Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:19

Ligfietsen is vast ook geen sport, omdat je ligt... ik haal wel 70 km/h op eigen kracht, kunnen de meeste wielrenners niet zeggen _O-

Mirco20
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:25

MRIIIS schreef:
Ik zweet me kapot na een uur intensief les, dus het is echt wel een sport ;)


Dan doe jij te veel en je paard te weinig, het moet anders om. je paard moet veel doen en jij weinig. Als je snapt wat ik bedoel. dat is het einddoel. Een happy paard.

Mirco20
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:37

Sport is bewegen, dus paardrijden is sport. Maar om goed te kunnen paardrijden zul je moeten sporten |(
Ankie, Imke, Edward en Adelinde bevoorbeeld sporten heel veel. Ze zwemmen, doen aan krachttrainingen, lopen hard, Pilates en zo. En dat doen ze omdat we een topprestatie van ons paard vragen, en dan moet de ruiter dus niet de falende factor worden. Dus die moet ook in topconditie zijn. En ja van paardrijden krijg je geen topconditie, krijg je dat wel dan doe je iets niet goed.

ilovesil
Berichten: 517
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: Matoki planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:22

paardrijden is geen sport,
maar een talent

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:34

Bij levensbeschouwing moest ik de volgende definitie leren van sport:
Sport is een vaardigheids'spel' waarbij fysieke kwaliteiten worden getest, mogelijk in bepaald competitieverband. De sporters moeten zich houden aan regels. Bij sport maak je gebruik van bepaalde middelen die gebruikelijk zijn voor die sport. Dit alles vind plaats binnen institutionele kaders.

Is paardrijden een vaardigheid? Kan je er goed in zijn/worden naarmate je meer ervaring hebt? Ja.
Doe je paardrijden fysiek? Jep
Wordt je getest (Wedstrijden, competitie): Jep.
Zijn er ook competities? Jep
Moet je je houden aan regels en maken deze regels de sport eigen? Jep.
Maak je gebruik van bepaalde middelen binnen de sport? Check check dubbelcheck. Cap, zweep, sporen, jasje, etc.
Zit er een vereniging om de sport heen die er voor zorgt dat de sport blijft voortbestaan? Jep.

Dus ja, volgens mijn levensbechouwingsboek is paardrijden een sport. De enige reden waarom mensen zeggen dat het geen sport zou zijn is omdat het paard al het werk zou doen, maar dat is niet zo, want zonder jouw aanwijzingen doet het paard niet wat je wil. Je zal misschien minder zweten als bij hardlopen, maar het is zeker een sport.

Wauw, dat ik dit nog weet *\o/*

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:35

Mirco20 schreef:
MRIIIS schreef:
Ik zweet me kapot na een uur intensief les, dus het is echt wel een sport ;)


Dan doe jij te veel en je paard te weinig, het moet anders om. je paard moet veel doen en jij weinig. Als je snapt wat ik bedoel. dat is het einddoel. Een happy paard.

Of ze heeft een niet al te goede conditie, dat kan ook.

Marlene15

Berichten: 106
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:39

paardrijden is zeker wel een sport als je een uur aan het trainen bent, ben je best intensief bezig

DoTiramisu

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: In de buurt van mijn paardje (Bavel)

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:51

Ik was eens een half jaar gestopt met paardrijden op de manege. De lessen werden saai enzo.

Toen een half jaar laten belde een bekende van ons dat ze moeite hadden met het inrijden van een pony.

Volgende dag had ik heeeel erge spierpijn.
Ik wist meteen waar ik het weer voor deed haha

Dus jazeker paardrijden is echt wel een sport!!

Islien

Berichten: 1137
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: ULFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:07

T Is zekers een sport :j

heaventje

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:10

MACMOON schreef:
vaak zeggen ze dan tegen mij: het is een sport voor je paard want die loopt, jij zit er maar een beetje op.

:( vind het wel degelijk een sport, ben altijd helemaal kapot voor de rest van de dag na een les


Dat zeggen ze tegen mij ook :(

Maar het is zeker een sport!

biancatjuh27

Berichten: 317
Geregistreerd: 18-10-12

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:42

paardrijden is zeker een sport, het vergt een goede conditie voor ruiter en paard

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:44

Paardrijden is idd een sport!
Al diegene die zeggen die het geen sport is mogen van mij een keer 2000 meter snelwerk komen doen hier!

Antje_LA
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: Nederland

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:05

Paardrijden is wel degelijk een sport!!

Maar ik snap wel dat een totale leek het niet als sport ziet. Die zien alleen een mens op een dier zitten die aan het rennen is. Dat vind ik altijd erg jammer maar ja, geef ze eens ongelijk. Als je er totaaal geen verstand van hebt en je ziet iemand op een paard zitten krijg je dat beeld snel.

Maargoed, iedereen hier weet natuurlijk hoe inspannend paardrijden werkelijk is :-)

Babeau

Berichten: 759
Geregistreerd: 20-04-12
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:08

Paardrijden is geen sport! Het is je leven! <3

Gibbylover
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-10-12

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:15

Paardrijden geen sport ?? hoe zou iemand erbij komen ?? wij zeggen toch ook niet van : voetbal is geen sport!! Paardrijden is zeker te weten een sport , en niet zo makkelijk ook ........... en this trouwens een heel gevaarlijke sport .......

renateschaik
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:34

Paardrijden is een sport!!!

Antje_LA
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:00

HLPhoto schreef:
Ligfietsen is vast ook geen sport, omdat je ligt... ik haal wel 70 km/h op eigen kracht, kunnen de meeste wielrenners niet zeggen _O-


Haha idd! Die fiets doet toch alles??? haha :=

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:36

Ik heb meer spierpijn vandaag na de les van gisterenavond, dan ik doorgaans heb bij de krachtoefeningen in de fitness.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:41

Ik vind paardrijden geen fysieke sport. Tenzij je 5 paarden op een dag rijdt ofzo wordt je van paardrijden zeker niet zo fit als van een sport waarbij je de grenzen van je lichaam opzoekt.

Ik zie hele onfitte en te zware ruiters toch hoog in de wedstrijden rijden. Buiten dammen en curling om zie je dat toch maar zelden bij echte sporten.. :')

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:45

Waves, Fysiek is het wel hoor! Vooral als je afstand moet gaan snelwerken, dan voel je spieren die je nog nooit gevoeld hebt de eerste paar keren. Maar ook springen vind ik redelijk fysiek.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:00

Babeau schreef:
Paardrijden is geen sport! Het is je leven! <3


of een kunst :)

(of gewoon een combinatie van de drie, einde discussie :') )

jasz

Berichten: 2220
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:41

ik weet zeker dat het een sport is. sowieso door dat je fysiek bezig bent en ik kwam er met biologie achter dat je er heel veel calorieën mee verbrand. iets van 1100 per uur, dus als het geen sport zou zijn en je alleen maar zou zitten en meeliften zou je dus als je op een stoel zit ook zoveel calorieën moeten verbranden.
en dat is zeker niet zo!

waves: als je ontzettend zwaar bent en je loopt een uurtje per dag hard, of je zwemt een uurtje per dag, wordt je ook niet slank of gespierd.
en ik heb eigenlijk nog nooit een veel te zware ruiter op olympisch niveau gezien.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:44

Angeliekje schreef:
Recreatie = hobby
Wedstrijdgericht = sport

Zo zie ik het eigenlijk. Ligt eraan wat je met een paard doet. Ik rijd als hobby, en zie het niet als sport :)


Ben ik 100% mee eens :j

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:28

Maar kan een hobby dan geen sport zijn? Als je nou voetbalt of hardloopt of badmintont voor de leuk, als hobby dus, dan is dat toch nog altijd een sport?

jasz

Berichten: 2220
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:31

ja dat vind ik ook! als iemand idd op voetbal zit, en nog niet eens wedstrijden doet, noemen we dat wel een sport. en als je met paardrijden niet aan wedstrijden doet is het opeen geen sport meer.
ik vind dat het altijd een sport is, of altijd niet.
ook al rij je geen wedstrijden dan ben alsnog fysiek en actief bezig.