Omgaan met bang ruitertje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 21:40

Hoi! :)

Sinds kort geef ik les aan een meisje dat nogal bang is. Ze durft erg weinig alleen, maar vind het rijden op zich wel erg leuk! Stappen en draven durft ze wel maar enkel als er iemand naast loopt of aan de longe. Nu ben ik dus op zoek naar oefeningen om haar op speelse wijze toch meer en meer alleen te laten doen zodat ze ziet dat ze het ook echt wel alleen kan. Is er iemand met tips?

Groetjes!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:41

Molentje, koprol eraf, stappen, draven aan de longe? Beetje bixi achtige onderdelen, tikkertje, er is zoveel

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 21:48

Wat bedoel je juist met molentje? :) Koprol eraf gaat nog net teveel gevraagd zijn denk ik. Stappen en draven aan de longe durft ze, het probleem is dat ze het niet alleen durft. Dus dat ik in het midden blijf staan en zij zelf stuurt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:21

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Anoniem

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:24

Juist geduld hebben. Niet zeggen dat ze alleen moet of het moet proberen. Er komt vanzelf wel een moment dat ze los wilt vanuit haarzelf!

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:30

Misschien is het een idee om telkens aan het einde van de les de meeloper vragen weg te gaan. Dan kan jij meelopen met de pony aan een redelijk korte longe. Dit kan je dan uitbouwen naar steeds iets meer lijn en steeds iets minder meelopen. Zo is de stap naar 'opeens' alleen misschien minder groot en ziet het kindje al snel dat het stappen vooruit maakt, doordat ze steeds verder van jou weg gaat en dus steeds meer 'alleen' doet. :)

Een andere leuke oefening kan zijn dat zij met de meeloper bij een pion gaat staan en jij bij een andere pion (met de longe). Hou dat stukje in het begin kort. Dan stuurt ze zelf van de meeloper af naar jou toe. Dit kan je dan ook steeds grotere stukjes maken om het vertrouwen op te bouwen. Ondertussen kan jij de pony wel aanmoedigen naar jou toe te komen, doordat de longe natuurlijk naar jou leidt. :j
Laatst bijgewerkt door Celestial op 10-07-20 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:31

MoppieFilou schreef:
Hoi! :)

Sinds kort geef ik les aan een meisje dat nogal bang is. Ze durft erg weinig alleen, maar vind het rijden op zich wel erg leuk! Stappen en draven durft ze wel maar enkel als er iemand naast loopt of aan de longe.


Heb je een idee waar ze bang voor is...?
Hoe goed weet ze hoe ze ellende kan voorkomen...?
Hoe goed is haar balans...?
Hoe goed beheerst ze de hulpen?
Citaat:
Nu ben ik dus op zoek naar oefeningen om haar op speelse wijze toch meer en meer alleen te laten doen zodat ze ziet dat ze het ook echt wel alleen kan. Is er iemand met tips?

Groetjes!

Er zijn spelletjes om 'de angst naar de achtergrond te brengen', er zijn spelletjes/ oefeningen om het evenwicht te verbeteren, of misschien is het voor haar wennen dat ze zo'n groot dier moet leiding geven...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:31

MoppieFilou schreef:
Hoi! :)

Sinds kort geef ik les aan een meisje dat nogal bang is......


Geduld hebben. Heel veel spelletjes aan de longeerlijn zodat je toch die afstand bewaard, nieuwe oefeningen uiteraard vanuit stilstand en er naast staan, en verder héél véél geduld. Probeer uit te vinden waar ze bang voor is als de pony los loopt zonder haar te pushen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:40

Bedankt voor de tips al! Kan ik zeker wat mee! :)

Janneke2 schreef:
MoppieFilou schreef:
Hoi! :)

Sinds kort geef ik les aan een meisje dat nogal bang is. Ze durft erg weinig alleen, maar vind het rijden op zich wel erg leuk! Stappen en draven durft ze wel maar enkel als er iemand naast loopt of aan de longe.


Heb je een idee waar ze bang voor is...?
Hoe goed weet ze hoe ze ellende kan voorkomen...?
Hoe goed is haar balans...?
Hoe goed beheerst ze de hulpen?
Citaat:
Nu ben ik dus op zoek naar oefeningen om haar op speelse wijze toch meer en meer alleen te laten doen zodat ze ziet dat ze het ook echt wel alleen kan. Is er iemand met tips?

Groetjes!

Er zijn spelletjes om 'de angst naar de achtergrond te brengen', er zijn spelletjes/ oefeningen om het evenwicht te verbeteren, of misschien is het voor haar wennen dat ze zo'n groot dier moet leiding geven...


Pfoe, ik denk dat ze die "grote beesten" misschien nog niet helemaal vertrouwt of niet zeker is dat ze hen wel alleen zal kunnen "besturen".
Misschien moet ik haar inderdaad eens heel duidelijk uitleggen dat er altijd een ho knop is zeg maar, zodat ze beseft dat als er iets is, ze de pony altijd stil kan zetten en onder controle kan houden.
Balans is op zich niet slecht maar oefeningen om dat te kunnen verbeteren kunnen natuurlijk nooit kwaad.
Hulpen is nog een dingetje aangezien ze ook nog helemaal niet lang rijdt, maar sturen lukt op zich wel.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:43

Vaak komt angst door gevoel te hebben van geen controle hebben over de situatie.

Dus doe voornamelijk controle oefeningen, zoals zelfstandig pony naar stap, draf en halt te brengen.
Zet een aantal pionnen neer langs de hoefslag, in de bak en laat haar bij elke pion een overgang maken, tussen stap draf en halt. De volgorde bepaald de ruiter.

Deze oefening kun je verder uitbreiden door de pionnen kriskras door de bak te plaatsen en dat ze bij elke pion een opdracht uitvoert, de overgangen en wendingen naar links of rechts.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 10-07-20 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:46

Hier ook een angstig ruitertje. Bij haar zit het in controleverlies als de pony iets raars doet. Gaat inmiddels stukken beter, maar een super brave pony om mee te beginnen is natuurlijk het belangrijkste. Geduld hebben en dan er maar bij lopen, overhaast het niet. Houd het leuk, let daar bij goed op wat het ruitertje zelf leuk vind en ga vandaar uit verder. Hier vond ze grondwerk eigenlijk heel leuk. Met de pony in stap aan de hand begonnen langs pionnen, slalommen, over balken, door de waterplassen, later vanuit het zadel, doet ze nog steeds erg graag. Laat ze zelf een leuk parcour bedenken bijvoorbeeld. Achterstevoren, vertel leuke dingen over de pony, ik kan niet bij zijn oren bijv., maar jij bent vast veel leniger, kan jij er bij als je voorover buigt in het zadel? Vertrouwen moet echt groeien, steeds een stapje verder weg richting het midden van een volte aan de longe bijv. Laat goed zien hoe ze de pony tot stilstand kan brengen. Ik heb hier vaak lekker met haar lopen kletsen terwijl ze er nog op zat in stilstand, kon ze echt loskomen en verhalen vertellen en eigenlijk vergeten dat ze nog op de pony zat, gaf haar allemaal vertrouwen. Hier zal het nooit een held worden, maar inmiddels rijd ze netjes en schiet niet overal meer van in de stress, kan zelfs lachen als haar pony soms ondeugend is inmiddels. Wel heeft ze moeite met nieuwe pony's, maar eerlijk is eerlijk, ik stap ook niet zo graag meer op een onbekend paard. Kan best een tijd duren, plezier moet voorop staan, pushen en over grenzen gaan werkt hier compleet averechts. Veel lessen vinden dat de kinderen mee moeten met wat de rest moet en vallen hoort er bij, maar weet zeker dat mijn dochter dan jaren geleden het rijden al op had gegeven, terwijl het echt wel een paardenmeisje is, ze wordt er mee wakker en gaat er mee naar bed, ze houd absoluut vol, zal nooit een ruiter met super veel lef worden, maar is superlief voor de pony's, knuffelt en poets uren en vind dat soms nog belangrijker dan rijden, al geniet ze ook ontzettend van haar ritjes. Nu doet ze wel mee natuurlijk, maar laat het haar op haar tempo bepalen. Angst maakt de lol in het rijden bij de kleintjes zo snel kapot. Wat hier ook helpt, is haar tussen de anderen laten rijden of laten kijken wat leeftijdsgenootjes durven. Bij mij waren ze thuis altijd alleen, ik heb haar om die reden naar de manege laten gaan, met eigen pony dan wel.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:57

Opdrachtjes geven werkt ook goed in mijn ervaring.
Bijvoorbeeld dat degene die meeloopt voorop gaat en zij de pony er achteraan moet sturen. Of een klein 'trail' parcourtje uitzetten met balkjes en pionnen. Of samen een nieuw figuur bedenken en die rijden (bijv. een L of een zigzag over de A-C lijn enz.).
Dat haalt de gedachten soms bij de angst weg, omdat er focus is op iets te dóén.

Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen, misschien eerst met iemand erbij. Ogen dicht, voeten uit de beugels, in dameszit, achterstevoren, armen wijd enz.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 23:09

Super bedankt weer voor de tips!! <3

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:13

Wat mijn ervaring is wat ook helpt is eerst afspreken dat ze bijv. Een maand lang aan de lijn mag en geen nieuwe dingen hoeft te doen. Zodat ze niet met spanning naar les hoeft maar even een poosje kan genieten van hetgeen ze wel durft en kan. Dat geeft vaak even rust.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:13

De bak kleiner maken voor de eerste stukjes hielp hier bij mijn jongens

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:56

Geduld.
Om welke leeftijd gaat het hier eigenlijk? Dat vind ik namelijk wel uitmaken voor de aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 01:25

Zorg ervoor dat ze de controle heeft en dat er rust is. Persoonlijk zou ik aan het einde van de les vragen wat ze leuk vond aan de les (wat je aandacht geeft groeit!) en wat ze de volgende keer wil doen. Spreek dit ook af, zodat ze inderdaad met weinig of geen spanning komt.

Laat haar zelf meedenken over de les. Als je een parcourtje maakt, laat haar meedenken over de opbouw of gekke oefeningen.

Wel afhankelijk van de leeftijd.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 10:19

Goede tips weer!

Ze is een jaar of 10 :)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Omgaan met bang ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:35

Gymnastiek oefeningen deden het altijd erg goed in mijn beginnerslessen.
Van een simpel "probeer de oren van je pony aan te raken", naar knieën optrekken, benen juist lang houden en tenen aanraken, been over de hals in "amazonezit" en als dat goed gaat een heel rondje draaien (eerst in stilstand, later bij meer vertrouwen ook al stappend).
Heel hoog gaan staan, proberen het dak (als je in een binnenbak rijdt) aan te raken, knieën optrekken en met je neus naar je knieën, van jezelf een balletje maken.

Spelenderwijs laten merken dat de pony braaf is en het kind meer evenwichtsgevoel geven en hierdoor ook meer vertrouwen.

En vooral niet forceren, ponyrijden is leuk, maar alleen als ze dat zelf ook zo ervaren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:11

Pff, jeugd van tegenwoordig.

Gewoon eraf laten vallen, huilend er weer op zetten en door. Dan leert ze dat er best iets mis kan gaan zonder dat ze er meteen dood aan gaat.

Ja ja, ik weet het, dat is in 2020 niet meer toegestaan. Maar afhankelijk van hoe ze is opgevoed, hoe vaak heeft dat meisje al een blauwe plek gehad bij het spelen? Of een schaafwond van het uit de schommel vallen? Op één of andere manier moeten kinderen toch leren dat dingen wel eens mis gaan. En dat dit niet het einde van de wereld is. Dat valt in de praktijk niet mee, ik heb zelf ook kleine kinderen gehad. Sterker nog, héél vroeger ben ik zelf nog de nodige jaren kind geweest. En heel vaak van de pony gedonderd ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:12

MoppieFilou schreef:
Wat bedoel je juist met molentje? :) Koprol eraf gaat nog net teveel gevraagd zijn denk ik. Stappen en draven aan de longe durft ze, het probleem is dat ze het niet alleen durft. Dus dat ik in het midden blijf staan en zij zelf stuurt.

Molentje is been erover zodat ze eerst zijwaarts zit, dan achterste voren, weer zijwaarts en terug.
De hierboven genoemde oefeningen zoals beentjes op of je tenen aan raken zijn ook goed.
Sla lom rijden tussen staanders door ( dan kan ze niet vast) balkje stappen, ei op een lepel Allerlei oefeningetjes om vertrouwen te winnen.

Wat doet ze als je de longe niet vast maakt en steeds iets verder van haar wegloopt.

En gewoon laten vallen en laten huilen, wat zijn dat voor een middeleeuwse praktijken. Heeft niks met pamperen te maken maar een kind dwingen tegen angst in is gewoon ouderwets en achterhaald.
Paardrijden is een hobby geen strafkamp

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:20

Rex_Rolfo schreef:
Pff, jeugd van tegenwoordig.

Gewoon eraf laten vallen, huilend er weer op zetten en door. Dan leert ze dat er best iets mis kan gaan zonder dat ze er meteen dood aan gaat.

Ja ja, ik weet het, dat is in 2020 niet meer toegestaan. Maar afhankelijk van hoe ze is opgevoed, hoe vaak heeft dat meisje al een blauwe plek gehad bij het spelen? Of een schaafwond van het uit de schommel vallen? Op één of andere manier moeten kinderen toch leren dat dingen wel eens mis gaan. En dat dit niet het einde van de wereld is. Dat valt in de praktijk niet mee, ik heb zelf ook kleine kinderen gehad. Sterker nog, héél vroeger ben ik zelf nog de nodige jaren kind geweest. En heel vaak van de pony gedonderd ;)

Vallen bij het spelen is minder gevaarlijk en beangstigd dan vallen van een pony.
Daarnaast, hoeveel kinderen zijn afgehaakt in het verleden omdat ze überhaupt niet meer op een pony durfden door dit soort gedoe van volwassenen.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:23

Geen persoonlijke vraag, maar een algemene: "Waarom rijdt een angstige ruiter? Zijn het dan de ouders die daar op aandringen? Of vind ze paardjes wel leuk, maar meer vanaf de grond?" Als het dat laatste geval is kun je misschien wat meer grondwerk doen? Wellicht helpt dat?

[EDIT] Als ze bang is om eraf te vallen kun je misschien valoefeningen doen? Zodat ze leert hoe ze moet vallen, mocht het ooit gebeuren?

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:24

Wat mij persoonlijk enorm geholpen heeft is een les zonder rijden. Paard liep los en ik moest het paard met mijn houding laten stappen, draven, galopperen en stoppen. Heb in dat uur het vertrouwen gekregen dat ik het paard heel gemakkelijk kon laten doen met enkel duidelijkheid geven. Ook veel balans oefeningen en inmiddels na 13 lessen gaat stappen en draven al best wel lekker en zonder spanning. Galopperen terwijl ik er op zit nog niet gedaan en nog geen behoefte aan.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:39

Rex_Rolfo schreef:
Pff, jeugd van tegenwoordig.

Hoezo waren kinderen vroeger niet bang ofzo...?
Citaat:
Gewoon eraf laten vallen, huilend er weer op zetten en door. Dan leert ze dat er best iets mis kan gaan zonder dat ze er meteen dood aan gaat.

So what 'dat ze er niet dood aan gaan'...?

We het over een kind dat we niet kennen en wie weet hoeveel angst van dit meiske gewoon terecht is....?
Citaat:
Ja ja, ik weet het, dat is in 2020 niet meer toegestaan.

Er zijn veiligheidsmaatregelen, dat klopt.

Citaat:
Maar afhankelijk van hoe ze is opgevoed, hoe vaak heeft dat meisje al een blauwe plek gehad bij het spelen? Of een schaafwond van het uit de schommel vallen?

... of een meppende vader?
Ik noem maar wat.

Het feit dat dit kind bang is betekent niet dat het een verwend prinsesje is.

Dat kinderen moeten leren 'dat de hemel nog niet op aarde is', prima.
Maar "smeer NIVEA, wees een OEN en laat sommige OMA's liever thuis".
(Niet invullen voor een ander, open eerlijk en nieuwsgierig - zonder oordelen meningen en aannames.)