Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 10:08

Heeii, ik weet niet of het goed staat, maar bij de beschrijving stond: voor alles waar je mee te maken hebt met een manege (ofzoiets)

Krijgen jullie ook wel eens naar je hoofd geslingerd dat paardrijden geen sport is?
Ik wel! Wat zeggen jullie dan? Hoe reageren jullie erop?
Ik reageer altijd heel droog, en zeg: Ga jij maar eens op het paard zitten waar ik altijd op rijd. Wedden dat je aan het einde van de dag niet meer kan lopen en zitten van de spierpijn!

Ik vind het wel degelijk een sport. Waarom zou het anders voorkomen op de Olypische spelen? Waarom worden het dan 'sportpaarden' genoemd? En waarom heb ik in het begin elke keer na het rijden ongelovelijke spierpijn in mijn buik en armen gehad?

Of je nou voetbalt, en achter een bal aan hobbelt, of lekker op je knol rond hobbelt, maakt dat wat uit? Je traint met je paard, en je bent vaak 1 geheel. Met voetbal, ben je 1 geheel met de bal? Denk ik. haha. Maar met voetbal gebruik je kuit en bilspieren (volgens mij). Met paardrijden gebruikje buik, bil, rug, arm, kuit, been, rug spieren... Eigenlijk alles. Paardrijden is toch meer dan alleen op je paard zitten? Je moet kunnen nadenken en veel dingen te gelijk kunnen. Je paard sturen, om je heen kijken of het kan, je paard door rijden en actief houden enz.
Dus... Wat zeggen jullie?

Paardrijden is wel/geen sport.



Als het niet goed gaat, graag ff temmen..

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


MACMOON
Berichten: 125
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:11

vaak zeggen ze dan tegen mij: het is een sport voor je paard want die loopt, jij zit er maar een beetje op.

:( vind het wel degelijk een sport, ben altijd helemaal kapot voor de rest van de dag na een les

Paarden geven je de vleugels die mensen ontbreken.

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 10:11

jaa idd, dat word tegen mij ook altijd gezegt.
Wat zeg jij dan, als dat tegen je word gezegt?

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:14

het stomme is dat het idd niet gezien word als sporten omdat je maar wat zit... en iemand die nooit gereden heeft ziet ook niet dat je veel doet (wat je bv bij fietsen wel ziet)

Ik heb mensen al zover gekregen eens een logeles te namen of annee al stapvoets een rondje erop te rijden (vaak nog aan de hand gelijd ook!)
Achteraf kwamen ze dan altijd terug van wat ze zeiden :)

sorry voor de spelfouten heb dyslectie...


True love is like good music, it can't be discribed in words, just have to experience it by yourself


Zoekt omg landgraaf vz/bijrijdpaardje, veulen ook welkom.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:21

Naar wat ik begrepen heb is paardrijden zelfs een full bodysport wat dan zou inhouden dat je het grootste gedeelte van je lijf gebruikt. Dus het is zeker een sport.

Diegene die piepen dat het geen sport is bied ik altijd een gratis paardrijles aan...het slachtoffer wordt uiteraard niet gespaard...ik hoor daarna nooit meer iets over het wel of geen sport zijn...

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

roxiie
Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:24

Paardrijden is een sport, aangezien het op de olypische spelen beoefend wordt :)

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:26

roxiie schreef:
Paardrijden is een sport, aangezien het op de olypische spelen beoefend wordt :)


Nou curling is ook een olympische dicipline...dat zegt niet alles :')

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:27

hangt er vanaf hoe je het beleeft. ik vind het een hobby. ik hoef er ook niets mee te bereiken, gewoon lekker ontspanning voor mijn eigen plezier (en die van mn paardje).

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 10:28

Haha jaa idd! Mijn vader zei het vroeger wel om me te plagen. Ik heb al veel sporten gedaan en meestal was dat na een jaartje weer over. Ik ben inmiddels 9 jaar verder en rijd nogsteeds. Na 4 of 5 jaar was ik het zat en heb toen een les aan mijn vader gegeven, haha. Wat heb ik gelachen. Mijn vader reed op het grootste paard van stal, en hij piepte al dat hij zo groot was. Beest deed natuurlijk helemaal niets, hartstikke braaf en zo mak als een lammetje. Mijn vader zat er als een zoutzak op, maar ik heb hem er daarna nooooooit meer over gehoord:P

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Blossen1995
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:35

Hangt ervan af hoe je het beleeft idd, ik vind dat als je echt ene recreatie ruiter bent het meer een hobbyvoor je is maar ben je egt bezig met wedstrijden je tog egt wle aan het sporten bent ?

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 10:43

Blossen1995 schreef:
Hangt ervan af hoe je het beleeft idd, ik vind dat als je echt ene recreatie ruiter bent het meer een hobbyvoor je is maar ben je egt bezig met wedstrijden je tog egt wle aan het sporten bent ?


Ik vind dat ookal ben je een recreatie ruiter, je nog aan sport doet. Je kan ook lekker op je paard rondhobbelen zonder er veel van te vragen, maar dan nog gebruik je je spieren, enz. Ik vind best dat ruiters het een hobby mogen vinden trouwens, dat is een eigen mening, maar recreatie en sportpaard, vallen allebei onder de categorie sport. Dus recreatie ruiter en sportruiter ook. Ik heb ooit wel eens wedstrijden gereden. Reed in de B zat bijna in de (wat komt er na? xD L of M?) L/M. (heb dus totaal geen verstand van wedstrijdrijden!) Tot de manege fallied ging. Daarna moest ik een FNRS paspoort aanvragen en FNRS gaan rijden. Moest dus van voor afaan opnieuw beginnen, alleen dit keer bij de F2... Zwaar onder mijn nieveau... Ik ben 16 jaar en rijd 9 jaar, ik vind dit niet eerlijk tegenover de kinderen die daar ook rijden. Die zijn namelijk 9 tot 12, en rijden net een jaartje. Vind ik niet eerlijk tegenover hun. Probeer nu de staleigenaar over te halen of ik wat hoger kan starten, maar denk niet dat dit erin zit... Dus dalijk maar met m'n verzorgpaard proberen te starten in de B nogwat. haha. Maar doe nu dus neit aan wedstrijden, maar vind het wel degelijk een sport...

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

roxiie
Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:44

NatasjavE schreef:
roxiie schreef:
Paardrijden is een sport, aangezien het op de olypische spelen beoefend wordt :)


Nou curling is ook een olympische dicipline...dat zegt niet alles :')


Dan is het officeel een sport, dat jij dat dan niet vindt is een mening ( die ik overigens met je deel :+ )

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:48

Recreatie = hobby
Wedstrijdgericht = sport

Zo zie ik het eigenlijk. Ligt eraan wat je met een paard doet. Ik rijd als hobby, en zie het niet als sport :)

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 10:54

Ik rijd geen wedstrijden, maar oefen wel dressuurmatig. Rijd ook veel jonge, en lastige paarden, maar omdat ik het leuk vind. Ik moet een uitdaging hebben. Als ik op een paard stap en geef kuit en hij doet wat ik vraag, en vervolgens geef ik nog eens kuit en hij gaat draven, en het is een paard dat verder geen hulp nodig heeft vind ik er niet zo veel aan. Dan stap ik er zonder zadel op, want dan heb ik er nog profijt van ivm mijn evenwicht xD. Als ik op een pittig ding stap, ben ik lekker bezig, en uiteindelijk heb ik altijd resultaat. Als ik op een paard rijd dat nog heel groen is, en niet zo goed kan galoperen in de bak, rijd ik met veel stelling en buiging om dit te verbeteren. Stel hij kan de linker galop niet, rijd ik linksom eerst lekker met stelling naar binnen en buiten, vervolgens rondje doorzitten, met stelling op binnen, buitenbeen naar achter binnenbeen aansporen, en 9 van de 10 keer gaat het fout en zitten ze verkeerd, maar de 10e keer gaat het goed. Dan uitgebreid belonen, en daarna stop ik. Ik heb wat ik wou, en laat het daarbij. De week erop doe ik het gewoon weer. Ik kom altijd bezweet, stinkend mijn paard af, maar ik heb wel resultaat geboekt. Ookal rijd ik geen wedstrijden, vind ik het toch echt een sport... :+

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

TLNLSDB
Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:55

Als paardrijden geen sport is.
dan zijn er veel 'sporten'geen sport.

als recreatief rijden een hobby is..
dan geld dat ook voor voetbal,basketbal ect..
dus stel dat je gewoon niet (goed genoeg bent) om echt verder te komen..
dan is het maar een hobby?

ik zeg niet ik ga sporten als ik ga paardrijden.
maar wij trainen net zo goed onze paarden & onze spieren als dat mensen die voetballen hun training doen.
we zijn aan het eind van de avond allebei moe
en als we niet gewend zijn ( DE SPORT ) te beoeffenen krijgen we ook allebei spierpijn.

TK. Friese Merrie V. Ait410 - Haflinger Merrie V. Winser-G (Sport)

MissAmazone
Berichten: 378
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:58

1.sport
Uitspraak: spɔrt sporten Zelfst. Naamw. 1 lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep `Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.` `aan sport doen` `een denksport, zoals schaken` 2 horizontale lat van een ladder. ...


En aangezien iedereen die paard rijd het voor plezier of beroep doet, en het een lichamelijke activiteit is, kunnen we het dus met een gerust hart sport noemen ;)

Ik heb namelijk altijd verrekte spierpijn in me benen en buik als ik een les flink me best heb gedaan, dus dan heb ik goed gesport (en het paardje ook) ;)

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 13:03

Haha, ik snap nou geen bal van dat eerste stukje, maar ik kan er wel uithalen wat je zegt xD.
Paardrijden is dus niet alleen een sport voor ons maar ook voor het paard. Eigenlijk dubbelop!

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:10

Als iemand me probeert op te jutten door te roepen dat paardrijden geen sport is, dan nodig ik hem uit om een aantal lessen te gaan nemen (op eigen kosten) en daarna praten we verder...:D

Paardrijden vind ik een sport ja. Degenen die dat niet vinden hebben het geloof ik allemaal nog niet zo goed begrepen :D

Je suis Charlie.

tsjillert27
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-05-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:33

cker wel een sport kan er echt doodmoe afkomen na een goede rit

mairead
Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:44

Ik denk dat je kunt zeggen dat vrijwel de meeste mensen in het Westen paardrijden tegenwoordig als 'sport' beoefenen (en sporten kan ten slotte ook recreatief): in armere landen en vroeger ook hier, was het een vorm van transport...

Dit 'misverstand' over dat het geen sport zou zijn, komt volgens mij omdat de meeste 'leken' denken dat je alleen maar hoeft te zitten en dat het paard al het werk doet. Dat soort mensen uitnodigen om het eens zelf (intensief!) te proberen, is meestal wel genoeg om ze van dit waanidee af te helpen, ja. :D
Overigens ben ik persoonlijk van mening dat het hebben van een eigen paard met alles wat daar omheen komt kijken (dus niet alleen het rijden) nog een grotere inspanning is dan de meeste willekeurige sporten die mensen in hun vrije tijd beoefenen...

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Marchador
Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:45

sport

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 13:49

mairead schreef:
Ik denk dat je kunt zeggen dat vrijwel de meeste mensen in het Westen paardrijden tegenwoordig als 'sport' beoefenen (en sporten kan ten slotte ook recreatief): in armere landen en vroeger ook hier, was het een vorm van transport...

Dit 'misverstand' over dat het geen sport zou zijn, komt volgens mij omdat de meeste 'leken' denken dat je alleen maar hoeft te zitten en dat het paard al het werk doet. Dat soort mensen uitnodigen om het eens zelf (intensief!) te proberen, is meestal wel genoeg om ze van dit waanidee af te helpen, ja. :D
Overigens ben ik persoonlijk van mening dat het hebben van een eigen paard met alles wat daar omheen komt kijken (dus niet alleen het rijden) nog een grotere inspanning is dan de meeste willekeurige sporten die mensen in hun vrije tijd beoefenen...


Helemaal mee eens.
Eigenlijk hoeft iemand er niet eens op te zitten. Laat ze maar eens een stal uitmesten. Een volle kruiwagen wegrijden, en een zadel voelen. Dan weten ze wat wij altijd elke dag doen, en dat het (met een eigen paard/ verzorgpaard) bij onze sport hoort.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

MRIIIS
Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:50

Ik zweet me kapot na een uur intensief les, dus het is echt wel een sport ;)

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:52

roxiie schreef:
Paardrijden is een sport, aangezien het op de olypische spelen beoefend wordt :)

_/-\o_ _/-\o_

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:53

Paardrijden vind ik wel een sport, aangezien de dingen die je er meestal omheen moet doen: uitmesten, fietsen, wandelen met de paarden, lichtrijden, conditietraining, wassen, opzadelen (spiertraining :Y) ) , dus ik vind het wel degelijk een sport!
Ik zeg altijd: probeer het zelf maar es ;)

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers