Voorwaartsdrang 'creëren'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:34

Het ene paard is natuurlijk van zichzelf flitsender en loperiger dan de ander. Mijn ruin doet ook alles braaf, werkwillig, reageert wel op m’n (been)hulpen. Maar het blijft ook wat braaf.

Bralindy schreef:
Kijk ook goed naar je zelf en eigen innerlijke/intrinsieke motivatie. Als jij er flitsend op zit; we can do it! Dan voelt je paard dat en zal daardoor ook wat flitsender zijn. Als jij afwachtend bent, dan is je paard dat ook.

Het is niet; druk zijn in je bewegingen. Maar meer vanuit binnenin; wat is je intentie en wil je overlaten komen naar je dier?


Dit scheelt bij mij een hoop inderdaad.

DreamGuide schreef:
@Janine1990, ik ben kalm en geduldig van mezelf (anders was ik nooit verder dan de B gekomen met dit paard :') ) dus ik denk niet dat het daar aan ligt.


Zelf ben ik ook een rustig en reslaxed type, wat afwachtend. Samen met paard kunnen we heerlijk rond sjokken. En als we dat eenmaal doen, is het wel echt wel even werk om hem weer aan te zetten. Maar opstappen en rijden met het idee “bam, we gaan vlammen!” en vanaf de eerste pas consequent zo te rijden, dan lukt dat vaak.

Misschien rijd je in de proef toch wat behoudender. Aangezien je ook aangeeft daar niet teveel kunnen schakelen en niet te willen gaan trappen. Logisch. Maar misschien toch het overwegen waard om eens hc te gaan starten en daar wel eens wat meer te rijden zoals je hem thuis scherp zou rijden. En kijken hoe het gaat. Baadt het niet dan schaadt het niet in elk geval.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:47

Als ik zo even op je insta spiek naar de filmpjes zie ik wel onrust in je handen, ook veel beweging bij het bit. Dat kan rijtechnisch zijn wat je altijd doet, of het komt toch bij (onbewuste) spanning weg misschien bij wedstrijden?

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:00

Het klinkt mij alsof je paard weliswaar reageert op beenhulpen, maar niet op "2 benen is voorwaarts" en in dat opzicht niet aan het been is.
Maak je ook wel eens veel kleine schakeltjes achter elkaar? Dus bijvoorbeeld 3 op een lange zijde. En blijft ze dan telkens aantrekken?
En lukt dat ook met losrijden? En kan je dat ook proberen met het verkennen van de ring?

Daarnaast, wat is de oorzaak van het verschil of je wel of geen wedstrijd rijdt? Ik ken genoeg paarden die vanwege alle indrukken zichzelf afsloten en dan inderdaad ook niet meer reageerden op het been. Kilometers maken helpt daarin veel, maar als je M2 rijdt, heb je dat vast al gedaan.
Durf je misschien zelf niet om je paard te corrigeren in de ring? Je kan namelijk beter 1x een 4 hebben omdat je je paard even echt goed aan je been zet en daarna allemaal zevens rijden, dan dat je de hele proef alleen maar zesjes hebt

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:13

Je hebt vaak wel een rondje net voor je proef begint. Dan even heel goed scherp maken! Overigens zie ik het zat mensen in de proef ook doen hoor.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 01:40

Misschien moet je de wedstrijden gaan zien als het verlengde van je training. Het is vaak een wisselwerking. Als jij anders ingesteld bent dan in je training, dan zal het op wedstrijd ook anders gaan, logisch ook want je wilt t goed doen.

Ik scheet zeven kleuren met mijn proeven, waardoor m’n paard weer op de rem ging lopen. Ik bouwde onbewust spanning op in m’n armen en daardoor in de mond van m’n paard. Ik ben mijn wedstrijd gaan zien als verlengde van de training. Wat doe ik bijvoorbeeld met los rijden.. gewoon rijden zoals ik thuis ook rijd. Dus geen extra grote sporen of andere hulpmiddelen.. Ik reed echt zoals ik thuis ook reed. Dus heel veel schakelen, galop, midden galop, arbeid tempo, verzamelen etc. In de proeven kan je ook iets schakelen al kan t maar minimaal zijn.. Wat uit mijn ervaring is, voorkant alleen korte ophoudingen maken, maar zoveel mogelijk ontspannen houden. Schwung creeer je overigens niet door hem extra naar voren te rijden. Dat denken veel mensen overigens wel. Schwung is het gevoel dat je paard zweeft en voor je gevoel super powerful loopt.. Dit kan alleen als je paard daadwerkelijk los gereden is en goed getraind genoeg is om te kunnen verzamelen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:16

Ik denk dat dit een probleem is die je in de proef moet leren oplossen, een paar keer hc starten zou kunnen helpen. Leer te rijden in de grijze stukken vd proef en je paard daar goed aan het been te maken/ houden. Eventueel start je een paar keer met zweep, bij een flegmatiek paard kan een iets scherper spoortje (wieltje, glad) best helpen.

Maar het mooiste is om te kijken waar jouw paard scherp van wordt? soms helpt het goed om veel schijnovergangen te rijden. Soms helpt het goed om eens goed naar voren te galloperen.
Een beetje spelenderwijs kijken wat jouw paard triggert om lekker enthousiast te worden. En als je dat ontdekt hebt dan kun je naar dat punt toe rijden voordat je start en zorgen dat je dit vasthoudt in de ring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2
Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:54

Schwung is de optelsom van ontspanning, kracht en balans.

Reiner Klimke (papa van Ingrid) zei als voormalig military ruiter dat veel dressuurpaarden kracht tekort kwamen. Heuvels en cavaletti en sprongetjes zetten zoden aan de dijk.

'Balans' hoeft niet te betekenen 'voldoende gewicht op achter' (... al wordt dit wel gevraagd in de M... ) maar vooral gelijkelijk gewicht op beide voorbenen (wat een ontspannen rug, lange bovenlijn en gelijkelijk contact op beide teugels geeft).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:45

Janneke2 schreef:
Schwung is de optelsom van ontspanning, kracht en balans.

Reiner Klimke (papa van Ingrid) zei als voormalig military ruiter dat veel dressuurpaarden kracht tekort kwamen. Heuvels en cavaletti en sprongetjes zetten zoden aan de dijk.

'Balans' hoeft niet te betekenen 'voldoende gewicht op achter' (... al wordt dit wel gevraagd in de M... ) maar vooral gelijkelijk gewicht op beide voorbenen (wat een ontspannen rug, lange bovenlijn en gelijkelijk contact op beide teugels geeft).


Ingrid Klimke is ook actief in meerdere disciplines.. Ik rijd zelf volgens de methode die zij ook rijden. Ik heb een instructeur die bij hen gereden heeft.. ;)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:05

Janneke2 schreef:
Schwung is de optelsom van ontspanning, kracht en balans.

Reiner Klimke (papa van Ingrid) zei als voormalig military ruiter dat veel dressuurpaarden kracht tekort kwamen. Heuvels en cavaletti en sprongetjes zetten zoden aan de dijk.

'Balans' hoeft niet te betekenen 'voldoende gewicht op achter' (... al wordt dit wel gevraagd in de M... ) maar vooral gelijkelijk gewicht op beide voorbenen (wat een ontspannen rug, lange bovenlijn en gelijkelijk contact op beide teugels geeft).


WAUW!...dit vind ik perfect gezegd!!

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

MyWishMax
Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:10

Naast de opmerking van Janneke over schwung, waar ik het mee eens bent, maar je springt ook regelmatig toch? Heb ik ook wat filmpjes van wedstrijden bekeken en daar vind ik jouw houding wat strak. Eigenlijk jouw hele lichaam, dus heupen/rug en armen houden zich strak. Jouw hele lichaam zou wat meer mee moeten bewegen, ik krijg nu het idee dat je wat tegenwerkt onbewust. In de springfilmpjes die ik wel eens eerder gezien heb zie ik dat veel minder.

Ik heb dus het idee dat je tijdens een proef té netjes wilt gaan zitten (bewust of onbewust), waardoor je zit te strak wordt. Misschien is dat sowieso een ding bij dressuur voor jou, misschien niet, maar je kan eens kijken of het je zelf ook opvalt op de filmpjes?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 16:42

Bedankt voor alle tips en adviezen!

HC starten vind ik stiekem een beetje zonde van mijn geld, vooral omdat ik wel gewoon winstpunten rijd. := Ik heb zelf absoluut geen wedstrijdstress, maar ik ga wel proberen of ik stiekem in mijn proeven wat kan schakelen tussendoor.

@Janneke2, klopt, heb ik ook gehoord. Ik ben zelf heel groot fan van de 'familie' Klimke, dus ik heb heel veel instructievideo's van hen gezien en probeer hun technieken zelf ook te gebruiken. Mijn instructeur geeft ook 'Duits' les, om het zo maar even te noemen.
Ik wissel dan ook heel veel af met mijn paard, ze is ook mooi gelijk op beide teugels en voelt verder wel 'in balans'.

@MyWishMax, kan best kloppen. Nadeel van mijn paard is dat ze echt énorm moeilijk uit te zitten is. Ze gooit echt heel hoog op. Dus ik moet mijn bovenlijf goed stil houden, anders hobbel ik echt alle kanten op, en dat heeft dan ook weer zijn effect op mijn handhouding en ik wil haar zo min mogelijk storen in de mond.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:56

Bij mijn paard helpt het enorm om het tempo over het algemeen wat hoger te leggen. Als je dan gaat verzamelen willen ze automatisch naar dat hogere tempo toe, en gaan ze daardoor met meer voorwaartse drang lopen. Dus gewoon net even wat harder laten lopen dan normaal, dat de standaard maken en daarmee je oefeningen gaan rijden. Uiteindelijk viel bij die van mij het kwartje..

yarrah
Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:00

Op concours en tijdens de proef is een ruiter ook weleens flegmatiek. Dat betekend dat de hulpen niet meer duidelijk door komen of minder streng. Vaak komt dat omdat je niet een paard durft aan te pakken (wel tijdens de training) omdat je super netjes wilt rijden en geen rare gezicht wilt om dat het er even niet uit ziet. En de meeste paarden weten dat. Oplossing: Dan maar een slordige en niet nette proef, maar wel dat naar je paard luister. Dan maar geen winstpunt of prijs. Maar je moet er eens goed doorkomen dat je paard wel oplet ook tijdens de proef. Het ligt zeker niet aan je paard maar aan jou de ruiter :-).

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Zeepsop
Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:15

yarrah schreef:
Op concours en tijdens de proef is een ruiter ook weleens flegmatiek. Dat betekend dat de hulpen niet meer duidelijk door komen of minder streng. Vaak komt dat omdat je niet een paard durft aan te pakken (wel tijdens de training) omdat je super netjes wilt rijden en geen rare gezicht wilt om dat het er even niet uit ziet. En de meeste paarden weten dat. Oplossing: Dan maar een slordige en niet nette proef, maar wel dat naar je paard luister. Dan maar geen winstpunt of prijs. Maar je moet er eens goed doorkomen dat je paard wel oplet ook tijdens de proef. Het ligt zeker niet aan je paard maar aan jou de ruiter :-).


Dit is precies waar ik ook tegenaan loop in de proef. Bij mij komt het wel degelijk door onbewuste spanning van mij. Bij het losrijden loopt hij dan super en in de proef raak ik ineens mijn impuls kwijt. Ik denk ook echt dat de ruiter de voornaamste reden is hiervoor. Afgelopen wedstrijd heb ik er veel meer opgelet dat ik meer 'bleef rijden' in de proef en dat resulteerde al in een veel beter impuls (helaas kan ik het niet de hele proef vast houden, maar dat komt nog wel).

Belangrijk is ook om je paard aan te leren om naar voren te blijven denken. Mijn paard is ook liever lui dan moe dus als ik hem meer ga verzamelen moet ik altijd opletten dat ik vooruit kan blijven denken.

Edit:Heb stiekem ook even op je instagram gespiekt. Ik vind je houding daar in de proeven filmpjes ook erg strak. Probeer ook de steun te vinden in je beugels en je buik/rug spieren en let erop dat je een knik hebt in je armen. Probeer meer mee te liften in de beweging van het paard.

Ik weet precies hoe je je voelt, want ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan. Maar ik heb het voor een heel eind dus al op kunnen lossen. Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 21-01-20 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:16

Wat een leuk paard TS.
Op je insta zie ik ook een paard dat met springen enorme lol heeft en dressuur wat minder leuk lijkt te vinden? Kan dat kloppen?
Op de springfilmpjes zie ik een paard dat lekker voorwaarts naar de hindernis toe gaat.

Daarnaast ben ik het met een paar anderen eens dat ik op de dressuur filmpjes spanning in jouw lichaam zie. Geen spanning van zenuwen misschien, maar onbewust in jouw lichaam tijdens de proef. Je zegt dat je paard lastig uit te zitten is en dan wordt zonder spanning zitten natuurlijk ook veel lastiger. Ik zie vooral de spanning in je bovenbenen en knieën. Daar zou ik bewust losser gaan zitten tijdens de proeven. Handen zijn al genoemd.

Succes!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

MyWishMax
Berichten: 25244
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:17

DreamGuide schreef:
@MyWishMax, kan best kloppen. Nadeel van mijn paard is dat ze echt énorm moeilijk uit te zitten is. Ze gooit echt heel hoog op. Dus ik moet mijn bovenlijf goed stil houden, anders hobbel ik echt alle kanten op, en dat heeft dan ook weer zijn effect op mijn handhouding en ik wil haar zo min mogelijk storen in de mond.


Ik snap het, maar nu lijkt het alsof je echt stil wil zitten, dus niet bewegen, waardoor je juist meer gaat 'hobbelen' en een geen meebewegende hand hebt. Eigenlijk ga je te stil zitten lijkt het, want hand is in principe wel stil, maar een paard in beweging natuurlijk niet. Dus hand moet continu blijven volgen, waardoor die de ene kant op beweegt en jouw lijf de andere kant op. Je moet juist de draf opvangen in benen/onderlijf en rug en zo los zijn dat je je hand onafhankelijk van lijf kan bewegen dan.

Het is een herkenbaar probleem hoor. Ik heb geoefend met een soort extreem bewegen in lijf om de 'klappen' op te vangen. Ik zat daarbij in het begin niet netjes rechtop, maar leerde voelen hoe ik mijn lijf moest bewegen om mee te gaan met paard waardoor ik kon blijven zitten zonder dat mijn armen mee gingen. Daarna langzaam weer naar de 'idealere' houding toe. Ik kreeg bijvoorbeeld ook de tip om te rijden alsof mijn teugels stokjes waren die te telkens vooruit moet blijven duwen anders vallen ze er af. Zo blijf je je hand vooruit houden en rijd je je paard er echt naar toe. Even bewust worden hoe je moet bewegen, want juist als je goed meebeweegt kan je een nette houding hebben zonder onbewust af te remmen bijvoorbeeld. Ik denk dat het een verkeerd idee is om bovenlijf zo stil mogelijk te willen houden. Je moet juist overal mee veren en armen en handen onafhankelijk bewegen van bovenlijf.

Het klinkt wel extreem als ik het zo opschrijf, zo erg ziet het er absoluut niet uit hoor! Maar ik denk dat jullie elkaar daardoor wel per ongeluk wat afremmen. Vooral omdat het op wedstrijd erger is, misschien wat lichte spanning van haar kant, waardoor ze nog minder uit te zitten is en jij wilt wel zo netjes mogelijk zitten en dus zo stil mogelijk. Beetje een wisselwerking. Ik hoop ook dat je het niet vervelend vindt dat ik heb gekeken, ik heb al vaker bij jullie gespiekt online, omdat ik jullie een erg leuke combinatie vind. Het is ook niet elk filmpje even aanwezig hoor en het is absoluut niet slecht.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:27

Volgens mij zijn er al best goede tips gegeven.
Ik sluit me aan bij het elektrisch maken.
En scherp aan de hulpen zetten zorgt er ook voor dat je paard meer focus heeft op jou. En daarin echt consequent zijn.
Ook met losrijden voor je proef daar nog even extra nadruk op leggen kan verschil maken denk ik.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:51

DreamGuide schreef:
Bedankt voor alle tips en adviezen!

@MyWishMax, kan best kloppen. Nadeel van mijn paard is dat ze echt énorm moeilijk uit te zitten is. Ze gooit echt heel hoog op. Dus ik moet mijn bovenlijf goed stil houden, anders hobbel ik echt alle kanten op, en dat heeft dan ook weer zijn effect op mijn handhouding en ik wil haar zo min mogelijk storen in de mond.


Mocht je is een keertje in je houding willen zoeken.
Dan kan ik je een paar lessen Joker en op je paard bij Gepaard met een lach aanraden.
Je begint eerst op een neppaard (Joker) aan jezelf te sleutel, waarbij rekening wordt gehouden met eventuele blessures/beperkingen die je (nog) hebt. Daarna ga je op je paard verder met sleutelen. In het begin zijn het grote dingen. Later kleine dingen. Voor mij was het in ieder geval een aardige openbaring met betrekking tot doorzitten. Ik beperkte paardlief juist in de voorwaartse drang met mijn houding. Tel daar toch enige prestatiedrang/druk bij op en dan loopt je paard ook niet meer in de proef.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:26

Wat ik lees en wat ik zie zo wel hier als op insta is toch stiekem een klein beetje spanning. En dat hoort, dat is gezond. Maar ik zie een ruiter die rijd met stokjes, gestrekte armen. Hiermee komen hulpen niet of niet duidelijk aan en zit je elkaar in de weg. Dan lees ik "thuis rijd ik met zweep, op wedstrijd met sporen."
Weet niet of je ooit gehoord hebt van terugkomen op sporen? Dit zie je heel vaak bij jonge paarden. Je rijd ze lekker zijn fijn aan het been, wil wat verfijnen, pakt er een spoortje bij en boem ineens zijn ze van het been etc. Paarden moeten leren wat een spoortje betekend. Als ze dit niet kennen dan weten ze ook niet wat ze ermee aan moeten. Dus ik zou er thuis ook mee rijden. Verder kun je nog kijken of je in het voer nog wat aanpassingen kan maken, vraag een aantal voerleveranciers, je wil hem eigenlijk ook wat "heter" hebben, en ik denk dat je dit met de haver al probeert maar het onvoldoende doet. Daarnaast toch in de proef maar ook in je rondje voor de proef eraan werken dat ie voorwaarts aan het been is. Zweep pas weg op het moment dat je moet beginnen, even halt bij je lezer, zweep weg en starten. Zodat je hem voor die tijd nog even extra erbij en aan je been kan maken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers