Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 19:59

wat zijn in de klassieke rijkunst de hulpen om het paard te laten buigen en stelling te laten nemen naar binnen, bijvoorbeeld op de grote volte? Ik dacht dus: buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals, druk uitoefenen met je zit, en het binnenbeen gebruiken zodat hij niet naar binnen valt. Het gaat om een paard op B/L niveau. Linkerhand, zijn voorkeurskant, gaat beter. Dank u!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:16

Je zult van 100 instructeurs 90 verschillende manieren krijgen.

Wat mij opvalt aan het lijstje wat je noemt: waarom zou je je binnenbeen inzetten? Ja dat is wat vaak genoemd wordt, het paard moet er omheen buigen of valt anders naar binnen. Maar ik zie het als corrigerende hulp die je pas moet inzetten wanneer het ook echt nodig is. De buitenteugel kun je tegen de hals leggen als het paard over de buitenschouder weg wil lopen. Maar ook dat is dus een corrigerende hulp.

Je wil met zo min mogelijk hulpen iets bereiken. Je lichaamshouding geeft de richting aan, je wijst je navel dus mee over de straal van de volte, en omdat je iets stelling wil vragen plaats je je binnenhand wat opzij.

Houd het dus simpel en kijk hoe het paard daar op reageert. Corrigeer waar nodig maar ga altijd direct daarna weer terug naar je basis zodat het een correctie blijft en geen constante hulp.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 22:05

boris_rakker schreef:
Je zult van 100 instructeurs 90 verschillende manieren krijgen.

Wat mij opvalt aan het lijstje wat je noemt: waarom zou je je binnenbeen inzetten? Ja dat is wat vaak genoemd wordt, het paard moet er omheen buigen of valt anders naar binnen.

Je wil met zo min mogelijk hulpen iets bereiken. Je lichaamshouding geeft de richting aan, je wijst je navel dus mee over de straal van de volte, en omdat je iets stelling wil vragen plaats je je binnenhand wat opzij.

juist wat u noemt, gebruik van binnenbeen, dat gaat bij mij als een soort van automatisme. En daar ben ik onlangs op gewezen, binnenbeen niet gebruiken, echter dan valt hij naar binnen (of misschien denk ik dat dat gebeurt) Binnenhand plaats ik opzij, okay dat begrijp ik. Bedoelt u dat ik mijn lijf en zitvlak mee naar binnen draai? Ja beetje lastig uitleggen op schrift. Ik heb jarenlang op mijn D-ponie gereden, en die boog (in mijn herinnering) om mijn binnenbeen heen. Op een bepaald moment kon ik keurige kleine voltes halve baan rijden, en de instructeur zei dan: binnenbeen!! zodat hij niet naar binnen viel (in mijn herinnering).
Maar goed, nu een andere tijd, groot paard, dus ook tijdom nieuwe dingen aan te leren. Dank voor de reactie!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:44

Buiging: navel in de richting waar je heengaat, buitenhand tegen de hals, binnenbeen laten vallen (niet erin drukken, buitenbeen iets naar achter leggen.

Stelling: open je binnenhand opzij en naar voren.

Nooit nooit nooit je binnenbeen erin drukken, daarmee breng je je paard uit balans en je drukt de buitenschouder eruit. Als je paard naar binnen valt, komt dat omdat je het binnenachterbeen blokkeert met je binnenteugel. Dus meer lucht geven met je hand, je mag absoluut een teugelhulp geven, maar die mag nooit terugwerken. Als het binnenachterbeen goed geplaatst kan worden, komt het gewicht van de binnenschouder af en mooi in het midden, en blijft je paard nageeflijk op de buitenteugel.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 23:01

Avalanche schreef:
Buiging: navel in de richting waar je heengaat, buitenhand tegen de hals, binnenbeen laten vallen (niet erin drukken, buitenbeen iets naar achter leggen.

Stelling: open je binnenhand opzij en naar voren.

Nooit nooit nooit je binnenbeen erin drukken, daarmee breng je je paard uit balans en je drukt de buitenschouder eruit. Als je paard naar binnen valt, komt dat omdat je het binnenachterbeen blokkeert met je binnenteugel. Dus meer lucht geven met je hand, je mag absoluut een teugelhulp geven, maar die mag nooit terugwerken. Als het binnenachterbeen goed geplaatst kan worden, komt het gewicht van de binnenschouder af en mooi in het midden, en blijft je paard nageeflijk op de buitenteugel.


binnenbeen laten vallen, bedoel je met mijn binnenbeen meer druk in de beugel?
En meer lucht geven met de binnenteugel, maar die moet ik dan toch iets naar binnen brengen, van de hals af? eventueel met een halve ophouding? Zo te lezen kan ik meer met mijn zit en houding doen ook.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:08

Ja, iets meer druk op de beugel, maar wel in het midden blijven zitten.

Je binnenteugel moets eerst naar voren, dan pas van de hals af. Halve ophoudingen altijd op je buitenteugel, want je binnenhand mag niet terugwerken. Hier heb je ook geen halve ophouding bij nodig, die gebruik je om je paard meer te verzamelen, is in een wending niet nodig :)

Je kunt ontzettend veel met zit en houding, in principe moet je een wending met stelling en buiging op je zit kunnen rijden.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 07:44

gisterenavond de volte geoefend. Ik kreeg 'm wel juist gesteld naar binnen, maar dat is steeds voor een seconde, daarna wordt hij toch weer recht. Ik voel dan niet de aanleuning zoals ik die op de linkerhand wel voel. Als ik het vaker oefen, en ook het correct recht richten op de lange lijnen, dan verwacht ik ook meer balans en souplesse. Wat ook nog mee kan spelen: hij is in zijn lijf rond geworden door de rijke wei. Hij komt verder nog prima vooruit maar wellicht in de buiging van zijn lijf nu wat lastiger.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:14

Er is een verschil in stelling en buiging.

Stelling: Het paard loopt rechtdoor, het lijf blijft recht, het hoofd kijkt naar binnen.

Hiervoor wil je dus enkel dat het paard nageeft op de binnenteugel. Dit leer je best vanaf de grond aan (wijken voor druk). Teugel, je zet druk, moment dat paard nageeft los en belonen. Je kan ze ook aanleren dat ze op druk bovenaan de hals stelling nemen naar de andere kant en druk onderaan de hals stelling naar de kant waar je staat, dan is het gewoon een kwestie van de teugel daar de hals te laten aanraken.

Buiging: paard gaat rechtdoor maar het ganse lijf is gebogen, hiervoor heb je dus wel druk met je binnenbeen nodig.
Dan is het afhankelijk nog of je wil dat je iets vraagt en paard blijft het gevraagd doen tot je iets anders vraagt, of dat je met constantere druk wil rijden.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 10:31

Duhelo schreef:
Er is een verschil in stelling en buiging.

Stelling: Het paard loopt rechtdoor, het lijf blijft recht, het hoofd kijkt naar binnen.

Hiervoor wil je dus enkel dat het paard nageeft op de binnenteugel. Dit leer je best vanaf de grond aan (wijken voor druk). Teugel, je zet druk, moment dat paard nageeft los en belonen. Je kan ze ook aanleren dat ze op druk bovenaan de hals stelling nemen naar de andere kant en druk onderaan de hals stelling naar de kant waar je staat, dan is het gewoon een kwestie van de teugel daar de hals te laten aanraken.

Buiging: paard gaat rechtdoor maar het ganse lijf is gebogen, hiervoor heb je dus wel druk met je binnenbeen nodig.
Dan is het afhankelijk nog of je wil dat je iets vraagt en paard blijft het gevraagd doen tot je iets anders vraagt, of dat je met constantere druk wil rijden.


deskundig antwoord, dank Duhelo. Als ik op de volte rijd, dan vraag ik toch stelling met het hoofd en tegelijkertijd buiging in hals / lijf? Ik ben recreatieruiter, dus basisniveau. Voor mij is stelling en buiging altijd min of meer tegelijkertijd. Sowieso als we een volte maken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:42

Op een volte wil je inderdaad stelling én buiging, en dit in principe volgens de lijn dat je volte volgt. Dus een kleinere volte heb je meer stelling en buiging dan op een grotere volte.

Je moet eerst voor jezelf uitmaken welk systeem je wil volgen.

Ikzelf ben een luie ruiter. Ik wil dus dat ik een draf vraag en het paard in die draf blijft doorlopen tot ik iets anders vraag. Dus ik wil niet constant been gaan geven en doen.

Dit is voor mij hetzelfde met stelling en buiging. In principe geef ik een hulp met mijn binnenbeen, waarop ik vraag om de buiging aan te nemen (dit is ook aangeleerd vanaf de grond volgens het wijken voor druk principe.) en ik wens dat mijn paard in die buiging blijft tot ik iets anders vraag. Moment dat de buiging teveel of te weinig wordt, ga ik gaan corrigeren.
Voor de stelling is het idem, paard heeft zowel geleerd om de teugel te volgen als om de stelling aan te nemen op de kriebel op de hals (halsaanzet net voor de schoft). Dus als ik de teugel daar er iets tegen leg en ietwat druk neem, gaat paard die gaan volgen en stelling aannemen. Dan blijf ik geen druk houden maar gewoon contact in die positie. Valt die uit de stelling, komt er weer druk te kijken.

In theorie is het het idee dat je zo een stelling/buiging/combi kan inzetten, en paard die zelf blijft houden in het gewenste frame, tot je iets anders vraagt.
In de praktijk is dat dus vooral veel oefenen, herhalen en km's maken.

het grondwerk vind ik persoonlijk erg belangrijk, je leert ze eigenlijk de aanraakpunten die je dan onder het zadel weer gaat gebruiken waardoor alles in stukjes gehakt wordt en het allemaal veel simpeler wordt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:48

Ik gebruik mijn binnenbeen corrigerend. Als hij zijn buiging verliest en recht wordt in zijn lijf dan bump ik om de buiging weer terug te vragen en been weer ontspannen als hij weer in frame is. In het begin moet je dat vaker doen, het is voor het paard ook niet makkelijk natuurlijk.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:17

Dat is een hele belangrijke (het is voor het paard ook niet gemakkelijk) !

in het begin vraag je een stelling, of buiging, en dien je blij te zijn met een correcte reactie. Pas als die reactie ingebakken zit, kan je dat gaan vragen in beweging, eerst een pas in stap, dan twee, dan drie, etc. Dan hetzelfde in draf en galop.
Verwacht niet dat je paard die houding direct een hele volte kan aanhouden, meestal zijn ze daar niet sterk genoeg voor.

Ruth11
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:33

Zoals in een eerdere reactie al werd genoemd is stelling wat anders dan buiging.

Bij buiging buigt je paard om je been. Hij wordt als het ware een banaantje. Maar dit kan een paard alleen als een paard juist aan de hulpen staat en voldoende kracht en souplesse heeft. Is hij nog niet voldoende getraind dit kan zijn dat hij de hulpen nog niet begrijpt of dat een paard nog niet genoeg kracht/souplesse heeft dan lukt je paard dit nog niet.

Wat ik wil zeggen is dat de basis goed moet zijn bij zowel het paard maar ook bij de ruiter. Begrijpt je paard wat je bedoelt, kent hij de gegeven hulpen, kan hij het werk aan. En kan jij als ruiter de juiste hulp geven, kan je zien wat je hulp doet en wanneer je hulp niet doorkomt door welke reden dan ook.

We kunnen vanaf het scherm allerlei tips geven. Binnen been lang/laten vallen, je navel mee draaien, handhouding, maar het belangrijkste is denk ik waar staan jullie in de training.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:52

Stap 1 : wat is correcte stelling en buiging en wat is daar voor nodig...?
Stap 2: wat je zoal qua hulpgeving kunt doen.

Ideaal gaat het als volgt:
( O:) zo gaat het ook bij mij niet altijd, maar het is wel goed om te weten 'hoe het hoort' en waar je dus naar 'moet' streven.)

Graag beginnen met een dier dat 'recht' is op laten we zeggen de rechte zijde.
Mij is geleerd: heel licht 'oogcontact' met het binnenoog - juist ook op de moeilijke kant!
Veel binnenhoefslag kan helpen, en er is een braaf trucje om vlak voor de hoekletters even 1, 2, 3 pasjes te wijken naar het schot ('je zet hem van de binnenschouder af').

Vwb voorbereiding op de wending: iets meer gewicht op de buitenbeugel, en je eigen navel iets naar binnen.
(Functies: je 'zet het stabiliserende buitenachterbeen' als het ware op de grond,
je navel naar binnen werkt als een 'waarschuwingscommando' zoals dat in het leger heet - let op, we gaan iets doen -
en idealiter helpt het beide achterbenen iets buigen.)

Dan de correcte buiging zelf.
De ribbenkast kan nauwelijks buigen, maar wel 'kiepen', ideaal gaat de schoft naar binnen.
Dit kiepen wordt 'opgevangen' door het binnenachterbeen dat landt in het spoor TUSSEN beide voorbenen.
(Kip of ei, kiepen en dragen van het binnenachterbeen...)

Het beweeglijkste deel van je paard zit vlak voor het zadel: een goed gereden paard heeft hier spierballen.
In de wending hoort dit deel nauwelijks te buigen - de hele hals buigt gelijkmatig, idealiter dus compleet met stelling.

Vanwege de actieve rol van het binnenachterbeen van het paard drijf ik een beetje met de kuit.
Verder ben ik een fan van 'mijn navel wijst de weg, iets meer druk op binnenbeugel, 'indraaien' met je schouders/'kijk waar je heen wil'.

Je buitenteugel is sowieso je contactteugel, blijf van de binenteugel af, de buitenteugel mag tegen de hals, de binenteugel er van af.

Terugduwen naar buiten zou ik met de knie/ dijbeen doen (kuit is een voorwaarts drijvende hulp) - en de volgende volte bij de B zou ik beginnen met wat extra gewicht vlak voor de B op de buitenbeugel, en misschien op de volte een pasje wijken naar buiten.
En met mijn jonkie heb ik destijds vrolijk 'honingraatjes' ipv grote voltes gereden: efkes een paar pas buigen, rechtuit, buigen, rechtuit, etc.

Bedenk dat een paard balanceert met hoofd en hals.
Als het hoofd maar heel eventjes naar binnen kan, gok ik dat het kiepen van de ribkorf en het dragen van het binnenachterbeen nog moeilijk gaan.
Geeft niets.
Goed aan de basis werken geeft een sterk en tevreden paard.
Accepteer dat je dier dit nu nog maar beperkt kan.
'Blijf van de voorkant af', het gebrek aan stelling zegt iets over het hele lichaam (middenhand kiepen, achterhand dragen) dus werk aan het binnenachterbeen. (En rijd honingraatjes ipv voltes.)
(En werk aan het dragen sowieso. Heuveltjes, balken, achterwaarts op zit en zwaartepunt, aangalopperen uit stap +:)+ grondwerkoefeningen, etc.)

En nog een penny opmerking en een tip om je paard te helpen....
1. Terwijl je zelf loopt, kijk eens over je linkerschouder als je je eigen linkerbeen optilt - and just for fun kijk over je linkerschouder als je je rechterbeen optilt....
2. Geef je hulpen voor de eigenlijke wending op het moment dat het binnenachterbeen de grond verlaat.
In stap: als je binnenbil zakt...
Bij lichtrijden: doorgaans als jij je laat opgooien.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:51

... de voorbereidende actie 'navel naar binnen' klinkt wat verwarrend.

Je rijdt nog rechtuit op dit moment,
ik bedoel dat je navel in de richting van je eigen wervelkolom 'naar binnen' gaat,
dus recht naar achter
(niet naar links of rechts, dat komt pas op het moment dat je de wending inzet).

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 22:46

Janneke2 schreef:
... de voorbereidende actie 'navel naar binnen' klinkt wat verwarrend.

Je rijdt nog rechtuit op dit moment,
ik bedoel dat je navel in de richting van je eigen wervelkolom 'naar binnen' gaat,
dus recht naar achter
(niet naar links of rechts, dat komt pas op het moment dat je de wending inzet).


dit klink vrij ingewikkeld, bedoel je dat de ruiter zijn buikspieren aantrekt en dat het paard dit voelt als een subtiele hulp via de zit van de ruiter? Ik dacht juist dat ik mijn romp moet draaien als ik op de volte rijd, en dan via mijn rechter zitknobbel iets met mijn evenwicht speel. Op de rechterhand dus.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 22:50

Deze combinatie van hulpen en houding (door Janneke) had ik me ingeprent en wil ik morgen gaan oefenen: 'mijn navel wijst de weg, iets meer druk op binnenbeugel, 'indraaien' met je schouders/'kijk waar je heen wil'. Waarbij mijn binnenbeen niets doet. Ik heb me namelijk aangewend om hiermee been te geven, omdat ik dan wil dat hij om mijn binnenbeen heen buigt, idealiter als een "banaan". Maar goed, gebruik binnenbeen is door instructeur afgeraden.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:05

denk dat je een volte gaat rijden en ontdek wat een paard nodig heeft om dat te kunnen

Afbeelding

Dan ontdek je dat alleen een paard wat over lengte buiging beschikt de volte goed kan lopen dat lukt alleen een paard met souplesse, dan voel je dat een paard je meeneemt en jou laat voelen hoe je moet zitten en hoeveel hulpen er nodig zijn

Vaak ga je met eigen hulpen het paard al uit balans brengen, soms willen we te veel en kan het paard nog niet met zijn/haar eigen lijf wat we willen/vragen

Hulpen zijn niet zoveel anders dan bij een hoek door rijden je moet het alleen iets langer volhouden

als je een paard op de juist manier instelt - dus buitenbeen iets achter de singel gewoon ontspannen blijven zitten dan gaat de buitenhand vanzelf iets meer naar voren en neemt het paard zelf stelling aannemen nodig voor een goede buiging

ga je de voltes kleiner maken moet je iets meer buitenbeen aandrukken met je binnenhand doe je niet zoveel - soms hangt de teugel gewoon los en is zit en kuit de onderstenende hulp

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:18

Als je visueel kunt maken welke spieren een paard nodig heeft om een goede volte te kunnen lopen -gedragen vanuit het achterbeen - ga je ontedekken welke hupen er nodig zijn,

het is niet hoe wij denken dat je een volte moet rijden, maar wat voor het paard natuurlijk en dus logisch is en dat begeleiden en ondersteunen, en als een paard soepel en los is zal het makkelijker gaan maar daar kun je - gymnastiseren - op oefenen met

dan zie je ook - voel je ook - welke invloed postief en negatief je zit kan hebben maar ook wat een storende hand doet (tekening B)


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mce op 26-05-23 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:32


Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:32

Lenteklokje schreef:
Janneke2 schreef:
... de voorbereidende actie 'navel naar binnen' klinkt wat verwarrend.

Je rijdt nog rechtuit op dit moment,
ik bedoel dat je navel in de richting van je eigen wervelkolom 'naar binnen' gaat,
dus recht naar achter
(niet naar links of rechts, dat komt pas op het moment dat je de wending inzet).


dit klink vrij ingewikkeld, bedoel je dat de ruiter zijn buikspieren aantrekt en dat het paard dit voelt als een subtiele hulp via de zit van de ruiter?


Ja klopt, het is een subtiele actie van jouw buikspieren.
Bij karate heet het je haarpunt gebruiken,
je zwaartepunt gaat iets naar achter.

Het hoort tot de voorbereidende hulpen,
ga je een volte bij B rijden, doe je dit nog op de hoefslag, een aantal passen vóór de B - 'let op we gaan iets doen'.

En bij de B zet je de wending / buiging in, onder andere door gewicht op het binnenzitbeen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 14:17

Avalanche schreef:
Buiging: navel in de richting waar je heengaat, buitenhand tegen de hals, binnenbeen laten vallen (niet erin drukken, buitenbeen iets naar achter leggen.

Stelling: open je binnenhand opzij en naar voren.

Nooit nooit nooit je binnenbeen erin drukken, daarmee breng je je paard uit balans en je drukt de buitenschouder eruit. Als je paard naar binnen valt, komt dat omdat je het binnenachterbeen blokkeert met je binnenteugel. Dus meer lucht geven met je hand, je mag absoluut een teugelhulp geven, maar die mag nooit terugwerken. Als het binnenachterbeen goed geplaatst kan worden, komt het gewicht van de binnenschouder af en mooi in het midden, en blijft je paard nageeflijk op de buitenteugel.


dag Avalanche, ik lees ook: buitenbeen iets naar achter leggen. Is dat dan om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen? Ik had kortgeleden ook wat spanning met het aanspringen naar galop. Als ik dit zo lees kan het ook gebeuren dat het paard de hulp verwart met aanspringen? Alhoewel dan het binnenbeen er ook bij komt en de halve ophouding.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:33

Vergeet alsjeblieft voorlopig die halve ophouding, als je nog geen wending kunt rijden is een halve ophouding niet aan de orde. Een halve ophouding is voor verzameling, en dat is nog heel ver down the line.

De halve ophouding komt er ook in de galophulp niet bij. Galop is gewoon een schepbeweging met je binnenheup en met je buitenbeen geef je druk, en dat buitenbeen ligt wat naar achter als gevolg van de beweging die je binnenheup maakt. Je galoppeert altijd aan op het buitenachterbeen, en vandaar ook dat buitenbeen. Heb je ook geen stelling bij nodig.

De hulp voor de wending geef je vanuit de center. Omdat jij met je navel wijst in de richting waar je heen wilt, gaat je buitenbeen sowieso naar achter, dat is hoe je lijf nu eenmaal werkt. Als jij een bocht maakt zonder dat je op je paard zit, gaat je buitenbeen ook naar achter, maar daar denk je nooit over na.
Maar bij een wending geeft je buitenbeen geen druk en je binnenbeen is gewoon los en lang. Hou het simpel, je maakt het echt veel te ingewikkeld. Je hoeft dat hele lijf niet te controleren, heel veel hulpen hangen samen met elkaar.
Het is echt onmogelijk met jouw benen die ribbenkast te buigen dus vergeet alsjeblieft druk met je binnenbeen, nergens voor nodig, en de kans dat je je paard ermee blokkeert is groot.
Probeer dat gewoon niet, dat doet je paard zelf wel, als jij die achterhand bewaakt en hem met je navel vertelt waar je heen wilt, heb je buiging. Meer dan dat is het echt niet.

Als jouw gewicht correct geplaatst is, kunnen jouw schouders zijn schouders plaatsen en je heupen zijn heupen. Zo simpel is rijden echt. Je maakt het veel te moeilijk voor jezelf, en als je zoveel aan het doen bent is het logisch dat je er niet meer uit komt.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:45

Lenteklokje schreef:
Duhelo schreef:
Er is een verschil in stelling en buiging.

Stelling: Het paard loopt rechtdoor, het lijf blijft recht, het hoofd kijkt naar binnen.

Hiervoor wil je dus enkel dat het paard nageeft op de binnenteugel. Dit leer je best vanaf de grond aan (wijken voor druk). Teugel, je zet druk, moment dat paard nageeft los en belonen. Je kan ze ook aanleren dat ze op druk bovenaan de hals stelling nemen naar de andere kant en druk onderaan de hals stelling naar de kant waar je staat, dan is het gewoon een kwestie van de teugel daar de hals te laten aanraken.

Buiging: paard gaat rechtdoor maar het ganse lijf is gebogen, hiervoor heb je dus wel druk met je binnenbeen nodig.
Dan is het afhankelijk nog of je wil dat je iets vraagt en paard blijft het gevraagd doen tot je iets anders vraagt, of dat je met constantere druk wil rijden.


deskundig antwoord, dank Duhelo. Als ik op de volte rijd, dan vraag ik toch stelling met het hoofd en tegelijkertijd buiging in hals / lijf? Ik ben recreatieruiter, dus basisniveau. Voor mij is stelling en buiging altijd min of meer tegelijkertijd. Sowieso als we een volte maken.


Stelling is alleen buiging in hoofd, hals.

Lengtebuiging is buiging door het hele lijf.

Basis hulpen om een volte te rijden zijn.

Kijken waar je heen gaat, binnenhand iets van de hals (niet terug werken),buitenhand op de plek houden (binnenhand mag nooit verder terug zijn dan buitenhand) ,gewicht op je binnenbeen houden zodat het paard daar automatisch om heen buigt. Zonder dat je verder wat met je been doet. (tenzij je iets wilt gaan corrigeren)

Jouw 2e probleem, de ene kant buigt hij makkelijker dan de andere kant heeft met scheefheid te maken. Probeer maar eens de volte wat te verkleinen en openen als de bolle kant aan de binnenkant is, dat kan goed helpen met de schouder verzetten en rechter maken. (buiging)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Stelling vragen op de volte, wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 13:16

Elisa: binnenhand nooit verder terug dan de buitenhand, bedoel je: nooit verder naar je toe? Of nooit verder naar voren? Gisteren geoefend op de volte. Met het gewicht op binnenbeen, dus in de stijgbeugel drukken (?) dat heeft wel effect ja. En ook in de hoeken op deze manier. Een hoek is tenslotte ook een deel van een volte.