Hoelang max rijden naar rijbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:27

Cayenne schreef:
Wij gingen altijd met een hele groep naar verenigingsles, 40 minuten stappen. Onderweg namen we een appeltje mee uit de boomgaard bij de boer (dat mocht). Supergezellig en de paarden waren al goed warm wanneer de les begon.
Dat was echt een fijne tijd :)


Maar was dat dan ook echt de enige plek waar je kon rijden?
Ik heb het ook jaren gedaan toen ik mijn eerste paard net had en geen auto. Dan reed ik voor mijn les rustig een half uur (45 min stappen). Maar dat was dan enkel voor mijn les, ik kon ook gewoon zelf trainen op stal.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110631
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:31

Nee hoor, de rest van de week reden we gewoon op stal zelf.
Eigenlijk was de verenigingsles niet eens nodig, maar het was meer voor de gezelligheid :+
Mijn paard was ook goed verkeersmak, dus we zagen het ook echt als een soort uitje :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:32

Kunnen zal zeker lukken, volhouden is een andere zaak. Als je maar 1 keer per week dressuurmatig aan de slag gaat, zal vooruitgang zeer traag zijn en op een bepaald niveau blijven steken. Alles bij elkaar opgeteld (opzadelen, rijden, afzadelen en naverzorging) zal je dan ook nog eens veel tijd kwijt zijn. Waar zit dan de incentive om het toch te doen? Dat je samen bent met het paard, dat zou op zich nog een "beloning" kunnen zijn, maar dat is voor veel mensen niet voldoende.

Ibbel
Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:54

Waarom zou je dit 1x per week doen?
Die 3,5 km heen en weer kost je 21 minuten als je 500 meter warm stapt (dat is 6 minuten) en de rest draaft (3 km kost je bij een normaal tempo van 12km/u 15 minuten); in totaal is dat max 45 minuten, aangenomen dat je op de terugweg de hele laatste km stapt en er dus wat langer over doet.
Je hoeft maar 30-40 minuten te werken in de bak, want het losrijden en uitstappen is je heen- en terugrit. Je bent dus per keer max 90 minuten kwijt. Dan kan toch net zo goed 2 of 3 keer per week? Wat maakt dat halve uur nou uit?
Als je op je eigen stal rijdt en je blijft na afloop nog even kijken naar je stalgenoten en/of bijkletsen ben je meer tijd kwijt...

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:59

En bovendien bestaan er tegenwoordig toch ook mooie uitrij/zweetdekens voor onder zadel?
Uitrijdeken mee, ofzo, dat kan eventueel zo in een rugzak mee als het erg koud is?
Ik liep vroeger 3 km hard op 9,5 km/h in 17 minuten, moet toch prima gaan voor een paard om die 3 km extra te doen.

https://www.dekroo.nl/products/qhp-uitr ... EgItIfD_Bw

Ik zou zelf niet voor een met borst gaan dan, maar er zijn opties zát als je niet een zeiknat paard aan teveel kou wil blootstellen.
https://www.agradi.nl/harrys-horse-uitr ... gLLrPD_BwE

Zo’n deken kan ook prima in een rugzakje of zadeltas mee, bokker Dabo kan er vast wat moois voor maken.

Carol10
Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:21

Kan prima, ik heb het jaren lang gedaan. Stap, draf en galop heen, dan ben je er zo :o gelijk opgewarmd voor de les en soms ook gewoon in een galopje terug(met uiteraard uitstappen erbij) soms 3,4 x in de week omdat we zelf geen bak en verlichting hadden. Mijn pony had wel een goede conditie maar als je dit doet krijgt die van jouw dat vanzelf :j

hesterve
Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:36

Als je de tijd heb zie ik ook niet in waarom het niet zou kunnen. Zou zoals anderen zeggen ook wel wat draven en als t mogelijk is galoperen. Een van mijn vorige paarden stond ook op een stal zonder bak. Dat paard reed ik met name in t bos en in de winter ging ik een lang fietspad op en af. Paard had altijd zin en de dressuur oefeningen zaten er zo in. Bijna alles wat je in de bak traint kan je buiten ook doen. Ging vaak alleen in de week voor een wedstrijd ff in de bak rijden en met les. Reed dat dier op deze manier tot en met t Z2.
Waar een wil is is een weg zolang je je verstand maar blijft gebruiken

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Marije_jiplover
Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:46

Ik heb 't even nagekeken, het was voor mij een kleine 4 km naar les.
Ik vond dat op zich prima te doen, maar omdat het wel veel tijd kostte, was ik wel blij dat het alleen om 1x per 2 weken les ging, niet om 2-3x per week in de bak rijden.
Zoveel vrije tijd had ik niet.

Overigens rijd ik nu met huidige pony 1 tot max 2x per week in de bak en 2-3x per week in het bos, voor meerdere uren per bosrit, waarbij ik in het bos ook stukken uit de dressuurtraining meeneem.
Dus dat je niks zou opbouwen met het paard omdat je "maar" 2x per week in de bak gaat rijden hoeft echt helemaal niet.
Ook in het bos kun je je wendingen netjes voorbereiden en stelling en buiging vragen en ook daar kun je overgangen rijden of heen en weer zigzaggend over een pad wijken voor de kuit of schouderbinnenwaarts, etc.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

eekhoornerik
Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 17:15

Dank voor jullie ervaringen en meningen!

Ik heb het zojuist uitgeprobeerd. Heen in stap en draf (tempo lag niet erg hoog, beiden moeten flink conditie gaan trainen :D).

Ik zat er om 13.30 uur op, 14.10 op andere stal. Even 15 min laten wennen aan de bak (alles was nieuw en spannend).
Vervolgens weer terug, veel gestapt want ons pijpje was leeg.

Ik was rond 15.05 weer terug op stal, ze was goed uitgestapt dus kon zo de deken weer op.

Aan de ene kant denk ik: als we beiden aan onze conditie gaan werken is het goed te doen, aan de andere kant ben ik al met al 3 uur kwijt (vanaf mijn eigen huis naar stal, stal doen, opzadelen, naar andere stal, bakwerk en vice versa).

Ik denk dat ik het een paar x ga doen en dan een conclusie ga trekken...

PS 2 x per week is omdat ik niet elke dag overdag kan rijden (kom.er 3 x per week) ivm werk. In het donker door het bos zie ik niet zo zitten :o

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:51

....in de cavalerie was het gebruikelijk dat een paard 8 uur op een dag werkte, in geval van oorlog |( |( |( moesten de arme beesten nog veel langere en zwaardere dagtochten aankunnen.

In vredestijd werden de paarden rustig 30 terwijl ze aan het werk waren.
Een paard is een dier van beweging.

Uiteraard is het een kwestie van wennen/ conditie opbouwen - en het is een hap uit je eigen tijd.
Het is wel tijd die je nuttig besteed: je dier is buiten, in beweging en op de heenweg kun je heerlijk losstappen, eventueel wat oefeningen doen en alvast een stukje losdraven - en alle tijd om uit te stappen. (Heeft hij de volgende dag ook geen spierpijn.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:59

Toen ik nog intensief reed stapte ik mijn paard gerust 15-30 minuten warm, afhankelijk van het weer. Dit varieerde van stap tot een los drafje en weer terug.

Of TS dat nou in een bak doet, of door het bos, dat maakt toch niet veel uit?

Hetzelfde voor het uitstappen, of ze dat nou in een bak doet, of door het bos.

Of denk ik nou zo gek?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:03

Was vroeger normaal, reden met de pony's (b-c-d) 45 min heen 60 min les en dan weer terug.
De paarden van tegenwoordig zijn wat dat betreft een beetje verwent.
Dochter gaat soms met de trailer heen, na de les rijd ze dan weer 45min terug met de shet.
En ze worden er niet slechter van, heb allemaal 20 plussers staan.

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:07

Voor het paard zal die in- en uitstap tijd niet zo’n probleem zijn, je hoeft niet meer in de bak in en uit te stappen en hij zal er wel conditie naar opbouwen.
Het zou mij dan denk meer om mijn eigen tijd gaan en ook wel een beetje het gemak, zeker als je bij slecht of erg koud weer zo’n eind op pad moet voor de bak.

Ik rijd zelf ook bijna altijd op de verenging, dat is ook wel een buitenbak maar met en goede bodem en goed licht, wat wij beide niet hebben op stal.
Maar dat is voor mij een paar honderd meter stappen, einde van de straat, dus dat is wel luxe.

Het zou mij denk opbreken als ik 3x per week zo lang onderweg ben naar een bak, maar 1x in de week is dan wel weer te doen.

Oh ik heb niet helemaal goed gelezen volgens mij, je hoeft niet langs de weg maar je kunt door het bos.
Dat lijkt me dan wel weer soort ideaal voor losrijden en uitstappen 8-)

eekhoornerik
Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 20:04

Ik denk nav jullie berichten dat het paard het uiteindelijk wel kan als ik haar conditie ga trainen. Het is een ouderwets gefokte Gelderse.

Maar idd hou ik het zelf vol (ben begin 40)? Misschien moet ik ook eens naar de rijvereniging gaan rijden om een vergelijking te maken.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:29

Het zou voor mij meer een motivatie ding zijn dat ik dan baal dat ik nog 30 min terug moet rijden als het zijkt van de regen bijvoorbeeld.
Ik zie het probleem niet zozeer in het ‚kunnen‘ maar in het ‚willen‘. Als je een bak bij de stal hebt kun je dan wat makkelijk even een keertje kort rijden of aan de longe gooien.

Zebrastreep
Berichten: 9732
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:37

Ik zou het te ver vinden. Het is ook jammer als je er komt dan nog kort even traint en dan weer terug moet. Maar ik kan er wel in vinden dat je graag in de bak wilt rijden. Met trailer zou ik het zeker doen

Ik heb op stal een buiten bak en ongeveer 7 minuten stappen is een binnen bak. Dat vind ik nog prima te doen. Ik rij eigenlijk altijd in de buiten bak. Ik rij ook vrijwel alleen als het droog is dus het is prima te doen. Af en toe denk ik wel van hadden we hier maar een binnen bak. Maar goed het is al jaren zo dus moet ook niet zeuren haha.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:49

Hier een oma die dit jaar 60 hoopt te worden (zo de Heer/ Vrouwe het wil en wij leven ;) ).

Het is efkes wennen, maar ik fiets al zo'n tien jaar half uur heen half uur terug naar stal. Uitmesten, poetsen, rijden en wat er verder allemaal gedaan moet worden.
Gaat prima, "paarden en kinderen houden je jong".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:51

Sizzle schreef:
Het zou voor mij meer een motivatie ding zijn dat ik dan baal dat ik nog 30 min terug moet rijden als het zijkt van de regen bijvoorbeeld.
Ik zie het probleem niet zozeer in het ‚kunnen‘ maar in het ‚willen‘. Als je een bak bij de stal hebt kun je dan wat makkelijk even een keertje kort rijden of aan de longe gooien.


Ja dat is wat ik ook bedoelde, lichamelijk volhouden zal wel te doen zijn.
Maar motivatie inderdaad, bij slecht weer, kou, donker... dat zou mij opbreken denk, zeker als het om meerdere keren per week zou gaan.
1x in de week overdag is denk nog wel te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 51 bezoekers