Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe was je eerste rijles?

Weet ik niet meer, te lang geleden in de mist der Tijd verloren geraakt...
99 (24%)
Leuk! Meer! :D
285 (69%)
Was dat alles?
12 (2%)
Gelijk gevallen! :( Ik stop en ik koop wel een eigen paard...
5 (1%)
Ik hoef geen les, heb een eigen knolliebollie!
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 408


CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 17:57

Hoe was je áller- áller- áller-éérste paard/ponyles en kan je dat nog herinneren? En wat kwam dáárvoor (ouders die tegen je zeggen dat je op rijles mag, lekker rijspulletjes kopen ect...)? Was het spannend? Of eerst even de kat uit de boom gekeken?

Ben wel een tikje benieuwd naar?

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:06

Ik heb gestemd op ''Leuk! Meer!'' maar ik vond het toen echt niet leuk dat we alleen gingen stappen en draven :+ . Ik had voordat ik de manege binnen stapte al eens op een paard van een kennis van ons gezeten en toen de hele trukendoos al gehad(alle gangen) dus ik had zoiets van.. en nu, galop? :') .

Voordat ik op les ging had ik al een verzorgpony waar ik veel mee ging wandelen en lekker poetsen en dus had ik al wel de nodige spulletjes in huis. Ik weet nog wel dat ik een boek kreeg van vrienden van mijn ouders met alle rassen e.d. erin en een cap met een elastiek. Die cap staat nog steeds ergens bij de paarden te shinen(nooit opgehad :+ ).

Toen ik eenmaal in de tweede les zat vond ik mezelf heel wat, maar het duurde nog best een tijd voordat ik uiteindelijk echt naar de ver-gevorderden ging.

Toen ik 9 was heb ik een eigen (shetland)pony gekregen die samen met haar dochter nog steeds bij mij staat!(Inmiddels ben ik 20). Ik rij sinds een tijdje niet veel meer, omdat mijn paard een tussenpeesblessure heeft en ik er daardoor toch iets minder lol in ben gaan hebben. Buiten sporadisch een rondje op mijn eigen paard/het paard van iemand anders ga ik niet meer.

Maarja, na ruim 14 jaar is het een keer genoeg geweest voor mij. Ik zou met alle liefde nog doorgaan met mijn hobby en de liefde voor paarden zal altijd blijven bestaan, maar soms moet je keuzes maken. Wie weet in het voorjaar dat ik nog een tijd op mijn paard stap, maar dat zien we nog wel.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:11

Doodeng. Ik vond het toen ook nog niet leuk (maar wilde per se ook nog niet opgeven), en de consensus van mijn omgeving was "laten we de volgende les ook nog maar als proefles afspreken en nog geen kaart kopen." Het was de tweede les, en vooral de pony van die tweede les, die iets in me raakte.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:17

Oh, dat weet ik nog heel goed. Na jaren zeuren kreeg ik van mijn ouders voor mijn verjaardag een paardrijcap en een 10 rittenkaart. Een lang gekoesterde droom ging in vervulling! Ik weet ook nog dat de allereerste rijles op Quincy was en dat ik Quincy in eerste instantie best wel een beetje groot vond. Maar ik vond het geweldig en de week daarna was ik echt dagen aan het aftellen voor het weer zaterdag was en liep ik galopperend door huis :') .

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:21

Ik wou al tijden op paardrijles, dus mijn eerste les was een droom die uitkwam!
Ik werd wel heel erg in het diepe gegooid. Ik had nog nooit een paard gepoetst of opgezadeld en nog nooit een hoofdstel om gedaan.
Echter kreeg ik een pony (aan een touw) in mn handen gedrukt, er werd wat vaag gewezen naar de zadelkamer en succes ermee.
Het mag een wonder heten dat ik het zadel met de voorkant op de pony gekregen heb.

In de les werd er ook 0 aandacht aan mij besteed, ik hobbelde wat hulpeloos rond en niemand die me vertelde hoe het moest.
Maar dit alles was alleen de eerste les zo, daarna werd ik wel netjes geholpen met poetsen en zadelen tot ik dat zelf kon.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:24

Ik wilde al jaaaaren op paardrijles maar wel echt op de grote ponies, niet op de shetlanders. (Overigens dacht ik toen dat D/E pony's paarden waren dus ik wilde op de 'paarden'. Mijn eerste les was op Hippisch Centrum Barendrecht en mijn droom was om op een schimmel te rijden. Uiteindelijk reed ik op een vos; Belle, die tot aan haar pensioen mijn lievelingspony bleef. :')

Afbeelding

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:26

Shadow0 schreef:
Doodeng. Ik vond het toen ook nog niet leuk (maar wilde per se ook nog niet opgeven), en de consensus van mijn omgeving was "laten we de volgende les ook nog maar als proefles afspreken en nog geen kaart kopen." Het was de tweede les, en vooral de pony van die tweede les, die iets in me raakte.


Ja, hier eigenlijk hetzelfde. Ik vond het heel eng vooral :+.
Toen ik eenmaal meer lessen had gehad en niet meer zo bang was, vond ik het fantastisch en leefde ik de hele week toe naar de paardrijles.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:39

Mn voeten kwamen niet onder het dressuurzadel uit :+

Ik begon met 8 jaar op een prive stal met KWPN fokkerij die net een instructrice voor 1x in de week had aangenomen en zo had ik 1x in de week een half uurtje priveles.

Het was simpel, half uur aan de longe stappen en balans dingen. Geen idee meer of we toen al draafden. Maar wist direct dat ik meer wilde :j
Merrie was topbraaf, heb er zelfs nog zonder zadel op gezeten met les toen ze verder in dr dracht zat en ook altijd met haar veulen mogen knuffelen en doen.
Jammer dat ze na een jaar verkocht werd.

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:40

ik was 8 .. ben nu 43, weet er niet veel meer van behalve dat ik op Kirna zat. Aan de longeerlijn en dat ik gekke oefeningen moest doen zoals met mijn armen zwaaien. Ben er een les of 4 later voor het eerst afgevallen geloof ik. Ohja en ik had regenlaarzen en een joggingbroek aan .. grappig de details die je onthoud. Heb daarna nog zo'n 8 a 9 jaar op die manege gereden voor ik verplicht moest stoppen ivm studie (dagelijks 1,5 uur enkele reis naar school dus gewoonweg geen tijd meer)

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:47

Mijn eerste les donderde ik er meteen vanaf omdat de pony die nooit ergens van schrok het toch wel heel spannend vond toen mijn vader goedzooo riep _O-. Meteen weer opgestapt en verder gegaan ik dacht dat wel normaal was :j

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:49

Ik heb paardrijlessen voor m'n tiende verjaardag gekregen. Was begin van de maand jarig en eind die maand begonnen. M'n vader dacht, ach 3 lesjes dan valt ze en dan wil ze vast niet meer. 8 jaar later is het paardenvirus nog niet weg ;) ik weet nog goed dat we toen tweedehands een rijbroek en cap/laarzen gingen halen en dat ik toen een gratis poetstasje kreeg :) m'n eerste les was samen met een jongen waar ik uiteindelijk nog 3 jaar mee in dezelfde les heb gereden. Eerste les ook al gelijk alles gedaan, stap draf en galop (wel aan de longe) en volgens mij ook al een stukje los rijden. Ik vond het helemaal leuk en kon niet wachten tot die week daarna

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:51

geweldig!!
vrijdagmiddag 21 mei 1982, 16.00 uur. Eerste ponyles bij de Utrechtse Manege. Pony heette Lady volgens mij, maar weet ik niet meer helemaal zeker, ze was in ieder geval bruin. Ik was toen 9 jaar oud. Na jaaaren lang zeuren mocht het eindelijk.

Mahara
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:04

Daar ging heel wat zeuren aan vooraf. Mijn eerste les vond ik geweldig en totaal niet spannend. Ik heb op leuk! Meer! Gestemd :):)

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:07

Mijn zusje reed altijd les, en zo ben ik ook een beetje besmet geraakt. Ik heb maanden bij haar les gekeken totdat op een dag mijn moeder ook bij haar les kwam kijken en stiekem regelde dat ik ook op les mocht :D Super blij natuurlijk! De week daarop gelijk les. Ik mocht op een paard, maar een lesgenootje wilde daar liever op, dus toen hebben we geruild en reed ik op een hele lieve pony. Wat we die les gedaan hebben, geen idee :+ Maar ik ben vervolgens zo'n drie jaar blijven hangen dus het was vast heel leuk :D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:11

Mijn áller eerste keer op een paard, ( Pony, :o ) was op een markt waar mijn stiefvader stond met zijn bedrijfje. ( Zie profiel foto, <3 ) Een kleine gestippelde pony, mam zei dat ik er al gelijk niet meer af wouw. Toen was ik 4, en sindsdien wilde ik op paardrijden! Helaas moeten wachten op mijn 6e.

Mijn éérste rijles was op manege hoeve Galderzicht. Op Larissa, de fjord! Heb er helaas geen foto's van, maar zal die dag nooit vergeten ! :') . Mijn éérste drafje had ik de slappelach! Ik ging he-le-maal stuk. Door het gehobbel denk ik. :') . Nog steeds lig ik wekelijks in een deuk om m'n paarden, als ze een bok geeft, of zó der best doet om een boomstam te springen, wat best raar is, want naast de paarden lach ik nauwlijks. :')

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:20

Het was op Daisy, een in mijn ogen grote zwarte pony.

Het was heel leuk en ik wilde meer :)
Ik weet alleen nog wel dat ik erg last had van pijnlijke steken in mijn zij tijdens het rijden. Niets gewend :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:51

Na lang zeuren mocht ik toen ik 8 was op vakantie een lesje nemen op de plaatselijke manège. Wat wij niet wisten: dat je eigenlijk met longe-lessen begon. Dus reed ik meteen in een beginnersles mee voor kinderen die die longe-lessen al hadden gedaan. Dat ging in colonne in stap en draf door de hele bak; zónder zadel! :=
Ik had nog nauwelijks op een stappend paard gezeten, laat staan zonder zadel en in draf. Ik had geen idee welke kant we opgingen want ik kende geen figuren. Ben een hele les bezig geweest met krampachtig proberen boven te blijven en ben er drie keer afgevallen. :+ Maar toch was het zo leuk dat ik ben blijven paardrijden. *\%/*

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:12

mijn droom kwam uit op mijn 7e verjaardag, een 10 rittenkaart en een cap. Dan hebben we het over 1981. De allereerste les op Rebel van manege de Roosberg, herinner mij nog heel erg goed. Ik vond hem zelfs een beetje lelijk toen ik hem voor het eerst zag; appaloosa blanket; bijzonder natuurlijk, maar ik zat erop en was op slag verliefd. Mocht zelfs draven, meer, meer, meer.. wat was ik gelukkig. Rebel is tot mijn 15e mijn grote liefde gebleven, daarna kwamen er hele andere liefdes in mijn leven en was de manegetijd voorgoed voorbij. Gelukkig jaren later weer helemaal terug in de paarden.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:13

Is heel lang geleden, in Groenekan, meen manege de Driesprong! Ik reed op een Fjord en we kregen gymnastiek en we leerden Dat de streep over de rug een aalstreep was :j
Ik fietste vanuit Utrecht binnendoor naar Groenekan en ik was 12 ofzo, dat ik nu weleens denk woww dat zou ik mijn dochters nu ie meer laten doen!
Later ben ik naar ‘T Hoogt eraan en heb daar een hele leuke tijd gehad.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:33

Ik was 9 jaar toen ik mijn eerste les had Op manege Molendijk
Ik weet daar niet zoveel meer vanaf. De pony heette Kiek en ik kreeg een duw in mijn rug omdat ik mijn rug iets hol moest trekken om juist op het paard te zitten.

2e les ben ik er hard afgevallen want we moesten in galop. Ik lag daar op de grond en niemand kwam naar mij toe. Ze vroegen waarom ik er af was gevallen.
Ook had ik moeite met de teugels correct vast houden en werd er gevraagd of ik iets aan mijn handen mankeerde. Alles behalve leuk.

Na de val was het ook klaar en wilde ik niet meer.

Op mijn 11e weer opgepakt nadat ik met een klasgenootje bij haar les was wezen kijken op een andere manege. En toen ik 18 was kocht ik mijn paard(nu 28) die ik nu nog steeds heb.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:37

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AprilLadyfox
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:58

Dat was toch echt wel een droom die uitkwam! Eindelijk mocht ik op paardrijden! Het was uiteraard ook wel heel erg spannend maar ik heb me er met m'n roze regenlaarsjes dapper doorheen geslagen. De tweede les ging de hele groep gelijk naar buiten en ik dacht ook wel mee te kunnen :j . Toen we bij een splitsing aankwamen waarbij bijna de hele groep een drietal sprongetjes ging nemen en er tegen mij en nog een ander meisje werd gezegd dat we het andere pad moesten nemen zodat we ze na de sprongetjes weer tegen zouden komen, had ik natuurlijk geen idee hoe ik mijn manegepony van de anderen weggestuurd kreeg _O- . Ook mijn springhouding behoefde nog de nodige oefening dus dat was gelijk de eerste keer dat ik ernaast lag. Inmiddels ben ik zo'n 23 jaar verder, gaat het wat beter en heb ik de roze regenlaarsjes ingeruild.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:17

Op een arabier op leeftijd en ze hadden het zadel niet goed aangesingeld voor me ( mini me was nog veel te klein om zo'n grote pony /bijna paard op te kunnen zadelen laat staan aansingelen).

Ik hield me keurig vast en vervolgens ging we galopperen en het zadel gleed opzij.
Toen ik stop! stop! riep kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren. Toen nooit wat van gezegd. Achteraf ben ik er best boos om.

Uiteraard wel doorgegaan immers mijn twee grote zussen reden ook paard en ik keek ontzettend naar ze op.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:24

Ik wilde niet perse op paardrijden - überhaupt hoefde een sport niet echt van mij. Lezen vond ik een sport. _O- Maar dat mocht niet van mijn moeder, dus wilde ik op honden agility. Ook dat mocht niet. :') Ik was te jong en de hond was te oud.

Dus mijn moeder zei dat ik dan maar op paardrijden moest. Dat vond ik in eerste instantie niet zo'n goed plan, maar goed. Na mijn eerste les vroeg ik gelijk wanneer ik weer mocht en wat we dan gingen doen. Ik ben nooit meer gestopt. :o Vanaf de tweede week ben ik gaan zeuren om een eigen pony. :j Dat duurde zeven jaar. :+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:54

Ik kan me wel herinneren dat ik wel eens met mijn nichtje meeging naar de manege, als zij les had. Ik was nog niet oud genoeg. Dus na mijn verjaardag mocht ik ook meedoen, we begonnen geloof ik met voltigelessen. Dat was machtig mooi man :D