FNRS proef altijd bij F1 starten?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mama3
Berichten: 1795
Geregistreerd: 04-06-14

FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 13:29

Mijn dochter wil graag FNRS proeven gaan rijden bij haar op de manege. Ze is 14 jaar, rijdt 1 jaar maar niet in een beginnersles. Ze rijdt figuren, beheerst stap, draf en galop. Maar ook wijken, schouder binnenwaarts, uitstrekken etc.

Het lijkt mij daardoor voor haar niks aan om te starten met F1 proef. Weet iemand of je ook hoger mag starten of dat je altijd bij F1 moet beginnen?

Ze is zelf van mening dat het altijd bij F1 start, maar durft het haar trainster niet te vragen. Ik ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest om het na te vragen.


gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:38

Bij ons op de manege hoeft dat niet per se.
De oudere kinderen laten ze ook wel in de F2 of 3 beginnen, beetje per persoon verschillend.

Aan de andere kant, beter een succes ervaring in de F1, dan een F4 proefje wat nog niet lukt :)
Bij ons hoef je sowieso maar twee punten te halen in de F1 en 2, dus dat gaat ook snel zat.

Edit: wil de zelf niet in de F1 starten, of heb jij daar moeite mee?
Als ze er zelf geen problemen mee heeft, dan is F1 prima toch?

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

LiannePuthzy
Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:40

Toen ik voor het eerst een f proefje ging rijden mocht ik gewoon f4 starten.
Volgensmij is het zo dat je tot f6 kan starten met f proeven rijden, vanaf dan moet je gewoon steeds promoveren

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Anoniem

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:46

Als het niet is veranderd in de afgelopen 10 jaar :') mag je tot F6 instromen geloof ik. Beste even bespreken met de instructie!

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:56

In overleg met instructie mag je volgens mij tot f6 instromen. Maar met 1 jaar rijervaring is starten in de f1 misschien zo gek niet. Zo'n eerste wedstrijd is spannend

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:18

Bij ons werd er gekeken of er voldoende beheersing in galop is. En daarop wordt gebaseerd of er in F1 of hoger wordt gestart met een proefje met galop.

Maar na 1 jaar rijervaring is de basis gelegd en zou ik echt de lat niet te hoog leggen,max f3 of zo als start. Ze groeien vanzelf door naar een hogere klasse als ze daar aan toe zijn.

Het handigst is met de instructie te overleggen. Die bepaald meestal welk niveau het beste is om in te beginnen.

Ik krijg het idee dat jij het vervelend zou vinden als ze in de F1 moet beginnen en zij niet?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lieser
Berichten: 1402
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:27

Mama3 schreef:
Het lijkt mij daardoor voor haar niks aan om te starten met F1 proef.

Maar wat vindt ze zelf? Als het op haar manege normaal is om in de F1 te starten, zit je dochter er waarschijnlijk niet mee. Dus waarom problemen máken ...?

Mama3
Berichten: 1795
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 16:57

Lieser schreef:
Mama3 schreef:
Het lijkt mij daardoor voor haar niks aan om te starten met F1 proef.

Maar wat vindt ze zelf? Als het op haar manege normaal is om in de F1 te starten, zit je dochter er waarschijnlijk niet mee. Dus waarom problemen máken ...?


Van mij mag ze gewoon starten met F1, maar ze doen maar een paar x per jaar een proefje. Dat duurt het een hele tijd voordat ze kan doorstromen. Lijkt me voor haar leuker als ze de proeven kan rijden rond hetzelfde tijdstip en oefenen/bespreken als de meiden uit haar groep en niet in haar eentje in een groepje onbekenden. Vandaar

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:58

Ik ben een paar jaar geleden op f5 ingestroomd volgens mij.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Lieser
Berichten: 1402
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:49

Mama3 schreef:
Lijkt me voor haar leuker als ze de proeven kan rijden rond hetzelfde tijdstip en oefenen/bespreken als de meiden uit haar groep en niet in haar eentje in een groepje onbekenden. Vandaar

Alweer: wat vindt ze zelf? Is ze met 14 niet een beetje te oud om voor haar te denken?

Mama3
Berichten: 1795
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 22:58

Lieser schreef:
Mama3 schreef:
Lijkt me voor haar leuker als ze de proeven kan rijden rond hetzelfde tijdstip en oefenen/bespreken als de meiden uit haar groep en niet in haar eentje in een groepje onbekenden. Vandaar

Alweer: wat vindt ze zelf? Is ze met 14 niet een beetje te oud om voor haar te denken?


Ik ken mijn dochter goed genoeg om te weten dat ze het fijn vindt om in de voorbereidingen een bekend gezicht te zien en mee op te trekken. Ze wil zelf het liefst een proef met galop. En heeft samen met haar lesgroepje via Whatsapp contact over welke proef voor hun geschikt is voordat ze het aan de trainster vragen.

Ik dacht dat je op een hogere F kon instappen. Maar wist niet of dit nog steeds zo was vandaag mijn vraag.

Mama3
Berichten: 1795
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 23:00

Lieser schreef:
Mama3 schreef:
Het lijkt mij daardoor voor haar niks aan om te starten met F1 proef.

Maar wat vindt ze zelf? Als het op haar manege normaal is om in de F1 te starten, zit je dochter er waarschijnlijk niet mee. Dus waarom problemen máken ...?


Dat doet ze wel, want op de manege kent ze alleen haar les en verder geen andere kinderen en vind de voorbereidingen en gezelligheid vooraf ook heel belangrijk. Het is een hechte les die graag dingen samen doet.

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 04:52

Zelf bepalen welke proef voor hen geschikt is is echt de verkeerde volgorde en moet je als moeder niet stimuleren. Stel nu dat dochter zegt ik heb wel mer zijn alle vertrouwen in f5. Dan naar de trainster en die zegt dat ze pas een jaar rijd en in de 1 moet beginnen.
Eerst vragen, dan beslissen wat het beste is.

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 05:02

Daarnaast, als er bij ons wedstrijd is, kom ik alsnog gewoon mijn eigen groepsleden tegen.
Zoveel mensen doen er bij ons niet meer aan een wedstrijd :)

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Lieser
Berichten: 1402
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:45

gerlindie schreef:
Daarnaast, als er bij ons wedstrijd is, kom ik alsnog gewoon mijn eigen groepsleden tegen.
Zoveel mensen doen er bij ons niet meer aan een wedstrijd :)

Ook dat. De rest van de 14-jarigen uit haar groep zit heus nog niet in de F15, dus de kans dat ze elkaar tegenkomen is best groot. En ze kan ook veel plezier hebben met/van iemand die de F1 al afgerond heeft, en diens ervaring vragen.
Misschien kan een vriendinnetje uit de les vragen om te helpen met groomen en voorlezen. Niet iedereen uit haar les zal elke proef zelf starten, toch?

Dit is juist een mooi moment om te leren dat er verschillen zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101350
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: FNRS proef altijd bij F1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:55

Volgens mij is het idd nog steeds zo dat je tot max F6 mag instromen en dat het altijd in overleg met de instructie gaat. Lijkt mij dat ze prima de F3 kan rijden maar ik ken je dochter niet en weet niet hoe ze rijdt.

kosseh
Berichten: 2581
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:06

Als instromen geen mogelijkheid is op de manege kan je ook vragen of ze rond de zelfde tijd kan starten als haar vrienden.

Zo ging het op de manege waar ik reed soms ook. Dan starte er iemand f3 en de gene erna f12, zodat je toch gelijk kan inrijden en op stal bent.

Prijs uitreiking ging daar dan ook niet per proef/niveau, maar per leeftijds groep.


Mama3
Berichten: 1795
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 16:10

kosseh schreef:
Als instromen geen mogelijkheid is op de manege kan je ook vragen of ze rond de zelfde tijd kan starten als haar vrienden.

Zo ging het op de manege waar ik reed soms ook. Dan starte er iemand f3 en de gene erna f12, zodat je toch gelijk kan inrijden en op stal bent.

Prijs uitreiking ging daar dan ook niet per proef/niveau, maar per leeftijds groep.


Zo is het vandaag inderdaad ook gegaan. In het opmerkingenveld vermeld dat ze graag rond hetzelfde tijdstip start als lesgenoten.

Ze mochten met z'n drieën achter elkaar. Eentje reed F6 en zij en een ander (beide eerste wedstrijd) F3.

Heel fijn dat dit kon, zo konden ze samen knotten, inrijden en iets van elkaar zien, want vanwege de maatregelen geen publiek.

Ze kwam lachend bij de auto aan. Het ging precies zoals ze vooraf had gedacht, pony sprong niet aan in galop, net als in de les, ze kwam niet helemaal op de letters op bij de figuren, ze vond het genant en zei dat het superslecht ging, maar ze vond het leuk om te doen en wil de volgende keer weer mee doen. Ze was blij dat ze er netjes uit zag, want nu had ze genoeg punten gehaald voor een pluspunt ;)

Hopelijk de volgende keer met publiek, al is het maar één persoon en enkel tijdens de 5 min van de proef. Blijft toch gek, de verhalen zonder beeld..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers