Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Babeau
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-04-12
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:26

_VIOLET_ schreef:
Babeau schreef:
Paardrijden is geen sport! Het is je leven! <3


of een kunst :)

(of gewoon een combinatie van de drie, einde discussie :') )

Mee eens! :P


davjuh1504
Berichten: 108
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:53

Ik zeg: zeker weten sport.
Rij maar 4 paarden op een dag. Dan ben je na de laatste echt kapot.
En dan heb je natuurlijk ook nog mensen die nog meer hebben op een dag.


(4 paarden rijden is maar soms het geval:p)

Speedy (Sorento x Warkant)

"Small" Saturday Edit

Jippyhorse
Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:34

Als ik ga voetballen of turnen ofzo, en hardlopen zelfs, ben ik eigenlijk bijna nooit moe of iets, en als ik een half uurtje paardrijd ben ik wel degelijk meer moe en zweet ik meer. En ik heb ooit gehoord dat je met een uur paardrijden veel meer calorieen verbrand dan met 90 minuten voetbal. Dus ja, ik vind het wel degelijk een sport.

No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying.

jopaardjo
Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:27

Als mensen zeggen dat paardrijden geen sport is, neem ze dan gewoon een keer mee naar je pony.
Geef les en maak het ze lekker lastig :)
Kijken wat ze na een uurtje paardrijden zeggen !

blub

Hamont
Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:50


De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Daphnm
Berichten: 413
Geregistreerd: 30-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:27

ik zeg altijd;
je moet hakken omlaag houden, tenen naar binnen, op goede hand rijden, fulltime contact houden, blijven drijven, aan de teugel (proberen te) rijden, op de andere mensen in de les letten, handen rechtop houden figuren rijden, etc. en dat allemaal tegelijk! Dát is nog eens een sport ;)

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:34

Of ik paardrijden wel of niet als sport beschouw hangt voor mij heel erg af van wat je doet met je paard.

Een rondje 'hobbelen' in de bak of buiten is voor mij geen sport, dat is puur recreatief, voor de ontspanning etc. Hartstikke leuk natuurlijk, daar niet van, maar dat vind ik geen paardensport.
Als je echt intensief aan het trainen bent, voor het paard (en ruiter) om er beter van te worden, evt voor een wedstrijd en als het echt een inspanning is noem ik het wel sport.

'Love never fails, Character never quits & with patience & persistence dreams do come true.' - Pete Maravich

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-13 18:44

Ben ik wel met je eens hoor.

Dan vraag ik me het volgende af, wat je dan van mijn situatie zou vinden.
Ik rijd een 23 jarige draver bij. Met artrose, en zo recreatief gereden als wat. Toch pak ik hem op. Puur voor zijn eigen welzijn. De beweging, en oefeningen, buigen, en stiekum een keertje aan de longeerlijn over een balkje laten lopen is hartstikke goed voor hem. Toch kom ik altijd helemaal gesloopt van hem af. Ookal is hij recreatief ingesteld, kom ik toch samen met hem verder. Dressuurmatig dan. Stukje bij beetje kan ik weer wat nieuws met hem oppakken. Steeds een beetje meer dressuurmatiger instellen. Ook in de zomer, als wij 'ontspannen' op buitenrit gaan, kom ik altijd gesloopt terug. Toch dat draversbloed dat erin zit, want meneer word HEET buiten.
Ik rijd dus op een recreatief paard, dat ik een beetje probeer om/bij te scholen, voor zijn eigen gezondheid. Ik wil samen met hem, op zijn oude dag, toch wat verder komen in de dressuur. Ik bereid me niet voor op wedstrijden, rijd geen lessen met hem, en toch spannen wij ons enorm in. Wedstrijden met hem rijden..? Ik blijf lekker dromen, dat komt er nevernooit niet van. Ik blijf bij hem tot het einde, en daarna ga ik opzoek naar een wat meer sportpaardje. Daarbij rijd ik ook gewoon manegelessen hoor.. :+

Maar laat ik bij mijn verzorgpaard blijven. Als we het alleen daaraan bekijken, noem je het een sport of niet? Ik zou zeggen van wel hoor =P :+

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:03

@ LoveUggs
Als ik de situatie van jouw verzorgpaard lees, en me er een beeld bij probeer voor te stellen, denk ik dat het voor mij toch niet onder 'sport' valt.
Ondanks dat je aan het werken bent om hem zijn lichaam goed te laten gebruiken en vooruitgang wilt boeken op dressuurmatig gebied.

Als je mij zou vragen wat ik echte paardensport vind, dan kom ik toch onder andere uit bij de eventing en de endurance, maar dat is wel een beetje subjectief. :D

'Love never fails, Character never quits & with patience & persistence dreams do come true.' - Pete Maravich

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-13 19:06

Tsja, dat verschilt per persoon he xD
Het liefst was ik lekker flink aan de slag gegaan maar dat gaat niet met hem. En ik geef te veel om hem om hem op te geven. De spierpijn, het zweet en de blaren, bewijzen mij dat ik toch flink intensief bezig ben met hem =P

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:16

LoveUggs schreef:
Tsja, dat verschilt per persoon he xD
Het liefst was ik lekker flink aan de slag gegaan maar dat gaat niet met hem. En ik geef te veel om hem om hem op te geven. De spierpijn, het zweet en de blaren, bewijzen mij dat ik toch flink intensief bezig ben met hem =P




Oke als je het zo bekijkt ben ik het inderdaad met je eens, dan ben je toch wel flink bezig :P

'Love never fails, Character never quits & with patience & persistence dreams do come true.' - Pete Maravich

Saab99
Berichten: 986
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: In een hutje op de maan

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:32

tuurlijk is het een sport anders was voetbal dat ook niet achter een bal aan rennen wat moeilijk hoor(niet rot bedoeld voor de voetballers hier)

Ab2008
Berichten: 261
Geregistreerd: 24-12-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:32


Lumi
Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:29

Babeau schreef:
Paardrijden is geen sport! Het is je leven! <3


amen _/-\o_


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Lumi
Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:30

loveblacky99 schreef:
tuurlijk is het een sport anders was voetbal dat ook niet achter een bal aan rennen wat moeilijk hoor(niet rot bedoeld voor de voetballers hier)


if horseriding would have been easy it would've been called soccer :Y)
dat bewijst voor mij dat paardrijden wel een sport is :P


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

SuuzMickey
Berichten: 212
Geregistreerd: 15-10-12
Woonplaats: Dronten

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:32

Ik vind het wel een sport. Tenzij je een bosrit of zoiets maakt op een braaf paard in een groep dat is gewoon een beetje hobbelen, Maar als je echt gaat rijden dan raak ik iig wel bezweet, en dan vind ik het ook wel onder de categorie sport vallen :)

Miracle ♥

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:38

Gezien het formaat van de gemiddelde dressuurruiter den ik niet dat paardrijden veel doet :+

Ik ervaar paardrijden zelf ook niet als een sport. Ik rijd intensief, soms meerdere paarden per dag. Ja, dat is erg vermoeiend maar ik vind stofzuigen ook vermoeiend, dat maakt het nog geen sport, .
Ik sport ook (krachttraining en fietsen) en dat is toch écht wat anders. Dan krijg ik echt spierpijn, verleg ik mijn fysieke grenzen, daag ik mijn lichaam uit tot het brand en ik zweet en hijg en puf, kan ik iedere keer net iets meer.

Van paardrijden krijg je de eerste paar keer spierpijn maar daarna worden je fysieke grenzen niet meer verlegd. Dan is het wat het is. Het is niet voor niets dat de topruiters naast het rijden gewoon moeten sporten om zelf in vorm te blijven, van het paardrijden alleen lukt dat niet.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:39

Een kunst vind ik het wel :P

DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:37

Paardrijden is echt wel een sport, eerst ook steeds na het rijden: spierpijn. het is zelfs een olympische sport! (Anky van Grunsven bijvoorbeeld.)

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

xRowenax
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:07

Ik heb 2 adgumenten dat paardrijden wel een sport is.
1. RuiterSPORT wordt het ook welgenoemd.
2. de olympische spelen. hét sportevenement. met jawel, paardrijden ookmals onderdeel!

*\o/* *\o/* *\o/*

yileh
Berichten: 197
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:39

Waves schreef:
Gezien het formaat van de gemiddelde dressuurruiter den ik niet dat paardrijden veel doet :+

Ik ervaar paardrijden zelf ook niet als een sport. Ik rijd intensief, soms meerdere paarden per dag. Ja, dat is erg vermoeiend maar ik vind stofzuigen ook vermoeiend, dat maakt het nog geen sport, .
Ik sport ook (krachttraining en fietsen) en dat is toch écht wat anders. Dan krijg ik echt spierpijn, verleg ik mijn fysieke grenzen, daag ik mijn lichaam uit tot het brand en ik zweet en hijg en puf, kan ik iedere keer net iets meer.

Van paardrijden krijg je de eerste paar keer spierpijn maar daarna worden je fysieke grenzen niet meer verlegd. Dan is het wat het is. Het is niet voor niets dat de topruiters naast het rijden gewoon moeten sporten om zelf in vorm te blijven, van het paardrijden alleen lukt dat niet.

precies deze!

-

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:46

Het hangt er van af, alleen stap,draf en galop of alleen rustige buiternritjes vind ik niet echt een sport.
Maar dingen die veel competitie vergen van niet alleen het paard maar ook zeker de ruiter, zoals reining en cutting vind ik dan weer wel een echte sport. Zie ook dit artikel:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/paar ... ten/41296/

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:17

pronkje_vdp schreef:
met paardrijden gebruik je ruim 80 spieren, zegt genoeg he ;)


Dat is ook zo! :j

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:47

ik vind het als recreatie net zo goed een sport. Je hoeft in mijn ogen geen wedstrijden te doen om het een sport te noemen.

Echter of je het als een sport ziet zoals de sportschool of als hobby is weer wat anders.
Voor mij is het mn passie/leven dus zie het niet als sporten maar het is het wel degelijk.

sorry voor de spelfouten heb dyslectie...


True love is like good music, it can't be discribed in words, just have to experience it by yourself


Zoekt omg landgraaf vz/bijrijdpaardje, veulen ook welkom.

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:31

Paardrijden een sport omdat het een olympische sport is??

Op het hoogste nivo dressuren, springen, eventing, western of endurance is olympische sport.
Recreatief rijden heeft niets met olympische sport te maken, is geen onderdeel op de olympische spelen.

Ik rijd zo af en toe wel eens een buitenritje, voor mij is dat totaal geen sport. Gewoon ontspanning zoals mensen 's-avonds een wandeling maken.
En dan mag er ook gerust gezegd worden, dan moet je maar eens een les nemen, maar ik rijd al meerdere paarden op een dag dressuurmatig, de training echt gericht op de wedtrijdsport, en dan geen B/L nivo ( absoluut niet rot bedoeld). Dan wordt het pas sporten in mijn ogen, ook al kom ik niet bezweet van de paarden af tenzij de zomerse temperaturen er naar zijn.

Denk dat degenen die zo vermoeid en bezweet van hun paard af komen bijv. geen conditie hebben, of ze hebben een lui paard zodat je moe wordt om dat dier vooruit te houden. Dan voelt het waarschijnlijk wel als sport.

Zweten en moe worden vind ik geen graadmeter om iets sport te noemen, je kan ook moe en bezweet raken van dagelijkse dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker