Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Hoe was je eerste rijles?

Weet ik niet meer, te lang geleden in de mist der Tijd verloren geraakt...
99 (24%)
Leuk! Meer! :D
285 (69%)
Was dat alles?
12 (2%)
Gelijk gevallen! :( Ik stop en ik koop wel een eigen paard...
5 (1%)
Ik hoef geen les, heb een eigen knolliebollie!
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 408


hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:08

Eerste les direct van snowy afgevlogen.
Was officieel de braafste van stal maar euhm ja....
Toen wou ik noooooooit weer rijden want dat was stom.
Kort erop heeft mijn tante "mijn" eerste eigen pony gekocht en sindsdien aan het rijden gekomen


KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:11

Ik heb geen idee. Ik dénk dat ik thuis gewoon op een paard gezet werd. Ik was 4 toen ik mijn eerste pony kreeg. Mijn moeder heeft altijd paarden gehad dus weet niet beter. Van voor mijn 4e weet ik echt niets meer :D

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

love_mandy
Berichten: 2895
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:16

Mijn eerste echte les was denk ik toen ik 12 was.
Daarvoor had ik al vaker gestapt en zelfs een stukje gedraafd op het lease paard van mijn tante. Ik ben begonnen met een verzorgpaard toen ik 11 was, daarna wilde ik graag meer en ben ik waar mijn verzorgpaard stond ook gaan rijden, op Benny. Van mijn eerste les daar kan ik me alleen niets meer herinneren.

Uiteindelijk daar gestopt en naar manege bruin gegaan, de eerste les daar kan ik me nog wel goed herinneren. Vooral omdat ik er gelijk bijna af lag met galopperen :') Kylian was een beetje eigenwijs, maar is uiteindelijk mijn lievelingspaard van de manege geworden.

Bookish Goods voor booksleeves, boekenleggers en meer!

Sнє ηєνєя Ɩσσкєɗ ηιcє. Sнє Ɩσσкєɗ Ɩιкє αят, αηɗ αят ωαѕη'т ѕυρρσѕєɗ тσ Ɩσσк ηιcє: ιт ωαѕ ѕυρρσѕєɗ тσ мαкє уσυ fєєƖ ѕσмєтιηg

Bernoe
Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:18

Ik weet mijn eerste les niet echt meer.... wel de stal waar ik was en de ponys waar ik meestal op reed :+ is 23 jaar geleden haha, in de tijd van de ribfluwelen broeken, rubberen laarzen en caps met kintuigjes die je niet vastdeed :')
Stella en arabin waren de lesponys , prachtig, heb er nog wel fotos van... niet lang na mn eerste les stopte het meisje met lesgeven en kreeg ik mn eerste verzorgpony, polly! Mijn zwarte stoere (gecastreerde shetland) hengst <3

Inmiddels nog 2 verzorgponys, een hoop bijrijdpaarden en mijn eerste eigen paard verder, en in bezit van mn 2e eigen paard, vriendinnetje Wenslady . Paardenvirus is dus altijd blijven hangen!

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

marleen_usar
Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:19

Een nicht van mij die bij ons een paar jaar in huis woonde wilde graag dus haalde ze mij over. Het was in Rotterdam en de bak was echt zo nat, het leek wel drijfzand. Ik werd op een mega schimmel gezet maar die wilde de stal niet uit. Niemand hield de paarden vast. De baas pakte een end hout en begon die schimmel de stal uit te werken, ik was doodsbang en toen kwam ik in de bak en de baas zat lekker warm binnen en die riep steeds wat door een microfoon.

Op een gegeven moment zag ik het echt niet meer zitten, mijn schimmel rende de bak uit en ging in een wei staan te grazen. Zijn nek ging plots naar beneden en ik viel er bijna af, de stalbaas begon te roepen dat ik moest komen maar ik wist niet wat ik moest doen. Na 10 minuten had ik al mijn moed verzameld en probeerde van het paard af te komen. Dat is gelukt, en ik ben meteen naar de bus gelopen. Mijn nicht heb ik achter gelaten, die kwam later thuis en vroeg waarom ik naar huis ging?

Wat denk je nou zelf, ik was doodsbang daar op die wei en niemand kwam me helpen. Later zijn we bij een fatsoenlijke manege terecht gekomen.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:28

Mijn opa had paarden, vroeger. Nu niet meer, hij is er te oud voor. Maar vroeger had hij paarden. En toen ik 5 0f 6 was, werd er besloten dat het wel tijd was om te leren rijden, en zo werd ik op een grote vos merrie geparkeerd. Aan de longeerlijn, en eerst netjes leren zitten. Ik vond het heel leuk, en ik vond het paard erg groot.

Ik weet nog wel dat ik bang was toen ze begon te stappen, of ze niet zou stuiteren over de heuveltjes in de baan (die was wat ongelijk) maar ze was doodbraaf, en ik geloof niet dat ik meer heb gedaan dan stappen. En oh, ik weet nog dat ik het heel lekker vond zitten, zo een paard. En ik bedacht me later dat paarden ook gewoon lopen net als wij, en dus niet stuiteren :+

Na de 'les' moest ik haar bedanken, en iets lekkers geven. En ik moest haar aaien tijdens dat ik erop zat, omdat het heel lief van haar was. En dat was het <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:33

Ik had dolgraag gewild, maar mijn ouders komen het niet betalen toen. Nog steeds zou ik graag eens wat met paarden gaan doen, maar ben al 43 en heb mijn gewicht niet mee.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

roxiie
Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:33

Mijn eerste les was op Macho bij manege Molenruiters 20 jaar geleden. Deze kanjer is onlangs met pensioen gegaan!

Ik mocht nooit op les, te gevaarlijk, krijg je O-benen van etc..
Maar toen we van de stad (waar niemand paardreed) naar een dorp gingen verhuizen (waar bijna iedereen reed) mocht ik EIN-DE-LIJK!!!
Ik had een leencap met zo’n kinbandje, regenlaarzen en een bruine katoenenbroek aan.
M’n ouders dachten dat het wel zou overwaaien, dus meteen dure spullen aanschaffen zagen ze niet zitten, maar na de eerste les toch maar naar de plaatselijke ruitersportzaak getogen en daar kreeg ik een champignoncap, rubberen laarzen en een blauwe ribrijbroek!!

En toen ging het snel, ik begon in september met les, het jaar er op ging ik in augustus op ponykamp en in november van dat jaar kreeg mijn eigen pony! Deze inmiddels bejaarde dame woont nog steeds bij me en heeft gezelschap gekregen van een tweede paard...
Heel besmettelijk dat paarden virus!

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:40

Ik weet het niet meer precies, maar wel dat ik mijn eerste keer draven vreselijk spannend vond. Na een paar stapjes was het wel weer genoeg haha.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:42

Weet het nog precies. Ik mocht op zwarte jasper. En die ging na afloop direct vol op m'n teen staan.

Second star to the right, straight on till morning.

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:02

Helaas geen fotos
Was bij de dochter van de collega van mn vader
Sallight heette de pony
We gingen naar t bos of boodschappen doen of beiden, geen idee meer wat de smoes was
Had nog een fietshelm (een paarse met oranje) gekregen, fietste nooit met een helm haha, maar anders zou t opvallen
Maar mn pa had die stiekem meegenomen en toen kreeg ik mn eerste rijles. Kan me er verder niet veel meer van herinneren.. wel dat ik ooit in keiharde galop er af ben gedonderd (ging ook gillen haha) en dat ik daarna heel lang niet meer durfde te galopperen.. het is allemaal goed gekomen, maar vind t jammer dat er geen fotos van zijn

Heb nooit er om hoeven zeuren
Vond paarden leuk en alle beesten en volgens mij dachten mn ouders dat ik dat wel leuk zou vinden
Nu bijna 20 jaar later heb ik mijn eigen :D
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 24-02-19 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Juut
Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:05

Vlak voor mn 14e verjaardag, na 7 jaar zeuren over paardrijden, werd ik door mn moeder meegelokt onder het motto 'kittens kijken'. Toen we de betreffende straat inreden maakte ik nog heel droog de opmerking dat daar achter de boerenbond de ponyclub zat. Mn moeder wilde heel spontaan wel even gaan kijken. Bleek dat ik op dat moment een les kado kreeg voor mijn verjaardag. *\o/* Gewoon met tuinbroek, gympen en geleende cap er op.
Vol zenuwen op een knappe schimmel pony, stappen, beetje draven, en binnen een half uur er weer af, want op- en afzadelen werd in de tijd mee gerekend. Die gympen heb ik daarna nog een week plezier van gehad: met dat beetje draven de wreven van mijn voeten helemaal open reden in de beugels. Detail... :+ Er werd me toen verteld dat ik in 3 lessen zou leren paardrijden. Toen ik de 2e les maar meteen moest doorzitten zonder beugels, en er langer naast lag dan er op zat kreeg k het vermoeden dat díe info niet helemaal klopte :')

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 23:08

LENTI schreef:
Weet het nog precies. Ik mocht op zwarte jasper. En die ging na afloop direct vol op m'n teen staan.

Stank voor DANK! ;(

Have You Hugged Your Horse Today?

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:14

Ik was 7 en zat op een shetlander Andorra. Ik ging rijden bij de Amsterdamse manege en na de les was het eerste wat ik zei dat ik me voelde als een milkshake :') kon natuurlijk nog niet licht rijden. Er is de hele les een meisje naast me geweest die mee rende dus ik vond het fantastisch gezellig

blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 07:36

Ik weet het nog precies.
Ik was 16 en kreeg eerst 4 proef/opstart lessen.
Deze lessen reed ik op jackyroo een bruine KWPNer met enorme schoft en hij gooide vreselijk hoog op.
Vond het best spannend maar was zo blij dat na al die jaren zeuren eindelijk mijn droom in vervulling ging.

<3 <3 <3 <3

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:09

Ik heb twee keer een eerste les gehad. De eerste keer was in de jaren 60, toen ik 14 was. De les herinner ik me niet meer, maar wel dat ik eerst met mijn moeder langs de huisarts moest. Ze had nl. gehoord dat door paardrijden je bekken vervormde, wat later voor problemen zorgde als je kinderen kreeg. Gelukkig kon de dokter haar overtuigen dat dat bakerpraatjes waren.

De tweede keer was in 2007 en ik was het rijden helemaal verleerd. Lichtrijden tijdens een ritje op vakantie kon ik bv. niet meer. Tot mijn verbijstering heb ik de eerste les niet eens op een paard gezeten. We leerden poetsen en opzadelen, wat ik belachelijk vond, want in de jaren 60 stond een paard gewoon de hele dag opgezadeld in de stand. Nu vind ik het juist raar als ik niet eerst mag poetsen. De tweede les weer poetsen, opzadelen, opstappen met krukje, rondje stappen, en er weer af, want de volgende mocht erop. Dit alles gebeurde nl. Met één paard. Het was heel relaxed. Dit alles was op een manege, ik kende geen mensen met een eigen paard.

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:29

Och het was zo leuk. Ik was zon klein hummeltje, ging altijd op vakantie voor 1 muntstuk (was het toen gulden of euro, ik weet het niet meer) een rondje op een pony hobbelen. Elke vakantie weer. Dus naar de manege. Zat ik daar op een vet grote pony. Mn vader en moeder met een touwtje er naast.

Die goede oude tijd..


Pluizebolpum
Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:46

Chasey schreef:
Jaaaaa die weet ik nog! Dat is intussen al weer 26 jaar geleden! :') (old wief)

O schatje toch :(:) , ik laat je wel even jong voelen. Mijn allereerste echte rijles was 41 jaar geleden.
* stilte* * slik * Is toch wel heul erg lang geleden := .
Eén van de eerste keren dat ik op een pony zat was ik bijna 3, buurmeisje zat op les en dan ging mijn moeder met mij weleens mee. En wat is nou leuker dan je kleine buurmeisje op een pony zetten? Nou, bedankt hé, heb er nog last van, dat je het effe weet. >;) (was trouwens een schimmeltje, met bruin tuig - de pony, niet het buurmeisje)
Enniewee, daarna moest alles paard. Alle schudpaarden in Utrecht, omgeving en waar ik ook mee naar toe werd gesleurd werden afgeragd en bij de V&D was het standaard rondje schudpaard, paardrijafdeling en beneden limonade met een speeltje en dat was vaak een paardje. Als 't geen paardje was hoefde ik niet. Dat al het outdoor paardenspeelgoed ook bereden werd was logisch.

Na nog 3 jaar waren mijn ouders het zat en heb ik, als verjaardagscadeautje, een 10 rittenkaart bij de plaatselijke manege gekregen. Waarschijnlijk in de hoop dat ik er eens goed vanaf zou knallen, angst zou krijgen en een iets minder decadente hobby zou kiezen. Eerste les was op een schimmeltje (alweer, nu met cap met kranten erin tegen het afzakken, trainingsbroek en kaplaarzen met stickers van de manege) en gelijk een buitenrit (er liep wel iemand naast maar we gingen echt serieus het bos in, met draf erbij). Eng, natuurlijk, maar zó gaaf. Uiteraard er een paar keer goed af gestuiterd maar helaas pindakaas voor mijn ouders heeft dat niet geholpen. Ook puberteit, vriendjes en veel verhuizen naar plekken waar niet altijd een manege was heeft niet mogen baten. Zodra er ook maar ergens iets paardachtigs liep moest ik daar bij zijn. Toen we in Friesland woonden en ik, nota bene, door de huisarts naar les werd gereden (zijn dochters reden in mijn les - niet dat ik zo'n speciaal patiëntje was :P ) hebben ze het opgegeven. Mijn vader is samen met de huisarts een praatgroep 'help ik heb een dochter met een dure hobby' begonnen (al liep dat niet echt storm) en mijn moeder heeft zelfs nog een paar keer zelf gereden en veel later nog regelmatig geholpen bij vzpaard.

De tweede 'eerste rijles' was mijn eerste westernles. Ook wel het vermelden waard omdat 't zo geinig was. Ik klom er op in de overtuiging dat ik zo wel even weg zou rijden; los teugeltje, lekker zadel, vaak genoeg gereden en al wat western bekeken, dus hoe moeilijk kan het wezen. En dan heb je zo'n snugger dier dat doet van 'als jij het niet weet weet ik het ook niet, ik ga niet raden maar in een hoek staan wachten tot je wel weet waar je heen wilt'. En dat luisterde nogal nauw, mijn motoriek is niet helemaal jofel dus de communicatie ging niet echt vlot, dus hebben we de eerste les alle vier de hoeken bestudeerd en na de vierde hoek was de les over, mijn ego zwaar gekneusd maar ik evengoed verkocht. De tweede les ging al een stuk beter, toen hebben we de hoeken twee keer bezocht. :') (bij het paardje moest je gewoon precies goed duidelijk zijn, dan was het een toppaard, heb er later nog weleens op gezeten en toen liep ze - ietwat gedesillusioneerd want mevrouw kon ineens rijden, daar ging je uurtje hoekturen :roll: - als een trein).

* Love Always 1991 - 2018 *

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:53

Ik was 3, lesje aan de hand op een shetlander.
Ik was niet te houden en de dagen dat ik geen paardrijles had waren m'n ouders de sjaak

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sequinoa
Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:56

Mijn eerste les was toen ik 8 was, heb volgens mij niet eens zo veel gezeurd. Mocht een sport kiezen en ik koos voor paardrijden. Ik heb nog ergens foto's liggen, ik mocht op Robbie (een van de twee pony's die gebruikt werden voor de echte beginners) en ik vond het zo gaaf! Mocht zelf sturen en zelfs draven, Robbie was zo braaf dat hij gewoon het treintje volgde dus veel zelf doen was er niet bij :+.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:22

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:05

_Aine schreef:
Avalanche81: Klinkt echt geweldig! Zo lief ook naar het paard toe

Dat was het ook, en ik ben ze eeuwig dankbaar. We hebben die merrie heel lang gehad ook. Ze was een echte merrie wel, hoor, en zo lief. Ik was dol op haar. Dank je wel zeggen tegen het paard is iets van mijn ouders. Ik ben het eigenlijk altijd blijven doen, ook aaien en knuffelen als ik erop zit doe ik veel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:29

Weet ik nog goed
Mijn tante had vroeger jaaaaren gepoetst bij iemand met ijslanders. Mijn verjaardags cadeau was een pony les
Uiteindelijk daar 1.5 jaar blijven plakken maar wilde meer dan ijslanders dus naar Manege gegaan en vanuit daar naar verzorgpaarden/handel

Iemand888
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:30

Dat weet ik nog goed aangezien het nog maar twee jaar geleden was :) Ik reed op Dusty en het was op Ponykamp. We hebben die les alleen maar gestapt met iemand anders ernaast waarmee je de pony ‘deelde’ voor een weekje. En dan daarna de eerste les in draf, iedereen zat te giegechelen op zijn pony want ‘dat hobbelt zo grappig’. O ja mijn eerste les was met mijn fietshelm, een joggingbroek en regenkaarten :D

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:38

Ik was niet helemaal een beginner, want ik mocht al vaker op de paarden en ponnies van opa rijden. Maar toen ik 7 was was ik eindelijk oud genoeg om op de manege te beginnen.
Ik weet nog dat ik bloednerveus met mijn moeder op zoek ging naar de manege eigenaar, die stond langs de rand van de binnenbak. Wij dus een handje geven enzo, en ik vroeg; op wat voor pony mag ik rijden? En toen zei ze ´nee je mag op een paard. Kijk maar achter je, daar mag je straks op.´ Dus ik draai me om en zie door het raam een prachtige schimmel blinkend in de zon aan een longeerlijn lopen! Daarna waren al mijn zenuwen in 1x weg.

Verder weet ik het niet meer maar die eerste aanblik vergeet ik nooit haha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker