Dochter onzeker met haar pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 11:08

Begin dit jaar kochten wij voor onze dochter (12) een pony. Beestje had al de nodige ervaring, dochter weinig (manege les waar ze zelden voorop reed).
Pony en dochter waren al snel aan elkaar gewend en werden echt maatjes samen. Gelijk begonnen met les, dat vonden wij erg belangrijk zeker gezien ze nog een beginnend ruiter was.
Pony is vanaf het begin tot heden erg braaf gelukkig. Ook wel ondeugend en uitproberen maar heel eerlijk en zeker niet gemeen.
Nu komt onze vraag/cq probleem;
Voor de feestdagen heeft mijn dochter een flinke trap tegen haar been gehad van een ander paard toen ze op haar pony zat. Gevolg een flinke blessure waarvoor een aantal weken gips. Paard in kwestie passeerde haar en gaf een flinke bok/trap, met alle gevolgen van dien.
Dochter tijd uit de roulatie geweest qua paardrijden en begin deze maand weer voorzichtig begonnen met rijden. Dit ging in eerste instantie best goed maar sinds deze week is haar pony erg aan het uitproberen. Durft bv ineens niet langs een zijde van de bak, breekt uit, ineens andere kant op gaan enz.
Zoals ik al zei; geen gemene dingen, ik denk (maar ben een leek) dat ze gewoon ondeugend is en onder de training vandaan probeert te komen. Het is ook niet continue. Bv de eerste 20 minuten dat ze aan het rijden is. Daarna geeft pony het op en kunnen ze samen lekker hun rondjes maken:)
Dochter wordt hier zo onzeker van. Allereerst omdat ze schrik heeft weer een trap van een ander paard te krijgen, anderzijds dat ze haar pony niet lekker aan het lopen krijgt, althans pas na een tijd rijden.
Ik heb haar gerustgesteld en gezegd dat het met juiste instructie, geduld en doorzetten echt wel goedkomt.
Voor het incident ging het immers ook goed. Ikzelf denk dat dit een fase is waar ze even doorheen moeten samen, in combinatie met onzekerheid dochter.

Nu zou ik graag jullie mening willen horen gezien op bokt meer kennis zit dan ik heb.

Wat denken jullie als je dit zo leest?


MerleSimone
Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:13

Rijdt ze alleen in de bak of alweer met anderen? Misschien eerst weer alleen het fijne gevoel krijgen en dan pas weer met anderen? Sneu hoor, dat gaat je vast niet in de koude kleren zitten :(:)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Lau
Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:13

Ik denk dat je dochter een beetje onzeker is geworden na dit ongeluk. En de pony maakt daar een beetje gebruik van. Met de juiste instructie en de pony duidelijk maken dat zij de baas is dit echt wel goed komt.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

pmarena
Berichten: 48051
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:17

Het zou mijn voorkeur dan hebben om even een poosje zonder andere paarden in een bak te rijden / privé-les, wellicht pony eerst wat longeren voor het rijden, misschien een paar keer iemand anders er op laten rijden die het diertje braaf houdt, als je denkt dat het voor dochter nu net iets teveel is om het zelf goed bij te kunnen houden?

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:18

Wat is er in de tussentijd met de pony gebeurd? Is daar wel op gereden?
Onder de training vandaan komen etc. is waarschijnlijk teveel een vermenselijking.

Ik denk dat er meerdere dingen spelen:
1: Dochter is wat minder "streng" meteen met rijden, heeft er een tijdje uit gelegen en moet hetzelfde gevoel weer terug krijgen(er weer in komen om het zo te zeggen). Ze rijd dus waarschijnlijk "anders" dan ze voorheen deed.
2: Dochter is door ongeluk wat onzeker/angstiger geworden, daardoor word punt 1 weer versterkt.
3: Pony voelt beide dingen, krijgt ruimte, en neemt die ruimte. Word mogelijk zelf ook onzeker/dwars door (tijdelijk) verminder leiderschap van dochter.
4: Pony is laatste periode minder getraind(?), waardoor ook die weer in het ritme van rijden terug moet komen. (met daarbij nog mogelijke andere factoren zoals in de winter meer energie doordat ze buiten minder hun ei kwijt kunnen).

Waar ik aan zou werken:
Dochter onder goede begeleiding dit leren aan te pakken, eventueel eerst instructie/ervaren ruiter erop die er een paar keer mee helpt.
Pony ook wat alternatieve "pittigere" beweging bieden zodat die ook wat meer zijn ei kwijt al kan.
(paar keer longeren, andere ruiter erop die er bijvoorbeeld even wat meer op galoppeert, vrijspringen)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:19

Lau schreef:
Ik denk dat je dochter een beetje onzeker is geworden na dit ongeluk. En de pony maakt daar een beetje gebruik van. Met de juiste instructie en de pony duidelijk maken dat zij de baas is dit echt wel goed komt.



Dit..

Al denk ik alleen niet dat de pony "er gebruik van maakt" maar dat jouw dochter niet meer de leiding over de pony durft te nemen en de pony dus niet meer weet waar hij aan toe is..

Ik zou inderdaad ook met goede instructie aan het werk gaan.. :j

<3 Sneakers <3

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:23

Ach dat is erg vervelend, ja, begrijpelijk dat je dochter er schrik van heeft gekregen en onzeker is geworden.

Goede tips hierboven al, probeer het op te bouwen.

Daarnaast zou ik naast het rijden ook kijken of je dochter andere activiteiten met de pony kan doen, om het vertrouwen weer op te bouwen en er weer plezier in te krijgen.
Misschien ook langsgaan voor een uitgebreide poets- en knuffelsessie, niet móeten rijden en klaar voor de dag.
Een rustig buitenritje, lekker ontspannen.
Volg-oefeningen op de grond doen, dus gewoon halster en halstertouw lekker wandelen, misschien wat balkjes op de grond en daar overheen.

Probeer in ieder geval het plezier voorop te stellen!

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:27

Pony zo snel mogelijk door een zekere ruiter bij laten rijden en je dochter alleen in de bak laten rijden en het liefst een paar keer een half uur met les van iemand de het snapt. Gaat dat goed over een paar weken dan langzaam met meer ruiters in de bak gaan rijden, een voor een. Dit gaat even tijd en geld kosten maar doe je dit niet heb je straks een draak van een pony en een dochter die niet meer wil rijden.
De pony voelt haar spanning en neemt, heel begrijpelijk de leiding over.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:33

Paarden zoeken leiding, zo zijn ze ontwikkeld want was van levensbelang voor het overleven van de kudde. Ik denk dat je dochter nu door onzekerheid onvoldoende leiding geeft waardoor de pony onzeker wordt. Heel logisch, van beide kanten, maar ook erg lastig. Ik sluit me aan bij een aantal voorgangers, zoek een goede en empathische instructeur om haar weer op weg te helpen in priveles en help de pony op weg door er een paar keer een ervaren ruiter op te zetten. Dan is het vermoedelijk vrij rap voor elkaar

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:34

Ik ga met de eerste 2 comments mee; dochter is waarschijnlijk erg onzeker geworden, helemaal als er anderen erbij rijden en daar maakt de pony gebruik van.


Ik zou haar een tijdje alleen in de bak laten rijden ( met instructie erbij), dus zonder andere combinaties erbij. En als ze weer zekerder van zichzelf wordt, langzaam weer opbouwen met anderen erbij. Eerst 1 andere combinatie...en dan liefst een paard waar je dochter vertrouwen in heeft dat die niet trapt naar dr pony bij passeren.
En sowieso het passeren op korte afstand ook nog niet gelijk doen; elkaar ruimte geven dus.

En dat zo steeds verder uitbouwen, maar op je dochters tempo. Als ze erg aarzelend is om de volgende stap te zetten; nog even niet doen, want grote kans dat dr onzekerheid gelijk getriggered wordt als je dan toch dr over haalt naar de volgende stap te gaan.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 11:42

Goede tips. Dankjulliewel!

Pony is 3x/week door ervaren vriendin gereden in de tijd dat mijn dochter zelf niet kon rijden.
Ze is zeker onzeker geworden na dit incident, en is ook al een beetje een onzekere ruiter. Dit bij elkaar maakt dat ze vaak niet snel genoeg is om het op te lossen.
We hebben een fijne instructrice die het goed oppakt en weer terug naar het begin is gegaan.
Dochter is gelukkig niet bang. Vertrouwt de pony ook volledig omdat ze weet dat ze niet gemeen doet.
Voorbeeld: pony is niet goed in stilstaan. Wil liefst gauw weer gaan lopen, of doet stiekem elke keer een klein stapje. Tijdens het incident heeft ze zeker een half uur muisstil gestaan. Dochter zat immers op haar pony en het duurde even voor we haar er af kregen.
Verder rijdt ze graag en kan niet wachten tot ze weer les krijgt.
Ze vindt alleen dat ze nu zo voor ‘l*l’ staat nu het rijden zo slecht gaat zegt ze.
Onzekerheid.....
Verder is ze al die tijd wel elke dag met haar pony bezig geweest. Met hulp uiteraard. En doet ook andere leuke dingen met haar. Ik durf wel te zeggen dat ze verder een team (aan het worden) zijn.

Dipjes horen er ook weleens bij lijkt me.

Maar fijn om zo even te sparren met jullie! Dank daarvoor!

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:51

Ze staat ZEKER NIET voor l*l :(:) Het is ook niet vreemd dat ze door het incident onzeker is geworden, veel mensen zouden dat worden door het voorval en zeker een kind. Ik vind het ook erg knap dat ze niet opgeeft. De tips zijn hierboven al gegeven. Ik zou zoiezo om haar zelfvertrouwen weer wat omhoog te krijgen haar privé lessen laten nemen.

Don’t forget to love yourself ❤️

Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 13:04

Ze krijgt idd privéles.
Een doorzetter is het zeker. Ik (we!) gunnen het haar ook zo. Die pony is haar alles. Daar komt ze tot rust, haar hoofd leeg.
Veel mensen weten, logisch, niet wat er gebeurd is (gebeurde op een andere stal). Dan zie je ze soms kijken, of hoort ze praten. Daar moet ik als ouder boven staan, dat weet ik. Maar soms vind ik dat zo moeilijk. Krijg ik de neiging aan ‘iedereen’ uit te leggen wat er gebeurd is. Doe ik niet natuurlijk, maar het gaat wel even door mijn hoofd. Instructeur weet het uiteraard. En een aantal stalgenoten.
Haar grote hobby, waar ze zoveel voor doet. En dan even flink pech hebben.
Ik wordt geen Anky mam zegt ze maar ik wil gewoon graag goed leren rijden.
Daar gaan we voor meis zeg ik dan.
En we genieten er samen van. Onze hobby (alleen ik hoef er niet op;)

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:14

De goede tips zijn al gegeven: werken aan lol met je knol en aan de onzekerheid met rijden. Je dochter staat zeker niet voor l*l. Paardrijden is een leven lang leren met een partner met een eigen persoonlijkheid en goede en minder goede dagen.

Ik vind jullie beiden toppers om de manier waarop jullie hiermee omgaan!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:18

Het is een moederinstinct om altijd je dochter te beschermen dus het is niet zo vreemd dat je er wat van wilt zeggen of uit wilt leggen wat er gebeurt is :j zolang inderdaad de instructeur het weet zodat hij/zij rekening met je dochter kan houden tijdens de lessen. Zo te lezen geniet ze nog even veel van het rijden en van dr pony +:)+ gewoon lekker doorgaan met de privé lessen dat ze wat minder onzeker word en dan komt het helemaal goed :)

Don’t forget to love yourself ❤️

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:22

Wat ook nog zou kunnen helpen is misschien een aantal lessen grondwerk. Dat kan helpen om hun band nog te versterken en de onzekerheid wat weg te nemen. Maar zoek wel een betrouwbaar iemand. Er zijn veel mensen die grondwerk les geven maar daar eigenlijk niet geschikt voor zijn.

Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 19:13

En begin dit jaar klopt natuurlijk niet in mijn op.
Dat moet begin 2019 zijn;)

Babootje
Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:21

Het niet weinig dat je dochter heeft meegemaakt. Jammer zo'n ervaring, maar helaas heb je ook al doe je nog zo je best risico's uit te sluiten nooit alles in de hand. Haar onzekerheid zal inderdaad daardoor versterkt zijn. Maar zo te lezen pakken jullie het goed op en krijgt ze goede begeleiding. Ik zou ook inderdaad voorlopig de pony nog even - ook nu ze zelf weer rijdt - blijven laten bijrijden (of doen jullie dat al?)
Verder moet het gewoon slijten.

Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 19:29

Babootje schreef:
Het niet weinig dat je dochter heeft meegemaakt. Jammer zo'n ervaring, maar helaas heb je ook al doe je nog zo je best risico's uit te sluiten nooit alles in de hand. Haar onzekerheid zal inderdaad daardoor versterkt zijn. Maar zo te lezen pakken jullie het goed op en krijgt ze goede begeleiding. Ik zou ook inderdaad voorlopig de pony nog even - ook nu ze zelf weer rijdt - blijven laten bijrijden (of doen jullie dat al?)
Verder moet het gewoon slijten.


Er is gelukkig iemand die ons wil helpen en bijrijden indien nodig. (Nog) niet structureel gedaan, wel als het even niet lukt dat ze er dan op gaat en ons er doorheen helpt zeg maar.
De weken dat ze helemaal niet kon rijden reed er wel 3x per week een ervaren iemand op. Gelukkig :)

En inderdaad....het zal de laatste keer niet zijn dat er ‘iets’ gebeurd op of rond de pony. Hopelijk wat minder ingrijpend. Maar het kan altijd erger denken we maar. De liefde voor paarden is er niet minder op geworden zeg maar. En de band die ze met haar pony heeft, ondanks dat het rijtechnisch even niet lekker loopt, wellicht alleen maar sterker.

mairead
Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:33

Wss vindt ze door haar onzekerheid ook dat het er slechter uitziet dan dat het er in werkelijkheid uit ziet.
Pony moet waarschijnlijk ook weer even omschakelen omdat ie gereden is door een andere amazone met een andere rijstijl, terwijl je dochter geblesseerd was.
Komt met een beetje doorzetten vast wel weer goed.
Is het een idee om de amazone die de pony tijdelijk reed ook nog 1 of 2 keer in de week te laten rijden om de pony idd braaf te houden? Of deden jullie dat al?

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

HannahAce
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:34

Ik ben het wel eens met eerdere tips die al eerder gegeven zijn.
Wat betreft andere mensen die praten, het zal inderdaad zo blijven en echt nog wel onzekerheid geven tot het weer goed gaat tijdens het rijden. Blijf voor jezelf voorhouden dat die lessen niet voor niets gegeven worden en dat die andere mensen daar dan ook maar begrip voor moeten hebben en het snappen (al doen ze het niet..)
Zo te horen hebben jullie ook een goede band en is het belangrijkste dat jij er voor haar bent wanneer zij weer onzeker word, gezien jij het meeste invloed op haar hebt.
Al met al komt dit echt wel weer goed :)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:37

De pony voelt waarschijnlijk ook het verschil tussen jouw dochter en de meer ervaren ruiter.
Is er iemand die haar kan helpen weer duidelijk en consequent te zijn?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85


Janneke2
Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:45

Er zijn een aantal simpele leiderschapsdingen die makkelijk te leren zijn.

De doet de box open, dier wil waarschijnlijk wel naar buiten, maar dat mag pas als jij het zegt. (En belonen, je bent een leuke leider!)
Onderweg naar de poetsplaats kun je een keer halthouden 'gewoon omdat jij dat leuk vindt'. (En belonen, leiders zijn geen verkrampte bitterbekken)
Hoeven krabben: jij bepaalt of je rechtsvoor eerst uitkrabt, tilt hij daarna rechtsachter op zeg je vriendelijk nee en loopt om en vraagt linksachter. Of linksvoor, als je meer zin hebt ;) .

Met rijden: losstappen is belangrijk, maar ook tricky.
Rijdt een paar 'snake walks' aan de lange/ losse teugel.
En als je over de hoefslag gaat en je dier kijkt nadrukkelijk over het hek naar links: drijf met rechts (als in 'wijken'), met de betekenis 'blijf onder me'/ 'let op mij'.
En eventueel kun je wat overgangen naar halt inlassen op zit en gewicht.

De 'snake walk' is een veel plattere zigzaglijn dan de slangevolte. Jij verzint: nu vier passen naar die boom, kleine wending en dan 6 passen naar een ander ding toe. Jij bepaalt de scherpte van de hoek: 30 graden, 90 graden - of iets daar tussen in, iedere hoek en ieder recht stuk is een soort van verrassing (hoe scherp? hoeveel passen rechtuit?).

Op [RT-D] De zithulpen voor halt staat een uitstekend verhaal van Airnt over de hulpen voor het halthouden.

Dit soort dingen 'werkt door', doe je dit soort grapjes en oefeningen consequent, zit het leiderschap er snel (weer) ingebakken.
(En leiderschap heeft niets te maken met bot zijn of flink aanpakken, veel meer met snappen, dit soort dingen doen en consequent zijn. Met wat mazzel ben je 95% van de tijd fluweelzacht, soms wat strenger of steviger, als dat echt nodig blijkt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Duran123
Berichten: 1060
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 00:08

Janneke2 schreef:
Er zijn een aantal simpele leiderschapsdingen die makkelijk te leren zijn.

De doet de box open, dier wil waarschijnlijk wel naar buiten, maar dat mag pas als jij het zegt. (En belonen, je bent een leuke leider!)
Onderweg naar de poetsplaats kun je een keer halthouden 'gewoon omdat jij dat leuk vindt'. (En belonen, leiders zijn geen verkrampte bitterbekken)
Hoeven krabben: jij bepaalt of je rechtsvoor eerst uitkrabt, tilt hij daarna rechtsachter op zeg je vriendelijk nee en loopt om en vraagt linksachter. Of linksvoor, als je meer zin hebt ;) .

Met rijden: losstappen is belangrijk, maar ook tricky.
Rijdt een paar 'snake walks' aan de lange/ losse teugel.
En als je over de hoefslag gaat en je dier kijkt nadrukkelijk over het hek naar links: drijf met rechts (als in 'wijken'), met de betekenis 'blijf onder me'/ 'let op mij'.
En eventueel kun je wat overgangen naar halt inlassen op zit en gewicht.

De 'snake walk' is een veel plattere zigzaglijn dan de slangevolte. Jij verzint: nu vier passen naar die boom, kleine wending en dan 6 passen naar een ander ding toe. Jij bepaalt de scherpte van de hoek: 30 graden, 90 graden - of iets daar tussen in, iedere hoek en ieder recht stuk is een soort van verrassing (hoe scherp? hoeveel passen rechtuit?).

Op [RT-D] De zithulpen voor halt staat een uitstekend verhaal van Airnt over de hulpen voor het halthouden.

Dit soort dingen 'werkt door', doe je dit soort grapjes en oefeningen consequent, zit het leiderschap er snel (weer) ingebakken.
(En leiderschap heeft niets te maken met bot zijn of flink aanpakken, veel meer met snappen, dit soort dingen doen en consequent zijn. Met wat mazzel ben je 95% van de tijd fluweelzacht, soms wat strenger of steviger, als dat echt nodig blijkt.)

Oh sorry, ik lees dit nu pas. Wat een goede tips lijkt mij en volgens mij niet alleen goed maar ook leuk om uit te voeren.
We gaan er mee aan het werk:)

Dochter maakt kleine stapjes vooruit. Ging afgelopen week best lekker, weekend weer paar stappen terug.
Maar dat hoort er ook wel bij denk ik.

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:15

Is het een idee om de ruiter die jullie pony bijgereden heeft er nog wat keren op te zetten? Dat zij bijv. een half uur rijdt en jullie dochter daarna nog even erop en desnoods alleen wat spelletjes doen op de pony. Dat verlegd de focus wat waardoor ze er misschien meer ontspannen op zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eldie en 48 bezoekers