Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:53

MCE schreef:
elke oefening een paar keer oefenen en leren hoe je het moet voorbereiden, inzetten en afmaken
want een oefening begint en eindigt zodat het paard ook dat gaat snappen
op je protocol nr. 27 en 28

net zoals het goed doorrijden van de hoeken een extra hulp is, dat geeft je ruimte om het volgende onderdeel voor te bereiden, b.v. als je bij K H, M of F de middendraf moet tonen

succes met oefenen en voor straks alvast een heel fijne wedstrijd


Dat is helemaal waar, maar je moet ook weten hoe je een oefening goed begint en goed eindigt.
Dus gewoon echt goed les nemen.


yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 11:38

Helaas heb ik het geld niet om op privéles te gaan. De groepsles is voor mij, omdat ik een eigen paard heb, de helft van de prijs. Daardoor kan ik ook 2x per week lessen. Privéles krijg ik af en toe van mijn bijrijdster, maar in de winter is dat minder vaak doordat de bakken vaker bezet zijn en daardoor het geven van een les lastiger. In de zomer krijg ik eigenlijk sowieso eens per twee weken privéles.

Kiwi wordt dit jaar 12. Ik heb haar als 7jarige gekregen, ze had toen het Duitse L gelopen.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:47

yamsi0124 schreef:
Helaas heb ik het geld niet om op privéles te gaan. De groepsles is voor mij, omdat ik een eigen paard heb, de helft van de prijs. Daardoor kan ik ook 2x per week lessen. Privéles krijg ik af en toe van mijn bijrijdster, maar in de winter is dat minder vaak doordat de bakken vaker bezet zijn en daardoor het geven van een les lastiger. In de zomer krijg ik eigenlijk sowieso eens per twee weken privéles.

Kiwi wordt dit jaar 12. Ik heb haar als 7jarige gekregen, ze had toen het Duitse L gelopen.


Dat is wel jammer. Wat je in ieder geval kunt doen is veel lezen en kijken naar trainingsfilmpjes. Maar ja dat kan een goede les ook niet vervangen.
Als je geen goed les kunt betalen, kun je beter je ambities wat bijstellen. Het zou zo jammer zijn als je gedemotiveerd raakt. Zelfs een B proef is al best pittig. Rijdt er bij jouw stal niet iemand op hoger niveau die jou zou willen helpen tegen het doen van klusjes o.i.d.?

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:48

yamsi0124 schreef:
Helaas heb ik het geld niet om op privéles te gaan. De groepsles is voor mij, omdat ik een eigen paard heb, de helft van de prijs. Daardoor kan ik ook 2x per week lessen. Privéles krijg ik af en toe van mijn bijrijdster, maar in de winter is dat minder vaak doordat de bakken vaker bezet zijn en daardoor het geven van een les lastiger. In de zomer krijg ik eigenlijk sowieso eens per twee weken privéles.

Kiwi wordt dit jaar 12. Ik heb haar als 7jarige gekregen, ze had toen het Duitse L gelopen.


Ik denk dat je beter 1 priveles kunt hebben dan 2 groepslessen.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:50

yamsi0124 schreef:
Die wachtoefeningen zijn wel een goeie! Heeft dat eerst zwaarder zitten ook betrekking op de halve ophouding zonder teugels die hierboven benoemd werd?

Voorbereiden op de volgende oefening is wel een ding dat ik geloof ik wel eens vergeet in de drukte. Ik zal er morgen eens op letten.

Dat filmen zal ik eens proberen. Moet ik even iemand meeslepen :)

Het uittekenen van de proef deed ik altijd toen ik nog F proeven reed, om hem te leren. Was nooit zo in me opgekomen het te gebruiken om ook de logica te begrijpen, ik ga het eens proberen!


Deze vraag begrijp ik niet helemaal, ik weet niet zo goed hoe je een halve ophouding moet maken zonder teugels. :+

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2
Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:44

Op RT-D is een topic 'de zithulpen voor halt'. (In het Duits heet dit 'ganze parade', de hele ophouding - de halve ophouding duurt wat korter, tot het dier zich verzamelt ipv stilstaat.)

[RT-D] De zithulpen voor halt

Airnt geeft een 'picobello' beschrijving, waarbij ik met name erg blij ben met 'navel naar binnen en omhoog'.

En het leuke van hulpen geven dmv je zwaartepunt: je paard voelt het sowieso, het kan heel subtiel - en soms moet je je dier efkes aanleren 'dat het echt de bedoeling is dat hier een reactie op komt', maar ze snappen het snel.
En met subtiele hulpen zijn paarden veel blijer dan met gedoe en geruk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 18:08

Inmiddels een datum geprikt met mijn bijrijdster voor een privelesje. Zij heeft z gesprongen en beheerst dus zeker een goeie basis voor de dressuur, en is zelf ook instructrice. Van haar krijg ik gratis bijles.

Dat topic zal ik even doorlezen!

Voor mij is trouwens ook de groepsles heel goed, omdat ik soms wat bangig ben en het is fijn een keer in de week relaxt te kunnen rijden met andere paarden die hetzelfde doen.

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:20

Klopt het dat je nog nooit een wedstrijd hebt gestart? Ook niet met een ander paard of manegepaard? Ik krijg namelijk de indruk uit je antwoorden dat je nog geen helder beeld hebt van wat er in de B gevraagd wordt van je paard.

Het zou helpen om een B-proefje door te lezen en dan de onderdelen van een B-proefje te oefenen :-) In een B-proef zitten veel grote voltes en als er een gebroken lijn in zit dan is die 5 meter en niet tot de X.

Slangenvoltes, wijken, schouderbinnenwaarts en door een S van hand veranderen komen nog niet voor in een B-proef. Daar hoef je je dus eigenlijk nog niet zo druk over te maken :-)

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 09:05

Ik ben met manegeponys tot het f9 gekomen.
Ik heb al wel een aantal keer een B-proef geoefend, daardoor weet ik ook dat het ‘misgaat’ bij de meerdere oefeningen achter elkaar.

De slangenvolte en door een s van hand veranderen had ik er als voorbeeld bij genomen omdat ik duidelijk wou maken dat Kiwi het lastig vindt een bocht te maken in tegenovergestelde richting.
Het schouderbinnenwaarts had ik genoemd als argument om wel de proef te gaan leren om lijntjes te kennen, als voorbeeld dat ik wel een gebroken lijn kon rijden en vervolgens het schouderbinnenwaarts in kon zetten, maar als in de proef vervolgens een (slangen)volte gevraagd wordt, heb ik daar weinig aan.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:13

Veel rustig grondwerk de balans oefeningen, zorg dat die achterhand goed kan gaan dragen.

En verder veel oefenen, 2 minuten de moeilijke figuren rijden en dan terug naar wat ze al kan, 2 minuutjes.
Dat een paar x herhalen.

Tempo bepalen als aparte reeks nemen.
Eerst de wat eenvoudigere figuren.
Dan afwisselen een wat moeilijker figuur in een sneller tempo, en makkelijker figuur.

Als ze sneller gaat lopen, is het figuur nog te moeilijk.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 09:20

Ik zal het vandaag eens proberen. Die afwisseling van lastiger naar makkelijker zorgt er hopelijk voor dat ze tussendoor spanning af kan laten vloeien.

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:59

In Een B proef komen dingen nog niet zo snel na elkaar en er zitten eenvoudige overgangen tussen meerdere letters en eenvoudige figuren in.

Ik zou alle B proefjes doorlezen en als je aan het rijden bent jezelf trainen in meer figuren en overgangen rijden dichter op elkaar.

Verder is hoeken goed inrijden heel belangrijk, tempo controle (gaat je paard te hard, dan juist even onder het tempo rijden of overgang terug en even ontspannen en dan pas weer meer voorwaarts, bij een traag paard juist steeds kleine tempo wisseling naar voren en terug rijden.

Met les oefenen of/hor je de oefeningen en figuren goed voorbereid. Of je paard ontspannen en fijn nagevrlijk loopt en blijft lopen en een keertje een proefje rijden om te oefenen waarbij je op het moment dat er iets niet goed gaat je dat op dat moment herstelt en niet door gaat. Dus voltetje extra of overgang terug als ze onder je weg loopt en je de juiste ontspanning en buiging mist.

Lijnen uit een proefje oefenen (door elkaar en uit verschillende proeven anders gaat je paard te veel vooruit denken ipv op jou letten en wachten op je hulpen)

Ikzelf had met de overgang van L1 naar L2 wel even moeite dat het ineens veel sneller achter elkaar moest voor mijn gevoel. Toen hebben we ook vaker proefjes geoefend zodat paard en ik konden wennen en sneller kon "schakelen" van de L2 naar M1 vond ik weer makkelijker en naar de M2 viel ook mee qua tempo maar kwamen er veel nieuwe dingen bij in de proef.

Wij trainden vaak al richting hoger niveau terwijl ik ging starten in de klasse er onder. Dus ik trainde voor de L1 en begon in de B.

Op wedstrijd wil je laten zien dat je het niveau al beheerst. Dat je klaar bent voor het volgende niveau. Want dan kun je winstpunten rijden en dat is meestal het doel. Als je het niveau nog niet voldoende beheerst krijg je als het goed is onvoldoende punten voor een winstpunt. Gemiddeld een 6 heb je daarvoor nodig dus er mag wel af en toe iets mis gaan als andere dingen juist wel erg goed gaan.

Ik zou beginnen met af en toe een oefenwedstrijdje zonder dat je gelijk een startkaart nodig hebt. Op sommige wedstrijden mag je ook BB starten en heb je geen startkaart nodig. Mooie kans om te wennen.

Succes en veel plezier.

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 11:55

Het staat al vast dat ik voor mijn verjaardag volgende week een startkaart krijg. Daar ga ik nu geen verandering meer in brengen, ik ga dus wel B starten, vooral gewoon voor de ervaring. Punten komen later wel.

Ik ben inderdaad een aantal B-proeven door aan het kijken, om die lijntjes te oefenen als ik vanmiddag naar Kiwi ga :)

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 20:11

Nou, update over hoe het vandaag ging.

Ik heb enorm veel gelet op hoe ik op Kiwi zit, zeker als ze opgefokt raakt. Ik merk dat ik direct ineengedoken zit, en mijn handen omlaag en naar mijn buik breng. Dit heb ik veel geprobeerd te corrigeren.

Verder ben ik veel bezig geweest met figuren net rijden, dus goeie voorbereiding, het figuur zelf goed rijden, en na het figuur weer goed genoeg afronden om dan een volgend figuur te kunnen rijden (dus goed de hoek in, etc).

Na de galop ging ze wel hard, maar dit heb ik vrij vlug op kunnen lossen door het maken van die halve ophouding zonder teugels (of een halfslachtige poging daartoe, maar het werkte wel :D ).

Een aantal maal ging ze er in de hoeken 'vandoor', dan zette ik haar op een kleine volte in die hoek tot ze hem rustig doorging, dan direct een grote volte aan de kant van die hoek om de hoek nog eens goed door te rijden.

Ik heb veel meer oefeningen gereden dan ik normaal doe, maar dat maakte wel dat ik eer los paard had toen ik klaar was met rijden :+ .

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:23

Super! Heel leuk om te horen en dat jullie nog maar ver mogen groeien samen!

Janneke2
Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:31

yamsi0124 schreef:
Na de galop ging ze wel hard, maar dit heb ik vrij vlug op kunnen lossen door het maken van die halve ophouding zonder teugels (of een halfslachtige poging daartoe, maar het werkte wel :D ).


Wauw...!!!! +:)+ +:)+

Punt 1: het werkt. Schitterend! Je dier 'terugnemen' zonder teugels is niet niets!

Goed nieuwtje nummer twee: de halve ophouding heeft meerdere functies.
Een daarvan is wat in het leger (... :+ ...) heet: het aankondigingscommando.

Vergelijk het met carousselrijden: de paradecommandant roept "Met enen wenden....."
(= aankondigingscommando) - het moment voor de halve ophouding
een tel later komt "Mars" (het aanroepen :+ van de oorlogsgod)
meaning 'doe het NU', dan geef jij de hulpen voor de wending.

Omdat je dier de halve ophouding gevoeld heeft, weet hij dat er iets komt en werkt makkelijker mee.

En bij een juiste uitvoering (het werkte, dus dat kan heel goed :) ) van de halve ophouding is je dier iets meer verzameld en gaat de wending dus makkelijker.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 23:15

Ik vond het ook heel fijn dat er reactie kwam! Ook toen ik op de ac-lijn stil wou gaan staan voor afstappen versloomde ze al aardig doordat ik dieper ging zitten :D

Janneke, dat zal ik eens proberen! Nu is het dat ik de ophouding doe als ze al hard gaat, het kan best eens baat hebben om ter voorbereiding al verzameling te creëren. Wie weet denkt ze dan al bij zichzelf: rust, dus niet rennen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:24

yamsi0124 schreef:
Ik vond het ook heel fijn dat er reactie kwam! Ook toen ik op de ac-lijn stil wou gaan staan voor afstappen versloomde ze al aardig doordat ik dieper ging zitten :D

Janneke, dat zal ik eens proberen! Nu is het dat ik de ophouding doe als ze al hard gaat, het kan best eens baat hebben om ter voorbereiding al verzameling te creëren. Wie weet denkt ze dan al bij zichzelf: rust, dus niet rennen....



Super Yamsi hoe je het oppakt
en ja rust.........….dat gaat ze zeker doen als ze begrijpt dat ze eerst pas op je "aankondigings commando" iets moet gaan doen

nu gewoon volhouden en steeds weer oefenen oefenen en oefenen - ook je zelf - in het technisch rijden
dan merk je dat je paard mee gaat doen en dat maakt het samenwerken zo leuk, maar ook steeds beter aan de hulpen komt en losser wordt

bij ons gaat het ook niet altijd van een leien dakje hoor het gaat bij ons ook heus wel een mis, en soms duurt het gewoon langer om iets onder de knie te krijgen

tip: niet te lang op een oefening/figuur bezig zijn, steeds even iets anders er tussen door doen wat jullie beide goed kunnen, of gewoon wat basis /gymnastische oefeningen doen

dat zorgt er voor dat je niet gefrustreerds raakt omdat het fff en niet zo snel lukt soms heeft een paard meer tijd nodig

tip: als een oefening goed gaat niet te lang op door blijven gaan - paard moet ook leren voelen dat je tevreden bent over die oefening/dat figuur

voorkomt dat een paard gaat denk: is het nou nooit genoeg,

vanuit ontspanning weer iets anders op gaan pakken

alles succes

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 09:21

Dankjewel voor de tips! Ik zal ze onthouden voor als ik weer ga rijden :D

Zuidpool29
Berichten: 325
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:46

Misschien een gekke vraag maar wat doe je dan als je rijdt? Als het goed is rijdt je continu figuren, niet alleen op concours maar ook als je traint. Ik rijd nooit een hele ronde geen figuur.

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 11:35

Ik rijd vooral heel veel voltes, dat is voor mij en kiwi een eenvoudig figuur. Het gaat dus mis als er lastigere oefeningen komen die elkaar vlugger opvolgen.

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 23:07

Update van de afgelopen paar dagen.
Maandag had ik springles, dat ging absoluut bagger -O-
Kiwi is vorige week iets onregelmatig geweest (net iets te lang gewacht met de hoefsmid), waardoor ik die springles niet mee heb gereden. Dan zakt mijn zelfvertrouwen direct tot onder nul, en is zelfs een kruisje doodeng. Ik heb wel wat gesprongen, anders komt het er volgende week helemaal niet meer van, maar binnen mn comfortzone. Kiwi pakt die spanning natuurlijk op, wat het voor mij alleen maar nog spannender maakte. Ach ja, volgende keer beter.

Gister ging de dressuurles juist wel heel goed, veel figuren gereden, ook als er niet om gevraagd werd (dus ene lange zijde moesten we stelling vragen, dan ging ik aan de andere zijde een volte 10 meter rijden, een gebroken lijk 5/10 meter, middendraf...). Uiteindelijk was Kiwi goed los, fijn aan mijn been en helemaal niet rennering. Toen dacht ik, ja, zo kan ik wel op wedstrijd *\o/*

En dan ga je vandaag vol goeie moed naar de manege, je bijrijdster is er ook, misschien wil die de proef wel voorlezen... En dan gaat het dus weer absoluut bagger. Er heb geprobeerd er zo veel mogelijk uit te halen, maar ja, iets met ik die enorm afgeleid raak door wat andere ruiters in de bak doen en dat die wel heel dicht langs me heen komt... Dan is het niet dat ik nog heel fijn kan rijden. Aan het begin (toen ik de bak nog voor mezelf had) ging het wel goed, en ik heb het aardig af kunnen sluiten met een aardig relaxt galopje, waarbij we zelfs door die plotseling wel heel enge hoek, das een goed excuus om er elk rondje vandoor te gaan! gegaan zijn zonder dat ze onder me vandaan rende.
Volgende keer beter :D

Annetje
Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:34

Ts, hoe gaat het nu?

Ik schop het topic omhoog, want ik heb hetzelfde probleem met mijn paard en met mijn vorige paard had ik dit helemaal niet. Ik vind het zelf niet echt een probleem probleem en ga er vanuit dat dit vanzelf over gaat, maar ik ben erg benieuwd hoe de ts nu tegen de proefjes aankijkt en hoe het nu gaat.
Ma_n0n schreef:
Misschien een gekke vraag maar wat doe je dan als je rijdt? Als het goed is rijdt je continu figuren, niet alleen op concours maar ook als je traint. Ik rijd nooit een hele ronde geen figuur.
ik krijg deze vraag ook steeds en ik heb het idee dat ik een beetje hetzelfde doe als ts: ik rijd heel, heel veel voltes.
Ik kan best wat oefeningen rijden en ik kan ze ook mooi afgewerkt rijden, zeker als ik een paar keer dezelfde oefening rijd, maar ga ik proefgericht allemaal verschillende oefeningen door elkaar gooien, dan schiet mevrouw in de stress en de rem is dan zoek.
Ik ben benieuwd of ts het al een beetje op heeft kunnen lossen, wellicht heb ik er ook iets aan.

Oh en laten we alsjeblieft niet zeggen 'de b stelt niet zoveel voor' of 'maar in de b heb je nog lange lijnen' en dat soort dingen. Dat is allemaal niet bepaald aardig. Iedereen moet ergens beginnen. Voor de een is een z-proef nog niet eens moeilijk, terwijl de ander al moeite heeft met een rondje over de hoefslag.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:38

Als voltes wel lukken, komt dat vaak doordat je paard daarop wat stelling/buiging heeft. Een gebogen lijf kan/wil niet vluchten, dus zorgt voor ontspanning. Je zou dus kunnen spelen met oefeningen met veel gebogen lijnen: voltes vergroten en verkleinen, schoudervoor rijden, door een S van hand veranderen, 8tjes rijden, A-C lijn met kleine voltes naar links en naar rechts. Terugkomen op een kleine volte, arbeidstempo/verruimen op een lange lijn, ev. door van hand te veranderen en dan weer sluiten naar een kleine volte. Allemaal manieren om én het buigen te houden én toch ook afwisseling te bieden.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-20 19:46

Hoi!
Bij mij gaat het eigenlijk enorm goed nu. Wat mij enorm geholpen heeft is een soort permanente ‘yoga-instructeur’ in mijn hoofd. “Ruuuuust... en kaaalmte....” :')
Mijn bijrijdster (en af en toe instructrice) wees mij er bij het oefenen van de proef op dat ik elke keer als kiwi ging rennen mijn handen naar mijn buik trok en mijn hakken optrok. Ik begon met opletten, en merkte: elke keer als kiwi ging rennen reageerde ik door spanning op te bouwen en dus mijn hakken op te trekken en tegen te werken met mijn handen. Resultaat: hoofd omhoog en nog harder. Elke keer als kiwi ging rennen lette ik op of ik de rust bewaarde. Inmiddels doe ik dat al automatisch, dus mijn houding is ook verbeterd :Y).
Ik let op dat ik ook loslaat, omdat door het rennen in mijn teugels eigenlijk de hele proef en eigenlijk het hele rijden op spanning houd. Niet de bedoeling natuurlijk.
Al deze rust slaat over op kiwi. Natuurlijk gaat ze nog wel eens rennen, of gaat ze over op galop als ik een lange teugel geef in draf. Maar dit kan ik steeds sneller en effectiever oplossen.
Als laatst ging kiwi harder als ik de teugels weer aannam na een verruiming of halsstrekken. Wat ik gedaan heb ik oneindige rondjes stap, met M-E hand veranderen, daarbij halsstrekken. Dan tussen E-K teugels op maat pakken, waarbij kiwi direct in draf overgaat. Dan laat ik haar zo snel mogelijk halthouden. (Dus eigenlijk nog een gang lager dan wat ze eerst moest). Dat opnieuw bij F-E, E-H. Dan in draf, met als ze gaat galopperen terug naar stap. Nu doet ze het eigenlijk (bijna) altijd goed.

Aankomend weekend heb ik mijn allereerste wedstrijd. Met mijn bijrijdster heb ik afgesproken dat ik niet ga rijden voor winst oid, maar doe alsof het gewoon een dagje vrijrijden is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers