Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Hoe was je eerste rijles?

Weet ik niet meer, te lang geleden in de mist der Tijd verloren geraakt...
99 (24%)
Leuk! Meer! :D
285 (69%)
Was dat alles?
12 (2%)
Gelijk gevallen! :( Ik stop en ik koop wel een eigen paard...
5 (1%)
Ik hoef geen les, heb een eigen knolliebollie!
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 408


Esmee_RS
Berichten: 4878
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:49

Ik weet niet exact meer wat de eerste keer op een paard was voor mij, maar ik kan me nog wel dingen van heel lang geleden voor de geest halen. Toen ik 4 was heb ik op vakantie in Turkije een staprit gemaakt met een groep. Alle paarden (denk dat het pony’s waren gezien mijn leeftijd, maar in mijn herinnering waren ze heel groot :+ ) werden door iemand vastgehouden. Ik heb ook wel eens een rondje gereden op een bonte pony op een open dag van een manege.

Mijn eerste rijles was op een voskleurige pony die Twister heette. Super mak beestje. Tijdens de les schrokken alle pony’s ergens van op de korte zijde bij C, maar Twister bleef gewoon lekker relaxed doorlopen. Toen zat ik in groep 8.
Daarna ging ik naar een andere manege waar ik nog een paar beginnerslessen moest rijden zodat ze mijn niveau in konden schatten. Hier reed ik op Silvio, hele brave bruine merrie. Liep altijd met haar tong uit haar mond, dat was heel apart :+


Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:53

Ik was 8, het was een fjord en ik zei direct na het opstappen: “wow; dit is wel heel erg hoor hoor!” :’) maar ik was wel meteen verslaafd :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

M_arjolein
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:59

Haha vergeet ik nooit meer. Ik was 6. er stond al een hindernis in de bak voor de les erna. Pony ging er vandoor en sprong over die hindernis met mij heen. Dus ik ben er direct de 1e x afgevallen.

Deze pony en ik werden daarna nooit meer vrienden viel altijd van hem af. Tenzij we springwedstrijdjes hadden dan ging ik op hem en was ie braaf.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:09

Mijn eerste echte les vond ik heel erg leuk en vooral spannend. Ik wou niet galopperen, maar mijn moeder zei dat ik het wel moest doen. Heb het toen gedaan en vond het helemaal leuk. Was toen 6, maar reed al op de pony van mijn tante. Ondertussen 23 jaar geleden alweer.

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:24

Ik was een jaar of 10 en had mijn ouders al helemaal gek gezeurd. Wist namelijk al vanaf mijn 8ste dat ik écht op paardrijden wou, want vriendinnetjes deden het ook en ik wou ook.
Nou ja, na de verhuizing toen na mijn tiende in 2005 was het eindelijk zo ver. Eerste rit was op een voskleurige pony aan de longe, Bacardi heette hij.
Daarna nog een poosje bij die manege blijven hangen maar het was toch niet helemaal iets voor mij. (De manege, niet het rijden). Overgegaan naar een andere manege, daar blijven hangen tot we weer gingen verhuizen.
Leukste herinnering van de vroegere paardrijlessen was dat ik altijd in de galop een deuntje neuriede omdat ik in mijn hoofd in een westernfilm reed en mijn c-pony Stampertje mijn trouwe ros was en we samen wel weet-ik-veel-wat gingen doen. :j
Er heeft een poos gezeten dat ik niet meer heb gereden door angst, maar het paardenvirus is nooit weggegaan en ik heb de tussenliggende jaren vooral gebruikt om veel te leren over paardengedrag.

Dus ja, het was een echte: "Leuk, ik wil méér!"

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:25

M'n aller eerste les werd ik op een pony geholpen, pony stapte weg en ik riep, help ik kan niet rijden! _O-
Maar er ook niet meer mee gestopt :D

Lestrange01
Berichten: 2800
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:48

Was nogal een tegenvaller (Al heb ik daarna nog 3 jaar paardgereden). Na heel veel gezeur mocht ik op mijn achtste verjaardag voor het eerst een les hebben! Ik was natuurlijk super blij en zenuwachtig en had er zo verschrikkelijk veel zin in. Het zou een privé les zijn van een half uur (de eerste vijf lessen als kind zijn privé lessen op die manage volgens mij).

Dus ik kwam op de manege, werd er verteld dat alle pony's kreupel waren (die smoes is nogal een aantal keer gebruikt op die manege, simonshave volgens mij, wel een "goede" manege. Ik ben na een paar maanden hierdoor ook gestopt). Maar omdat het mijn aller eerste les zou zijn mocht ik dan toch wel les hebben op een paard.

Niet dat ik bang ben ofzo, maar ik was net acht, paard 1.70, mijn benen kwamen niet onder het zadel vandaan _O-. Hulp geven lukte dus ook gewoon niet en ik mocht er alleen op zitten maar niet eens de teugels vasthouden. Dat vond ik nog niet eens zo erg, maar mijn beste vriendin van die tijd was mee en die begon zo te huilen dat zij óók op paardrijden wilde, dat na een kwartier van mijn les ik eraf moest en zij erop en vanaf dat moment we privé lessen moesten delen dus dat ik maar een kwartier per werk les had |(

En de week daarna werden we beide afgebeld want "alle pony's zijn weer kreupel en de andere staan in de wei". Eh? Oké. (Wij beide janken natuurlijk dus mochten we Pokémon kaartjes kopen in de Bart Smit om het goed te maken _O- )

Sintara
Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:05

Oh mijn eerste les was ook op een paard, maar dat was echt geen probleem hoor. Degene die longeerde moest toch helpen met de gangen, en lichtrijden is echt makkelijker op een dier met grotere gangen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Mando
Berichten: 15684
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:05

Dat is ongeveer 45 jaar geleden, bljkbaar vond ik het wel leuk want vanaf mijn 7e tot mijn 19 gereden en op mijn 30ste weer begonnen tot nu mijn 52ste. Dus ik denk dat het wel geslaagd was

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Anoniem

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:17

Ik heb echt geen idee meer :') We kregen ineens een pony (ok dit klinkt heel verwend, maar mijn zusje had erom gevraagd toen we naar de boerderij verhuisden en ik had dat niet meegekregen) en toen zijn we bij onze buurvrouw gaan lessen. Ik weet nog dat we wisselden halverwege en dat we lopend heen gingen. Ik dan heen en zusje terug en dus halverwege de les wisselen.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:45

Ik was een jaar of 5 geloof ik, dus de details weet ik niet meer..

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:15

Ik kreeg na heel lang zeuren en zelf sparen eindelijk een les cadeau (ik was 15). Een goede vriendin van mijn moeder en haar dochter (die toen 10 was) gingen toen ook op paardrijden. Wij gingen dus samen leren rijden (geen priveles). Ik mocht op een pony (deze was van iemand prive en stond bij de les). Tijdens de les had mijn instructeur uitgelegd wat een volte was en moesten we in stap en draf een volte maken. Om het ons wat makkelijker te maken had hij balkjes op cavaletti staanders gezet in het midden van de bak. Ik aan de ene kant en de andere twee aan de andere kant.
De pony vond dit geen goed idee en sprong over de cavaletti. De eigenaresse van de pony proestte het uit, want hij weigerde altijd om te springen. Het schijnt dat hij erg netjes sprong, maar helaas lag ik er wel van af :P
Gelukkig vond ik het niet erg, want ik ben er na die keer nog heel vaak er afgevallen :p
Laatst bijgewerkt door lovelys op 22-05-19 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo
Berichten: 13889
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:15

Geen idee :? Ik was 4 _O-

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:16

Ik had al een eigen paardje toen ik begon, maar ik vond het allemaal veel te spannend. Angsthaas die ik ben. :') Dus dat werd stappen in de binnenring terwijl de rest van de bixie-klantjes over de hoefslag heen raasden. En ik angstvallig op een doodbraaf shetlandertje door het midden sukkelend, heftig knijpend in het bandje van het zadeltje.

M. 21-07-2017. <3

Joan73
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:19

Samen met mijn zusje bij oom Rick op Smoke! Zal zo'n 43 jaar geleden zijn geweest. Oma aan de ene kant en mijn moeder aan de andere kant. TOPFOTO (al zeg ik het zelf) :D

[ img ]

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

Anja_96
Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:59

Ik was 8 jaar oud toen ik mijn eerste rijles had, 14 jaar geleden alweer. Ik had al allerlei boekjes van de bibliotheek gelezen over paarden en wilde heel graag op paardrijles. Ik was dus ook heel blij dat ik eindelijk mocht gaan paardrijden! Mijn eerste lesje was op Debby, een lieve, beetje eigenwijze pony(foto van haar staat op mijn profiel). Pony was destijds een jaar of 12 oud, inmiddels dus 26 jaar en ze staat nog steeds op de manege, waar ze jonge kindjes nog blij maakt met een stapritje of een beginnerslesje. In mijn eerste les(sen) liep mijn vader/moeder naast mijn pony en leerden we stappen, draven en sturen. Na een aantal lessen mochten we dan 'los' rijden en een paar maandjes later mocht ik voor het eerst galopperen, leuk dat ik dat vond! Sindsdien had ik de smaak te pakken en rijd ik nog steeds met veel plezier!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:08

Pfff dat is voor mij zo’n 34 jaar geleden ik weet alleen nog dat ik mijn ouders de kop heb gezeurd en dat ik mijn moeder helemaal blij mocht bellen op haar werk dat ik mocht gaan paardrijden
De rest weet ik niet meer

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:10

Is nu zo'n 42 jaar geleden. Ik kan niet meer terug halen hoe dat nu was.

Alleen dat de pony waarop ik zat Fury was.

Het zal wel leuk geweest zijn want ik ben sindsdien blijven rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Xyris
Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:21

Stappen en draven, en toen we EINDELIJK gingen galloperen ging de witte pony waar ik op zat in een hoek staan en deed niks meer -O-.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:22

Ik denk dat ik 9 was, in 1974. Ik had het jaar daarvoor mijn eigen shetlander gekregen en reed alleen met de buurtkinderen voor de lol. Buren hadden een grote rijbak met alles erop en eraan en wij reden daar en op straat.

Ik leerde een meisje kennen wat ook een pony had en zij werd mijn beste vriendin. Toen ze een aanrijding kreeg met een auto, die haar pony raakte, moest die een jaar op rust met een gescheurde hoef. Mijn vader bood haar zijn Welshpony aan, die hij voor de wagen had en zij nam die mee naar de plaatselijke ponyclub. En zo ging ik ook mee, werd lid en bleef dat uiteindelijk 6 seizoenen lang. Toen nog twee jaar bij de paarden.

Hoe die eerste les was? Weet ik niet meer, maar wel dat ik mijn eerste wedstrijd zesde werd en de tweede won in de dressuur met Keesje :-)

Webshop - digital art: MoTekent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:24

Ik begon toen ik 9 was, was reglement van de manege waar ik begon omdat ze er alleen paarden hadden en geen pony's. Gigantische anticipatie natuurlijk, want voordat ik begon was ik al elke zaterdag op de manege te vinden om paarden te aaien en heel soms een rondje uit te stappen.

Mijn eerste les was op Dunja, een oerbraaf paard. Was aan de longeerlijn. Sommige kinderen moesten 2 proeflessen, ik hoefde er maar eentje. Daarna in de groepsles geknald. Ik deed altijd heel stoer maar vond het diep in mijn hart echt doodeng.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:26

Ik vond het heel leuk! Eerst vond ik het eng want ik zat op een pony die bewoog en dat vond ik eerst eng. Ik zat op een Jet een luie pony die telkens de bocht afsneedt. Maar verder vond ik het heel leuk en ik zit nu bijna een jaar op paardrijden. Ik wil er nooit meer mee stoppen! *D

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:29

Ik was 9 jaar toen ik voor het eerst op les mocht. Mijn zus moest wachten tot haar 9e, dus ik ook. Ik zat op een pony van de manege in Meppel en de pony heette Lilly. Ik wist dat die pony heel sloom was, maar dat leek me wel veilig voor de 1e les. Was in 1994 dus ook al wel weer eventjes geleden.


sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:56

Ja die herinner ik nog goed. In gele joggingbroek en regenlaarzen als 6 jarig meisje op pony.
Herinner het mij nog zo goed omdat ik 3 weken niet kon lopen door de GIGANTISCHE blaren aan de binnenkant van mijn knie.
Heb uren lang gehuild van de pijn hahaha
Ik rijd nog steeds overigens dus het heeft mij niet tegengehouden :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers