Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kookaburra
Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:33

Freyr schreef:
Kookaburra schreef:
Hoi!
Lang geleden dat hier iets is gepost ;)

Ik start vanavond na lange tijd weer. Maar het is de F3. Nu heb ik vroeger hoger gereden, dus het is even schakelen.

Bij de proef heb je 'de teugel langer laten worden'. Even voor mijn beeld... Het maakt in de F3 zeker niet uit (om minimaal een 6 te hebben) hoe het paard loopt. Dus of het paard je hand volgt en de hals strekt, of juist als een giraf gaat lopen?
Zolang je zelf maar goed op het paard blijft zitten en de lijn rijdt.


Ik moet zeggen dat ik bijna standaard een 6 geef hier. Je moet gewoon niets met je teugels doen om lager dan een 6 te krijgen.

Haha, duidelijk! Dan komt dat vanavond wel goed!

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10402
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:45

Durf los te laten en ruimte te geven. Daar gaat het in de F3 om.

We willen graag zien dat jij zelf in balans kan blijven zitten zonder steun van de teugels.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Kookaburra
Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:55

Prima, dankjulliewel! Dan komt dat wel goed :D

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Loes1996
Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:49

Ik zie inderdaad graag dat iemand ze helemaal durft te geven, zelf wel netjes blijft zitten. Bij mij kan je hier als je netjes zit en laat zien dat je durft echt makkelijk een 8/9 halen.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:27

Ik heb een vraag over de nieuwe F10

Punt 7 is
H-B Wenden
B-K Wenden daarbij doorzitten

Punt 8
Tussen A en F Arbeidsgalop links aanspringen

Tussen 7 en 8 blijven doorzitten?
Of bij K lichtrijden en dan tussen A en F aangalopperen vanuit lichtrijden?

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:44

Blijven doorzitten. Galop spring je toch nooit aan vanuit lichtrijden? Althans, zo is het mij niet geleerd, hooguit bij een jong en onervaren paard, maar dat is een andere discussie. Voor het rustigere beeld zou ik zeker blijven doorzitten

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:06

Ja dat lijkt mij ook, maar meestal staat er dan iets bij van "blijven doorzitten".

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10402
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:10

In principe moet je tussen de K en de A weer lichtrijden. Om tussen de A en de F met de correcte hulpen (inclusief enkele passen doorzitten de overgang te gaan maken.

Persoonlijk zou ik er geen probleem van maken als een ruiter blijft doorzitten tussen de K en de A maar eigenlijk hoort dat in deze proef niet zo te zijn.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:31

Hoi, ik heb al een hele tijd geen proefjes meer gereden (heb sowieso al dik een jaar niet gereden).
Sinds 3 weken rijd ik weer op de manege, mijn laatste proef hele tijd terug was F12. Daar moest ik aan het eind van de proef, na het groeten, 'voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten'

Nu in de F13 moet ik 'in stap de rijbaan verlaten'

Zit hier een verschil in? Hoef ik nu bijvoorbeeld niet meer door te rijden tot de letter C en na de hoekletter pas mogen belonen? Of is het alleen korter opgeschreven?

F13+1

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:39

Juttertje88 schreef:
Hoi, ik heb al een hele tijd geen proefjes meer gereden (heb sowieso al dik een jaar niet gereden).
Sinds 3 weken rijd ik weer op de manege, mijn laatste proef hele tijd terug was F12. Daar moest ik aan het eind van de proef, na het groeten, 'voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten'

Nu in de F13 moet ik 'in stap de rijbaan verlaten'

Zit hier een verschil in? Hoef ik nu bijvoorbeeld niet meer door te rijden tot de letter C en na de hoekletter pas mogen belonen? Of is het alleen korter opgeschreven?

Ik denk dat je bij zowel stap als vrij stap nog niet mag belonen, alleen het enige verschil is dat je bij vrije stap hals moet strekken en bij gewone stap niet naar mijn weten.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101686
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:51

Idd gewoon in een actieve stap met de teugels op normaal contact via C de bak verlaten en niet eerder belonen dan na de eerste hoekletter.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:57

Okee, bedankt :D

F13+1

Loes1996
Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:51

Vrije stap geef je het paard meer teugellengte (geen halsstrekken). Bij stap houdt je een normale stap aan, lekker actief naar voren en teugels dus gewoon op maat.

Bij beide proeven is het zo dat je na de eerste hoekletter beloond. Dan is je proef pas afgelopen en mag je je paard/pony enorm bedanken <3

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

nuevo_mien
Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:40

Ik heb een vraagje, eigenlijk namens mijn dochter, ze gaat het ook aan haar instructeur vragen maar ik zelf ben benieuwd wat een jury er van vindt.
Ze gaat binnenkort met een hele brave manegepony haar eerste proef rijden, een F3 proef.
Nu springt deze pony (altijd) verkeerd aan. Ze geeft de hulpen goed (zo goed als ze kan). Ze is nog niet in staat om binnen enkele galopspringen door te hebben dat ze verkeerd in de galop zit.
Als ze opnieuw aanspringt zit de pony nog steeds in de verkeerde galop. Ze is gewoon nog niet zo handig dat ze dit kan oplossen en de pony is echt een oud gediende en galoppeerd rustig een rondje in de verkeerde galop door.
Mijn vraag is: hoe vaak moet je opnieuw aanspringen in de galop? Dit kan namelijk rustig niet gebeuren en dan is het volgende onderdeel van de proef al aan de beurt.
Of is het handiger om het rondje rijbaan in galop, evt na een keer opnieuw te proberen, in de verkeerde galop te doen?

Tilmar
Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:11

nuevo_mien schreef:
Ik heb een vraagje, eigenlijk namens mijn dochter, ze gaat het ook aan haar instructeur vragen maar ik zelf ben benieuwd wat een jury er van vindt.
Ze gaat binnenkort met een hele brave manegepony haar eerste proef rijden, een F3 proef.
Nu springt deze pony (altijd) verkeerd aan. Ze geeft de hulpen goed (zo goed als ze kan). Ze is nog niet in staat om binnen enkele galopspringen door te hebben dat ze verkeerd in de galop zit.
Als ze opnieuw aanspringt zit de pony nog steeds in de verkeerde galop. Ze is gewoon nog niet zo handig dat ze dit kan oplossen en de pony is echt een oud gediende en galoppeerd rustig een rondje in de verkeerde galop door.
Mijn vraag is: hoe vaak moet je opnieuw aanspringen in de galop? Dit kan namelijk rustig niet gebeuren en dan is het volgende onderdeel van de proef al aan de beurt.
Of is het handiger om het rondje rijbaan in galop, evt na een keer opnieuw te proberen, in de verkeerde galop te doen?


In de F3 zijn we daar nog niet zo streng op hoor. Dus als ze het merkt, terugneemt en opnieuw aanspringt is al prima.
Vanaf de F4 wordt er iets strenger op gelet.
Wel knap als ze de juiste galop hulp geeft... Ik zie daar altijd veel varianten op :D

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

nuevo_mien
Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:52

Tilmar, bedankt voor je antwoord!
Fijn om te horen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:03

Het meest belangrijk is dat ze laat zien dat ze doorheeft dat het de verkeerde galop is. Zeker in de F3 is 1 keer opnieuw proberen voor mij genoeg.

Tilmar, ik zie inderdaad heel creatieve galophulpen en zo mooi om te zien hoe veel manegeponys dan meedenken en dan doen van "ik denk dat je dit bedoelt" ♥️

Nezzie
Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:07

Ik heb een vraag vanuit een gesprek met een KNHS jurylid:
Bij dames moet lang haar in een netje. Wat doen jullie met jongens / mannen met lang of halflang haar? Verwachten jullie daar ook een netje? Staart?

Lots of planets have a north! - The 9th Doctor

Angels fall from grace, and sometimes heroes die ~ The Crüxshadows "Dragonfly"

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:09

Wat mij betreft gaat het niet om jongens of meisjes, maar om de veiligheid. Lang haar kan het zicht ontnemen en bij een onverhoopte val blijven haken. Wat mij betreft dus graag in staart of wegwerken onder cap.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10402
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:37

Lang haar moet in ieder geval vast.

Bij meisjes/dames zeg ik vaak bij voorkeur in een netje/knot/strik of vlecht.

Als t haar van de man lang genoeg is voor een staart vind ik dat toch wel wenselijk. Of inderdaad weggewerkt onder de cap.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

nuevo_mien
Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:24

Ilja000 schreef:
Het meest belangrijk is dat ze laat zien dat ze doorheeft dat het de verkeerde galop is. Zeker in de F3 is 1 keer opnieuw proberen voor mij genoeg.

Tilmar, ik zie inderdaad heel creatieve galophulpen en zo mooi om te zien hoe veel manegeponys dan meedenken en dan doen van "ik denk dat je dit bedoelt" ♥️


Dat inderdaad, echt een lieve beginners/manege pony. Dochter gaat misschien toch F2 starten, past op dit moment toch beter denk ik. Ze gaat met haar instructice overleggen. Ze vindt zelf heel erg leuk om te galopperen maar misschien in een proef nog net teveel van het goede, en dan vooral in de goede galop aanspringen :+ ;)

Maaike
Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:33

Voor het eerst galopperen in de proef is best heel spannend voor die jonge ruiters. Goede galop, hele hoefslag rond... Als ze zich zekerder voelt als ze F2 mag rijden zou ik dat doen, positieve ervaring is zo belangrijk!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Hollander20
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:25

Hoii
Ik heb al een hele lange tijd geen proeven meer gereden. Onlangs heb ik besloten om weer mee te doen alleen was ik geëindigd bij de f4 mijn instructeur zei echter laatst tegen mij dat ik wel op f11 niveau zat maar mag ik dan ook een proef overslaan. Ik heb wel gelezen in het proevenboek dat je versneld mag promoveren. Zou ik dan nu f6 of f7 rijden of is dat niet toegestaan?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10402
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:47

Je mag inderdaad overstappen naar een andere proef op het moment dat jou instructeur daar achter staat.

Ik zou dan ook met je instructeur overleggen over welke proef je nu wil gaan starten

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:40

Ik weet niet of deze vraag in dit topic thuishoort of in het topic over de nieuwe proeven, sorry als deze hier verkeerd staat.. Ik mag over een maandje de F13 starten :) Wij gaan op de manege vanaf nu ook de nieuwe proeven rijden.
Bij de oude proeven moest je vanaf de F9 t/m de F12 doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd en de F13 t/m de F15 mocht je zelf kiezen.
Nu met de nieuwe proeven is het allemaal lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd. Waarom is deze verandering ingevoerd? In mijn ogen moet je toch ook juist kunnen laten zien dat je ook kunt doorzitten? En kunnen laten zien dat je zelf inzicht hebt in of je moet lichtrijden of doorzitten? Als je er bijvoorbeeld voor kiest om door te zitten, dat je bij draf verruimen en halsstrekken kunt laten zien dat je dan weet dat je beter kunt lichtrijden?
Waarom is deze verandering ingevoerd? Is daar een bepaalde reden voor?

F13+1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers