f proefjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:26

Pferdje schreef:
Ik rij nu ongeveer 2 jaar en ben afgelopen december begonnen met proefjes rijden op de manege. Gewoon met de F1. Dit in verband met stress die ik bij wedstrijden/ praktijkexamens ervaar. Waar ik in de F1 nog met hartkloppingen op het paard zat, gaat het nu echt een stuk beter qua stress niveau. Tot nu toe elke keer een medaille mogen ontvangen. Eind deze maand staat F4 op het programma!

Lang niet zo ver als iedereen in dit topic, maar stiekem toch een beetje trots :o Ik kom er wel!

Zijn jullie ook allemaal bij F1 begonnen? En hoe oud waren jullie toen je met proeven rijden begon?

Ik ben in oktober 2006 begonnen in de F1 toen ik 10 jaar oud was. Nu heb ik mijn F15 diploma en heb ik een keer een B proefje gereden :)

Pferdje
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:45

Anja_96 schreef:
Ik ben in oktober 2006 begonnen in de F1 toen ik 10 jaar oud was. Nu heb ik mijn F15 diploma en heb ik een keer een B proefje gereden :)


Zit er veel verschil tussen F en B? En begin je in de B dan weer bij 1? Ik moet me nog iets meer inlezen op de website van KNHS geloof ik :')

Pferdje
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:49

KirstenHorse schreef:
@pferdje, ik ben eind 2014 in de F4 begonnen en deze maand ga ik hopelijk mijn 3e punt in de F12 halen waardoor ik naar de F13 mag :)


Gaaf! Ik lees de F10 of hoger proefjes wel eens door maar die zijn best wel pittig zeg :wow: Succes deze maand!

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:24

KirstenHorse schreef:
xxxmh schreef:
Uiteindelijk toch een ander paard gekozen (zie voorgaande berichten) en heb 185 punten gereden dus mooi weer een winstpunt erbij. Niet verwacht haha. Heb nu 3 winstpunten in de B.


Huh, nu snap ik het niet meer. Bij de KNHS gaan de winstpunten toch per combinatie en niet per ruiter?


Ik doe de zilveren opleiding dus dan mag je ook b starten als niveau.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:19

xxxmh schreef:
KirstenHorse schreef:
Huh, nu snap ik het niet meer. Bij de KNHS gaan de winstpunten toch per combinatie en niet per ruiter?


Ik doe de zilveren opleiding dus dan mag je ook b starten als niveau.


Dat snap ik. Maar hoe werkt de puntentelling? :-) Werkt dat met de B van de zilveren opleiding dan anders met de normale B? Want daar gelden de punten per combinatie en niet per persoon.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10420
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:59

De punten gereden binnen de Zilver opleiding tellen op een zelfde manier als promotiepunten bij de F1 tm F15...

Ze kunnen ook in het zilveren paspoort gestempeld worden.

Ze tellen alleen niet voor winstpunten bij de KNHS

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:09

Ze houden bij ons op de manege wel een pilot dat wij als zilveren ruiters een keer in juni meerijden tussen de knhs ruiters. De jury weet dit niet. Prijsuitreiking is wel apart.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:49

Bedankt Ysnke! Duidelijk :D

@xxxmh mag ik vragen waarom je niet gewoon met een manegestartpas knhs start? :)

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:54

KirstenHorse schreef:
Bedankt Ysnke! Duidelijk :D

@xxxmh mag ik vragen waarom je niet gewoon met een manegestartpas knhs start? :)


Geen idee eigenlijk. Moet je dan ook op een vast paard? Deze optie hebben ze nu aangeboden en een manegestartpas nog nooit en weet ook niet of ik dat wil. Omdat ik ook in de carrousel rijdt en ik nooit mijn proeven oefen of privé les rijdt haha.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:55

KirstenHorse schreef:
Bedankt Ysnke! Duidelijk :D

@xxxmh mag ik vragen waarom je niet gewoon met een manegestartpas knhs start? :)


De manege startpas bestaat niet meer.
Daar is de zilveren opleiding voor in de plaats gekomen.
En ook met een manege startpas kreeg je geen punten als combinatie. Dat is alleen met een gewone startkaart, dus dan ben je een vaste combinatie met hetzelfde paard.

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:37

Pferdje schreef:
Anja_96 schreef:
Ik ben in oktober 2006 begonnen in de F1 toen ik 10 jaar oud was. Nu heb ik mijn F15 diploma en heb ik een keer een B proefje gereden :)


Zit er veel verschil tussen F en B? En begin je in de B dan weer bij 1? Ik moet me nog iets meer inlezen op de website van KNHS geloof ik :')

Tussen F15 uit de zilveren opleiding en de B zit niet heel veel verschil vind ik. En dat is niet zo gek ook, want de F13, F14 en F15 zijn overgangsproeven richting de KNHS proeven. Na de F15 ga je de B proeven van de KNHS rijden, hier krijg je ook gewoon promotiepunten voor. Geen winstpunten zoals je krijgt als je met een startkaart KNHS start. Maar zo kun je als je voldoende promotiepunten hebt(10) ook door naar de L1 en L2. Ik vind niet dat je dan weer bij 1 begint. Je gaat juist weer een stapje verder.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:03

Ik loop ook achter met mijn informatie :+ Ik dacht dat ik dus met een manege startpas startte, maar blijkbaar dus met een normale startpas!

Maar de F16-F20 proeven bestaan toch nog wel gewoon? Heb je dan de keuze om na de F15 die ‘FNRS’ B te gaan starten? En is dat dan normaal gesproken wel tegen ruiters van de ‘KNHS’ B of niet?

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:05

Bij ons rijd je tijdens de fnrs ruiters maar wel een aparte categorie. En in juni krijgen we dan de gelegenheid om wel tussen de officiële knhs te starten maar wel aparte prijsuitreiking.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:25

19 mei heb ik weer wedstrijd. Word een drukke dag voor mij maar ik heb er wel zin in!
Ik ga dan de F12 rijden (hopelijk laatste keer) en ook ga ik de Va3 rijden EN een S proef. Maar welke S zit ik nog even over te twijfelen, ga ik even op de manege overleggen.
Ik zit eigenlijk nog in de S30 (heb daar 2pp). Ik vind springen eigenlijk nog heel spannend, zeker als het een heel parcours is. Maar als ik S30 ga rijden, rijd ik waarschijnlijk wel tegen jonkies dus eigenlijk vind ik dat een beetje oneerlijk tegenover hun. (ik ben 26) dus ik wil op de manege even overleggen of het mogelijk is om S40 te gaan doen. Dat is maar 10cm hoger en daar rijden ook wel jongere kinderen mee, maar ze zijn wel iets ouder en meer ervaren dan de jonkies die S30 gaan doen. Ook zijn hun totaal niet bang voor springen dus lijkt het mij al iets eerlijker. S50 is voor mij nog net effe te hoog voor een heel parcours, maar in de Va3 lukken die paar sprongetjes wel.
Ik ga het sowieso even overleggen op de manege, maar wat vinden jullie? Gewoon S30 of S40?

Pferdje
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-19

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:39

Dat lijkt mij wel zwaar, 3 proeven op 1 dag. Op de manege waar ik rij is het helaas niet mogelijk op de Va of S proeven te doen.

Ik zou je niks aan trekken van je concurrentie (jonkies of niet) en doen waar je je goed bij voelt. Als je het zelf nog spannend vind, misschien gewoon lekker nog een keer S30?

Ik start ook regelmatig tussen de jonkies, omdat ik nou eenmaal nog niet zo lang bezig ben.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:16

Pferdje schreef:
Dat lijkt mij wel zwaar, 3 proeven op 1 dag. Op de manege waar ik rij is het helaas niet mogelijk op de Va of S proeven te doen.

Ik zou je niks aan trekken van je concurrentie (jonkies of niet) en doen waar je je goed bij voelt. Als je het zelf nog spannend vind, misschien gewoon lekker nog een keer S30?

Ik start ook regelmatig tussen de jonkies, omdat ik nou eenmaal nog niet zo lang bezig ben.

3 proeven op 1 dag valt wel mee. het scheelt dat de F proeven voor volwassenen is en einde middag/begin avond is. en de Va en S proeven ochtend/begin middag. Ik wil ook op 3 verschillende paarden haha.

thnx, misschien kan ik indd beter S30 nog doen, ik wacht nog even meer reacties af en wat ze op de manege zeggen.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:21

wat maakt het uit dat je tegen 'jonkies' moet rijden? Het gaat toch om jezelf en je eigen prestaties?
Ik ben op mijn 45-ste met de F1 begonnen. En ja toen moest ik ook "tegen" 8-jarigen. Nou en? Ik moest toch echt zelf mijn PP halen (net als hun dat moeten).
Ik vind dat er soms teveel aandacht gaat naar het wedstrijdelement. Kinderen die teleurgesteld zijn, omdat ze vierde zijn en niet blij met hun ZELF behaalde punten en bijvoorbeeld door mogen naar een hoger niveau.
Ik bedoel maar. Ook als iedereen geen PP haalt heb je nog steeds iemand die eerste wordt.
Eigenlijk werken de F-proefjes net als zwemdiploma's. Dat diploma krijg je ook alleen maar als je alles voldoende hebt gedaan. En daar geven ze ook geen prijzen voor de beste.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:35

Superfijne wedstrijddag gehad. Springen (S40 voor de eerste keer) 57 punten dus helaas geen promotiepunt. Had 1 'weigering'. Dit was mijn eigen fout, ik stuurde er eigenlijk meer langs. Dit deed ik, omdat ik voelde dat ik niet helemaal de controle had, en aangezien ik springen nog heel spannend vind, ben ik er langs gegaan en heb opnieuw aangestuurd. Buiten deze ene sprong, heb ik alles in 1x gesprongen en geen balken eraf. Als ik dus wel meteen over die hindernis was gegaan had ik mijn pp wel gehaald, maar alsnog ben ik heel trots dat ik toch de S40 heb geprobeerd en het al zo goed ging :D

Dressuur (F12) 210 punten gehaald, precies genoeg voor een pp. Natuurlijk zijn er nog zat verbeterpunten maar die zijn er altijd wel . Daarnaast ook een theorie toets gedaan. Hier had ik 0 fout, dus die heb ik ook ruim gehaald. Dit betekent dat ik volgende keer F13 mag
Super trots op Merlin ❤❤

2 juni weer wedstrijd. Dan regiofinale zitcompetitie in Nieuw Vennep. Heel veel zin in


Afbeelding

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:48

Super gedaan! Fijn dat je zo hebt kunnen rijden en netjes opgelost met je weigering. Het moet wel goed voelen.

Hier ook een fijne wedstrijddag. Als het weer goed is gaan we 1x per jaar met de paarden op concours en dat was vandaag! We hebben dan een eigen deel van het wedstrijdterrein voor de F-proeven. Paarden worden onder het zadel heen gereden.

Mocht zelf de F14 rijden en heb twee winstpunten binnen (230 en 231). Had ook erg fijn gereden er zat niet meer in dan dit.

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:35

Ik heb gister ook weer eens een wedstrijdje gereden. Een springwedstrijdje, wel onofficieel, maar daarom niet minder leuk! ;) Ik reed mee in de 50 cm. We mochten twee rondjes rijden. Mijn eerste rondje ging heel fijn, fijne aftstanden en helemaal foutloos. Tweede rondje was ik wat moe en t was superwarm in de bak, dus ik reed er iets minder aan. Daardoor nam ponylief het een beetje over en hadden we wat mindere afstanden. Halverwege het parcours zat ik zo geconcentreerd bezig met controle herstellen, dat ik helemaal vergat bij welke hindernis ik was en een extra rondje moest rijden. Maar buiten dat, ook dat rondje weer foutloos(geen weigeringen en balken). We reden op stijl, maximum aantal stijlpunten dat je kon halen was 32 punten(niet de officiële puntentelling dus), ik had een keer 27 punten en een keer 28 punten, waar dus in 1 parcourtje 4 punten afging vanwege mijn extra rondje. Uiteindelijk was ik tweede geworden, trots op Pablo, de pony waar ik op reed :D

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:41

Netjes gedaan. Het is ook ineens warm geworden de afgelopen dagen.

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:51

Thats_Me schreef:
Netjes gedaan. Het is ook ineens warm geworden de afgelopen dagen.

Dankje, jij had ook mooie punten zeg!
Ja absoluut, onze binnenbak was gelijk weer een sauna en vlak daarvoor had ik ook nog een uur in de les gereden, dus echt bijgekomen en afgekoeld daarvan was ik ook nog niet {:} 8-)

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:11

Netjes hoor Thats_Me & Anja_96 :D gefeliciteerd