Manege paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:43

Maar zou toch eens vragen of ze te koop is want straks heb jij je geld bij elkaar en willen ze haar niet kwijt. En misschien mag ze nu al wel weg, dan is er vast wel wat te overleggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:02

xkusjeirene schreef:
orkaan schreef:
Dat keuren kosten verkoper...is echt geen standaard. Jij wilt een klinische keuring en daarnaast nog op de foto.

(geloof nooit dat een manege daarin meegaat).

Dus ik zou je alvast uit die droom helpen, en waarom een paard wat straks 13/14 jaar is (op basis niveau) uberhaupt op de foto zetten. Daar zie ik persoonlijk het nut totaal niet van in......maar ieder zijn ding uiteraard. (want wat zegt het uberhaupt als er iets op foto is te zien...beest is al 14...hoe ouder hoe meer kans op dingen op de foto, net als bij mensen)


Nee dat weet ik! Stel er is iets fout dan wil ik daar wel een tussenweg in kunnen vinden. Mocht ze goedgekeurd worden dan zijn de kosten volledig voor mij.

Ik wil een paard op de foto hebben omdat ik zelf ook zou willen weten wat er met mij aan de hand kan zijn. Bovendien is ze zeker geen 13 of 14 als ik haar zou kopen, dat gaat niet heel lang meer duren :)

Iedereen kan gebreken hebben en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om te rijden en eventuele crossjes te kunnen doen. Daarom wil ik wel zeker weten dat ze nergens pijn heeft en dat het overspringen in de galop niet komt omdat ze bijvoorbeeld een slecht SI gewricht heeft.

Ik vind het belangrijk om alles uit te sluiten, ookal is het paard 13 of 14. Gelukkig weet ik dat ze daar volledig mee akkoord gaan met keuringen door gesprekken met mensen die daar hun paard gekocht hebben. :)


Waarom zou je haar keuren? Zo loopt al jaren op de manege zonder dat ze stuk gaat. Een paard al jaren kennen is beter dan iedere keuring die er is.

Dat overkruist springen in galop kokt gewoon omdat er manege ruiters op rijden en die kunnen dat niet corrigeren. Maar heeft niets met gezondheid te maken maar alles met training.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:14

Dat weet je toch niet? Ik zou altijd keuren, voor die paar 100 euro...

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:26

Een paar 100 euro? Heb vorige week nog een paard volledig laten keuren (en bij een paard dat je op de foto wil hebben omdat het overkruist aanspringt zou ik er zeker de rug ook bij willen hebben) en was bijna 900 euro kwijt. Zou me voor een recreatiepaard van een paar duizend euro toch even achter mijn oren krabben. En bij afkeuring de kosten voor de eigenaar? Dat kun je in de meeste gevallen vergeten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:29

Ik had destijds de afspraak om been per been te werken wel. Bij zware afwijking zouden we stoppen. Ik was toen wel veel minder kwijt. Is wel jaren geleden. Alsnog zou ik het wel laten doen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:35

Ik verwacht niet veel van de benen bij deze klachten, dan zou ik beginnen bij de rug. Maar goed, het kan net zo goed rijtechnisch zijn, of een slecht passend zadel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:36

Dat zou je dan mogelijk met de da kunnen afspreken waar je begint?

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:24

Ik heb laatst mijn pony laten keuren met 2 rugfoto's en dat was nog geen 500 euro. Als iemand zijn paard niet laat keuren en er is later een gevalletje artrose roept heel bokt ja eigen schuld had je moeten keuren. Doen ze het wel dan is het teveel geld....

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:50

xkusjeirene schreef:
........ Ik koop een paard om er een leven lang plezier van te kunnen hebben. .........



Houd je er wel rekening mee dat paarden sneller oud worden dan mensen....En als je wilt blijven rijden dat je dan de mogelijkheid (lees: Geld) hebt om in de toekomst twee paarden aan te houden. De eerste die lekker van zijn pensioen geniet en van jouw verzorging en de tweede nieuwere/jongere paard als je rijpaard.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:52

Sideswipe schreef:
xkusjeirene schreef:
........ Ik koop een paard om er een leven lang plezier van te kunnen hebben. .........



Houd je er wel rekening mee dat paarden sneller oud worden dan mensen....En als je wilt blijven rijden dat je dan de mogelijkheid (lees: Geld) hebt om in de toekomst twee paarden aan te houden. De eerste die lekker van zijn pensioen geniet en van jouw verzorging en de tweede nieuwere/jongere paard als je rijpaard.

Er zijn er anders heel wat,ook hier op Bokt, die een jong paard kopen waar ze om diverse redenen helemaal niet mee kunnen rijden en wel vele duizenden euro's aan kwijt zijn voor klinieken en therapeuten.En als je dan (zoals ik) principieel tegen inslapen zonder heel dringende reden bent,dan heb je nog 30 jaar een arbeidsongeschikt paard wat toch heel veel geld kost.Wat dat betreft kun je beter een ouder paard kopen wat bewezen heeft gezond genoeg te zijn om bereden te worden.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:24

Het is vast al een paar keer genoemd, maar de manege vraagt waarschijnlijk meer voor het paard dan dat het daadwerkelijk waard is. Maneges kunnen zich het vaak wel veroorloven om de vraagprijs op te drijven, wanneer zij een paard aan een lesklant verkopen. Dit omdat de klant er een emotionele band mee heeft en waarschijnlijk wel de hogere prijs betaalt.
Vraag jezelf dus goed af of e het paard de prijs waard vindt.

Verder kunnen manege paarden zich heel anders gaan gedragen wanneer ze bij hun nieuwe eigenaar opeens maar 1 uurtje per dag hoeven werken. Daarnaast wordt het paard misschien anders gehuisvest waardoor het beter in zijn vel gaat zetten: beter voer, meer buiten, meer sociaal contact met soortgenoten, etc...
Een paard wat goed in zijn vel zit, kan opeens een stuk joliger zijn dan wat je van hem gewend bent. Mss heb je wel een heel ander paard als wat je leerde kennen op de manege!

Hou er rekening mee dat je er misschien niet meteen buitenritten mee kunt gaan rijden als je dat graag wilt. Mss is het paard niet gewend om buiten te rijden, of zonder andere paarden van het erf af te gaan.
Zelfde geldt bvb voor trailerladen of op vreemd terrein een wedstrijd rijden. Dit zijn dingen die je het paard mss nog zult moeten gaan aanleren.

Houd ook rekening met extra kosten: -privé lessen om het paard zijn lijf goed te leren gebruiken
-zadelmaker om het zadel na te laten kijken (als je dat erbij krijgt)
-nieuw harnachement indien het oude niet past of als je geen harnachement erbij krijgt
-osteopaat of paardenfysio (lijkt me niet geheel overbodig omdat je aangeeft dat het paard moeite heeft met rechtergalop. Tevens kan het paard last hebben van slecht passend harnachement in het verleden)
-goede smid die de hoeven eens goed nakijkt
-paardentandarts om het gebit eens even goed na te laten kijken

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:11

bigone schreef:
Maar zou toch eens vragen of ze te koop is want straks heb jij je geld bij elkaar en willen ze haar niet kwijt. En misschien mag ze nu al wel weg, dan is er vast wel wat te overleggen.


Klopt. Ik ben alleen nog een beetje "bang" om te vragen. Ik verwacht van hun dat ze dan gaan opdringen en dat wil ik voorkomen. Ik wil nu zoveel mogelijk sparen en als ik het gevoel heb dat ik haar kan bieden wat nodig is op het financiële gebied dan wil ik gaan vragen.
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 20-11-19 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:22

ik snap even niet hoe maar ik kan op de een of andere manier niet reageren op de reactie van @janderegelaa

Ik wil haar laten keuren met foto's van de rug. Dit omdat zij dit al doet sinds ze daar is. Wat haar voorgeschiedenis is daarin weet ik niet, ze komt in ieder geval uit Tsjechië en hoe ze daar ingereden is is niet duidelijk.

Ja, wellicht is het iets rijtechnisch en kan het verholpen worden. Maar ik en nog iemand anders...
(een vrouw die haar tot een paar maand geleden, bijna wou kopen, (overigens nog niets gevraagd ook aan de eigenaresse) uiteindelijk toch afgezien omdat haar dochter het paard niet leuk vind en zij zichzelf te groot vind) ... zijn er toch over eens dat er wel iets kan zitten. Ik wil uitsluiten dat zij pijn heeft. Ze gaat steeds meer haar lichaam juist gebruiken, maar elk paard kan pijn onderdrukken op een manier.

Ik vind het belangrijk dat zij pijnvrij kan leven en dat ik als eigenaar ervan op de hoogte kan zijn wat ze eventueel heeft.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:25

Sideswipe schreef:
xkusjeirene schreef:
........ Ik koop een paard om er een leven lang plezier van te kunnen hebben. .........



Houd je er wel rekening mee dat paarden sneller oud worden dan mensen....En als je wilt blijven rijden dat je dan de mogelijkheid (lees: Geld) hebt om in de toekomst twee paarden aan te houden. De eerste die lekker van zijn pensioen geniet en van jouw verzorging en de tweede nieuwere/jongere paard als je rijpaard.


Ja tuurlijk. Wanneer zij aangeeft niet meer te kunnen rijdt ik echt niet door. Een leven lang plezier hoeft niet perse alleen rijden te zijn voor mij hoor! Ik vind een band met een paard minstens zo belangrijk, het lekker paard zijn ook. Wandelingetjes geven mij net zoveel voldoening. Als het maar met een paard is waar ik een goed gevoel bij heb en belangrijk voor mij is wel dat als ik erop ga rijden dat ze gezond zijn en dat ze het rijden aankunnen.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:32

mairead schreef:
Het is vast al een paar keer genoemd, maar de manege vraagt waarschijnlijk meer voor het paard dan dat het daadwerkelijk waard is. Maneges kunnen zich het vaak wel veroorloven om de vraagprijs op te drijven, wanneer zij een paard aan een lesklant verkopen. Dit omdat de klant er een emotionele band mee heeft en waarschijnlijk wel de hogere prijs betaalt.
Vraag jezelf dus goed af of e het paard de prijs waard vindt.

Verder kunnen manege paarden zich heel anders gaan gedragen wanneer ze bij hun nieuwe eigenaar opeens maar 1 uurtje per dag hoeven werken. Daarnaast wordt het paard misschien anders gehuisvest waardoor het beter in zijn vel gaat zetten: beter voer, meer buiten, meer sociaal contact met soortgenoten, etc...
Een paard wat goed in zijn vel zit, kan opeens een stuk joliger zijn dan wat je van hem gewend bent. Mss heb je wel een heel ander paard als wat je leerde kennen op de manege!

Hou er rekening mee dat je er misschien niet meteen buitenritten mee kunt gaan rijden als je dat graag wilt. Mss is het paard niet gewend om buiten te rijden, of zonder andere paarden van het erf af te gaan.
Zelfde geldt bvb voor trailerladen of op vreemd terrein een wedstrijd rijden. Dit zijn dingen die je het paard mss nog zult moeten gaan aanleren.

Houd ook rekening met extra kosten: -privé lessen om het paard zijn lijf goed te leren gebruiken
-zadelmaker om het zadel na te laten kijken (als je dat erbij krijgt)
-nieuw harnachement indien het oude niet past of als je geen harnachement erbij krijgt
-osteopaat of paardenfysio (lijkt me niet geheel overbodig omdat je aangeeft dat het paard moeite heeft met rechtergalop. Tevens kan het paard last hebben van slecht passend harnachement in het verleden)
-goede smid die de hoeven eens goed nakijkt
-paardentandarts om het gebit eens even goed na te laten kijken


Ik ben dit toevallig al jaren (ja echt) helemaal aan het uitzoeken. Wat wil ik voor mijn paard, wat gaat het kostenplaatje zijn etc.

Dat haar gedrag kan veranderen maakt me niets uit, en hier houdt ik ook rekening mee! Haar karakter veranderd daar niet om. Neem als voorbeeld een verlegen jongen met verkeerde vrienden. Zijn karakter blijft hetzelfde maar de invloed is anders. :P

Ik verwacht eigenlijk geen problemen tijdens buiten rijden. Als wij buiten rijden rijdt ik haar met lange teugel en met twee vingers even grof gezegd. Ze kijkt nergens van op. Mocht ze dat toch gaan doen is dat niet erg, en bouwen we dat rustig op. Zij zou net zo goed tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe omgeving en andere situaties.

Ik ga sowieso het zadel/ harnachement niet mee nemen. Ik schakel een zadelpasser direct in. Ook wil ik haar van de voorijzers afhebben. (achter heeft ze niet). Ik ben zelf geen voorstander van ijzers, ze loopt hier namelijk gevoelig op. Tsjechische warmbloeden staan erom bekend hele sterke hoeven te hebben, ze heeft regelmatig gehad dat een ijzer eraf lag en dat ze zoveel beter liep. Tandarts staat ook op het lijstje! En een fysio of osteopaat ook zeker! Lessen natuurlijk ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:36

xkusjeirene schreef:
ik snap even niet hoe maar ik kan op de een of andere manier niet reageren op de reactie van @janderegelaa

Ik wil haar laten keuren met foto's van de rug. Dit omdat zij dit al doet sinds ze daar is. Wat haar voorgeschiedenis is daarin weet ik niet, ze komt in ieder geval uit Tsjechië en hoe ze daar ingereden is is niet duidelijk.

Ja, wellicht is het iets rijtechnisch en kan het verholpen worden. Maar ik en nog iemand anders...
(een vrouw die haar tot een paar maand geleden, bijna wou kopen, (overigens nog niets gevraagd ook aan de eigenaresse) uiteindelijk toch afgezien omdat haar dochter het paard niet leuk vind en zij zichzelf te groot vind) ... zijn er toch over eens dat er wel iets kan zitten. Ik wil uitsluiten dat zij pijn heeft. Ze gaat steeds meer haar lichaam juist gebruiken, maar elk paard kan pijn onderdrukken op een manier.

Ik vind het belangrijk dat zij pijnvrij kan leven en dat ik als eigenaar ervan op de hoogte kan zijn wat ze eventueel heeft.


Overkruist komt gewoon omdat ze waarschijnlijk hartstikke scheef is. Een groter probleem was er allang uitgekomen.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:39

janderegelaa schreef:
xkusjeirene schreef:
ik snap even niet hoe maar ik kan op de een of andere manier niet reageren op de reactie van @janderegelaa

Ik wil haar laten keuren met foto's van de rug. Dit omdat zij dit al doet sinds ze daar is. Wat haar voorgeschiedenis is daarin weet ik niet, ze komt in ieder geval uit Tsjechië en hoe ze daar ingereden is is niet duidelijk.

Ja, wellicht is het iets rijtechnisch en kan het verholpen worden. Maar ik en nog iemand anders...
(een vrouw die haar tot een paar maand geleden, bijna wou kopen, (overigens nog niets gevraagd ook aan de eigenaresse) uiteindelijk toch afgezien omdat haar dochter het paard niet leuk vind en zij zichzelf te groot vind) ... zijn er toch over eens dat er wel iets kan zitten. Ik wil uitsluiten dat zij pijn heeft. Ze gaat steeds meer haar lichaam juist gebruiken, maar elk paard kan pijn onderdrukken op een manier.

Ik vind het belangrijk dat zij pijnvrij kan leven en dat ik als eigenaar ervan op de hoogte kan zijn wat ze eventueel heeft.


Overkruist komt gewoon omdat ze waarschijnlijk hartstikke scheef is. Een groter probleem was er allang uitgekomen.


Ik heb ook mijn twijfels af en toe,moet ik toegeven, het kan van alles zijn! Maar ik weet zeker dat ik er spijt van ga krijgen als ik dr niet laat keuren en er is uiteindelijk wel wat. Ik ga op het advies van de arts af, mocht het zover zijn :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:17

Je denkt er in elk geval heel goed over na. Is er daar geen mogelijkheid om het paard te leasen?Dat geeft toch het gevoel dat ze een beetje van jou is,en je kunt hem eerst nog beter leren kennen voor je eventueel tot aankoop overgaat.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 11:00

anjali schreef:
Je denkt er in elk geval heel goed over na. Is er daar geen mogelijkheid om het paard te leasen?Dat geeft toch het gevoel dat ze een beetje van jou is,en je kunt hem eerst nog beter leren kennen voor je eventueel tot aankoop overgaat.


Nee helaas niet. Dan zou ik daar moeten gaan werken, en daar sta ik nog niet zo om te springen :9 Als ze dat hadden aangeboden dat ik haar kon leasen had ik dat allang gedaan! De paarden worden elke dag (behalve zondag) max 3 keer gereden. Dan is het bijna geen oplossing om ook nog te gaan leasen. Ik vind dit namelijk al veel, mocht ik haar ook nog gaan rijden dan wordt het echt te veel!

Ik heb wel eens overwogen om twee keer in de week te gaan rijden, om haar nog beter te leren kennen dan dat ik al doe, maar aan de andere kant bespaar ik dat geld liever voor de aankoop :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:00

xkusjeirene schreef:
anjali schreef:
Je denkt er in elk geval heel goed over na. Is er daar geen mogelijkheid om het paard te leasen?Dat geeft toch het gevoel dat ze een beetje van jou is,en je kunt hem eerst nog beter leren kennen voor je eventueel tot aankoop overgaat.


Nee helaas niet. Dan zou ik daar moeten gaan werken, en daar sta ik nog niet zo om te springen :9 Als ze dat hadden aangeboden dat ik haar kon leasen had ik dat allang gedaan! De paarden worden elke dag (behalve zondag) max 3 keer gereden. Dan is het bijna geen oplossing om ook nog te gaan leasen. Ik vind dit namelijk al veel, mocht ik haar ook nog gaan rijden dan wordt het echt te veel!

Ik heb wel eens overwogen om twee keer in de week te gaan rijden, om haar nog beter te leren kennen dan dat ik al doe, maar aan de andere kant bespaar ik dat geld liever voor de aankoop :)

Leasen betekent toch meestal dat er behalve jij niemand anders meer met het paard zal rijden. Zo gaat dat hier althans. Soms op maneges ook halve lease,dan rijdt hij op sommige dagen nog wel in de les.Dat is dan goedkoper dan hele lease.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 16:52

@anjali op de een of andere manier kan ik niet reageren op jou.

Helaas bieden ze het niet aan, ook geen half lease. Je kunt wel prive lessen krijgen maar hier betaal je dan ook een redelijke prijs voor. ;(

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:15

Je kan maar een paar quotes quoten. Is dat het probleem niet?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:27

Ik zou het heel gek vinden als ze 4000/5000 euro vragen voor een manege paard. Een goed paard/talentvol of een paard met een mega goede afstammeling loopt simpel weg niet in het manege werk.. Het wordt of ingezet voor de sport of voor de fokkerij.

Maneges kopen ook geen paarden aan van 4000/5000 euro. Hoogstens van 1500 tot 2000 euro. Meer leggen ze niet neer voor een manege paard, want het moet winst opleveren (is een bedrijf).

Ik zou zelf nooit een manege paard kopen, hoe lief ik het dier ook vind.. Het paard is door van alles en iedereen gereden. Rijtechnisch moet je er heel veel aan sleutelen dit ooit nog goed te krijgen + de eventuele schade die er al aan het paard zit (slijtage etc).

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 07:51

Zonnetje81 schreef:
Je kan maar een paar quotes quoten. Is dat het probleem niet?


Klopt ja! ik ben niet zo heel ervaren met bokt. Dus ik denk dat het aan mij ligt hoor :P
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 22-11-19 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 07:57

Gizeppie schreef:
Ik zou het heel gek vinden als ze 4000/5000 euro vragen voor een manege paard. Een goed paard/talentvol of een paard met een mega goede afstammeling loopt simpel weg niet in het manege werk.. Het wordt of ingezet voor de sport of voor de fokkerij.

Maneges kopen ook geen paarden aan van 4000/5000 euro. Hoogstens van 1500 tot 2000 euro. Meer leggen ze niet neer voor een manege paard, want het moet winst opleveren (is een bedrijf).

Ik zou zelf nooit een manege paard kopen, hoe lief ik het dier ook vind.. Het paard is door van alles en iedereen gereden. Rijtechnisch moet je er heel veel aan sleutelen dit ooit nog goed te krijgen + de eventuele schade die er al aan het paard zit (slijtage etc).


Ja dat lijkt altijd het geval op maneges, maar hier lopen de beste paarden rond. Paarden met 1.35 spring ervaring, goede stamboom (er wordt regelmatig een veulen gefokt) vaak zijn de paarden al wel wat op leeftijd (vaak 12-15) die zo hoog ergens gelopen hebben. Maar het zijn stuk voor stuk talentjes. Of ze komen net zoals dit paardje met een jonge leeftijd binnen en worden hier verder opgeleid.

Ze hebben echt goede paarden staan, maar met haar hebben ze nooit overwogen om een veulen te nemen. Dus dan vraag ik mij af of ze een "goede" stamboom heeft.

Deze manege kijkt echt naar kwaliteit, mijn instructeur geeft aan dat ze regelmatig bij andere maneges gaan kijken hoe er les wordt gegeven, naar de paarden enz. Dan zien ze vaak het typische manege beeld (vertrapte paarden, paarden die scheef zijn, paarden die naar links kijken als ze rechtsom lopen) en tuurlijk hun zijn ook niet perfect! Maar ze doen er wel alles aan om een goede eerlijke manege neer te zetten.