Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 19:03

Dag,

Ik rij een super fijn en leuk paard bij, dat helaas de gewoonte heeft om tijdens het rijden zijn tong regelmatig tegen het bit te duwen en zijn tong naar buiten te steken (naar voren, niet opzij). Het vreemde is dat hij daarbij wel een erg fijne aanleuning heeft en houdt - ik voel het niet eens als hij zijn tong uitsteekt. Ik rijd hem met een ongebroken bustrens, de eigenaresse rijdt hem met een Pelham. Hij heeft het altijd gedaan, en ook zijn moeder deed het. Tijdens het longeren doet hij het echter (bijna) nooit, waardoor ik toch denk aan een rijtechnisch problem. Mijn instructrice denkt dan weer van niet, ook omdat de aanleuning gewoon wel fijn is. Ik dacht ook nog aan misschien een ander bit, maar wat voor bit dan? Iemand tips?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:05

Misschien een goede bitfitter laten komen, dan kan je in ieder geval veel verschillende bitten proberen en zien of dit verschil maakt?

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:25

Bekend verhaal; mijn paard is daar ook heel goed in. Rolt zijn tong op en probeert het bit uit zijn mond te duwen. Maakt niet uit welk bit; intussen heb ik alles al geprobeerd. Mij oplossing is dus stoppen met een ( conventioneel) bit; ik rijd hem nu op een bosal en dat gaat goed.
Mijn trainer heeft naar zijn mond gekeken en daar bleek dat zijn wolfstanden zo ver naar voren liggen dat het bit daar tegen aan tikt; dat doet pijn en dus wil hij het kwijt.
Ik heb nu wel een bit voor hem wat hij wel accepteert ( een geheel rechte stang met tonglepel waar rolletjes in verwerkt zitten). Maar dat is een bit wat in de Engelse ( dressuur/ springen) wedstrijd stijl niet is toegestaan en veel opleiding vergt van paard en ruiter.
Sommige paardenmonden zijn simpelweg niet geschikt voor de gangbare bitten en dan blijft er weinig anders over dan bitloos verder gaan.
Oorzaken kunnen legio zijn; dikke tong, laaghangend verhemelte, wofstanden of kiezen die ver naar voren liggen, etc. etc. Bitfitter............geen idee want ook daar zit een hoop kaf tussen het koren. Op zoek gaan naar iemand met echt verstand van zaken is vaak lastig.
Dat hij tijdens het longeren het niet doet ( longeer je met bit?) kan inderdaad wijzen op een rijtechnisch probleem maar dat zou een goede lesgever op moeten kunnen lossen. Anders toch eens bitloos proberen? Ik heb paarden echt enorm zien veranderen in hun gehele houding als het bit ( of slechte bitloze optoming ;-) ) vervangen werd door iets wat wel past.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 20:10

Wat een fijne uitgebreide reactie, bedankt :) Fijn dat jouw probleem nu zo opgelost is.

Paard doet het inderdaad niet aan de longeerlijn, vandaar dat ik ook aan een rijtechnisch probleem dacht. Dat zou het makkelijkst op te lossen moeten zijn, maar de instructrice ziet niet echt iets waardoor het mis gaat: het is meer het zoeken naar houdingen waarin zijn tong weer naar binnen gaat. Ik heb ook al ooit met een dubbelgebroken bit gereden, maar daar werd hij een beetje gestoord van en daar liep hij niet fijn op. Te onrustig in de mond, denk ik.

Bitloos is ook een optie, hoewel ik er wel wat terughoudend in ben. Met name omdat ik eigenlijk vrijwel geen paarden zie die fijn bitloos dressuurmatig worden gereden (ik weet dat ik bitloos daar niet de schuld van moet geven). Ik zie veel uit elkaar gevallen paarden die op de voorhand lopen en waarbij het eruit ziet alsof ze in de hand hangen. Mijn paard is bovendien niet zo'n fan van druk op haar neus, maar ik heb nog nooit een bitloos hoofdstel geprobeerd. Omdat haar aanleuning met bit zo fijn is ligt het voor de hand om gewoon een bit te houden, maar wellicht heft ze die aanleuning ook nog wel zonder bit. Ik heb wel echt dressuurambities, dus zou het ook jammer vinden als we na de M vast zouden lopen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:10

Mijn paard werd ook echt gestoord van gebroken bitten; dan probeerde hij niet alleen het bit uit zijn mond te drukken maar liep ook nog met zijn tong uit zijn mond te zwaaien; echt niet om aan te zien.
Je kan een paard bitloos prima in oprichting/ verzameling rijden. Wij rijden zelf volgens de klassieke Californische stijl ( eigenlijk klassieke dressuur maar dan met een westernzadel en bosal) en onze paarden doen alles tot piaffe en wissels aan toe. Is natuurlijk ook een kwestie van trainen en manier van rijden maar voor verzameling is geen bit nodig, sterker nog, ik zie dat onze paarden hun rug en achterhand beter gebruiken zonder bit. Maar in de dressuur is een bosal geen optie en is bitloos, jammer genoeg, nog steeds een ondergeschoven kindje.

Je zou eens kunnen kijken of je een recht bit kan vinden, dus nog rechter dan de ongebroken bustrens met een tonglepel dus geen tongboog. Dus geen "anatomisch" gevormde dingen want de plek waar het bit ligt is gewoon recht ;-). Alles wat gebroken is werkt bij dit soort paarden slecht; teveel ruis en te instabiel. Een ongebroken bit met lepel zorgt ervoor dat het paard toch minder tegen het bit kan duwen maar geeft tevens oppervlakte vergroting en wat druk op de tong waardoor het paard het bit meer kan dragen. Iets met een rolletje zou nog beter zijn, dan kunnen ze er mee spelen. Mijn paard doet dat veelvuldig maar zonder rolletje blijft hij dus met zijn tong bezig. Overigens is mijn paard ook actief met zijn tong met de bosal, ik heb diverse foto's waarop hij echt zijn tong uitsteekt.

Dit is een beetje wat ik bedoel: https://www.ebay.co.uk/itm/CS-Open-Spoo ... 0960386837 Nadeel van dit bit is wel dat het een watertrens is wat de druk op de lagen groter maakt; zoiets als bustrens zou waarschijnlijk beter zijn. Ik merk bij mijn paard echt dat teveel druk op de lagen ( wat dus gebeurt bij ( dubbel) gebroken bitten hem echt pijn doet; de weinige keren dat ik daarmee heb gereden liep hij letterlijk met zijn mond open.


Mijn paard leip bijv. wel prettig op dit bit maar daar heb jij niks aan maar geeft wel een idee https://partrade.com/product/quarter-horse-bit-2/

Een andere optie zou misschien een Billy Allen snaffle kunnen zijn; die zijn niet gebroken maar wel flexibeler dan een rechte bustrens en in het midden verbonden door een rolletje https://www.horsetopshop.com/products/h ... gKZ9vD_BwE

Evt. heb ik zo'n Billy Allen nog wel liggen die ik niet meer gebruik. Maar dan zal je moeten zien of dat mag in de dressuur.
Myler heeft ook allerlei bitten maar persoonlijk ben ik geen fan van Myler al lopen sommige paarden er prima op.

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:24

Wat gebeurd er als je zonder bit rijd?

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 20:57

Geen idee, dat moet ik eerst nog doen. ben een beetje half aan het kijken of ik een keer van iemand een bitloos hoofdstel kan lenen om te testen. Ik blijf liever met bit rijden, maar die tong is ook niks.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:16

Sheran schreef:
Geen idee, dat moet ik eerst nog doen. ben een beetje half aan het kijken of ik een keer van iemand een bitloos hoofdstel kan lenen om te testen. Ik blijf liever met bit rijden, maar die tong is ook niks.


Waar woon je? Ik heb diverse maten bosal. Kan je altijd een keer uitproberen om te zien hoe hij reageert.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:42

Als je paard met de tong naar buiten hangt denk ik dat je niet echt verder komt, en altijd minpunten is ook niet leuk. Misschien een bitfitter laten komen als je niet bitloos wilt?
https://www.bitloospaardrijden.info/tong.php

Over de IJssel

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-20 00:41

ElCid schreef:
Sheran schreef:
Geen idee, dat moet ik eerst nog doen. ben een beetje half aan het kijken of ik een keer van iemand een bitloos hoofdstel kan lenen om te testen. Ik blijf liever met bit rijden, maar die tong is ook niks.


Waar woon je? Ik heb diverse maten bosal. Kan je altijd een keer uitproberen om te zien hoe hij reageert.


Dank je wel voor het aanbod, maar een bosal gaat sowieso geen optie zijn in verband met dressuurwedstrijden :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:26

Relatief bekend probleem!
Mijn paard is qua bouw groot en lang, en heeft moeite met echt bij elkaar te lopen. Zodra ik heb echt van achter naar voren wil rijden wil hij van die druk af en uit dit dus via zijn tong/bit.
Zodra ik er niet aan zit en hem gewoon ontspanning zonder in de aanspanning laat lopen is er niks aan de hand. Bij ons puur rijtechnisch en zodra we een stap verder zijn zie je ook verbetering in de aanleuning (druk op tong)

En ja mijn paard is echt letterlijk op twee pinken te rijden. Maar een echte goede aanleuning komt van achter uit.

Ik lees veel adviezen van bitfitter laten komen. Helaas heb ik vele zien komen en gaan, maar nog nooit heb ik gezien bij andere dat daarmee het probleem is opgelost! Als ik jouw verhaal dan ook zo hoor denk ik dat het indd rijtechnisch prima op te lossen is. Alleen wel onder de juiste begeleiding!

Succes!

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-20 01:29

Dank je :)
Ik heb een super fijne instructrice, maar die komt er dus ook niet echt uit (naast gewoon houdingen zoeken waarin hij het niet/minder doet). Ze is verder wel erg fijn, zet ook geen druk op de voorkant ofzo :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:29

Het is altijd zoeken bij een dergelijk probleem. Sommige paarden willen gewoon geen bit in hun mond. Die van mij begint al bekken te trekken en met zijn tong te duwen als het bit gewoon los in de mond hangt, zonder aanleuning van teugels. Bitfitters heb ik ook mijn vraagtekens bij; er zijn vast wel goede maar het is een vrij beroep dus iedereen mag zich zo noemen. Daarnaast zie ik nogal eens een bepaald merk bit naar voren komen na zo'n bitfit sessie en heb dan ook het idee dat velen samenwerken met bitverkopers ( "wij van WC eend adviseren WC eend" ;-) ). Het kan soms wel opgelost worden door een goede osteopaat of chiropractor overigens; als het tong beentje verkeerd zit of verder op in de hals/ rug een probleem zit kan dat ook geuit worden in raar doen met de tong. Mijn paard deed het soms wel eens minder na een behandeling ( maar soms ook niet) maar het resultaat was nooit blijvend.

Het was meer een idee om te kijken hoe je paard reageert op bitloos, niet zozeer om perse een bosal te moeten gebruiken. Als hij met een bosal ( of een andere bitloze optoming) niet gek doet met de tong heb je een antwoord dat hij dus geen bit wil. Bij sommige verkopers kan je bitloze optoming op proef nemen, is misschien ook een optie.

Maar een goede osteopaat/ chiropractor en misschien ook nog een tandarts ( misschien zijn ze allemaal al geweest en heeft dat niks opgeleverd) is ook een optie om te zien of er dan verandering komt.

Hoe oud is het paard?

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:12

Bij mijn paard was het een rijtechnisch/balans probleem. Nu zij verticaal (tussen twee schouders) en horizontaal in balans is heb ik het nooit meer gehad (tong boven het bit, trekken, hoofdkantelen). Nu een super fijne en lichte aanleuning/contact.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:34

Sheran schreef:
Dag,

Ik rij een super fijn en leuk paard bij, dat helaas de gewoonte heeft om tijdens het rijden zijn tong regelmatig tegen het bit te duwen en zijn tong naar buiten te steken (naar voren, niet opzij). Het vreemde is dat hij daarbij wel een erg fijne aanleuning heeft en houdt - ik voel het niet eens als hij zijn tong uitsteekt. Ik rijd hem met een ongebroken bustrens, de eigenaresse rijdt hem met een Pelham. Hij heeft het altijd gedaan, en ook zijn moeder deed het. Tijdens het longeren doet hij het echter (bijna) nooit, waardoor ik toch denk aan een rijtechnisch problem. Mijn instructrice denkt dan weer van niet, ook omdat de aanleuning gewoon wel fijn is. Ik dacht ook nog aan misschien een ander bit, maar wat voor bit dan? Iemand tips?


Afgaande op het vetgedrukte lijkt het er op dat jullie teveel druk uitoefenen Een Pelham is met zijn kinketting héél heftig. Deze druk komt in de eerste plaats uit op de tong. Je paard verdraagt dit niet en zoekt een uitweg door zijn tong te verlengen en zo dunner te maken.
Mijn advies is om eerst lange tijd uitsluitend aan een contact teugel te rijden.

Een contactteugel is het wanneer de ruiter een heel licht permanent contact neemt met de paardemond. De hand volgt de mond met vriendelijkheid en tederheid, waar het hoofd ook is.
Zo krijgt je paard vertrouwen in de hand en zal het op den duur met zijn tong met het bit gaan spelen.
Er mag NOOIT druk staan in de paardenmond.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:01

Sheran schreef:
Dag,

Ik rij een super fijn en leuk paard bij, dat helaas de gewoonte heeft om tijdens het rijden zijn tong regelmatig tegen het bit te duwen en zijn tong naar buiten te steken (naar voren, niet opzij). Het vreemde is dat hij daarbij wel een erg fijne aanleuning heeft en houdt - ik voel het niet eens als hij zijn tong uitsteekt. Ik rijd hem met een ongebroken bustrens, de eigenaresse rijdt hem met een Pelham. Hij heeft het altijd gedaan, en ook zijn moeder deed het. Tijdens het longeren doet hij het echter (bijna) nooit, waardoor ik toch denk aan een rijtechnisch problem. Mijn instructrice denkt dan weer van niet, ook omdat de aanleuning gewoon wel fijn is. Ik dacht ook nog aan misschien een ander bit, maar wat voor bit dan? Iemand tips?

In een ander topic hadden we het er al even over, maar daar is het natuurlijk vreselijk offtopic. Toch denk ik nog steeds dat je paard onvoldoende aan het been is en daardoor niet correct nageeft. Maar nogmaals, ik heb het lieve dier nog nooit gezien en blijft het dus een beetje gissen. Maar het klinkt alsof hij ergens wel soort van licht bij je hand wegloopt, maar dus niet omdat hij nageeflijk is. Hij blijft als het ware bij het echte contact vandaan en legt zijn tong ertussen voor de zekerheid. Ik snap dat druk op het bit niet je grootste wens is, maar er is ook zoiets als te weinig doen met je hand, je moet als ruiter ook je hand aanbieden voor contact en dan begint de riedel van been naar je hand, lichte aanleuning en nageeflijkheid dankzij gehoorzaamheid aan je been. Komt goed.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-20 16:27

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ga niets zeggen over het rijden van de eigenaresse, dat is volledig aan haar. Zij vindt hem het fijnst op een pelham, dus dan is het haar goed recht om hem met een pelham te rijden. Ze rijdt uitstekend, is alleen een springruiter ten top :)

Als mensen het fijn vinden kan ik best een filmpje sturen van hoe hij loopt, want ik wil heel graag iets oplossen. Hij heeft wel serieus een fijn contact, niet alleen maar licht of wat dan ook. Volgt de hand prima. Aan het been kan altijd iets scherper, daar werken we aan.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:46

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Geeft toch altijd meer informatie.

mala26
Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:47

Ik zou een filmpje wel interessant vinden. Dan heb je een veel beter beeld waar je het zoeken moet.

Ik heb nog een micklem hoofdstel liggen waar je verschillende opties bij hebt om bitloos te rijden. Weet niet waar je vandaan komt maar je zou het mogen lenen. Gebruik het op het moment toch niet.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Isabel
Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:56

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Heb je het probleem daar al eens voorgelegd?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-20 19:48

Degenen die een filmpje willen zien krijgen zo even PB :) Tandarts: ik meende een half jaartje geleden.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:54

Sheran schreef:
Degenen die een filmpje willen zien krijgen zo even PB :) Tandarts: ik meende een half jaartje geleden.



dank je.

Osteopaat/ chiropractor? zijn die er ook bij geweest?

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard duwt tong tegen bit / naar buiten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 00:11

Nee ik geloof het niet, iig niet speciaal daarvoor. Ik denk toch eerst aan iets rijtechnisch...

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:52

Sheran schreef:
Nee ik geloof het niet, iig niet speciaal daarvoor. Ik denk toch eerst aan iets rijtechnisch...


Als er iets niet lekker zit in het lijf ( dat kan ook een rijtechnische reden hebben) is de komst van zo iemand wel belangrijk. Wij laten onze paarden toch wel minstens 1 x per jaar nakijken en/of behandelen en eigenlijk is er altijd wel iets nodig. Zeker bij een springpaard zal een behandeling geen overbodige luxe zijn en zou dat goed de oplossing kunnen zijn.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:14

Niet alles gelezen, maar ik reed een merrie die de tong eruit gooide (wel opzij) en daarom altijd met een correctiebit werd gereden. Dit beviel mij niet en ik ben toen overgestapt op een ongebroken appel watertrens. Probleem opgelost :) Eigenaar was meteen anti-correctiebit :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linda1989 en 59 bezoekers