemden op je paard rijden.

Als je zelf op zo'n stalling wilt blijven staan, moet je de risico's voor lief nemen?

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:39

Maflinger_S schreef:
Begrijp ik goed dat je Zorro had toevertrouwd aan een schoolgenoot en dat zij niet degene is die op Zorro heeft gereden? Dan zou ik eens bij haar gaan beginnen met vragen wat er precies is gebeurd tijdens jouw vakantie.

Heel goed trouwens dat je meldt aan de staleigenaresse dat er niemand op jouw paard mag rijden maar dat werkt alleen als zij bijna voortdurend een oogje in het zeil kan houden.

Als je wilt voorkomen dat er mensen op je paard rijden als jij zelf er niet bent en je weet dat van te voren: je harnachement thuis bewaren en weer mee naar stal nemen als je zelf weer gaat rijden.

Er zijn wel professionele paardenoppassers, er is zelfs een website voor. Ik weet even niet welke maar die kan je zelf wel vinden.


De staleigenaresse is er vrijwel altijd, van sochtends vroeg tot savonds laat zover ik weet. Zadel en hoofdstel worden al in aparte zadelmaker bewaard waar niemand anders mag komen. Misschien moet daar maar een slot op. Maar dan kan er natuurlijk wel altijd een ander zadel opgelegd worden.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:41

Barbet schreef:
Je pony is overleden dankzij slecht beleid en communicatie op de manege.
Nu heb je een paard waar vreemden op rijden zonder toestemming, en dat kan gewoon gebeuren zonder dat iemand er wat van zegt?

Wat heeft jouw school ermee te maken dat je niet naar een andere stalling kan?
Als je een goede andere stalling vindt zal je paard het daar ook wel weer leuk hebben.
Het lijkt er meer op dat je zelf liever op de manege blijft, ondanks je overleden pony en dat vreemden op je paard rijden.

Als je zelf op zo'n stalling wilt blijven staan, moet je de risico's voor lief nemen?


Deze stal is 2 minuten fietsen. De andere dichtbijzinde stal waar plek is is 8 km verderop, dat word echt moeilijk. Ik hoef hier echt niet te blijven staan. :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:48

Ik zou eerst eens uitzoeken wie er nou opgereden heeft, misschien de instructrische vragen hoe die gene eruit zag. Mocht het je schoolgenoot zijn, die eens flink aanspreken. Mocht het een manege klant zijn, je stalhouder eens flink aanspreken.

Zelf zou ik weg gaan, als er al zo weinig vertrouwen is zou ik er niet kunnen blijven.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:04

Fluttershy schreef:
Barbet schreef:
Je pony is overleden dankzij slecht beleid en communicatie op de manege.
Nu heb je een paard waar vreemden op rijden zonder toestemming, en dat kan gewoon gebeuren zonder dat iemand er wat van zegt?

Wat heeft jouw school ermee te maken dat je niet naar een andere stalling kan?
Als je een goede andere stalling vindt zal je paard het daar ook wel weer leuk hebben.
Het lijkt er meer op dat je zelf liever op de manege blijft, ondanks je overleden pony en dat vreemden op je paard rijden.

Als je zelf op zo'n stalling wilt blijven staan, moet je de risico's voor lief nemen?


Deze stal is 2 minuten fietsen. De andere dichtbijzinde stal waar plek is is 8 km verderop, dat word echt moeilijk. Ik hoef hier echt niet te blijven staan. :j


Dan is het een kwestie van beter overleggen en communicatie met de stal eigenaresse en een betrouwbare oppas zoeken voor je paard als je op vakantie gaat.
En accepteren hoe het er op de manege aan toe gaat, als je je paard daar wilt laten staan.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 23:21

Barbet schreef:
Dan is het een kwestie van beter overleggen en communicatie met de stal eigenaresse en een betrouwbare oppas zoeken voor je paard als je op vakantie gaat.
En accepteren hoe het er op de manege aan toe gaat, als je je paard daar wilt laten staan.


Daar heb je 100% gelijk in. Dat is ook wel de belangerijkste stap die ik moet gaan ondernemen. Slot kopen voor zadel en hoofdstel en goed overleggen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:30

8 km stelt toch niks voor?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:35

Fluttershy schreef:
En bestaan er proffesionele betrouwbare mensen doe evt tegen betaling voor je paard kunnen zorgen? In Groningen.

Groetjes Anne

Mocht je me herkennen graag een pb :j


Stuur assie hier op bokt eens een pb (www.oppassie.nl)

Wat een vervelend voorval zeg, sterkte

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:05

Nou 8km fietsen is nou niet bepaald een wereldreis. Ik zou gisteren nog weg zijn als mensen zomaar op mijn paard gaan rijden en blijkbaar niemand daar een stokje voor steekt. Mijn instructrice zorgt trouwens voor mijn paard als ik op vakantie ben (longeren, niet rijden), een volwassene die professioneel te werk gaat en die ik kan vertrouwen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:15

‘Accepteren hoe het op een manege aan toe gaat’ vind ik belachelijk. Nee is nee en dan hoor je niet te rijden. Klaar. Als het mijn paard was zou ik giftig worden en op jacht gaan. En ik zou diegene vinden, absoluut.

TS, ik zou uitzoeken wie het is geweest en een heel hartig woordje met je schoolgenoot spreken. Desnoods met staleigenaar/ouders erbij. Ik zou ook duidelijk kenbaar maken dat het meteen de laatste keer is als het inderdaad te maken heeft met je schoolgenoot.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het dom vind dat je zadelkamer niet op slot is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 07:46

8 km is wel te doen, toch?
Je bent volgens je profiel 16. Anders een brommertje aanschaffen zodat je er binnen een kwartiertje kunt zijn?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:39

Probeer erachter te komen wie het is geweest. Je schoolgenoot kan goed van niks weten. Wie weet heeft iemand op de manege gedacht haar kans schoon te zien omdat jij weg was.

Mocht je nog eens oppas zoeken, stuur maar een Pb.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:47

Raar verhaal. Je vertrouwt je paard toe aan iemand die je kent, en bij terug komst weet diegene nergens wat van, en de stalhouder ook niet?
Ik zou als ik jou was eens flink voor jezelf op gaan komen, en bij beide verhaal halen tot je weet hoe het precies zit. Misschien heeft iemand je zadel wel "geleend" kan ook nog.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:47

Fluttershy schreef:
Ik had na dat ik terug kwam van vakantie dat mijn beugelriemen een stuk korter zaten, heel raar maar ik dacht dat het vast mijn zus was geweest omdat zij Zorro ook heel soms rijd. Maar wat ik hoor ik vandaag van een van de instructrices, er heeft wél iemand op Zorro gereden. -:(- Ik ben er nog niet uit wie het is.


Begin bij de bron, vraag je oppas wie er op jouw paard heeft gereden. En vraag ook gelijk na bij je zus of zij het is geweest.
Is het de oppas geweest; dan was dit de eerste en laatste x dat ze jouw oppas is geweest >;)
Is het je zus geweest; maak daar afspraken mee.
Is het geen van die 2 geweest, kun je het nog proberen met de stalhouder dat zij in de gaten houdt dat er echt niemand anders op jouw paard mag rijden. Maar als dat vertrouwen er niet (meer) is, dan wordt het een stukje verder fietsen.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:49

Cayenne schreef:
8 km is wel te doen, toch?
Je bent volgens je profiel 16. Anders een brommertje aanschaffen zodat je er binnen een kwartiertje kunt zijn?


Dan moet je wel een brommerrijbewijs hebben

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Iemand rijd zonder toestemming op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:51

Idd eerst uitzoeken wat er gebeurt is. Vraag aan de instructrice hoe die persoon eruit zag.

Kun je op je manege zelf geen extra zorg inkopen voor de vakantie?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:11

Dat lijkt mij erg vervelend en frustrerend dat je dit vermoeden hebt, maar niet precies weet wat er gebeurt is en door wie.
Ik zou allereerst eens in gesprek gaan met de instructrice om te kijken wat zij weet. Het kan inderdaad goed dat je vriendin netjes volgens afspraak voor je paard heeft gezorgd en iemand achter jouw en haar rug om op Zorro heeft gereden.
Als je instructrice nogmaals beaamt dat er iemand op Zorro gereden heeft en hier zeker van is, dan valt de mogelijkheid al af dat iemand je zadel geleend heeft of bijvoorbeeld voor je gepoetst heeft en daarna de beugelriemen korter gemaakt heeft.

Ik zou zeker ook met de staleigenaar bespreken wat jouw vermoedens zijn en wat zij denken en weten. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit gebeurt is op een tijdstip dat de staleigenaar druk was en dat de staleigenaar ook niets heeft gezien.

Ik zou ook gelijk zorgen dat je een afgesloten zadelkast hebt waar je al je spullen achter slot en grendel in kan doen.

En je kunt wel professionele zorg voor je paard laten komen, maar daarmee dek je nog niet in wat er voor en na de momenten dat die zorg er is kan gebeuren.