Binnenkort zal ik kamp moeten geven aan 10-12 jarigen die al redelijk op niveau zijn. De groep zal worden opgesplitst in 2 groepen. Terwijl de ene groep rijdt, zal ik de andere moeten entertainen. Het grootste doel is dat de kinderen iets moeten bijleren over paarden. Maar dit is best moeilijk aangezien de kinderen a) erg gevorderd zijn en b) ik geen pony's tot mijn beschikking heb. Deze lopen namelijk allemaal mee in de les!
Hooi geven, stallen uitmesten, zadels invetten ... zijn taken die na even vervelen. Ik dacht al aan paardenkoekjes maken of een soort van schriktraining, maar dit is lastig als je natuurlijk geen pony's hebt. Hebben jullie ideeën?
Vroeger op ponykamp kreeg ik een soort van theorielessen: onderdelen vh zadel, anatomie vh paard (aan de hand van een opgezet paardenbeen, vast wel ergens te vinden). Je zou dat kunnen uitbreiden met lesjes over voer, ziektes etc. Kan je zo gevorderd maken als je zelf wil en eventueel met een spelelement (quizjes).
Verder is het misschien leuk om iets te maken (paardentraktaties, touwhalster, hoefijzers schilderen) op YouTube is genoeg te vinden!
Een keer een anatomieknutsel-lesje? Als ze al wat gevorderd zijn: zonder voorbeeld erbij het skelet van een paard nabouwen, en dan daarna vergelijken met hoe het echt zit.
Of een fotoquiz rassenkennis?
boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland
Geplaatst: 01-03-19 22:47
Wie het snelst een hoofdstel terug in elkaar heeft, zadel invetten (hoort gewoon bij een paard hebben..), naambordje maken, knutselen
Wedstrijdjes zijn altijd leuk, inderdaad; wie het eerste een hoofdstel weer (correct) in elkaar heeft, en wat praktische dingen. Wie het snelste een stal uit heeft gemest, 30 seconden mest ballen speuren, snelste stalgang vegen...
Slobber maken, of een paardentaart!
Hoefijzers verven
Proefjes lopen zonder pony (worden ze lekker moe van- binnenkomen in arbeidsdraf )
*Balans oefeningen op een grote (joga) bal. *Ruiterfitheid. *Levend ganzenbord met theorievragen. *springparcours laten tekenen en daarna een model maken in een schoenendoos. *hoefijzers pimpen. *voltige op een ton (als je hieraan kunt komen. *naar een stuk van de les van de andere groep kijken, iedereen kiest iemand uit (zodat ieder kind in de les een 'niet les' kind heeft) en dan een tip en een top verzinnen (opbouwende kritiek) *en wat de meeste ook gewoon heel leuk vinden is ze gewoon laten spelen in een bak (dan vermaken ze zichzelf wel)