Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:17

Ze zijn niet meer verplicht maar als je handschoenen aan hebt moeten ze wel licht van kleur zijn. Denk hier bij aan wit, crème of champagne

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10


DJZ
Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:21

De kleur wist ik inderdaad, maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat handschoenen niet meer verplicht waren, maar toch heb ik afgelopen F proef (F12, met wedstrijdtenue) een punt aftrek gehad met de vermelding erbij "handschoentjes verplicht" ... Aangezien ik morgen weer mag, was ik hier benieuwd naar :)

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:02

Ik d8 dat het niet verplicht was.
Het is idd wel of lichte kleur voorkeur wit of geen handschoenen

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:47

DJZ schreef:
Ik zit in twijfel.. Zijn handschoentjes (witte of licht gekleurde) nou wel of niet meer verplicht bij het wedstrijdtenue?

Niet meer. Lichtgekleurde of geen handschoenen.

Loes1996
Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:33

Bij fnrs reglement wel bij officieel tenue. Bij knhs niet meer. Maar in proevenboekje vooraan staat nog lichtgekleurde handschoenen bij officieel tenue

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:57

Loes1996 schreef:
Bij fnrs reglement wel bij officieel tenue. Bij knhs niet meer. Maar in proevenboekje vooraan staat nog lichtgekleurde handschoenen bij officieel tenue


FNRS ook niet.

Artikel 1
Kledingvoorschriften van de ruiter in dressuurproeven, vaardigheidsproeven, springen en western;
a. Een volgens de geldende wettelijke norm goedgekeurd veiligheidshoofddeksel is verplicht
voor iedereen die op een paard zit. (ook verplicht bij het losrijden of inspringen).
b. Een wedstrijdtenue bestaande uit een rij-jas, type colbert met een overhemd, dressuurblouse
of wedstrijdshirt met een witte, beige of gele rijbroek. Ook mag er gereden worden in een
manegetenue (effen sweater of bodywarmer evt. met logo in combinatie met een overhemd of
shirt met lange mouwen. Het manegetenue is vrij van kleur wat betreft rijbroek en
bovenkleding.) Bij warme weersomstandigheden kan de organisatie besluiten, dat de rij-jas
tijdens de proef mag worden uitgelaten en dat er dan in zomertenue (lichtgekleurde blouse, of
shirt met korte of lange mouwen, het dragen van een bodywarmer is hierbij toegestaan)
gereden kan worden.
c. Een overhemd, dressuurblouse of shirt moet lange of korte mouwen hebben en een hoge
boord of kol.
d. Handschoenen zijn niet verplicht, maar draagt men deze wel, dan moeten ze licht gekleurd
zijn, voor een optimale beoordeling van de handhouding.
e. Een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijk gekleurde, gladleren/gladde
kunstleren chaps (zonder franjes).
f. Het is toegestaan om met een bodyprotector en/of airjacket te rijden tijdens de wedstrijd.
g. Het gebruik van een oornetje/neusnetje is toegestaan.
h. De maximale toegestane lengte van een springzweep is 75 cm, een dressuurzweep voor
pony’s mag maximaal 100 cm en voor paarden 120 cm lang zijn inclusief slag. Bij
springproeven is alleen een zweep van maximaal 75 cm toegestaan. Overmatig of verkeerd
gebruik van zweep, teugels en/of sporen wordt bestraft met een waarschuwing. Na één
waarschuwing volgt uitsluiting.
i. Ruiterpaspoorthouders die deelnemen aan de proevendagen dienen voor het rijden van de
proef hun (geldige) ruiterpaspoort in te leveren bij het wedstrijdsecretariaat. De
geldigheidsduur is 1 jaar vanaf de afgifte- of ingangsdatum. Na het eerste jaar is het
ruiterpaspoort geldig vanaf de datum van het plaatsen van de jaarzegel voor het nieuwe jaar
en nadat de manegehouder/ organisatie zijn bedrijfsstempel over de jaarzegel heeft geplaatst.

Loes1996
Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:15

Oo top dat je me daar even op corrigeert! Dan heb ik dat verkeerd in m’n notities staan :)

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:19

Komende zondag dan rijd ik mijn tweede F5 proef en voor het eerst VA1.

Hebben jullie tips wat betreft de vaardigheid?

8 maart ga ik als het goed gaat dan op voor de F6 en weer VA1

Tilmar
Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:24

AfricanLady schreef:
Hebben jullie tips wat betreft de vaardigheid?


De vaardigheid proefjes zijn niet zo moeilijk, dus zorg ervoor dat je de figuren netjes op de letters rijdt. In de slalom, balkjes en hindernissen zorgen dat je mooi meegaat met de beweging van de pony.
Hou een mooie verbinding met de mond en geef genoeg mee als dat nodig is.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:31

Actief, netjes op de letter, let op je eigen balans. En het eerste pionnetje aan de goede kant houden

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:59

Bedankt !

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:31

Moet je voor de vaardigheid proeven ook een theorietoets doen ?

Tilmar
Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:07

Bij de VA2 zit een theorie toets.
Maar vraag het even na op de manege. De stof is te vinden in het boek 'leer paardrijden met plezier', waar ook de theorie van de dressuur in staat.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:16

Ja die heb ik idd en ben ik aan het doorspitten.

Loes1996
Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:59


Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

MimixDaina
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:01

Hoi! wellicht een ¨domme¨ vraag. Maar als een manege het heeft over onderlinge wedstrijddjes, dan zijn dit toch meestal f-proefjes?

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:19

MimixDaina schreef:
Hoi! wellicht een ¨domme¨ vraag. Maar als een manege het heeft over onderlinge wedstrijddjes, dan zijn dit toch meestal f-proefjes?


Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Kunnen ook Knhs-proeven of zelfbedachte proefjes zijn.

MimixDaina
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:16

Marie111 schreef:
MimixDaina schreef:
Hoi! wellicht een ¨domme¨ vraag. Maar als een manege het heeft over onderlinge wedstrijddjes, dan zijn dit toch meestal f-proefjes?


Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Kunnen ook Knhs-proeven of zelfbedachte proefjes zijn.

Ahh oke heel erg bedankt!

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:58

Even een vraagje!

Vroeger was het zo dat met de FNRS proefjes t/m F11 met een thiedemann gereden mocht worden. Nu de FNRS met de KNHS samen is, kan ik geen apart FNRS wedstrijdreglement vinden maar alleen die van de KNHS en daarin staat dat de thiedemann niet toegestaan is tijdens de proef. Geldt dit dan nu ook voor de FNRS proefjes? Of zoek ik gewoon niet goed naar een FNRS wedstrijdreglement (Mocht die er zijn, ontvang ik graag een linkje!)

Alvast bedankt!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:06

Oriotti schreef:
Even een vraagje!

Vroeger was het zo dat met de FNRS proefjes t/m F11 met een thiedemann gereden mocht worden. Nu de FNRS met de KNHS samen is, kan ik geen apart FNRS wedstrijdreglement vinden maar alleen die van de KNHS en daarin staat dat de thiedemann niet toegestaan is tijdens de proef. Geldt dit dan nu ook voor de FNRS proefjes? Of zoek ik gewoon niet goed naar een FNRS wedstrijdreglement (Mocht die er zijn, ontvang ik graag een linkje!)

Alvast bedankt!

Er bestaat nog steeds een regent brons. Daarin staat dat vanaf f12 alleen de martingaal is toegestaan.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... T1mmTeKlD_

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:20


horselover22
Berichten: 650
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:23

Hallo ik heb een vraag die mij niet helemaal duidelijk is over chaps ik heb voor me verjaardag zwart/oranje chaps gehad (heb ook oranje in mijn cap) mag je die nu wel of niet dragen tijdens een fnrs proef?

en de regenboog is een kleur armer, een zonnevlam gedoofd. mijn boek heeft nu een hoofdstuk minder
ik heb in sprookjes nooit gelooft maar "er was eens" kreeg ineens zijn ware betekenis!! lieve lieve tadano R.I.P (+21-9-2012)
zal je nooit vergeten je was me allesie

Bruno mis jou ook nog steeds heel veel je gaat nooit meer uit me hart lieverd bruno_power_forever

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:46

Zo lang er geen franjes aan hangen mag je met chaps starten. Tenzij jouw manege houder dat niet goed vindt

Het staat allemaal in het boek Leer paardrijden met plezierof en in het reglement hierboven genoemd.

BloemBloem
Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:14

Fijn dat alles weer mag gaan plaatsen vinden tijdens deze corona toestanden!
Hier mogen ze dd 27 september weer van start :):)

AfricanLady
Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:30

Ik weet dat dit een FNRS jury topic is maar d8 mischien kan ik hier er ook over terecht.
Ik rijd op een manege en ik ga 4 oktober op de manege meedoen aan een KNHS wedstrijd.
En dan de BB klasse op een manegepaard.

Nu is het zo dat de manegepaarden altijd met elastiek gereden worden.
Nageeflijkheid en buiging is dus vaak ver te zoeken.
Het paard wat ik ervoor heb gekozen heeft een hele lange hals en die heb ik nog niet zonder elastiek gereden.
Ik ga de komende 3 weken even goed oefenen op het zonder elastiek rijden met de nageeflijkheid en voor de tweede proef de tempowisselingen om hem actief te houden.

Wat ik heb gezien op youtube bij het jureren is dat ze vrij streng zijn in de BB al.
Is het echt dat ik een 5 ga krijgen overal op als het paard niet nageeflijk loopt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers