Voorwaartsdrang 'creëren'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 21:02

Ik wilde hier even om extra tips en inzichten komen vragen. Uiteraard heb ik wekelijks les van een hele fijne instructeur.

Situatie is echter als volgt:
Paard loopt op training heel fijn, moet nog wel dingen leren uiteraard, maar pakt alles goed op en heeft een goede, gewillige instelling.
Paard is goed aan het been (reageer meteen op zijgangen of galophulp) maar van zichzelf niet voorwaarts. Ook niet echt traag, maar blijft graag hangen in haar tempo.

Op training krijg ik haar met schakelen goed vlot en voorwaarts.

Echter, op wedstrijd loop ik er in mijn proeven telkens tegen aan dat ik voorwaartsdrang mis. Ze voert haar oefeningen gehoorzaam uit, maar het flitsende en voorwaartse mist.

Hebben jullie tips hoe ik de voorwaarts drang kan verbeteren? Al helemaal op wedstrijd? Want tijdens mijn proef kan ik niet echt 'schakelen' natuurlijk.


Paard komt voldoende buiten naast het werk met paardenvrienden, krijgt afwisselend werk (crossen, buitenrijden, springen en gewoon lol met je knol).
Ze krijgt als dieet 3x maal daags een portie Lucerne, pavo vital aangevuld met witte, geplette haver.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Nibbit
Berichten: 10411
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:11

Ook in je proef kun je schakelen hoor! Maar hou het klein.

Been er af bij een lui paard en goed aanleren dat 1x been ook echt reactie moet geven.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:12

Ik heb een zeer flegmatische, lees brave/sukkelige, ruin gereden. Hij kon ook alle oefeningen feilloos, maar op wedstrijden ontbrak de 'swung'. Dat werd veel beter als ik voor een wedstrijd 2 dagen niet reed en hem gewoon in het land liet lopen. Dan had hij er echt zin in, was veel wakkerder en meer voorwaats.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 21:30

@Nibbit, loop er helaas in mijn proef tegenaan dat ze dus niet echt naar voren wil op mijn been. Dus 'sneaky' schakelen gaat dan niet. Mag helaas niet meer met zweep starten dus een tikje bijgeven kan ook niet.

@neila, ik kan haar 3 weken wegzetten en dan is ze daarna nog net zo rustig, daar wordt ze niet voorwaartser van. Het ligt niet aan een gebrek aan energie denk ik. Ze heeft uiteraard wel gewoon vrije dagen. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:33

Als je thuis je proef rijdt, gaat het dan wel goed? En zo ja, wat is dan het verschil in je rijden thuis en tijdens de wedstrijd?

Nibbit
Berichten: 10411
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:37

DreamGuide schreef:
@Nibbit, loop er helaas in mijn proef tegenaan dat ze dus niet echt naar voren wil op mijn been. Dus 'sneaky' schakelen gaat dan niet. Mag helaas niet meer met zweep starten dus een tikje bijgeven kan ook niet.

@neila, ik kan haar 3 weken wegzetten en dan is ze daarna nog net zo rustig, daar wordt ze niet voorwaartser van. Het ligt niet aan een gebrek aan energie denk ik. Ze heeft uiteraard wel gewoon vrije dagen. :)



Maar je moet haar zo flitsend aan het been maken dat je in de proef wat over hebt.

Ook al is dat lastig met zo'n type paard :j

En loopt ze echt niet, dan maar even een grotere hulp ;)
Want als ze eenmaal weten dat je er in de proef niets van zegt, gaat het van kwaad tot erger :Y)

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:40

Hoe is ze met losrijden?

Mijn paard sluit zich ook een stuk af tijdens de proef. Zal met mijn eigen hulpgeving te maken hebben.

Hier helpt het om vaker te starten. En tijdens de eerste proef "hc te denken". Liever fouten door teveel schakelen/ te grote reacties dan een niet bereikbaar paard

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 21:40

Ladyson schreef:
Als je thuis je proef rijdt, gaat het dan wel goed? En zo ja, wat is dan het verschil in je rijden thuis en tijdens de wedstrijd?


Ja, dan is er geen probleem.

@ nibbut & parnassia, Tijdens het inrijden op wedstrijd is ze ook voldoende voorwaarts. Ze is wel een beetje een dieseltje, moet even op gang komen.
Ze reageert echter wel op mijn been, bij een galophulp is ze meteen weg.

Probleem is echter dat ze nooit echt voorwaarts 'drang' heeft. Ze is wel gehoorzaam, maar zal nooit uit zichzelf een pasje harder lopen. Beetje lui van natuur denk ik. :)

Ik overweeg om volgende keer op wedstrijd een groter spoortje mee te nemen. Thuis rijd ik eigenlijk nooit met sporen, gaat een beetje tegen mijn principes in.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33779
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:41

Zodra je sporen gaat gebruiken om haar meer voorwaarts te krijgen is het einde zoek denk ik. Zou toch thuis zonder zweep gaan trainen. En zorgen dat ze nog meer aan je been is. Dat je de hulp nog kleiner gaat maken.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 21:44

MarlindeRooz schreef:
Zodra je sporen gaat gebruiken om haar meer voorwaarts te krijgen is het einde zoek denk ik. Zou toch thuis zonder zweep gaan trainen. En zorgen dat ze nog meer aan je been is. Dat je de hulp nog kleiner gaat maken.


Maar hoe maak ik haar meer aan het been thuis zonder zweep? Er volgt dan geen tweede stap meer als ze niet reageert op het been.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:48

Kijk of je inderdaad door het schakelen haar ‘elektrischer’ kan krijgen. En heel consequent been =vooruit. En dat kan in training best met een zweepje erbij als het nog niet duidelijk genoeg is. Daarnaast kan het helpen om te werken met balkjes in de training, daarmee krijg je ook meer buiging van de gewrichten, met name als je ze iets krapper zet dan gebruikelijk is.
Rijd hier ook een flegmatieke ruin en voor hem werkt dat. Die rijd ik inmiddels in training ook weer zonder zweep. Al is die op wedstrijd juist wel heel voorwaarts, maar dat komt door wat stress/verlatingsangst.

Daarnaast miss qua voer nog iets mogelijk om haar wat meer pit te geven?

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 21:53

darkadia schreef:
Kijk of je inderdaad door het schakelen haar ‘elektrischer’ kan krijgen. En heel consequent been =vooruit. En dat kan in training best met een zweepje erbij als het nog niet duidelijk genoeg is. Daarnaast kan het helpen om te werken met balkjes in de training, daarmee krijg je ook meer buiging van de gewrichten, met name als je ze iets krapper zet dan gebruikelijk is.
Rijd hier ook een flegmatieke ruin en voor hem werkt dat. Die rijd ik inmiddels in training ook weer zonder zweep. Al is die op wedstrijd juist wel heel voorwaarts, maar dat komt door wat stress/verlatingsangst.

Daarnaast miss qua voer nog iets mogelijk om haar wat meer pit te geven?


Ik probeer inderdaad heel consequent te zijn in het rijden. Cavalettis zijn we sinds de afgelopen maand ook weer mee begonnen. Ik ga kijken of het helpt om ze ietsie krapper te zetten.

Voertechnisch zou ik niet zo goed weten wat nog een optie is. Ze krijgt al haver als energiebron (naast onbeperkt ruwvoer) en ze is door dit voerschema wel in topconditie.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:54

In de categorie omdenken (want ik heb ook zo’n paard en me ook suf gezocht): connection training. Het is een vorm van clickertraining wat totaal anders is, dan hoe wij hier in Nederland over het algemeen clickertraining geven.
Er loopt een heel topic over, je kan online training volgen en er is net een boek uitgebracht.

Het was en is voor mezelf echt schakelen in hoe ik train, maar het werkt echt geweldig. Ik heb een gemotiveerd paard en de trainingen zijn een stuk leuker. Je kan het toepassen met rijden, grondwerk, spook-training etc. Alles was je paard niet leuk vind, ga je eigenlijk leuk maken zodat je paard het leuk vind om te blijven doen.

Maar goed, dat is dus niet in drie trainingen helemaal op te lossen. Iets anders dan een praktische tip waar je morgen het probleem mee hebt opgelost. Maar wie weet is t wat voor je.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:57

Haha dit is best herkenbaar... Thuis was het prima, op wedstrijd een drama...

Stress release therapie voor mezelf hielp, back to basics en centered riding lessen.
En een hele lange adem... :Y)

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:57

MarlindeRooz schreef:
Zodra je sporen gaat gebruiken om haar meer voorwaarts te krijgen is het einde zoek denk ik. Zou toch thuis zonder zweep gaan trainen. En zorgen dat ze nog meer aan je been is. Dat je de hulp nog kleiner gaat maken.


Dat hoeft niet hoor, als je niet gaat zitten prikken tenminste. Een spoor kan net even meer reactie geven. Sommige reageren beter op een grof wieltje.
Als je een normaal rustig been hebt en eerst een kuithulp geeft en dan pas met spoor inkomt werkt het niet anders dan een tikje bij.

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:58

Ik lees even mee, hier ook een paard dat thuis al redelijk flegmatiek kan zijn en in de proeven de laatste tijd ook neigt naar terug vallen en zelf stil vallen.
Ik vind het ook een lastig probleem, ik lees mee voor de tips!

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:59

Mijn stalgenoot is er toen mee aan de slag gegaan door een binnenbak elders te huren en daar dus specifiek met dit gedrag te oefenen. Ze knotte zelfs in enzo. En ze had met wedstrijden idd altijd andere sporen om dan thuis. Het is door haar aanpak wel verbeterd, maar niet geheel opgelost.

Janneke2
Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:02

Citaat:
Zodra je sporen gaat gebruiken om haar meer voorwaarts te krijgen is het einde zoek denk ik. Zou toch thuis zonder zweep gaan trainen. En zorgen dat ze nog meer aan je been is. Dat je de hulp nog kleiner gaat maken.


Mij ontgaat iets.

In principe is het dier van TS aan het been, maar net het sprankeltje ontbreekt.

In de proef moet het zonder zweep, dan is thuis rijden zonder zweep maar met spoor geen kwaad idee.
("Sporen zijn om de hulpen te verfijnen", daar is heel wat over gebakkeleid, want ideliter is de kuit voldoende. Dus hoezo zou het een 'verfijning' zijn? Een prikje is subtieler dan een trap, verder kom ik persoonlijk niet....)

Uiteraard valt er ook te denken aan R+ : belonen bij goed voorwaarts. Slmt9 was me voor.
Nadeel: dat mag niet ( |( de idioten ) in de proef. (Nu ja, ook druk weghalen is een vorm van belonen en dat schijnt toch nog wel te mogen. Maar dat is weer R-.)

En er is een oud dressuur gezegde, dat juist soepele paarden graag en makkelijk bewegen, dus wellicht is daar nog 'winst' te behalen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:04

Kijk ook goed naar je zelf en eigen innerlijke/intrinsieke motivatie. Als jij er flitsend op zit; we can do it! Dan voelt je paard dat en zal daardoor ook wat flitsender zijn. Als jij afwachtend bent, dan is je paard dat ook.

Het is niet; druk zijn in je bewegingen. Maar meer vanuit binnenin; wat is je intentie en wil je overlaten komen naar je dier?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:06

Wat ik altijd leer met les is ze moeten licht aan je been zijn maar voor elke 3 kilo hand druk je voor 10 kilo met je been. Ik kan het niet beter uitleggen maar dit werkt wel heel erg. Is ze zwaar in je hand geef been, is ze niet voorwaarts genoeg speel je iets bij en ook dan druk je goed bij met je been. Zo leer ik het en het werkt goed

Roze schoentje

Janneke2
Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:08

Off topic :o : drie kilo in je hand...?

Ik houd het bij 3 gram, mij te zwaar / te veel op de voorhand.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zodra je sporen gaat gebruiken om haar meer voorwaarts te krijgen is het einde zoek denk ik. Zou toch thuis zonder zweep gaan trainen. En zorgen dat ze nog meer aan je been is. Dat je de hulp nog kleiner gaat maken.


Mij ontgaat iets.

In principe is het dier van TS aan het been, maar net het sprankeltje ontbreekt.

In de proef moet het zonder zweep, dan is thuis rijden zonder zweep maar met spoor geen kwaad idee.
("Sporen zijn om de hulpen te verfijnen", daar is heel wat over gebakkeleid, want ideliter is de kuit voldoende. Dus hoezo zou het een 'verfijning' zijn? Een prikje is subtieler dan een trap, verder kom ik persoonlijk niet....)

Uiteraard valt er ook te denken aan R+ : belonen bij goed voorwaarts. Slmt9 was me voor.
Nadeel: dat mag niet ( |( de idioten ) in de proef. (Nu ja, ook druk weghalen is een vorm van belonen en dat schijnt toch nog wel te mogen. Maar dat is weer R-.)

En er is een oud dressuur gezegde, dat juist soepele paarden graag en makkelijk bewegen, dus wellicht is daar nog 'winst' te behalen.


Hahaha mijn idee was ook niet om clickerend door de proef heen te gaan :D
Je einddoel is vw, je maakt de stapjes tijdens trainen kleiner door r+ en je bouwt de duur naar de beloning toe dan uit. Dus 10 min vw in een proef is je doel, dan bouw je daar naar op. Snap je hoe ik het bedoel?

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Voorwaartsdrang 'creëren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 22:36

@Slmt9, ik ga me er over inlezen, bedankt voor de tip!

@Janine1990, ik ben kalm en geduldig van mezelf (anders was ik nooit verder dan de B gekomen met dit paard :') ) dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

@Janneke2, op dit moment rij ik thuis met een zweep, zonder sporen. Op wedstrijd 'vervang' ik mijn zweep dan voor de sporen (de allerkleinste knopjes). Ik gebruik die dan inderdaad als kuit niet voldoende werkt, maar helaas trekt paardlief zich helemaal niks aan van mijn sporen en gaan trappen zie ik niet zitten.

@Bralindy, ik ben een hele enthousiaste ruiter en heb sowieso altijd heel veel plezier in het rijden, dus dat zit denk ik wel goed!

@Horseloverl, ik snap wat je bedoelt, maar paard is absoluut niet zwaar op de hand. Ze is fijn zacht van voren.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:46

Janneke2 schreef:
Off topic :o : drie kilo in je hand...?

Ik houd het bij 3 gram, mij te zwaar / te veel op de voorhand.


Nee kijk. Als je paard druk geeft in jouw hand of zn neus eruit drukt dan houd je druk dus bv 3 kilo dan moet je met je been 10 kilo drukken om het goed te krijgen. Ik heb een jonkie die graag teveel druk geeft dus dan is dit de ideale oplossing. Hoop dat het zo iets duidelijker is?

Roze schoentje

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:48

Tsjah... dacht ik ook...
Hoezo zou ik nu spanning hebben? Ik voelde geen zenuwen, heb een aantal keer (weliswaar in groepsverband) voor duizenden man publiek opgetreden...

En toch zat ik (onbewust!) strak van de spanning op mijn paard... t/m het M1 vaak 200-210 punten gereden... In het M2 werd het moeilijker... En in het Z was ik een regelrechte ramp...
Was niet makkelijk om het onder ogen te komen... Maar ik ben blij dat ik het bij de bron heb aangepakt. Ben er niet minder van geworden :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers