Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 22:22

Hoi!

Mijn paard loopt aardig relaxt en goed over de rug als ik voltes rijd, of andere oefeningen doe op een rustig tempo, dus een gebroken lijn, rondje hoefslag, slangenvolte, rondje hoefslag, etc.

Echter wil ik nu wedstrijden gaan rijden, maar dan moeten er meer oefeningen achter elkaar. Gevolg: Kiwi raakt opgefokt, gaat steeds harder lopen (ik krijg steeds meer spierpijn want loslaten=nog harder/aangalopperen). Figuren zijn slordig, eigenlijk wil niks lekker meer.

Als ik dan aangaloppeer is ze wel weer aardig rustig, wel voorwaarts maar ik kan gewoon figuren rijden.
Terug naar draf rijden is echter wel een probleem, ze rent door, wil bij het minste of het geringste weer aangalopperen, etc.

Hebben jullie tips om makkelijker een proef te rijden zonder deze drukte?

Groetjes,
Ismay


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:23

Hoe is het met je eigen spanning op zo’n wedstrijd??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 22:26

bigone schreef:
Hoe is het met je eigen spanning op zo’n wedstrijd??


We rijden nog geen wedstrijden, we zijn nu alleen nog aan het oefenen. Zoals het nu start wordt maart ons debuut :)

Anoniem

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:33

Oefenen oefenen oefenen. Gewoon doorbijten. En het tempo van je paard aanhouden.

xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:46

Momenteel heb ik ook dit soort dingetjes. Vooral veel lessen en lekker door oefenen, even nog niet met wedstrijden beginnen eerst de grootste punten wegwerken.

En als je nu echt wil gaan doe het dan vooral voor de ervaring en zonder verwachting.

Zoals ik het lees ben je er nog niet aan toe om wedstrijden te rijden en moet zoals mijn instructrice het zou zeggen 'de basis' eerst weer goed zijn.
Desnoods iedere les een proefje oefenen zodat het normaal wordt voor je paard om meerdere dingen uit te voeren zonder in tempo te veranderen.
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 17-01-20 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:46

Langzaam opbouwen door oefeningen in combinaties te rijden en dan uit te bouwen zou ik denken.
Eerst twee oefeningen na elkaar. Dan drie, en in die drie eigenlijk alle series van oefeningen uit een proefje meenemen. (Maar verzin vooral ook zelf series die nog een stukje sneller gaan.)
Maar dus eerst goed bedenken welke oefeningen je achter elkaar gaat rijden, en ze dan als 1 serie rijden. Lukt het niet? Gewoon afbreken, weer terug naar de basis (dus jouw ademhaling en houding weer op orde, daarna weer de ontspanning bij haar opzoeken) en dan ga je weer verder of begin je de serie opnieuw.

Het is ook goed om te kijken op welk moment jijzelf de aandacht verlegt naar het volgende onderdeel. Word je zelf overvallen of ben je er juist al ver vantevoren mee bezig? Daar kun je ook best eens mee experimenteren: bewust ver vooruit te denken of juist goed met je aandacht bij de eerste oefening te blijven en niet vooruit te kijken.

Overigens kun je het 'terug naar de basis' ook tijdens een wedstrijd doen: zodra je haast en spanning voelt gewoon doorbreken. En daarna weer verder met de proef. Dat hoort ook bij het leren.

MerleSimone
Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:52

Laat de oefeningen van het proefje los. Ga eerst met je paard aan het werk aan gehoorzaamheid en de basis. Tempowisselingen, voltes in alle vormen en maten en tempo's! Schijnovergangen (terug naar stap maar toch doordraven) en je voltes vergroten en verkleinen. Op elk moment dat je wil, ga en kun je een volte rijden. Gaat dat allemaal goed, oefen dan eens een aantal figuren. Lukt het niet? Volte inzetten en terug naar die basis.

Als jij kunt bepalen over het tempo van je paard (waarbij trekken en vasthouden niet nodig zijn) kun je vanzelf moeilijkere lijnen rijden. Heb echt het gevoel dat jij op ieder moment elke gang en vorm kunt rijden!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 23:02

Ik was inderdaad zeker van plan wedstrijden te rijden voor de ervaring. Anders raak ikzelf het plezier ook gauw kwijt.

Ik heb inderdaad het idee dat ik veel bezig ben met de volgende oefening, en ook opletten op ‘wat als ze zo gaat’.

Ik heb zelf eigenlijk altijd het idee dat ik de basis wel onder de knie had, maar als ik jullie tips zo lees twijfel ik er toch een beetje aan :+
Zondag ga ik weer rijden, dan ga ik er eens goed op letten.

Het opbouwen van meerdere oefeningen vind ik wel een goed idee, dan kan ik toch de rust een beetje bewaren. Ik denk dat ik veel oefeningen rijden ook wel iets uit de weg ga, om te voorkomen dat het allemaal te veel wordt. Vandaag ging ik twee proeven oefenen, en toen merkte ik toch dat het opgefokt raken een probleem is.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:10

Wat ik vaak zie gebeuren is dat ruiters ineens anders gaan rijden zodra het woord proefje om de hoek komt kijken...ze worden strakker, gaan ineens de hulpen anders geven en de oefeningen anders rijden, stoppen met technisch correct rijden en willen het vooral heel goed en heel mooi doen. Paarden reageren daar logischerwijs op, geeft nog meer spanning bij de ruiter en voila...vicieuze cirkel. Waar het meestal op neerkomt is dat je gewoon goed technisch en correct moet blijven rijden. Voor je paard maakt het echt niet uit hoeveel oefeningen jij achter elkaar rijd als hij die oefeningen en lijntjes gewoon kent. Die krijgt alleen spanning als je ineens anders gaat rijden en hij je niet meer begrijpt. Blijf vooral focussen op ontspanning, naar je hand toe rijden, handen naar voren en elastisch in je verbinding en mooi vanuit je been blijven rijden. Probeer niet te gaan trekken, als je paard eenmaal spanning heeft opgebouwd en loperig word, heeft het eigenlijk geen zin om je proefje verder te rijden, herstel liever eerst je basis en leer het probleem op te lossen in plaats van de symptomen te controleren door bijvoorbeeld met de handrem erop te gaan rijden. Laat rijtechnisch correct blijven rijden altijd voorop staan en dan blijkt dat proefje uiteindelijk meestal niet zo'n groot issue te zijn als het nu lijkt.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Janine1990
Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:15

Hoe pakt je instructeur/instructrice dit probleem op?

Mijn ervaring is dat het een combinatie van factoren is. Voor jou de wetenschap dat er nu veel achter elkaar moet en natuurlijk je grote wens om wedstrijden te gaan rijden waarmee je jezelf waarschijnlijk vrij veel druk op legt...

Als je dit combineert met een nog niet helemaal bevestigde basis (wat in mijn ogen niet heel gek is als je B gaat starten, als het gaat om een Z-proef dan denk ik dat het wat erger is), dan gaat er snel iets mis. Misschien al op het moment dat je in een volte de stelling voor jouw gevoel niet goed krijgt en jezelf daarop al gaat afstraffen. Ik redeneer even vanuit mijn 17-jarige ik :o

Dus ik denk dat je goed moet nagaan voor jezelf op welk moment het fout gaat. Schrijf het bijvoorbeeld eens voor jezelf uit... Want misschien is het voor je paard wel allemaal appeltje eitje, maar kan jij de leiding niet goed meer nemen door de druk die je jezelf oplegt.

Als dit het geval is, probeer dan de proef echt voor jezelf in stukjes te knippen. Print een proef uit en schrijf per onderdeel op waar je op moet letten. En ga dan nog eens de proeven doorrijden.

Er komen vast nog heeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel wedstrijdmogelijkheden voor je...

Vorige week liep mijn paard echt heel erg fijn, helaas nog geen wedstrijd weer opgegeven. Deze week ben ik zelf niet helemaal fit, dus heb ik nog maar één keer gereden. En dan nog de wetenschap dat er in februari niet echt iets is... Ik had even zwaar de balen! Een paar dagen zeg maar als ik er aan dacht baalde ik. En ineens bedacht ik me; Wat maakt het uit? Het is niet zo dat hij maar heel af en toe zo lekker gaat... Het kan alleen maar beter worden... En tot die volgende wedstrijd ga ik gewoon elke keer genieten van het rijden! Ik heb mezelf een schop gegeven en ik ga eerst zelf weer fit worden, dan weer lekker rijden en dan gaan we wel weer opnieuw kijken naar een leuke wedstrijd.

Wat ik daarmee wil zeggen, kijk eerst naar wat belangrijk is... In jouw geval zeer waarschijnlijk zelf meer rust zoeken in het rijden, wat je voor 80% kan oplossen door je goed voor te bereiden op de proef (ik denk dat de proef kennen, als in de route kennen hiervan ongeveer 20% is) en daarbij genieten van het rijden! Want met frustratie maak je dingen vaak erger in plaats van beter.

Succes! Ik hoop dat we snel een succesverhaal van je lezen! *\o/*

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 23:23

Ik zal morgen eens een proef uitprinten en leren. Dan ga ik zondag de lijntjes die ik nog weet gewoon door mijn gewone rit heen gooien. Ik denk dat het dan minder “oh help proef” zou zijn en meer “oh gewoon een nieuwe oefening die ik ga proberen”.

Ik moet zeggen, ik heb twee maal groepsleden per week. 1x springen en 1x dressuur. Die dressuurles is toch vooral groepsles, minder gefocust op de individu tenzij je er om vraagt.
Mijn bijrijdster is ook gediplomeerd instructrice, zij geeft me af en toe privéles. Ik zal haar eens vragen.

Kiwi is wel een flinke merrie, als in, soms loopt ze super en soms stap ik echt met tranen in mijn ogen af.
Ik zal eens goed gaan letten op hoe ik zelf rijd. Ik weet dat ikzelf veel reageer op mijn omgeving, geluiden, dingen die langs komen enzo. Ik schrik er dan zelf al van, en zet me ook schrap voor als kiwi zou schrikken. Die spanning kan ik lastig af laten vloeien.

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:29

yamsi0124 schreef:
Hoi!

Mijn paard loopt aardig relaxt en goed over de rug als ik voltes rijd, of andere oefeningen doe op een rustig tempo, dus een gebroken lijn, rondje hoefslag, slangenvolte, rondje hoefslag, etc.

Echter wil ik nu wedstrijden gaan rijden, maar dan moeten er meer oefeningen achter elkaar. Gevolg: Kiwi raakt opgefokt, gaat steeds harder lopen (ik krijg steeds meer spierpijn want loslaten=nog harder/aangalopperen). Figuren zijn slordig, eigenlijk wil niks lekker meer.

Als ik dan aangaloppeer is ze wel weer aardig rustig, wel voorwaarts maar ik kan gewoon figuren rijden.
Terug naar draf rijden is echter wel een probleem, ze rent door, wil bij het minste of het geringste weer aangalopperen, etc.

Hebben jullie tips om makkelijker een proef te rijden zonder deze drukte?

Groetjes,
Ismay


Er is een oude, gouden dressuur regel: na iedere oefening 'hoort' je paard hetzij soepeler te zijn, of ontspannener, losser door het lijf, etc etc etc.
De oefeningen zijn in feite gereedschap.

En zo te lezen ervaart Kiwi het anders, na bijvoorbeeld een gebroken lijn is het dier 'opgefokt', misschien is ze bang op haar neus te vallen of wat dan ook precies.
Echt goede lengtebuiging gaat niet ieder paard makkelijk af.
(Binnenachterbeen dat landt tussen de 'sporen' van de voorbenen, niet schuin door de bocht kapseisen, niet over een binnen- of buitenschouder gaan, en ondertussen ook niet kantelen met het hoofd of je ruiter compleet 'op buiten' zetten - 'ga er maar aan staan'.)

Dus graag een goed 'oog op de grond'.

Tip 2: neem les bij iemand die je kan leren om halve ophoudingen te rijden zonder je teugels te gebruiken, dat scheelt veel getrek en frustratie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 23:37

Heb nu mijn bijrijdster gevraagd om hulp, staat ze voor open.

Janneke, Kiwi voelt inderdaad ‘schever’ of een beetje slingerend aan als we een gebroken lijn of slangenvolte met meer dan 4 bogen rijden. Zal er eens goed op letten. Enig idee hoe ik het op kan lossen als ze dan de balans verliest in de vele tegengestelde bochten?

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:58

Maar als je voor jezelf rijdt, rijd je dan alleen rondjes over de hoefslag of hoe moet ik dat zien? Een B proef is qua oefeningen nog niet zo bijzonder, dat zijn toch figuren die je altijd wel gebruikt bij het rijden?
Ik rijd bijna nooit een hele ronde over de hoefslag, zelfs nauwelijks hele lange zijdes, dus ik zou daar eerst mee aan de slag, zodat figuren en tempowisselingen normaler worden voor je paard.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:50

yamsi0124 schreef:
Ik zal morgen eens een proef uitprinten en leren. Dan ga ik zondag de lijntjes die ik nog weet gewoon door mijn gewone rit heen gooien. Ik denk dat het dan minder “oh help proef” zou zijn en meer “oh gewoon een nieuwe oefening die ik ga proberen”.

Ik moet zeggen, ik heb twee maal groepsleden per week. 1x springen en 1x dressuur. Die dressuurles is toch vooral groepsles, minder gefocust op de individu tenzij je er om vraagt.
Mijn bijrijdster is ook gediplomeerd instructrice, zij geeft me af en toe privéles. Ik zal haar eens vragen.

Kiwi is wel een flinke merrie, als in, soms loopt ze super en soms stap ik echt met tranen in mijn ogen af.
Ik zal eens goed gaan letten op hoe ik zelf rijd. Ik weet dat ikzelf veel reageer op mijn omgeving, geluiden, dingen die langs komen enzo. Ik schrik er dan zelf al van, en zet me ook schrap voor als kiwi zou schrikken. Die spanning kan ik lastig af laten vloeien.


Ik zou dit juist nog even niet doen en misschien accepteren dat je in maart nog niet klaar zal zijn voor je debuut.

Ik zou graag ook in het voorjaar met mijm paard willen starten, maar ik start pas als we er klaar voor zijn en zelf wil ik liever thuis al 1 niveau hoger rijden dan ik wedstrijden start. Want je bent toch op een andere plek waar het misschien minder goed gaat dan thuis

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 03:16

Dreamybol schreef:
Maar als je voor jezelf rijdt, rijd je dan alleen rondjes over de hoefslag of hoe moet ik dat zien? Een B proef is qua oefeningen nog niet zo bijzonder, dat zijn toch figuren die je altijd wel gebruikt bij het rijden?
Ik rijd bijna nooit een hele ronde over de hoefslag, zelfs nauwelijks hele lange zijdes, dus ik zou daar eerst mee aan de slag, zodat figuren en tempowisselingen normaler worden voor je paard.


Dit!

En je zegt dat je na de galop veel problemen hebt. Daar moet je dus mee aan de slag. Wat helpt is om gelijk na je galop een slangenvolte of ander figuur met wendingen te rijden. Dat helpt voor de focus.
Of een paar keer direct naar stap na je galop. Veel paarden vinden stappen fijn dus dat nodigt uit om de adrenaline een beetje af te vloeien.

Neem goede les! En, nog veel belangrijker houd het plezier erin :)

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:54

yamsi0124 schreef:
Heb nu mijn bijrijdster gevraagd om hulp, staat ze voor open.

Janneke, Kiwi voelt inderdaad ‘schever’ of een beetje slingerend aan als we een gebroken lijn of slangenvolte met meer dan 4 bogen rijden. Zal er eens goed op letten. Enig idee hoe ik het op kan lossen als ze dan de balans verliest in de vele tegengestelde bochten?

Fijn dat ze wil helpen!

Scheefheid hoort zachtjes en deskundig direct te worden aangepakt, dat helpt ook balansverlies voorkomen.

Mbt een slangevolte is er het oude principe dat je "efkes de jury en het eigenlijke figuur vergeet", stel je maakt een boog naar rechts en het voelt niet goed, maak er een volte van. Zodra de volte goed gaat zeg je 'braaf' en als je dan de A-C lijn passeert twee pas rechtuit en boog linksom. Gaat dat meteen goed volgt boog rechtsomsom, bij gedoe dus weer een volte linksom.
Het voelt voor mij zowel als geruststelling 'we gaan pas verder als dit lukt',
(of: nee, ik wil een goede buiging!) en er zit ook een soort beloning in: 'gelukt! We gaan iets anders doen!'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Moeite met veel oefeningen achter elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 10:16

Kiwi staat op een manege, dus ik hoef nergens anders heen voor een wedstrijd.

Ik wil hoe dan ook gaan starten in maart, omdat het voor mij niet gaat om laten zien wat ik goed kan en eerste worden, het is ervaring en een ander oog op hoe ik rijd. Daarom hou ik ook van jurys die veel schrijven :D

Kelly, naar stap gaan direct naar de galop krijg ik meer problemen van. Dat heb ik een tijdje gedaan, maar nu heb ik het idee dat ik haar in draf niet relaxt kan krijgen omdat ze 'afhankelijk' is van die korte zijde stap.

Dreamy, ik rij zeker niet alleen maar rondjes over de hoefslag. Ik pak gigantisch veel voltes mee, dat is echt de oefening waarbij ik het idee heb dat kiwi vervolgens wel beter is. Ik maak ook heus slangenvoltes, gebroken lijnen, tempowisselingen (Kiwi is een kanjer in de middendraf), door een s van hand veranderen, etc. Probleem zit hem in het snel opvolgen van dit soort oefeningen die Kiwi moeilijk vindt. Als ik dan een gebroken lijn heb gereden gooi ik er niet direct een slangenvolte achteraan, eerst een normale volte tussendoor. Dat komt omdat ik het zelf gewoon niet zo fijn vind als ze zo druk wordt.

Ik wil de proef trouwens niet uitprinten en leren om actief continu die proef te gaan rijden, maar om te kijken wat voor een lijntjes zoal in de B gevraagd worden, dan kan ik die mee gaan pakken. Ik kan wel een gebroken lijn rijden en vervolgens schouderbinnenwaarts inzetten, maar als in de B dan een slangenvolte gevraagd wordt oefen ik dat liever.

Elisa2
Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:27

yamsi0124 schreef:
Hoi!

Mijn paard loopt aardig relaxt en goed over de rug als ik voltes rijd, of andere oefeningen doe op een rustig tempo, dus een gebroken lijn, rondje hoefslag, slangenvolte, rondje hoefslag, etc.

Echter wil ik nu wedstrijden gaan rijden, maar dan moeten er meer oefeningen achter elkaar. Gevolg: Kiwi raakt opgefokt, gaat steeds harder lopen (ik krijg steeds meer spierpijn want loslaten=nog harder/aangalopperen). Figuren zijn slordig, eigenlijk wil niks lekker meer.

Als ik dan aangaloppeer is ze wel weer aardig rustig, wel voorwaarts maar ik kan gewoon figuren rijden.
Terug naar draf rijden is echter wel een probleem, ze rent door, wil bij het minste of het geringste weer aangalopperen, etc.

Hebben jullie tips om makkelijker een proef te rijden zonder deze drukte?
Groetjes,
Ismay


Ik lees hier uit een probleem met de basis, paard rent door de hand heen en ruiter houdt "vast".

Je kunt jezelf en je paard het beste "wachtoefeningen" gaan aanleren, zodat ze leert dat als jij je hand sluit dat dat Ho betekent. Voor jezelf is het belangrijk om je paard vooral los te laten, niet gaan vasthouden, niet gaan trekken. Gewoon loslaten.

Hier staat wat meer informatie over wachtoefeningen:
http://www.correctedressuur.nl/page/ste ... in-de-mond

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:34

voor mij zijn het leer oefeningen, m.b.t. tot de juistheid der hulpen
gebruik deze info als ondersteuning van het leren in de les en als naslag info voor de ruiter

het leert de ruiter dat een paard vaker moet oefenen en niet ineens alles kan


voor TS denk ik om te kijken of ze in de voorbereiding voor de volgende oefening de juiste hulpen paraat heeft, en/of in de basis de belangrijkste hulpen paraat zijn

janouk
Blogger
Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:59

Tip
Rijd je proefje, laat iemand het even filmenen kijk het daarna terug onderdeel voor onderdeel. Zie waar jullie spanning opbouwen, leer van jullie zelf.
En vooral, houd het simpel. Maak je niet druk. In de B zijn hele lange lijnen om je paard weer te ontspannen en vooral jezelf.

Adem in, adem uit. Focus op ontspanning en ritme.

Teken op een wit papier de bak en teken eerst je proef uit, leer de lijnen, snap de logica van de volgorde. De proeven zijn opgebouwd zul je merken. Het zijn alleen grote voltes, gebroken lijnen en van hand veranderen. Dat lukt jullie best. Geniet vooral

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

yamsi0124
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-20 11:05

Die wachtoefeningen zijn wel een goeie! Heeft dat eerst zwaarder zitten ook betrekking op de halve ophouding zonder teugels die hierboven benoemd werd?

Voorbereiden op de volgende oefening is wel een ding dat ik geloof ik wel eens vergeet in de drukte. Ik zal er morgen eens op letten.

Dat filmen zal ik eens proberen. Moet ik even iemand meeslepen :)

Het uittekenen van de proef deed ik altijd toen ik nog F proeven reed, om hem te leren. Was nooit zo in me opgekomen het te gebruiken om ook de logica te begrijpen, ik ga het eens proberen!

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:11

TS, misschien overvraag je nu nog? Ik heb geen idee hoe oud/jong het paard is of wat het niveau van het dier is, maar mijn motto is dat je moet stoppen als het goed gaat. Als één figuur goed gaat, top. De volgende keer rij je datzelfde figuur en daarna één figuur extra. Maar ga niet ellenlang hetzelfde figuurtje rijden. Als het figuur goed gereden wordt, dan stop je. En rij je elke dag? Dan is mijn advies om dat terug te schroeven naar 3 tot 4 keer per week. De andere dagen òf vrij òf aan de hand wandelen. Het moet tenslotte ook voor het dier wel leuk blijven. En bovendien moeten spieren kunnen herstellen, want rijden met spierpijn betekent onherroepelijk verzet. Begin je steevast met dezelfde oefening? Misschien een idee om het eens af te wisselen: de ene trainingsdag begin je met de voltes, de andere trainingsdag juist met keertwendingen. En let erop dat je elke kant een keer oefent. Verder: rust is een must! Dus probeer ook de rust bij jezelf te vinden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:21

yamsi0124 schreef:
Die wachtoefeningen zijn wel een goeie! Heeft dat eerst zwaarder zitten ook betrekking op de halve ophouding zonder teugels die hierboven benoemd werd?

Voorbereiden op de volgende oefening is wel een ding dat ik geloof ik wel eens vergeet in de drukte. Ik zal er morgen eens op letten.

Dat filmen zal ik eens proberen. Moet ik even iemand meeslepen :)

Het uittekenen van de proef deed ik altijd toen ik nog F proeven reed, om hem te leren. Was nooit zo in me opgekomen het te gebruiken om ook de logica te begrijpen, ik ga het eens proberen!





elke oefening een paar keer oefenen en leren hoe je het moet voorbereiden, inzetten en afmaken
want een oefening begint en eindigt zodat het paard ook dat gaat snappen
op je protocol nr. 27 en 28

net zoals het goed doorrijden van de hoeken een extra hulp is, dat geeft je ruimte om het volgende onderdeel voor te bereiden, b.v. als je bij K H, M of F de middendraf moet tonen


succes met oefenen en voor straks alvast een heel fijne wedstrijd

Babootje
Berichten: 26182
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:45

Als je wedstrijden wil rijden zou het ook goed zijn om "uit het manegeniveau te stappen". Dat klinkt heel onaardig en een groepsles is best gezellig maar je leert daar niet veel van.
Kun je niet 1 groepsles vervangen door 1 priveles? Dan kun je naast de basis ook proefgericht les krijgen.
In mijn ogen ben je nog niet klaar voor een B proef. Je hebt er ook niets aan om met 140 punten of minder thuis te komen. Dat is alleen maar demotiverend. Voor een B proefje moet je op zijn minst controle hebben en moet je de oefeningen netjes kunnen rijden. Het hoeft allemaal niet perfect maar dat moet je wel kunnen.
Verder is het goed dat je thuis (als je voor je zelf rijdt) altijd je lijnen rijdt. Je hoeft niet een heel proefje aan elkaar te rijden, maar gewoon de lijnen die je in een B / L proef moet doen. Mooie nette ronde volte, afwenden, halt houden van hand veranderen, overgangen stap draf stap draf gallop etc etc. Tot dat allemaal netjes kan. Je paard kent de onderdelen dan en dat scheelt al de helft. Hals strekken is ook een oefening die je al in de B moet laten zien en dat is om dat goed uit te voeren al echt niet makkelijk. Een goede volte zodat je op de juiste plek uit komt en je paard niet over de schouder wegloopt ook niet. Dus veel oefenen maar wel ook veel onder goede begeleiding.
Waarom ook al oefenen op L niveau als je B nog moet starten? Het is altijd goed om een al niveautje hoger te oefenen dan je moet starten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers